Bodem open stal + rubber matten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Bodem open stal + rubber matten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:50

We gaan in het voojaar een hal bouwen, waarin ook een stalgedeelte komt (open stal). Nu staan we voor de beslissing: betonnen vloer, tegels/klinkers laten leggen, zandbodem.
De ruimte wordt ca. 5 x 9 meter, met 2 deuropeningen. Hiervan zullen 3 paarden van 1.50m en 2 shetten gebruik maken, direkt aangrenzend komt dan een betegeld stuk uitloop en daarachter een grote zandpaddock. Stro op de bodem is absoluut geen optie, de paarden vreten dat volledig op.
Ik denk dan ook om straks rubber matten en/of vlas te gebruiken.

Maar goed, wat dus als onderbodem ? En rubber matten, blijven die niet enorm vochtig ?

evita_

Re: Bodem open stal + rubber matten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:53

Wij hebben in onze inloopstal stoeptegels en rubberen matten. Op de matten wel wat stro, als we lekker onbeperkt hooi neerleggen gaan ze dat eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:11

Ik zou gelijk een betonnenvloer doen, eventueel op afschot met mestgoot als je wilt werken met drainagematten en zonder strooisel. Vlas kun je eventueel ook direct op het beton gebruiken. Dan blijft de bodem makkelijk schoon te houden (even hogedrukspuit 1x per jaar ofzo) en met open vloer gaat het op den duur toch stinken en je vervuild je grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:11

Belangrijkste is een goede afvoer in jouw geval zo te lezen Lachen

Ik heb zelf matten en stro op de betonnen vloer en klinkers (twee stallen, zijn wel met elkaar verbonden, en de ene leidt ook naar buiten). Verder heb ik nog zaagsel voor de urine. Ze eten wel wat stro, maar is geen ramp, veel ruwvoer is goed Lachen

Ik denk dat ik in jouw geval zou gaan voor of matten met stro. Of alleen vlas (makkelijker met schoonmaken, volgens mij verstopt het vlas de matten ook.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:17

Gaat zo'n afvoergoot niet snel verstoppen ? (zeker bij gebruik van vlas over de matten ?)
Hoe is de ervaring met alleen matten over een beton of klinkerbodem, blijven die matten niet erg vochtig als er geen vlas of stro gebruikt wordt ?

Voorheen heb ik altijd stro in de stallen gebruikt, maar sinds we zijn verhuist (en ik dus stro hier uit de omgeving koop), gaat dat niet meer: de stal wordt volledig leeg gegeten. Het schijnt erg lekker stro te zijn, ze presteren het zelfs om het hooi te laten liggen en het stro op te eten. Wat stro knabbelen vind ik prima, maar 2 balen op 1 nacht is me een beetje te gek. En ook niet echt gezond meer. Vandaar dat mijn keuze eerder richting vlas gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:32

Even beetje off-topic : Ik heb het zelf bij mijn paarden gezien toen mijn hooi door omstandigheden niet zo goed uitviel als gehoopt (na de regen), terwijl mijn stro van top en topkwaliteit was (voor de regen geoogst). Toen aten mijn paarden ook liever het stro dan het hooi Clown

Even voorop, ik heb koematten, zijn twee lange banen van 5 * 1,5 m. Die liggen naast elkaar, een deel van de stal heeft dus geen matten. Niet van die zogenaamde tegels of doorlatend. Ik heb twee stallen, Stal 1 is met een betonnen vloer. Stal 2 is met een klinkerbodem. De stallen hebben een globale afmeting van 4,5 * 5,2.

Mijn oude situatie :
Stal 1, dus beton, geen goede afvoer, met die matten, ik gebruikte zaagsel voor de urine en stro voor de mestplek (handiger met mesten). Twee keer per jaar sleurde ik die matten uit stal en spoot de boel schoon met de hogedrukreiniger. Maargoed, die urine, zaagsel en strootjes kwamen toch tussen en onder de matten terecht. Dat werd erg ranzig.
Stal 2, dus klinkers, wel afvoer, zonder matten, alleen veel stro. Een ramp met mesten en de vloer begon te verzakken dankzij ratten, het werd dus nog veel erger. Ik heb die een paar keer schoongespoten, maar was geen beginnen aan.

Dus naar de nieuwe situatie omgegaan.
Stal 1, dus beton, geen goede afvoer, schoongemaakt en matten eruit. Zaagsel op de natte plek en stro. Veel makkelijker met schoonmaken, ik mest uit, en laat het drogen, daarna weer zaagsel en stro.
Stal 2, schoongespoten, laten drogen, laag zand gestort, geëgaliseerd, en matten erop. Ik gebruik veel zaagsel voor de natte plek en de randen (die stal is iets groter dan de andere, dus sluit niet mooi aan) en daarop stro. Bevalt redelijk goed. Afvoer gaat netjes, maar heb dus wel zaagsel nodig.

Moraal van het verhaal : neem nooit klinkers Clown Zij zijn groot en ik is klein!

Anyway, terug naar jouw situatie, wat ik zou doen.
- Giet een betonnen vloer. (Klinkers kunnen gaan verzakken + moet echt supergoed aangelegd worden wil dat recht blijven. Tegels worden volgens mij eerder glad. Zandbodem zou kunnen, maar ik vind dat niet fijn mesten, heb alleen zand buiten liggen.)
- Gebruik matten + zaagsel en stro. Dat wil jij niet (stro Clown Knipoog ) dus dan zou het afhangen van het type matten of je strooisel moet / kan gebruiken. Dus dan zou ik eerder gaan voor een betonnen vloer met alleen vlas Lachen

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:05

Wij hebben wel een betonnenvloer. Daar hebben we zaagsel op liggen. Rubbere matten hoeven niet persee, dat is dan alleen nog voor het zacht liggen enzo, wij hebben dat niet Lachen

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:09

Wij hebben rubber matten op tegels. De doorlatende, rubber matten hebben we nog niet zo lang, dus hoe het op den duur blijft weet ik niet.
Nu blijven ze in ieder geval mooi droog, maar ze staan er alleen 's nachts op. Het heeft dus tijd genoeg om weer mooi op te drogen, maar volgens mij gaat het best snel. Ik kan in ieder geval gewoon op mijn knieën zitten zonder natte knieën te krijgen.
Ze krijgen bij ons nagenoeg onbeperkt hooi te eten als ze op stal zijn.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:14

Ik heb een mooie aflopende vloer laten gieten, hierop heb ik die drainagetegels en hier kun je eventueel nog vlas leggen. Beviel mij heel goed!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:28

Even over zand als bodem. Officieel mag het niet. Urine mag niet zo de bodem in lekken. Maargoed wie heeft er nu erg in dat daar geen vaste bodem onder zit.
Ik heb goede ervaringen met zandbodems. De urine trekt lekker weg en de toplaag blijft dan droog. Toen werdt er stro in die stallen gebruikt.
Waar ik nog veel betere ervaringen mee heb zijn bielsen. Je moet je wel realiseren dat het chemisch afval is als je er weer vanaf wil maar ik vondt het een top systeem in combinatie met krullen.
Onder de bielsen was een vrije ruimte de afliep en waar de urine weg kon lopen. Want de urine trekt namelijk heel langzaam in het hout van de bielsen en sijpelt dan er van onder weer uit. Nadeel van dit systeem is dat je heel goed moet waken voor houtrot. Bielsen gaan wel heel lang mee, maar als ze 20 jaar oud zijn kunnen ook bielsen verzwakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:16

in mijn uitenstal had ik eerst stoeptegels liggen met stro erover
nu heb ik zand en niks erin

ga maandag weer stal bouwen, en ben aan bedenken of ik weer gewoon zand laat... of weer stoeptegels erin
beide bevielen me nl erg goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:57

Marquez, hoe moet ik met dat voorstellen, een systeem met bielzen? Bedoel je dan die enorm dikke en lange palen zeg maar? En dat als bodem neerleggen boven een loze ruimte of niet?

Die dingen bijv --> http://img.2dehands.be/f/normal/1204817 ... n-niet.jpg dus? Die heb ik nu als hoekpalen in m'n paddocks staan.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:06

Juist, gewoon van die spoorbielsen. Die lagen strak tegen elkaar tussen de wanden van de stal geklemd. Daar onder was een loze ruimte die schuin afliep waardoor de urine wegtrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:37

En hoe diep was die loze ruimte bij jou?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:25

geen idee,heb er nooit ondergekeken Clown . Het klonk altijd wel hol, misschien 30cm?