kip + paard in 1 stal????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibouma

kip + paard in 1 stal????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:03

hallo bokkers,

kan het kwaad om paarden en kippen in één hok te houden?
oftewel de kippen in 1 ruimte bij de paarden?

ik heb iets gehoord over een kippenluis die niet goed zou zijn voor paarden....

weten jullie daar iets van?

ik ga zo mijn kippen op halen en wil ze eigenlijk bij de paarden neerzetten maar ik weet niet of het kwaad kan.

romeorowan

Re: kip + paard in 1 stal????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:49

Als de kippen geen ongedierte hebben, dan kunnen ze heel goed bij de paarden in de stal. Je kunt de kippen even onder de vleugels kijken en tussen de veren en verder de plaats waar de kippen op stok gaan controleren op bloedluis. Bloedluis kun je ontdekken door met de vinger aan de onderkant van de zitstok langs te gaan. 's Nachts kruipen die beestjes op de kip en zuigen daar bloed.

Verder heb je speciaal spul om de kippen te behandelen mochten ze wel beestjes hebben.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:53

Je zou het kunnen proberen maar op een stal waar ik vroeger reedt, was er een kip in de stal van een paard gekomen en dat paard heeft die hele kip uit elkaar geslagen..

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:56

Onze kippen lopen tussen onze paarden en nouja de paarden vinden hun aanwezigheid niet erg maar ze moeten niet te dicht in de buurt komen ik zou het zelf niet doen de kip kan zich moeilijk verdedigen en in een hoekje is hij hopeloos ...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:00

sommige paarden houden niet van kippen, ligt aan je paard zelf of het kan, zou het zelf alleen niet doen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:02

Equidea schreef:
sommige paarden houden niet van kippen, ligt aan je paard zelf of het kan, zou het zelf alleen niet doen.

Én sommige paarden komen er super mee overeen. Knipoog De mijne stond in de weide bij 1, en die twee koersten constant achter elkaar. Kan je prima proberen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:05

In de wei van mijn pony staan ook een berg kippen, alleen in de lompigheid wil hij er nog weleens op gaan staan Scheve mond
Is nu in 4 jaar tijd 2 keer gebeurd, en dat was dan in een grote wei... hoe het dan in een stal gaat weet ik niet maar ik zou het er denk niet op gokken Nagelbijten / Gniffelen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:07

In de weide is natuurlijk iets héél anders dan in een stal.
En dan is het nog afhankelijk welke maat stal.
Praten we over 3 X 3 of over 6 X 6?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:09

Haha, grappig dat je dit aansnijdt. Ik denk dat het geen enkel probleem is, mits de kippen gezond zijn. De paarden moeten misschien wel eerst even wennen aan de aanwezigheid van kippen.

Vroeger zatten er altijd een aantal kippen in de schuilstal van mijn shet. Zij zaten op de hooiruif, ik moest dus nogal eens kippenstront van mijn paard afborstelen...haha. Maar de paarden hadden er nooit last van.

PS: Wel even opletten waar ze eieren gaan leggen, als de paarden erop gaan staan wordt het een beetje een smerige boel, en dat trekt wel ongedierte aan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:13

Zolang je een gezond paard hebt die ze niet doodslaat tegen de muur lijkt het me geen probleem. Oude en zwakke paarden lopen een risico op salmonella besmetting.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:09

Bij mijn vroegere verzorgpaard liepen er ook kippetjes door de stalgangen en in de boxen. Op een gegeven moment kregen de paarden dus kippenluis, daar wordt je niet vrolijk van!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:49

Verplaatst MD --> VSW.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:57

Je moet wel oppassen voor een coccidiosebesmetting. Veel vogels dragen deze parasiet bij zich en als de paarden kippenpoep binnen krijgen kunnen die het dus ook krijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:28

Ik zou er persoonlijk een beetje huiverig voor zijn omdat ik bang ben dat veel paarden toch de mest binnen kunnen krijgen.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:59

bij het paardje wat ik vroeger reed, liepen ook kippen in de stallen rond. ze kwamen verder alleen niet in de boxen van de paarden.
het paardje wat ik reed toen was niet echt dol op kippen, samen met een ander paard gingen ze altijd als ze in de paddock stonden en er kwam een kip deze helemaal dood trappen.
er zijn toen wel een paar kippen gesneuveld in de paddock.
dit waren overigens wilde kippen, dus ze waren van niemand.
zelf zou ik als ik kippen had deze echt niet bij een paard in de stal zetten. paarden zijn veel groter en de kans dat ze uit lompheid of ombewust op zo'n kip gaan staan lijkt mij erg groot.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:00

Ik weet het niet, maar mijn 2 verzorgpaarden staan wel in de wei met heel wat kippen, maar niet in de stal

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:03

bedankt voor jullie reacties!!
ik bedoel eigenlijk dat ik ze niet met elkaar in een box ga zetten maar wel een hok voor de kippen bij de paarden in de schuur.
ik heb iets gehoord over luizen en gekke ziektes die ze over kunnen dragen.
ik heb nu trouwens de kippen in een grote ren in een andere schuur, maar moet straks wel een andere oplossing voor ze....
en ik vind het gezellig en fijn om alle beestjes bij elkaar te zetten.
hebben ze ook nog wat aan elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:32

Ik heb zelf een tijd een stel hanen (3 krielhanen en 1 grote haan, en nog 1 krielhennetje) bij mijn pony gehad. Toen hadden we een soort stok in de stal gemaakt en daar sliepen de beesten op. Ging heel goed.

Van belang is wel, dat je voor een goede ventilatie zorgt, het staat me nl wel bij dat de lucht van de kippenmest nou niet direct ideaal voor paarden is. Dus op zich zou het wel in dezelfde ruimte kunnen, zolang je maar voor een goede ventilatie enzo zorgt, maar dat is sowieso eigenlijk voor elk beest van belang Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:11

Bij de vorige staleigenaar zaten de kippen ook gezellig in de stal, maar ze zaten wel op een balk boven de stal Lachen overdag scharrelden ze altijd buiten rond. Het is een buiten stal, dus frisse lucht genoeg! Enige nadeel: ratten door het kippenvoer wat wij op de grond strooiden Clown

Harvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:58

Mijn vorige pony had vroeger een kippenvriendje. Ze gingen s'ochtends samen naar buiten en s'avonds samen op stal. Ze waren echt vriendjes.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:31

Lijkt mij niet zo slim. Straks dan gaat je paard op een kip staan of liggen.. En je krijgt die vieze kippenpoep overal. Maar verder zal het wel gaan denk ik. Al zou ik het zelf niet doen.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:37

Moet kunnen, onze pony heeft ook een paar kippenvriendinnen, we vinden regelmatig lekkeer verse eitjes in het hoekje van zijn stal. En 's avonds laat, als hij al staat te slapen zit er weleens eens op zijn kont te slapen. wel een grappig gezicht! Ik geloof dat hij het wel gezellie vindt. Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:38

superlise schreef:
Je zou het kunnen proberen maar op een stal waar ik vroeger reedt, was er een kip in de stal van een paard gekomen en dat paard heeft die hele kip uit elkaar geslagen..

ik wou het net zeggen, ik had ook 2 kippen in de stal loslopen, en uiteindelijk heeft 1 van de paarden de kip echt helemaal tot pampus geslagen.