Wat is dé ideale bodem voor een buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Wat is dé ideale bodem voor een buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 09:58

Ja wij hebben weer een vijver hier, de grond is al niet ideaal doordat we op een klei/leemgrond zitten en water dus heel slecht doorloopt.

Agterbergbodem heb ik al voor rond gekeken maar de prijzen die ze daar vragen vind ik echt te gek, dat kan ik niet betalen. Nu weet ik dat ze op manege den goubergh een hele fijne buitenbakbodem hebben met een soort groenkunstgras door het zand gemengd. Manege Keijtenburg heeft ook een prachtige bodem maar ik vrees dat die heel erg boven mijn budget zit.

Wat is nou een ideale bodem die ook nog te betalen is?

Esperanza
Blogger

Re: Wat is dé ideale bodem voor een buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:00

Bel eens met Ronald Zorgdrager, hij maakt goede bodems voor eerlijke prijzen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 10:01

Wat voor principe is dit? Heeft hij een site?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:02

wij hebben op stal een eb en vloed bak
en is, als de pomp juist bediend wordt, het hele jaar rond te rijden

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:06

Een all weather tuft bak, soort tapijtsnippers.
Rijdt prima, en mits goed aangelegd het hele jaar door te rijden Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 10:07

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 10:08

ProudJustify schreef:
Een all weather tuft bak, soort tapijtsnippers.
Rijdt prima, en mits goed aangelegd het hele jaar door te rijden Knipoog

En wat is goed aangelegd, ik lees op de site dat het gewoon over het zand in je bak heen kan, dan zou in mijn geval de bak nog steeds soppig zijn.

Moet je je bak eerst draineren, welk zand moet erin?

Ik heb ook gehoord dat deze bodem minder geschikt is om te springen, ik rijd hoofdzakelijk dressuur maar spring ook graag.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:13

Ik ken een aantal eb- en vloedbodems en die zijn gewoon echt super, allemaal en echt het hele jaar door te rijden.

Als het echt gestortregend heeft, even de pomp aan terwijl je poetst en zadelt en zodra je opgestegen bent, is de bak weer kurkdroog.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:14

Op de stal waar ik nu sta hebben we zelfs binnen én buiten een eb- en vloedbodem. Echt super, de binnenbak is nooit stoffig en buitenbak is ook het hele jaar te rijden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:14

Met goed aangelegd bedoel ik dat je onderlaag, het zand mooi gelijk verdeeld moet zijn en egaal moet liggen en dan voldoende van die snippers er overheen. Bij ons heeft de loonwerker het niet helemaal mooi aangelegd en daardoor hebben we toch met flinke regen plassen in de bak. Het is dan wel te rijden verder.

Het is inderdaad zo dat je het gewoon over je zand heen kunt doen maar wij hebben er
nieuw zand in laten doen, maar het soort zand schijnt niet echt uit te maken. Tja ik weet niet of je bak dan nog soppig blijft, misschien zou je het probleem aan ze voor kunnen leggen?
Wij zijn verder heel tevreden over deze bodem, wij dressuren in de bak, er wordt in gesprongen, gelongeerd en zelfs losgegooid en de bodem blijft fijn te rijden Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 10:17

Randy01 schreef:
Ik ken een aantal eb- en vloedbodems en die zijn gewoon echt super, allemaal en echt het hele jaar door te rijden.

Als het echt gestortregend heeft, even de pomp aan terwijl je poetst en zadelt en zodra je opgestegen bent, is de bak weer kurkdroog.

Oei dat klinkt wel heel lekker, heeft iemand enig idee wat het kost om zoiets aan te leggen voor een 20x40 bak?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:37

Ik heb ff gegoogled voor je: http://www.equisport.nl/ebenvloed.htm
daar vind je wat meer info over eb en vloed.

Natuurlijk moet je eerst een afspraak maken voordat je prijzen hoort! Maar zullen vast wel mensen op bokt zijn die dit ook hebben laten aanleggen of geinformeerd hiernaar hebben? Misschien de zoekfunctie?

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:30

Op Manege Den Goubergh hebben ze volgens mij een Swanenbergbodem. Die zijn inderdaad heel fijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:55

Een goede eb en vloed bodem werkt super. Droog pompen in de natte periodes en nathouden in de droge periodes. Is vrij prijzig. Ik ken ook mensen die het zelf gemaakt hebben waarbij het ook prima werkt. De pomp vergt enige onderhoud en alles wat werkt kan stuk gaan.

Het all weather tuft mikken ze overal gewoon bovenop. Gaat vaak goed, soms ook niet. Ik vind het geen gezicht en vind je mest maar weer eens terug. Hoe je er op kunt rijden, daar heb ik geen ervaring mee. Schijnt relatief goedkoop te zijn, tot het moment dat je weer van dat spul af wilt. Voor binnen is het echt geen optie, dan gaan er ratten in wonen.

Andere bak mengsels zoals die van Swanenberg en Achterberg werken vaak prima, maar niet oneindig. Na een paar jaar zul je toch aan een nieuwe toplaag moeten. Ook dit zand (met kunststof vezel) is duur om af te voeren, maar anderzijds maak je niet een bak om snel weer weg te halen toch?

Alle varianten met houtsnippers raad ik je echt af, hout rot weg en composteerd in de bodem. Dit maakt dat je zandlaag geen water meer doorlaat. Ook moet je na een of twee jaar nieuwe houtsnippers toevoegen. Toch ken ik van dit soort bakken die al enige jaren liggen en het prima doen.

Alleen een pak zand op drainagebuizen is vaak erg mul!

Tip van de week. Zorg voor een opbouw die zorgt dat je je water kwijt kunt. (met gebroken puin of korrels) dit stabiseerd je bodem ook gelijk. Veel aannemers/grondwerkers roepen wel dat ze een prima bak voor weinig aan kunnen leggen, maar deze bakken zijn vaak erg zwaar om goed in te kunnen rijden. Ze hebben nl wel verstand van waterafvoer, maar niet van paardrijden! Het is vaak best prijzig, maar beter in 1x goed (iets duurder) aanleggen dan 3 x half! Dat kost je nog veel meer.

Vraag meerdere opties aan en ga bij een paar voorbeelden kijken. Scheelt een hoop achteraf. Vraag hoe lang die bakken al liggen en ga praten met de rijders daar. Ga in een natte periode kijken zodat je kan zien hoe zo´n bak zich houdt. Natte bak betekent ook een bevrorenbak als het gaat vriezen.

Maar om op je vraag terug te komen.... wat is de ideale bak? Hangt sterk af op wat voor grond je zit, hoe hoog de grondwaterstand is. Waar je je water kan afvoeren. Hoe je hem wilt gebruiken (niet alle bakken mogen als paddock gebruikt!) en met hoeveel mensen. Springen of dressuur? En hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Voor veel geld is alles mogelijk.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:58

Nou dat van die mest terug vinden valt wel mee hoor Esperanza, wij halen de mest
dagelijks uit de bak en dat gaat prima. Ook het rijden op deze bodem is heerlijk, het
veert een klein beetje mee en de paarden lopen er prima op. Tja voor wat betreft
het gezicht, het is wel even wennen ja, maar goed smaken verschillen ook he Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:14

@Esperanza, mijn zusje en ik zijn de enige die de bak gebruiken. Met dit weer wordt hij ook als paddock gebruikt. Wij rijden beide dressuur maar springen ook weleens. Grondwaterstand weet ik zo niet, maar we zitten wel in een nat gebied boel staat snel onder water.

Ondergrond hier is klei en leem, we hebben in de paddock een drainage slang liggen die helemaal naar achteren loopt richting sloot.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:33

Kijk, dan is een Achterbergbodem qua prijs en ook doordat je hem als paddock wilt gebruiken eigenlijk geen optie meer.

Verder dus normaal dressuur recreactief gebruik (is wat anders als je een pension of een sprinstal hebt), dan is de belasting van zo´n bak enorm!

Je kunt naar de eb en vloed bodems gaan kijken, maar dat is ook een hele uitgave hoor!

Dat equifond ken ik nog niet, ziet er aardig uit, maar ik kan niet goed opmaken hoe ze de bodem opbouwen en wat voor materialen ze gebruiken. Maar vraag gewoon een offerte aan.

Die grasvezel is een Swanenbergbodem. De bodems van Ronald Zorgdrager http://www.zorgdrager.nl zijn minstens net zo goed en je betaald echt geen cent te veel. Toch moet je rekenen op iets van 9 euro per m2 (pin me er niet op vast).