stalbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

netam12

stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 09:59

Hallo..

Ik had een vraagje mijn paard heeft last van stal benen.
Ze gaan nu om de dag naar buiten vanwege het weer , weet iemand een oplossing wat ik kan doen aan stal benen.
Ze krijgt wel elke dag beweging , als ze een dag op stal heeft gestaan dan probeer ik altijd nog wel om even met haar te wandelen .
Weet iemand iets om hier tegen te doen?Kan het kwaad ?

Gr.Patricia

Maartje_M

Re: stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:12

Voor zo ver ik weet is de oplossing voor stalbenen heel veel beweging. Het beste is imo om niet meer op stal te staan, maar ik weet niet of dat haalbaar is.
Mij is altijd geleerd dat het geen kwaad kan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:13

ik ga drie keer per dag wandelen met mijn verzorgpaard, daar is het al veel beter door geworden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:13

veel bewegen. waarom om de dag naar buiten? als het om de dag kan, kan het imo ook iedere dag. en dat is het beste...
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 17-11-07 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:17

Inderdaad, waarom om de dag? Heb je dat zelf zo besloten, of zijn dat de regels van de stal? Want in het eerste geval zou ik je paard gewoon weer lekker elke dag naar buiten doen. Beweging is nu eenmaal de best remedie.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:22

VeerenAshley schreef:
Inderdaad, waarom om de dag? Heb je dat zelf zo besloten, of zijn dat de regels van de stal? Want in het eerste geval zou ik je paard gewoon weer lekker elke dag naar buiten doen. Beweging is nu eenmaal de best remedie.

Nu alles zo nat is gaat het land helemaal naar zijn gloria als er elke dag paarden op lopen. En als je al niet zo veel hebt dan kan ik me voorstellen dat je dan de paarden minder naar buiten doet. Het is niet ideaal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:31

Qimm schreef:
Nu alles zo nat is gaat het land helemaal naar zijn gloria als er elke dag paarden op lopen. En als je al niet zo veel hebt dan kan ik me voorstellen dat je dan de paarden minder naar buiten doet. Het is niet ideaal.

Dit ligt aan de bodem; de wei maar mijn pony 24/7 instaat, ziet er ngo super uit. En Apeldoorn heeft zandgrond. Je kunt anders toch een stukje land afzetten, zodat de rest goed blijft? Trouwens wat is erger: land vertrapt of paard met stalbenen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:36

ik wil net zeggen! indi der wei is vooraan ook blub, maar ze is WEL gezond:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:39

ikenindi schreef:

Stalbenen hebben niet altijd iets met gezondheid te maken hoor. Bij oudere paarden is het zelfs wat normaal. Stalbenen kunnen duiden op hartproblemen, maar dit hoeft niet altijd.
Mijn paard staat in de nacht op stal en na een uur stal worden de benen al dikker.
Wanneer ze de wei op gaat gaat het nu weer weg. Hier zitten we op kleigrond en dat worden glijbanen met dit weer. Dus niet iedereen heeft de mogelijkheid de paarden elka dag naar buiten te doen. Hier blijven ze ook wel eens een dagje binnen.
Het is nu zelfs zo, dat als ik mijn paard halverwege los laat en de rest staat in de wei, zij in haar box gaat staan. En in de weide loopt ze na een uur te gillen omdat ze naar binnen wil.

Ik gebruik easy action van de PD en hier zijn de stalbenen nu ook op stal foetsie, het begint te werken na een week of 2 a 3. Het zijn kruiden.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 13:49

Ik sta met mijn paard in de Beemte niet in Apeldoorn. De reden dat ze niet elke dag naar de wei gaan is dat ze de weiden kappot lopen.Ze hebben daarom besloten om twee weide open te doen.Zodat de andere weide nog wel goed gaan baar is voor volgend jaar.Met dit weer word het één modder partij en duurt het weer aardig lang voor renauvatie van de wei.
Helaas kan ik niet 3 keer op een dag naar mijn paard ik zit op school loop drie dagen in de week stage en werk .
De dagen dat ze naar de wei gaan staan ze lang genoeg buiten van 's ochtends 9.00 tot 's middags 16.00. De dagen dat ze op stal staat rij ik haar wel gewoon of ga met haar wandelen.De beweging krijg ze wel.Als ik gereden heb zijn de benen ook weer zo goed als normaal.

Mindim: Bedankt voor de tip ,kan ik dat gewoon bij ruitersportzaken halen ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:00

Mindim schreef:
ikenindi schreef:

Stalbenen hebben niet altijd iets met gezondheid te maken hoor. Bij oudere paarden is het zelfs wat normaal.

das nie waar. oudere paarden hebben er mss eerder last van, maar ik rijdt ook een oud paardje en op de manege waar ik rijdt staan alleen maar paarden van 19 jaar of ouder(op 1 na!) en geen 1 heeft stalbenen...
stalbenen worden veroorzaakt doordat de straal niet vaak/goed genoeg de grond raakt. de straal heeft een pompende werking zodat het bloed weer omhoog wordt gepompt. vandaar dat op STAL (waar dus weinig gelopen wordt, en daardoor de straal weinig contact krijgt) vaak STALbenen ontstaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:17

Mijn 21 jarige merrie heeft er sinds dit jaar last van, vorig jaar ook al af en toe. Ze staat 24/7 buiten zonder ijzers maar als het erg nat of guur is zoals vorige week met de storm houdt ze zichzelf niet meer warm en gaat ze s'nachts op stal. Ze staat dan op hooi en ze heeft een grote box (4 x 5) maar toch een beetje stalbenen. Dit is dus zeker wel door de hogere leeftijd.

Overigens kan rijk voer zoals te natte kuil ook stalbenen veroorzaken, zelfs als ze niet op stal staan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:43

Het is toch maar weer een teken dat paarden niet een hele nacht stil horen te staan. Laat staan een hele nacht én dag..
Ik zou echt proberen je paard dagelijks het land op te gooien.

Ik ben het met 'ikenindi' eens dat het dus áltijd schadelijk is.

Als je geen keus hebt en je paard toch 's nachts op stal moet zetten zou je extra anti-oxidanten aan het voer te kunnen voegen. Dat helpt bij de afvoer van afvalstoffen en bevordert de doorbloeding.
Verder zou ik, voor dat je je paard op stal zet en sowieso altijd na het werk, z'n benen goed afspuiten.

Het beste blijft natuurlijk om gewoon de óórzaak van stalbenen aan te pakken.. En dat is dus.. Niet meer op stal!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:10

[***] schreef:
Mijn 21 jarige merrie heeft er sinds dit jaar last van, vorig jaar ook al af en toe. Ze staat 24/7 buiten zonder ijzers maar als het erg nat of guur is zoals vorige week met de storm houdt ze zichzelf niet meer warm en gaat ze s'nachts op stal. Ze staat dan op hooi en ze heeft een grote box (4 x 5) maar toch een beetje stalbenen. Dit is dus zeker wel door de hogere leeftijd.

Overigens kan rijk voer zoals te natte kuil ook stalbenen veroorzaken, zelfs als ze niet op stal staan.

of door ijzers (a) want daardoor kan de straal de grond al helemaal moeilijk raken...

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:16

natuurlijk is zoveel mogelijk beweging DE OPLOSSING.
het lijf heeft er bij stilstand meer moeite mee om het vocht weer terug omhoog te krijgen.
als je op een correcte manier stalbandages kunt aanleggen, is dit zeker een optie.
voor dat je dit gaat doen, vraag deskundig advies. gebruik altijd dikke onderlappen en echte stalbandages. zo lopen de benen van je paard niet vol als hij stilstaat. NIET STRAK AANTREKKEN! met gevoel omrolllen, mag niet afzakken maar je mag zeker geen beenvorm terug zien door de bandage heen
altijd af doen als je hem uit zn box haalt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:28

Woww.. Dat zou ik echt NOOIT doen!
Dit word echt alleen op DA advies gedaan wanneer paarden chronisch last hebben van stalbenen.

Dat is bij dit paard niet aan de orde, zodra hij beweging krijgt zakt het immers af!

Als je eenmaal aan die bandages gaat beginnen stimuleer je het lichaam niet meer om zélf iets aan de bloedafvoer te doen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:40

Garinka komt nu zelfs met stabenen uit de wei omdat ze daar ook alleen maar stilstaat vanwege de glibberigheid, dus maakt het nog niks uit. Ze heeft er ook geen hinder van, ze loopt gewoon normaal ermee. Die andere 2 hebben nergens lastvan, ook niet als zij een dagje op stal blijven en dat terwijl Cindy nog ouder is.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 21:42

Helaas zoals ik al zij is de mogelijk heid niet om haar elke daar naar buiten te doen.Ik rij haar wel 5 of zes keer in de week en de dagen dat ze stil staat en dan ook nog op stal probeer ik altijd wel met haar te wandelen.Meestal als ik even met haar heb gewandelt is het dan ook weer over.

Hebben jullie ervaring met easy action ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:31

@ikenindy
Ik bedoelde dat bij oudere paarden het een 'normalere' kwaal is dan bij jonge paarden. Ik snap ook wel dat niet elk ouder paard per definitie stalbenen heeft.

Anti oxidanten gebruik ik niet, ik gebruik gedroogde kruiden van de paardendrogist, easy action, na 3 weken waren de stalbenen weg.
Afspuiten van de benen is niet altijd goed, het kan soms de problemen verergeren, omdat door het afspuiten de b;oedvaten verwijden.

Paarden zoveel mogelijk naar buiten is de beste optie idd. Helaas heeft niet een ieder een paard aan huis waar je zelf over alles kan beslissen, maar sommigen onder ons moeten zich houden aan de regels van een pensionstal.

Mijn paard komt zoveel mogelijk buiten, het liefst elke dag. We zitten hier op kleigrond en dat wordt spekglad. Het ziet er enorm groen uit, maar het is spekglad. Met regen gaan ze dus op hun bek, met oudjes doe ik dat dus liever niet en wordt er die dag fanatiek gestapt. Niet overal kan een paard dagelijks naar buiten.
Het is heel gemakkelijk om het antwoord: "dan moet je haar maar niet op stal houden in de nacht" , te geven, maar in de praktijk werkt het vaak niet zo.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:42

Oudere paarden hebben sneller last omdat de bloeddoorstroming minder wordt en ook de stofwisseling, dat is ook de reden dat met beweging het weer weggaat. Te veel suikers of melasse in het voer kan mede oorzaak zijn maar hoeft niet. Echt kwaad kan het volgens mij niet en meestal heeft het paard er zelf ook niet veel last van.

miep23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:25

Eiwirarme brokken. Mijn paard had er ook last van en sinds ik minder eiwit voer is het een stuk beter.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:38

Ik stap nu gewoon naar het rijden uit op het harde. De paarden gaan de ene keer 3 keer in de week naar buiten en nu deze week gaan ze weer 4 keer naar buiten.Vandaag stonden ze al weer om 10.30 buiten tot 15.45

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:34

En als ze niet naar buiten gaan? Staan ze dan echt 24 uur op stal?
Dat is echt het ergste dat je kan doen voor een paard met STALbenen....

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:51

Is er op je stal geen paddock waar je je paard de hele dag op kan zetten met flink wat hooi (en een maatje) zodat ie zich niet gaat vervelen? En dan de waterbak aan de andere kant van de paddock zodat hij wel een beetje moet lopen om daar te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:29

Dani62 schreef:
Het [naam] blijft natuurlijk om gewoon de óórzaak van stalbenen aan te pakken.. En dat is dus.. Niet meer op stal!

Wat een onzin, jij maakt het middel erger dan de kwaal. Sommige paarden hebben er in de wei óók last van.
Alsof je een oud paard s'nachts buiten laat rotten omdat ze anders een beetje opgelopen benen hebben.

ikenindi schreef:
[***] schreef:

of door ijzers (a) want daardoor kan de straal de grond al helemaal moeilijk raken...

Mijn paard staat niet op ijzers, als je goed gelezen had.
Het kan een medisch probleem zijn (hart, nieren, lever, stofwisseling, te rijk voer) en dan heeft het wel of geen ijzers of wel/niet dag en nacht buiten lopen daar dus geen invloed op.