Even beetje off-topic : Ik heb het zelf bij mijn paarden gezien toen mijn hooi door omstandigheden niet zo goed uitviel als gehoopt (na de regen), terwijl mijn stro van top en topkwaliteit was (voor de regen geoogst). Toen aten mijn paarden ook liever het stro dan het hooi 
Even voorop, ik heb koematten, zijn twee lange banen van 5 * 1,5 m. Die liggen naast elkaar, een deel van de stal heeft dus geen matten. Niet van die zogenaamde tegels of doorlatend. Ik heb twee stallen, Stal 1 is met een betonnen vloer. Stal 2 is met een klinkerbodem. De stallen hebben een globale afmeting van 4,5 * 5,2.
Mijn oude situatie :
Stal 1, dus beton, geen goede afvoer, met die matten, ik gebruikte zaagsel voor de urine en stro voor de mestplek (handiger met mesten). Twee keer per jaar sleurde ik die matten uit stal en spoot de boel schoon met de hogedrukreiniger. Maargoed, die urine, zaagsel en strootjes kwamen toch tussen en onder de matten terecht. Dat werd erg ranzig.
Stal 2, dus klinkers, wel afvoer, zonder matten, alleen veel stro. Een ramp met mesten en de vloer begon te verzakken dankzij ratten, het werd dus nog veel erger. Ik heb die een paar keer schoongespoten, maar was geen beginnen aan.
Dus naar de nieuwe situatie omgegaan.
Stal 1, dus beton, geen goede afvoer, schoongemaakt en matten eruit. Zaagsel op de natte plek en stro. Veel makkelijker met schoonmaken, ik mest uit, en laat het drogen, daarna weer zaagsel en stro.
Stal 2, schoongespoten, laten drogen, laag zand gestort, geëgaliseerd, en matten erop. Ik gebruik veel zaagsel voor de natte plek en de randen (die stal is iets groter dan de andere, dus sluit niet mooi aan) en daarop stro. Bevalt redelijk goed. Afvoer gaat netjes, maar heb dus wel zaagsel nodig.
Moraal van het verhaal : neem nooit klinkers

Anyway, terug naar jouw situatie, wat ik zou doen.
- Giet een betonnen vloer. (Klinkers kunnen gaan verzakken + moet echt supergoed aangelegd worden wil dat recht blijven. Tegels worden volgens mij eerder glad. Zandbodem zou kunnen, maar ik vind dat niet fijn mesten, heb alleen zand buiten liggen.)
- Gebruik matten + zaagsel en stro. Dat wil jij niet (stro
) dus dan zou het afhangen van het type matten of je strooisel moet / kan gebruiken. Dus dan zou ik eerder gaan voor een betonnen vloer met alleen vlas