alternatief voor vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

alternatief voor vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 15:22

Ik belde vandaag de leverancier op om vlas te bestellen, maar ik kreeg je horen dat het voorlopig niet meer leverbaar is. Nu hebben ze nog wel abiose (weet niet of je het zo schrijft) maar dat is 2 euro duurder per baal. Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring ermee en hoelang kun je met een baal doen. Dus is het in verhouding met de even duur. Met een baal vlas kan ik 1 week doen, en als ik begin dan doe ik 2 balen in een lege stal. Of is er nog een ander goed alternatief? Ik zat misschien aan krullen te denken maar is heb het al eens gehad en het beviel mij niet echt om dat het snel nat werd. Of is er misschien een combi mogelijk??

p.s stro is GEEN optie.

Iorrr

Re: alternatief voor vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:24

Ergens anders vlas bestellen... Waarom is het niet leverbaar? Wij krijgen wel gewoon Vlas geleverd hoor...!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 15:29

Ik weet zo niemand in de buurt die het wel levert.. Maar ik hoorde ook al dat het met vlas ook moeilijker zou worden omdat er geringe oogs was dit jaar.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:31

Oke nou daar weet ik niks van, maar ik heb hier ook nog niks over gehoord, dus volgens mij blijven wij gewoon op vlas... Misschien is rondvragen waar je ergens anders aan vlas kunt komen. Wij hebben ook echt vanalles geprobeerd in de stal, maar vlas werkt toch het fijnst (naar mijn mening).

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:34

ja de oogst is echt bagger dit jaar. mijn paardje heb ik gewoon op zaagsel staan, is absoluut niet het beste spul maar wij kunnen het gratis ophalen bij een houtzagerij. krullen is volgens mij wel goed spul alleen is het ook al bijna 6 euro per pak

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:47

Aubiose = Hennep
Hemparade = Hennep

Lavor = vlas
Linabox = vlas

Ecolit = mengel vlas / houtkrullen

Rapsodie = koolzaadstro
Reposlin = koolzaadstro

Allspan = houtkrullen

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 09:59

Weet je ook misschien de prijzen? En wat gebruik je zelf?

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:48

Ik hoor wel goede ervaringen met aubiose.
Kijk anders even hier: www.aubiosenl.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:56

Ik vond de aubiose rommel.Ik had ook altijd vlas en toen het is op was had ik aubiose mee genomen.Het is grover als vlas ik vond er zelfs scherpe stukjes tussen zitten.
Wat mij het meest stoorde was dat het minder vocht op nam.

Maar je moet het natuurlijk zelf gewoon uitproberen.Hier is vlas momenteel goed verkrijgbaar,het is wel een euro duurder geworden ik betaal nu 7 euro voor een groot pak.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:05

Ik denk dat als je de dezelfde kwaliteiten wilt bij een andere bodembedekker dat het niet lukt om te vinden. Ik heb het op vlas gehouden maar door de prijsstijgingen hebben we thuis besloten om een grote hoeveelheid (60 pakken) tegelijk te kopen. Mocht het dan nog steeds stijgen zit jij er niet mee en kom je dr winter wel uit Lachen
Ik heb dit in de tijd van de "€6,- " gedaan en daar ben ik erg blij mee gezien je nu iets meer betaald dan €7,-

Misschien eventjes iets verder rondkijken want bij ons is het bijna overal verkrijgbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:07

Ik heb afgelopen zaterdag nog 40 pakken vlas gehaald end at was zeker niet de laatste Lachen

Geen idee waar jij woont maar het is toch wel nog aan te komen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:03

ik heb nog volop vlas kunnen krijgen, ik lees dat er iemand zij dat ie 2 pakken vlas erin doet in een lege stal

ik heb er toch echt 6 nodig Nagelbijten / Gniffelen

betaal ook 6 euro per pak.. hoe groot zijn jullie pakken ? hoeveel bij hoeveel ? ben erg benieuwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:13

runningkawa schreef:
Ik heb afgelopen zaterdag nog 40 pakken vlas gehaald end at was zeker niet de laatste Lachen

Geen idee waar jij woont maar het is toch wel nog aan te komen

Waar en hoeveel kostte ze per stuk/totaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:16

Bij de http://www.derieterhoeve.nl/ in maasbree
5.75 voor pakken thorobed, maar die stonden buiten vandaar goedkoper, maar als er 1 kapot was mocht je die laten staan. Maar er was niets aan te zien Lachen
Die binnen staan 6 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:35

Ja maar thorobed is geen vlas maar hennep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:40

nee hoor, gewoon vlas Lachen

Citaat:
ThoroBed is het gezondste en goedkoopste strooisel voor de paardenbox. ThoroBed is een 100% plantaardig strooisel op basis van biologisch geteeld vlas. Stof, ongedierte, parasieten of andere micro-organismen worden in ThoroBed niet aangetroffen. ThoroBed is goedkoop in verbruik: 70% minder dan stro! 50% minder dan houtkrullen. ThoroBed onderdrukt elke ammoniakontwikkeling gedurende minstens 8 weken en de paarden staan steeds op een droog oppervlak. Het absorbeert tot 450%. Paarden lusten het niet en zullen er, behoudens in gevallen van extreme honger of verveling, niet van eten. Bij een nieuw ingestrooide stal geeft men het paard best wat stro of hooi te knabbelen om het af te leiden. Het gebruik van ThoroBed op zich is nooit de oorzaak van koliek of infecties. ThoroBed is arbeidsbesparend en vergt veel minder fysieke inspanning bij het uitmesten. ThoroBed is het perfecte strooisel voor paarden met allergische luchtwegen en hoefproblemen. Het vormt geen proppen in de hoeven. ThoroBed bespaart u tijd en geld. Het af te voeren mestvolume is bij ThoroBed slechts een fractie van wat andere strooisels opleveren, het breekt snel af tot een uitstekende compost met neutrale pH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:01

Is het lange of korte vlasstengel? Ik heb nu linabox, maar ik heb ook andere gehad en die waren kleiner en leek wel minder op te nemen. Linabox is geloof ik wel duur, zal nu 6 of wellicht wel 7 euro per pak zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:25

Ik vind deze langer dan de merkloze Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:26

Ik hou het in mijn gedachte, heb ongeveer nog 10 pakken, dus moet ook nog wat voorraad hebben.

perdemegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:30

hoe komen jullie van de mest af?
van vlas?

wordt dat door iemand opgehaald, brengen jullie dat weg of hoe zit dat eigenlijk?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:52

Ik heb dus Rapsodie in de box van mijn paard liggen. Ik ben er nu nog tevreden over. Hiervoor stond ze op vlas maar daar bleek ze allergisch voor te zijn omdat bij de vlas de amoniak lucht heel erg sterk was denken we. (de dierenarts wist het ook niet precies) maar nu staat ze dus op rapsodie en ik vind het wel goed spul, het is wat grover maar ruikt erg lekker en er zit ook geen stof in. Of dit spul echt een uitkomst is voor m'n paard is nog niet duidelijk omdat ze nu nog aan de medicijnen zit en dan gaat het zoiezo beter met haar. Maar ik kon ook nog gewoon vlas krijgen hoor! voor 6 euro van Lavor!

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:57

Ik kan ook nog gewoon aan vlas komen, wel is het iets duurder geworden.
Ik betaal nu 5 euro per baal. Als andere optie vind ik koolzaadstrooisel ook fijn, merk weinig verschil. Aubiose of zaadsel neemt volgens mij minder vocht op en wordt bij mijn paard eerder vies.