Paard in wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djoka

Paard in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:51

Na een aantal jaren rijles en nu ik eindelijk geld heb voor een eigen paard zit ik sterk te denken om er zelf een te kopen. Wel moet ik het waarschijnlijk zoals zoveel mensen gaan combineren met mijn werk. En aangezien ik niet serieus wil gaan wedstrijdrijden zit ik dan ook gewoon te denken aan een recreatiepaard. Waarmee ik op zijn minstens 3 keer per week wil gaan rijden/les volgen, zomers lekker veel buiten rijden en goed verzorgen. Nu denk ik zelf dat het voor zo'n paard het beste is om gewoon in een wei te staan met andere paarden of zit ik er dan naast? Wie o wie kan me tips geven? Want het laatste wat ik wil is een paard kopen om dan weer te verwaarlozen.

Lenneke_

Re: Paard in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:57

In de wei met andere paarden is super voor de meeste paarden. Ze kunnen eten wanneer ze willen, spelen wanneer ze willen, bewegen wanneer ze willen... noem maar op.

Ik heb die van mij ook buiten staan. Zo heel af en toe komt het voor dat ik een dagje niet kan. Ze hebben drinken, ze hebben eten en ze hebben elkaar, dus dat ene dagje zullen ze mij echt niet missen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:58

Ik ga met met lenneke...
zo geef je een paard echt de kans om PAARD te zijn Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:16

Waarom word je niet bijrijder?
Dan rij je op een paard van iemand anders die iemand op zijn paard laat rijden door tijdgebrek.
Zo kun je zien wat het precies allemaal inhoud en kijken of het allemaal wel goed te combineren is.
Want de aanschaf van een paard valt allemaal wel mee, dat kun je zo gek maken als je wil maar de verzorging brengt toch wat meer kosten met zich mee.

Djoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 21:42

Bijrijder zou ook erg leuk zijn, maar denk dat ik dan juist weer in de knoei kom omdat ik dan weer afspraken moet maken, wanneer, hoe laat enzo. Een eigen paard is daarom voor mij makkelijker zodat ik dan mijn week en werk voor mijn eigen paard kan indelen en aanpassen en me niet als bijrijder moet aanpassen aan de eigenaar omdat hij/zij niet kan. Lukt me nu namelijk al niet om bij een sportvereniging te gaan of zo op vaste tijden omdat ik dan weer afspraken heb met werk. Met een eigen paard kan ik mijn tijd juist anders indelen zodat het paard niet tekort schiet. Moet daarom ook echt eerst eens even uitzoeken of het voor mij echt te realiseren is om op een gezonde manier een paard te kunnen houden. vraag me namelijk ook af of het voor een paard voldoende is als je 3x per week gaat rijden en verder in de wei laat staan. want vind namelijk dat als ik een paard wil, ik ervoor moet zorgen dat hij/zij het straks goed heeft. Anders begin ik er niet eens aan.

thanks voor je tip!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:05

3 keer in de week rijden hoeft geen probleem te zijn hoor. Ik train ook maar 3 keer in de week. De andere dagen staat hij in de wei en neem ik hem soms mee naast de fiets.
Dit is niet omdat ik geen tijd heb, maar omdat ik hersteltijd tussen de training heel belangrijk vind

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:10

het ligt er ook een beetje aan wat voor een paard je koopt.
Mijn pony moet elke dag wel lopen, want hij wilt gewoon z'n energie kwijt. En dan soms wel een dagje alleen losgooien ofzo, maar dat die wel elke dag even iets doet.(hij loopt nu ook 2x per dag, en staat een halve dag op het land)
maar ik ken ook paarden die na 2 dagen stil staan of miss wel langer gewoon hartstikke rustig zijn, gewoon hoe ze normaal zijn.
maar een weiland erbij is idd een aanrader!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:13

Maar of een paard dag en nacht op het land staat of alleen halve dag maakt echt wel flink verschil.

Bovendien maakt het uit hoe intensief je rijdt. Anouar vind 1 of 2 dagen rust (maar hij staat nooit op stal) na een flinke training wel lekker.

Hij heeft nu 4 weken niets gedaan. Na die 4 weken gaf hij aan wel weer aan het werk te willen (hij werd wat drammerig) en hij is nou niet bepaald een koele kikker

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:30

Ik heb Ramon al een tijdje en ik heb hem nog maar 1 keer op stal moeten zetten..
Ik moets hem samen met mijn paardrijvriendin de pony's in d stal moeten uitkleden maar de pony's keerde en draaide maar het ging,,die tijden zijn altij de max Haha!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:03

3 keer in de week rijden is goed te doen hoor, ligt er natuurlijk ook wel aan wat je voor paardje wilt gaan kopen. Mijn fjordje staat nu al bijna 4 weken stil, omdat ik zelf even niet met haar aan de slag kan, maar ze loopt 24/7 buiten en heeft zo toch wel beweging met haar maatje (mijn 2 jarige ruin)

Marj0lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:11

Djoka schreef:
Na een aantal jaren rijles en nu ik eindelijk geld heb voor een eigen paard zit ik sterk te denken om er zelf een te kopen. Wel moet ik het waarschijnlijk zoals zoveel mensen gaan combineren met mijn werk. En aangezien ik niet serieus wil gaan wedstrijdrijden zit ik dan ook gewoon te denken aan een recreatiepaard. Waarmee ik op zijn minstens 3 keer per week wil gaan rijden/les volgen, zomers lekker veel buiten rijden en goed verzorgen. Nu denk ik zelf dat het voor zo'n paard het beste is om gewoon in een wei te staan met andere paarden of zit ik er dan naast? Wie o wie kan me tips geven? Want het laatste wat ik wil is een paard kopen om dan weer te verwaarlozen.

Het is een goed idee om je (toekomstige) paard lekker op de wei te zetten, zodat je ook eens een dagje over kan slaan. Iedereen moet paard en werk combineren en dat is wel eens moeilijk. Het is voor het paard dan veel fijner om op het land te staan in plaats van in een 3 bij 3 stal. Ik zou wel een goede plek voor je paard zoeken. Dus het liefst een wei met een schuilstal en in ieder geval een droge plek waar je paard lekker kan gaan liggen. Succes ermee!

Djoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 19:28

Hoi hoi, thanks voor al jullie tips!!! Kan ik echt wel wat mee. Wil dan idd ook uitkijken naar een paard dan geen energie kanon is en daarmee bedoel ik geen paard dat het echt nodig heeft om elke dag getraind te worden, maar een paard dat het ook lekker vind om idd eens een dagje over te slaan en lekker met andere paarden/pony's in de wei te staan. Dus geen stal voor mij, dat is duidelijk verhaal. Ik ga me dan echt eens verdiepen in een goede weide hier in de regio, want vind schuilstal en maatjes wel erg belangrijk. Heb wel al veel gelezen dat veel maneges/pensionstallingen moeilijk doen over 24/7 weide in de winter. Maar dat heeft dan denk ik meer te maken met slechte weide. Maar ja, daar hoeft mijn toekomstige paard niet de dupe van te worden vind ik. Heeft iemand een idee voor een goede wei in regio Haarlem? Heb op internet wel al Vredehof Vijhuizen gevonden en de Groene Heuvel in Velsen-Zuid. Denk dat ik daar binnen kort wel eens ga informeren.

Groetjes!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:19

ik heb zelf een weiland gehuurd en daar die 2 van mij ingezet, misschien is er iemand in de buurt die een maatje voor zijn paard zoekt op het land? Vaak ook een stuk voordeliger dan een pensionstal Knipoog

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:15

Ik heb sinds 4 maanden eindelijk een eigen haflinger. Op dit moment heb ik alleen in het weekend tijd om te rijden omdat t savonds zo vroeg donker word. Maar ze vind t niet erg als ze een week stil staat, ze is dan net zo als dat ik elke dag op haar rij. Ze staat in een kudde van in totaal 6. Dus de beweging krijgt ze ook wel. Het lijkt mij dat koudbloed paarden er beter tegen kunnen dat ze een paar dagen niet gereden worden, maar kan natuurlijk per paard verschillen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:27

Ik heb een KWPN'er en daar maakt het helemaal niets uit of je elke dag rijdt of maanden niet. Haar gedrag verandert nauwelijks. Het scheelt wel dat ze 24/7 buiten staat. Toen ze in het begin in de winter nog wel op stal stond, had ze wel duidelijk haar beweging nodig, maar dat is ook niet meer dan logisch. Inmiddels staat ze al ruim 13 jaar 24/7 buiten en dat bevalt zowel mij als mijn paard heel erg goed!

Djoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:52

Nou, als ik dit allemaal lees, dan weet ik zeker dat het mij moet lukken om tijd voor een paard te maken. Zolang ik maar een paard koop waar niet perse elke dag mee gereden hoeft te worden en zolang ik maar zorg dat het paard de rest van de tijd een wei heeft met andere paarden om zo lekker paard te kunnen zijn. Ik ga eens op zoek naar een wei...

Thanks Pling