Haflinger veulen met of zonder deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mygen

Haflinger veulen met of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:22

Het haflingerveulen van mijn dochter is ernstig ziek geweest (droes). Hij is sterk vermagerd en aangezien de mogelijkheden voor stalling beperkt zijn, staat hij (voorlopig) dag en nacht met een kameraadje op de wei. Wij hebben hem vorige week een regen- en winddeken opgedaan, omdat hij erg zwak en mager was. Ook is hij nog steeds veulenvacht aan het verliezen. Is het verstandig deze deken de hele winter om te laten? Moet er een zwaardere op straks? Of moet de deken eraf zodra het droog en nog redelijk van temperatuur is? Graag jullie reactie.
PS Hij is er goed opgeknapt afgelopen week, nadat wij hem na advies op dit forum traumeeltabletjes hebben gegeven.

Contigo

Re: Haflinger veulen met of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:27

Hallo

Ik heb ook een veulen staan van mei dit jaar is ook ziek geweest was verkouden en heeft al zijn veulen haar eruit gegooid. Komt ook nog niet goed in zijn vacht. Ik heb hem nu onder een fleece deken staan en daar blijft hij voorlopig onder staan. Ik denk dat je het zelf even aan moet kijken hoe het veulen in zijn vacht gaat zitten na het verharen. Als dat helemaal glad wordt en dat je denkt van nou die heeft ook niet veel haar dan zou ik lekker de deken oplaten die het veulen nu op heeft. Zeker geen dikkere deken want ze moeten er wel aan wennen

Succes

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:35

Staat er een schuilstal op de weide? Die van mij lopen ook dag en nacht buiten maar hebben wel een grote schuilstal.
Ze dragen ook geen dekens, ik ben er ook niet echt (meer) een voorstander van.
Ik zou gewoon z'n vacht in de gaten houden, mijn veulen is ook ineens haar veulenvacht verloren en vlak daarna begon ze haar winterjas al aan te maken.
Een deken gaat niet voor warmte zorgen maar stopt alleen de groei van de wintervacht...
Ik hoop dat hij snel opknapt!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 07:54

Ik vind het goed wat jullie doen.
Een veulen hoeft eigenlijk nooit een deken op maar dit vind ik een uitzondering.
Dit dier is zodanig verzwakt en heeft geen reserves waardoor longontsteking of erger dichtbij is.
Ik zou de deken op laten want zou je hem dadelijk zomaar af doen dan wordt ie weer ziek.
Omdat hij ook z'n vacht aan het verliezen is en je paardje dat dit jaar niet meer goed op ritme zal krijgen is die deken gewoon de beste oplossing.
Dus een 200 grams waterdichte deken is voldoende.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:41

Ik vind ook dat jullie er goed aan doen om hem een deken op te doen. Beter met deken buiten dan zonder deken op stal.
Voor gezonde veulens vind ik een deken geheel overbodig, maar jou veulen is flink ziek geweest

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:00

Lenneke_ schreef:
Ik vind ook dat jullie er goed aan doen om hem een deken op te doen. Beter met deken buiten dan zonder deken op stal.
Voor gezonde veulens vind ik een deken geheel overbodig, maar jou veulen is flink ziek geweest

Ben ik het helemaal mee eens Knipoog
Omdat je veulentje zo mager is kost het veel energie om warm te blijven, nu kan hij die energie beter stoppen in het aankomen en beter worden.
toch is het op langere termijn best lastig.
Hoe gaat dit de komende winter, de deken stopt de aangroei van winterhaar, iets wat hij eigenlijk wel nodig heeft als hij buiten blijft.
De deken dan afhalen is nu al eigenlijk geen optie meer.
Ik zou je het advies geven om hem wel zolang mogelijk buiten te laten staan maar toch op zoek te gaan naar het liefst een schuilstal met een weilandje.
Overigs dat verharen hoef je je geen zorgen te maken.
Bijna alle paarden die van de zomer buiten stonden hebben last van veel haar door de koude zomer.
Ook hier bij mij op stal zijn de ppensioners die van de zomer op het land stonden erg aan het verharen oftewel zomervacht voor wintervacht aan het verwisselen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:04

Ik zou de deken gewoon de hele winter op houden en dan na de zomer geen deken meer op doen.

Je komt ook een beetje in een cirkel als je je veulen nu zonder extra bescherming buiten laat. Hij krijgt het koud omdat hij mager is en hij wordt nog magerder omdat hij alle energie nodig heeft om warm te blijven.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:54

Jups mee eens, maar hou wel heel goed in de gaten dat die deken waterdicht is en blijft. Een kletsnatte deken is echt heel erg slecht...
Wel zou ik hem bij goed weer zonder deken zetten om de vacht te laten ademen en dan als het weer gaat schemeren de deken weer op.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 04:05

Contigo schreef:
Hallo

Ik heb ook een veulen staan van mei dit jaar is ook ziek geweest was verkouden en heeft al zijn veulen haar eruit gegooid. Komt ook nog niet goed in zijn vacht. Ik heb hem nu onder een fleece deken staan en daar blijft hij voorlopig onder staan. Ik denk dat je het zelf even aan moet kijken hoe het veulen in zijn vacht gaat zitten na het verharen. Als dat helemaal glad wordt en dat je denkt van nou die heeft ook niet veel haar dan zou ik lekker de deken oplaten die het veulen nu op heeft. Zeker geen dikkere deken want ze moeten er wel aan wennen

Succes

Een fleece deken is niet waterdicht, ik neem tenminste aan dat hij/zij ook buiten komt?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:34

Voel regelmatig onder de deken of hij daar lekker warm aanvoelt. Kijk naar je veulen, staat hij te rillen dan heeft hij het niet meer warm onder de deken die hij nu opheeft. Dan wordt het tijd voor een warmere/dikkere.
Eenmaal een deken op betekend ook de hele winter een deken op. Na de winter kan de deken af zodra de temperaturen goed zijn daarvoor en dan kan hij volgend jaar na de zomer zonder een deken de winter in.
Het is inderdaad nu belangrijk dat zijn energie gaat naar aankomen en groeien en niet ook nog eens naar warmhouden!

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:50

@MsQuincyTE mijn veulen staat alleen overdag buiten als het droog is verder staat hij op stal. Als het dus zulk rotweer is als de afgelopen dagen dan staat hij overdekt in een soort van paddock dus die hoeft ook geen waterdichte deken dan.

Mygen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 17:11

Bedankt voor al jullie reacties, we zijn nu een paar weken verder. Hij is goed opgeknapt en heeft zijn hengstenstreken weer helemaal terug. Zijn deken houdt hij de hele winter op en wij zijn voornemens, zodra de temperaturen weer redelijk worden in het voorjaar, de deken af te bouwen.