Overgang van stro naar zaagsel, risico's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Overgang van stro naar zaagsel, risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 21:56

Onze paarden die op een pensionstal staan gaan binnenkort van stro naar zaagsel.
Ik ben zelf eigenlijk helemaal geen voorstander van zaagsel, o.a. omdat het paard veel minder te knabbelen heeft overdag (alleen een paar keer per dag een baal kuil), er eerder rotstraal ontstaat en ze niks hebben om tijdens de koude nachten lekker op te liggen.

Ook ben ik bang dat ze zaagsel gaan eten, omdat ze al hun hele leven gewend zijn om op stro te staan. Wanneer ze in de paddock staan gaan ze nl op een gegeven moment ook zand staan eten, dus ook niet-eetbaar spul gaat prima naar binnen ...

Hoe kan ik deze nadelen het beste aanpakken voor het geval ik toch geen keus heb en op zaagsel moet?
Moet je geleidelijk overgaan op zaagsel (dus eerst ook nog wat stro in de stal leggen)?
Zijn er uberhaupt voordelen aan zaagsel (behalve dat dat goed verkijgbaar en dus goedkoper is)?

Hoor graag ervaringen!

dynamiek

Re: Overgang van stro naar zaagsel, risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:00

Hey Simodi, ik denk dat je niet zo zorgen moet maken, van stro over naar zaagsel lijkt me fijner, dan van zaagsel over gaan naar stro, want dan ineens gaan ze veel stro eten wat kans bestaat op koliek, ben je nu echt bang voor het zaagsel eten zou je Sirocco stalpoeder kunnen kopen, en dit door het zaagsel mengen, de paarden eten dan niet meer zoveel zaagsel en je stal ruikt nog lekker fris idd.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:10

Idd net wat dynamiek zegt, andersom is lastiger. Hier zijn meerdere paarden wel overgegaan van stro naar zaagsel en ze zijn er niet ziek van geworden of dat ze (veel) zaagsel eten, sterker nog, volgens mij aten ze het helemaal niet, misschien een paar. Je moet ze dan denk ik wel meer hooi gaan geven ja, omdat de meeste paarden wel (veel) stro opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:16

Of ze genoeg te knabbelen hebben ligt aan het voer beleid op stal.
Plakje stro erbij geven, dan is de overgang al erg klein, verder meerdere keren per dag hooi/kuil

Niets om op te liggen?
Geen idee hoeveel ze er bij jou op stal in gooien, maar normaal hoort er een flinke bodem in te liggen Lachen
Juist minder kans om op de grond te liggen omdat ze de stal niet leeg vreten

rotstraal heb ik nog nooit gehad..en paarden staan nooit op stro Lachen
Gewoon goed mesten dan is de kans daarop niet zo groot...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:37

Alvast dank voor de reacties!
Nou, qua stro gaat er eigenlijk altijd wel veel in. Er wordt 1x per week totaal uitgemest, de andere dagen opstrooien, dus in de loop van de week hebben ze een lekker bedje.

Met zaagsel gaan er 2 balen in, in een stal van 3 x 3 meter, dat is uiteindelijk dus niet zo'n dikke laag. Ik weet nog niet of, en zo ja hoeveel ze daar dagelijks bijdoen ... maar de eerste paar dagen is het dus niet echt veel, zeker geen lekker strobed om in te liggen.
Toevallig kwam er gisteren een nieuw paard in zo'n zaagselstal die wilde meteen rollen, je hoorde de hoeven schrapen over de vloer en de vonken kwamen er af bij het overeind krabbelen, dus het leek me nogal glad, dat verse zaagsellaagje ...

Verder dacht ik dat zaagsel juist minder stoffig zou zijn dan stro, maar met het rollen zag ik een grote stofwolk ontstaan in die stal Verward .

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:40

tijdje terug mocht m'n paard even ergens anders op stal staan en daar hadden ze dus wel zaagsel in de stallen liggen.. In nog geen 5 tellen had hij al een hap zaagsel in z'n mond :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:47

Ikweet niet hoeveel er in een zak zaagsel zit, maar met vlas gooi ik er 5 balen in, in een lege stal Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:22

Toevallig heb ik deze week een merrie bij ons op stal van stro naar houtkrul gezet. Is allemaal goed gegaan, ze heeft er niks van gegeten..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 12:16

Zal wel per paard verschillen, je hebt ook paarden die in een paddock geen zand eten, de mijn doen dat wel! Dus het zijn helaas wel echte alles-eters!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:28

De mijne staat sinds twee weken op abiose omdat ze geen stro kunenn afvoeren voor twee stalletjes.
Je kan er bijna geen schoon bijgooien want dat vreet ze gelijk op.

Heeft 29 jaar op stro gestaan dus eet ze dat maar op...
Echt drama !!!!

En niemand weet een oplossing ervoor...

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:33

Onze pony's stonden thuis altijd op stro, maar toen we verhuisden gingen ze naar een pensionstalling waar ze vlas in de stallen hadden. De overgang is goed gegaan en de pony's aten/eten het niet op. Ik vind het wel een nadeel dat het ontzettend stoffig is als het er net vers inligt. Mijn pony's zijn zwart, maar die zijn altijd een paar dagen grijs als ze een nieuwe laag hebben Nagelbijten / Gniffelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:06

Denk dat paarden toch echt eerder rotstraal krijgne van stro dan op zaagsel hoor, dan moet je stal ook wel heel erg goor hebben altijd willen ze dat op stal zomaar krijgen.

Zaagsel heeft heel veel vorodelen op stro. Stro word veel sneller vies waardoor je paard dus eerder een vieze stal heeft, zaagsel blijft veel schoner. Het is veel minder werk om uit te mesten. Moeilijke overgang? Gewoon op zaagsel zetten zie het probleem echt niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 10:48

LADPR schreef:
Moeilijke overgang? Gewoon op zaagsel zetten zie het probleem echt niet.

Nou, die mogelijke problemen staan genoemd in de opening van het topic! En blijkbaar is het eten van zaagsel toch voor sommige paarden wel een probleem ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:45

Ik denk dat dat probleem voornamelijk aanwezig is bij te weinig ruwvoer Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 20:41

runningkawa schreef:
Ik denk dat dat probleem voornamelijk aanwezig is bij te weinig ruwvoer Lachen

Ja, en dat is er al gauw als er 2x per dag kuil gevoerd wordt, met een beetje stro om te knabbelen. Normaal kunnen ze de hele dag door wat knabbelen op stro, dat zie je ze ook doen: 8 van de 10 keer dat je kijkt staan ze in het stro te "rommelen"!

Als het echt niet anders kan en/of het stro is op, zal het wel moeten, dan is er gewoon geen keus, maar vooralsnog zie ik alleen maar nadelen van zaagsel ...

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:53

Het enige nadeel van zaagsel kan zijn dat ze eerder schimmels in de hoeven krijgen omdat het vrij droog is. Mijn hoefsmid zegt dat het beste voor de hoeven stro is. Maar soms heb je geen keus. Eten doen ze het niet zo gauw maar zorg altijd voor een plakje stro zodat ze wat te doen hebben

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:19

Roelke_ schreef:
Toevallig heb ik deze week een merrie bij ons op stal van stro naar houtkrul gezet. Is allemaal goed gegaan, ze heeft er niks van gegeten..

Jup sta op dezelfde stal... het bevalt haar prima en eten doet ze er inderdaad niet van, ze heeft zelf al door dat dat echt niet lekker is. Verder heb ik niet het idee dat het nou minder lekker ligt o.i.d. Ze eten er niet van dus blijft er meer over om op te liggen en ik vind het makkelijker uitmesten Vork

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:26

Mijn merries staan op stro maar mijn ruin staat op zaagsel, want die eet zichzelf anders de box uit Clown . Wel krijgt ´ie buiten z´n normale hooi portie een plak stro voor het knabbelen erin.
Er ligt ´s ochtends meestal nog wat stro in z´n box, dus honger heeft ´ie iig niet Tong uitsteken .

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:38

misschein ook een idee om een beetje lucerne bij te voeren.
en nou zo als je al zegt, kuil/hooi krijgen ze wel genoeg.
maar ik denk dat als ze zoveel kuil krijgen dat ze niet zo heel snel van het zaagsel gaan eten.
maar ik weet het niet.
met condor de overgang van zaagsel naar stro was wel heel naar.
Zijn stal was elke dga bijna helemaal leeg.
Je kon er elke dag een baal in gooien.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:50

Nou, gelukkig kunnen we voorlopig toch op stro blijven Haha! ! Dus het probleem is in elk geval voorlopig van de baan. Bedankt voor alle reacties.

PS Hier mag een slotje op van mij.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:54

Ik vind het zaagsel juist droger dan stro en de laag zaagsel in mijn stal is zo dik dat de kale bodem bijna niet te vinden is. Die van mij zijn vorig jaar van stro naar zaagsel gegaan. Nadeel vind ik dat er weinig te knabbelen/rommelen is voor de pony's. Voordeel: het is veel schoner en makkelijk mesten. Mijn pony's staan overdag gewoon buiten dus het nadeel is alleen in de nacht

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:32

misschien kan je overleggen om over te gaan op vlas dit werkt nog prettiger vind ik en uiteindelijk goedkoper

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 09:36

Ik had al eerder geschreven dat ik voorlopig gewoon op stro blijf!!!!!!

Maar bedankt voor het medenken!