ervaringen aanleg buitenbak op kleigrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inferno1

ervaringen aanleg buitenbak op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:11

Hoi,

Wij gaan binnenkort misschien verhuizen naar Moerdijk en krijgen daar de mogelijkheid om paarden bij huis te houden. Ik wil dan graag een buitenbak laten aanleggen waar in gereden, gelongeerd en losgegooid kan worden maar die wel ten alle tijden (nagenoeg) droog is. Graag zou ik jullie ervaringen willen horen m.b.t. de aanleg van een bak op klei. Ben bijv. benieuwd of jullie drainage gebruiken e.d.

Alvast bedankt!

cissie

Re: ervaringen aanleg buitenbak op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:07

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:18

bedankt! blijft moeilijk op klei....

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:20

Wij zitten op 11 meter leem..
Hebben geen bak aangelegd, maar mijn vader heeft een minitrekker gekocht, daarmee kan ik zelf naar de manege rijden..
We hebben wel serieus naar de beste oplossing gezocht..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:52

inferno1 schreef:
bedankt! blijft moeilijk op klei....

Dat is zeker zo, eg lastig en vaak ook kostbaar om er iets goeds van te maken.
Daarom hebben wij besloten om onze bak te laten voor wat het is en deze als paddock te gebruiken, ik heb het geluk dat ik gebruik kan maken van de bak van de buurman deze is wel kurkdroog, ben nu nog aan het opnderhandelen met hem over verlichting.
Als dat lukt heb ik het voor elkaar en heb ik een bak die ik zelf nooit zou kunnen betalen.....nu maar hopen dat hij akkoord gaat.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:07

op de stal waar ik ooit gewerkt heb hebben ze het zo aangepakt: ze hebben eerst zo'n 10 cm afgegraven en de klei als een wal om de bak heen gelegt, daarin hebben ze drainageslangen gelegt en het verder opgevult met grof zand.
daarop hebben ze een antiworteldoek gelegt en daarop is een mengsel van zand een hardhoudsnippers gegaan.
deze bak ligt als het ware op het land met daaronder een goede afwatering.
omdat de bak dus hoger ligt dan het land blijft hier vrijwel nooit water in liggen.

Judith_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:26

Wat barbar zegt is eigenlijk de ideaalste manier voor een buitenbak op klei. Maar het blijft lastig

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:21

Wat barbar zegt lijkt mij ook de beste oplossing, als je namelijk dieper graaft loopt al het water van ernaast in de bak omdat het daar wel wegkan. handig...

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:51

Die van ons is een stukje uitgegraven en toen woudzand er in. Helaas kan ik in de winter alsnog niet rijden, en de paarden kunnen ook niet gewoon in de bak staan want dan ploegen ze het om. Wij wonen tegen een zandkop aan en de bak is net op het zand. Naast ons hebben mensen een bak en die is altijd droog. Boos! Tong uitsteken Maar die bak heeft aan 2 kanten sloot. Bij ons is 1 korte zijde langs de sloot, en 1 lange zijde langs de bosjes. Dat is altijd wel droger. Dus midden in de bosjes doen ofzo? Haha! Of naast een sloot.

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:01

Is het veengrond of alleen maar klei?
als je zand zo los op veengrond gooit kun je het elk jaar ophogen.
Drainage is nooit slecht onder je bodem je kunt het beter nat moeten houden dan dat het drassig word.
Op veengrond heeft drainage weer minder nut want dat komt door opwaarste druk gewoon weer aan de oppervlakte.
Probeer je bak eerst af te graven en dan eerst een puin laag neer te leggen.
Daarna kun je er zand op gooien.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:08

bedankt voor al jullie reacties. We waren met een huis bezig in de omgeving van Moerdijk maar dit gaan niet door. Hoef me voorlopig dus nog niet druk te maken over het aanleggen van een rijbak !!