paard verveeld zich

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

paard verveeld zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:13

hoi mijn paard verveeld zich sierlijk in de stal, maar waar hij momenteel staat kan hij niet dag en nacht buiten blijven (wat voor hem wel het beste is) en momenteel is de wei zo slecht dat ze nu niet eens even naar buiten kunnen (wel is de bedoeling dat er een kleine padock komt zodat ze wel altijd buiten kunnen overdag)

ik sta hier op moment beetje wegens financiele redenen, dus de bedoeling is hem uiteindelijk te verplaatsen naar een grote wei met bomen en veel schuilgelegenheid, of als het echt te erg is er tegenover naar een wei en stallen waar ze ook niet 24/ buiten kunnen staan maar tot die tijd!

hij eet al het stro op ondanks dat hij voldoende hooi krijgt en voer.meer kan ook niet echt ivb zeer gevoelig (echt HEEL gevoelig) voor koliek.Hij gooit na dat je net weg bent de waterbak om (er is geen mogelijkheid voor een electrische) Zijn stal is dus echt een zooi de dag erna, heb ondanks dat ik op een fokkerij zie nog nooit zoon stal gezien Haha!. er hangt al een bal midden in de stal maar dit is niet genoeg schijnbaar, hij eet aan het hout van de stal en maakt het traliewerk erboven kapot, sleept zijn drinkbak door de stal en soms poept hij er ook in.
ik heb al eten verstopt in het stro en hij heeft contact met 4 andere paarden.

nu staat hij stil dus kan ik het me voorstellen (hij is herstellende van een blessure) maar hij doet het ook als ik dagelijks rij en ben erbuiten altijd veel met hem bezig.

iemand nog meer tips en miss ook tips voor de waterbak op de grond te houden zodat hij als hij dan zo nodig stro moet eten toch water heeft want hij heeft dus nu zelde water :S

op de vloer liggen stoeptegels die niet gelijk liggen ivb water dat hij omgooit en zo zand weg spoelt.
stenen in de waterbak helpt niet.
ow hij haalt ook de halsters en touwen die hij kan pakken in zijn stal en sleept ze dan door de mest...

alvast heel erg bedankt!

fjordnina

Re: paard verveeld zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:20

hang ipv de bal een limonadefles op met een klein gaatje erin waar wat voer uit kan komen.

Bij het opstrooien van de stal gooi dan alles op een hoge hoop zodat hij zelf zal moeten verspreiden.

Wissel af met speelgoed e.d.

Zet wat muziek aan in de stal, geluid is immers ook afleiding!

leg een stuk wilgenhout in de stal waar hij mee kan rollen en knabbelen.

Stelen van zonnebloemen zijn ze ook gek op, maar die tijd is
inmiddels geweest.

Water kun je aan de buitenkant van de staldeur hangen, dan kan hij het minder snel omgooien.

Er zijn ook spelletjes die hem laten nadenken, maar ik heb daar nu niet echt een voorbeeld van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:22

heel veel hooi in z'n stal gooien

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:26

Voor je water bak heb ik wel een oplossing. Twee autobanden en daar je bak inzetten. Moet je wel een bak of emmer hebben die daar precies in past natuurlijk. Lukt dat niet dan de bak in een hoek zetten en vast maken aan twee kanten zodat hij hem niet meer om kan trekken. Ook de de banden vast zetten aan de muur zodat hij ze niet weg kan trekken. Dan de verveling....tja staat hij alleen?? Iets anders dan met een vriendje zoveel mogelijk buiten zetten kan ik ook niet bedenken.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:29

Koop een Likit maar die mag je ook maar beperkt geven.
Is het mogelijk om de waterbak met een stuk touw vast te zetten?
Want als je zo'n speci-kuip hebt,
kun je onder de rand een touw binden en dat kan er niet via de bovenkant af.
En dat op de een of andere manier vast maken.

Als je paard nu al niet meer in de wei kan, hoe moet dat straks met de 'echte' winter dan??
Ik zou toch snel kijken naar een andere oplossing, in zoverre dat voor jou mogelijk is.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 22:16

het is niet mijn echte eigen paard kwa geld en op papier...dus ik moet geduldig wachten op wat de eigenaar doet, ze wil hem wel bij mij in de buurt zetten zowiezo omdat dit te ver is eigenlijk voor mij...

likit enzo heeft hij, tis echt een onwijs slim dier. hij krijgt dingen los die ik d8 dat hij nooit los kreeg.hij staat met 4 paarden (3 shetjes een zn grote maat) probleem is dat ik niet te veel stro kan gooien omdat hij echt ALLES opeet wat je erin gooit hoe veel het ook is...heb al eens 2 balen erin gegooit, volgende dag ligt er minder dan de helft van een baal in geheel onder de mest, de mest schraapt hij door de hele stal heen en je zou het echt zo op het land kunnen gooien, aangezien het eruit ziet of je er al met de hark doorheen hebt geproet.
zal eens kijken of een van de dingen hier werkt die uit gevoert kunnen worden.

het dier is gewoon gelukkiger als hij 24/7 buiten is, en heeft dan ook veel minder last van koliek, zal eens wat proberen Haha!..meer oplossingen of sugestie's/ideeen zijn van harte welkom, tis nog een jong paard dus extra actief natuurlijk...

ps tis wel de bedoeling dat het goedkoop is aangezien ikzelf echt heel weinig geld heb.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:23

Je verteld dat het een jong paard is, wat doet hij/zij hele dagen in vredesnaam op stal?
Oké ik begrijp dat de mogelijkheid er niet is maar pff..
Ik vind het best zielig, om eerlijk te zijn!
Ik weet dat jij er niks aan kan doen hoor Knipoog

19karen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:16

fjordnina schreef:
hang ipv de bal een limonadefles op met een klein gaatje erin waar wat voer uit kan komen.

haha wat een leuk idee! Haha!
Ik heb een hooizak hangen, dat vind ie helemaal leuk. Moet ie het hooi uit de zak 'plukken' doet ie er ietsje langer mee Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:18

Ik heb maar 1 goede oplossing voor je, zet dat paard ze snel mogelijk zo veel mogelijk buiten.
Ik zou ook zo baldadig worden als ik zo opgesloten werd.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 22:05

ja ik ben het er helemaal mee eens Haha! haha geloof mij...ik push ook zo veel mogelijk!

hij is bijna 4. ze kunnen daar helaas pas naar buiten als ze da padock ooit er neerzetten...helaas kost dat geld en tijd en denk niet dat dat binnen een week zo is.

probleem is hij doet het ook als hij heel de dag buiten staat en 3 uurtjes op stal staat...stal is gewoon niks voor hem!

aangezien ik denk ik nog zeker een maand moet w88 tot het weer mogelijk is hem bij mij om de hoek te krijgen zal het dus zo blijven Boos!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:12

Als hij aan het hout van de stal eet en al zn stro opeet, zou ik zeggen dat ie een tekort aan ruwvoer heeft. Hoeveel hooi krijgt ie, als ie de hele dag op stal staat? Als je geen krachtvoer bijgeeft (hij is immers ook niet aan het werk?) kan hij best onbeperkt schraal hooi eten. Daar is ie lekker lang mee bezig (veel kauwen) en het kost hem veel meer tijd om te verteren.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:27

Inderdaad zielig dat hij zoveel op stal staat. Maar daar kunnen we jou dus niet echt de schuld van geven, als jij het er zelf al niet mee eens bent Lachen.

Want verveling betreft:
Mijn paard heeft een biksbal. Die zijn speciaal voor paarden, in de ruitersportzaken te koop. En geloof mij: de uitvinding van het jaar, zo'n ding!!!!! Haha!

Het is een redelijk grote bal, waar dus biks in gaat. Aan de onderkant van de bal zit een gaatje, waardoor het biks eruit kan. Het paard kan er echt wel een tijdje zoet mee zijn. De paarden die het snappen rollen de bal om, zodat er wat biks uitvalt. Maar dan nog valt er per keer omrollen maar heel weinig biks uit. Terwijl ze rollen horen ze natuurlijk ook het biks rondgaan in die bal, waardoor ze ermee bezig blijven.
Voor mijn paard is dit zeker heel erg fijn, en voor zeker meer mensen die ik ken is dit een oplossing Knipoog
Ze zijn trouwens niet kapot te krijgen ook Lachen Misschien is zoiets wel een idee?

LiiSsaaA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:52

leg anders 2 stenen in zn waterbak zodat het moeilijker is hem om te krijge Clown

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:33

Mss een beetje een vervelende opmerking, maar als de eigenaren zo erg op het geld zitten, dat iets nogal vlug wat kost.... Dit kost ook veel geld in verhouding. Als je gaat kijken, wat het paard allemaal verbruikt door zijn verveling. Veel stro, water, dingen slopen...
Ik dacht ook aan zo'n voederbal. Een meisje die bij ons op stal heeft gestaan, had een bal met een handvat eraan. Dat paard kon dat oppakken en er dus ook mee spelen.
Ik wens je veel succes ermee. Maar ik denk idd ook dat buiten gaan het beste is. Alleen jammer dat dat niet kan.

puzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:00

je hebt ook van die biks ballen {ken niet meer op die naam komen}, dat is een bal met gaten in die bal doe je biks in en als je paard met zijn neus die bal wegduwt komt er biks uit die gaten , dat vinden ze ook heel leuk

penelope1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:40

Tegen verveling
Een lickit kopen met een appelsmaak eraan.
Penen/appels in kleine stukjes snijden en in zijn stal/hooi/stro gooien.
Een mineraal/zout licksteen.