Hoe lang op stal?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Hoe lang op stal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:37

Hoe lang mag jou paard max. op stal blijven?

Mijn streven is dat mijn paarden minimaal 6 van de 24 uur buiten komt. Het zij in de wei, of om te werken. Over het algemeen lukt dit wel.

Maar nu doet zich het onhandige toeval voor dat ik dit weekend weg ben, en nu de weides dus blank staan door hevige regenval. Mijn paarden kunnen dus niet in de wei, en ik ben er niet om te rijden! Als ik niemand meer kan porren om ze even uit te laten dit weekend, staan mijn paardjes in het ergste geval van vandaag tot zondag op stal Boos!

Ik baal ineens echt verschrikkelijk van dat weekendje weg.....maar als ik het annuleer, denk ik dat vriendlief niet goed wordt...

*piep*weer!!!!!

Somebitch

Re: Hoe lang op stal?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:38

Kan je hem/haar niet in de bak zetten?

Wij hebben weides en een stukje zand. Soort paddock. Daar staan ze. Nu staan ze gewoon op de wei. Lachen

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:42

Nope....bij ons zijn ze helemaal anti los laten in de bak. Nu hebben we ook alleen een buitenbak met een goede bodem en dat willen ze graag zo houden. Ik denk dat ik nog wel iemand kan porren om ze even er uit te laten, maar dat is dan vaak vlug vlug eens een half uurtje. Verre van geweldig dus.

Paddocks zijn bij ons in de maak, zodra de "opfokkers" weg zijn met hun containerstalling, komen er 2 paddocks. Zijn we eindelijk van dit ge***ter af!

Normaal gaan ze bij ons ook 12 maanden per jaar naar buiten, maar net nu dit ene weekend dat ik niet kan, is het weer zo slecht dat ze niet buiten kunnen...
Laatst bijgewerkt door Britty op 09-11-07 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:43

Maar hoe doe je dat normaal anders als ze niet op de wei kunnen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:43

het liefst zolang mogelijk buiten,maar ik heb makkelijk praten,ik woon in zuid-west frankrijk,waar het nu stralend weer is...
Die van mij staan ook wel eens een dagje binnen als het echt hoost,hoeft in principe niet want op het land staat ook een groot afdak. Maar ja,verwend.
Ik ben altijd niet blij na z'on dag binnen,ik loop de hele dag poep op te ruimen en het blijft een zooitje(een box van 3.50 bij 3.50,moet je nagaan...)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:44

Somebitch schreef:
Maar hoe doe je dat normaal anders als ze niet op de wei kunnen?

Tja...dan ben ik er zelf gewoon om ze te longeren enzo! Maar net dit weekend ben ik weg.....Dus het is gelukkig maar een incidenteel probleem.....maar ik baal er wel heel erg van!!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:46

Maar ik begrijp dat je geen 6uur gaat longeren toch.. Bloos Dus bij jou zou hij er ook een half uurtje tot een uurtje uitkomen?

Maarja beter een halfuurtje buiten dan helemaal niet natuurlijk!

1anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:46

nou voor een weekend kan dat toch wel je kan toch vragen of iemand ze 2x een half uur uit haald

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:43

Volgens een welbekende wetenschapper is drie uur vrij rondlopen en spelen met maatjes het ABSOLUTE MINIMUM.

Voor mij persoonlijk is elk uur op stal er een teveel. Imo is er geen minimum, alleen een optimum. En het optimale aantal uren voor een paard buiten z'n box, is het maximaal aantal uren buiten de box.

De paddocks werden al genoemd, maar als ik het zo hoor kan je beter naar een ander stal gaan zoeken waar de paarden, paardgerichter gehouden kunnen worden. In jouw omgeving zit bijv. een HIT-actiefstal.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:45

Zoals al eerder gezegd, 6 uur longeren, lijkt me ook niet.
Mijn pony's hebben een winterdijk, waar ze met de rest van de pony's oplopen.
Ze staan wel s'nachts binnen, maar overdag zeker een aantal uren buiten.
Bij hangt het ook van het weer af, ik heb een shetlander met artose en die kan niet een paar uur in de regen.
Mijn paardjes staan samen op 1 box, wel een ruime. Ze zijn al samen sinds de grootste is gespeend, dus wanneer de shet naar binnen moet, moet de ander mee.
Maar een paar uurtjes met vriendjes vind ik toch wel belangrijk.
Mijn fjordxarabier rent de hele middag met z'n maatje over de wei en ik vind longeren in verhouding met de lichaamsbeweging die hij zichzelf geeft, dan een bijzaak.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 11:21

Nou Arabesk, een HIT-actief stal vind ik helemaal niets. De stal waar ik sta ben ik heel tevreden over, dus ik ga zeker niet op zoek naar wat anders. Er wordt prima voor mijn paarden gezorgt, maar het kwam dit weekend een beetje k*t uit. Zoals ik al aangaf kunnen ze over het algemeen altijd wel een paar uur naar buiten, maar vanwege extreem natte bodems werd dat nu gewoon even lastig. 6 Uur longeren doe je anders inderdaad ook niet, maar dan probeer ik ze meerdere keren per dag even er uit te halen om gras te eten, wandelen, longeren.

Gelukkig is mijn stalhoudster zo paardgericht dat ze voor mijn kroost een uitzondering heeft gemaakt en ze de mijne (stiekum) toch een paar uur buiten gedaan heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:22

HITactief is niet ideaal, maar nog altijd beter dan het aantal uren op stal staan dat jouw paardje moet doorstaan. Een paar uur buiten is echt niet genoeg voor het welzijn van je paard.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 11:32

HIT actief ben ik nog niet echt warm voor gelopen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er alleen nog maar over heb gelezen en het nog niet IRL gezien heb. Maar de formule staat me gewoon echt niet aan.

Ik denk zelf dat het nog wel mee valt met het welzijn van mn paarden, normaal gezien gaan ze vanaf licht tot donker naar buiten, dus dat is een aardig groot deel van de dag. Daarbij hebben ze ruime stallen met buitenluiken. Ze komen er in ieder geval iedere avond nog eens uit om te werken of prutsen. Maar gelukkig komen binnen nu en een weekje of 2 de 2 3-jarigen die nu 24/7 buiten staan ook s nachts op stal. Daardoor gaat de schuilcontainer weg, wordt nog een stuk weide afgezet en worden er nog mooie paddocks gemaakt. Dus ik hoop dat dit de eerste en laatste keer was dat ik tegen dit probleem ben opgelopen...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:33

Ik houd het dagelijkse minimum aan van 4 uur in de winter. (zomers staan ze 24/7 buiten) Op een gewone dag komt dit vaak neer op 8 uur weidegang.

Als het slecht weer is komen ze niet buiten maar probeer ik ze toch wel om en om of met twee in de binnenbak te laten, al is het maar een uurtje. Alle paarden worden wel gelongeerd en/of gereden, maar even de benen kunnen strekken op zichzelf vind ik toch wel belangrijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:44

Ik kan wel aandelen gaan kopen bij HITactief onderhand Clown

In een HITactiefstal bewegen paarden zo'n 10 km per dag. In een box bewegen ze 800 meter per dag, veel te weinig om gezond te kunnen blijven. Een training van een uurtje in een binnenbak is 1 tot 2 km. Scheve mond

'even de benen strekken' is belangrijk, maar als je dat zegt, betekent dus dat je paard kennelijk de rest van de dag op stal staat?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:47

Arabesk schreef:
'even de benen strekken' is belangrijk, maar als je dat zegt, betekent dus dat je paard kennelijk de rest van de dag op stal staat?

Op die dagen (bij echt slecht weer dus Knipoog ) wel ja, naast het rondscharrelen in de binnenbak en de dagdagelijkse training.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:48

Ronja schreef:
Ik houd het dagelijkse minimum aan van 4 uur in de winter. (zomers staan ze 24/7 buiten) Op een gewone dag komt dit vaak neer op 8 uur weidegang.

Als het slecht weer is komen ze niet buiten maar probeer ik ze toch wel om en om of met twee in de binnenbak te laten, al is het maar een uurtje. Alle paarden worden wel gelongeerd en/of gereden, maar even de benen kunnen strekken op zichzelf vind ik toch wel belangrijk.

Gewone dagen heb je in Zuid-Afrika misschien vaak, maar dit is Nederland. Hoe vaak is het hier nou mooi weer? een paar weken per jaar?

Wie in Nederland zegt: "Mijn paarden staan met goed weer buiten" zegt eigenlijk: "Mijn paarden staan bijna altijd op stal"

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:51

Mijn verzorgpaarden staan 24u op 24u 7 dagen op 7 op een grote wei. Uiteraard met schuilstal zodat ze in de zomer kunnen schuilen voor de hitte Lachen. In de winter als het regent, sneeuwt, stormt staan ze er bijna nooit in maar als ze willen hebben ze wel allemaal de gelegenheid om droog te staan. Maar ze worden liever nat Lachen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:52

Arabesk schreef:

In een HITactiefstal bewegen paarden zo'n 10 km per dag. In een box bewegen ze 800 meter per dag, veel te weinig om gezond te kunnen blijven. Een training van een uurtje in een binnenbak is 1 tot 2 km. Scheve mond

Hoe kan een paard in een uurtje training in een binnenbak 1 tot 2 kilometer afleggen als een paard alleen al in stap zeker 5 km per uur stapt?

Ik neem aan dat je niet 48 minuten tot 36 minuten stilstaat, en maar 12 tot 24 minuten STAPT.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:57

arno8 schreef:
Gewone dagen heb je in Zuid-Afrika misschien vaak, maar dit is Nederland. Hoe vaak is het hier nou mooi weer? een paar weken per jaar?

Wie in Nederland zegt: "Mijn paarden staan met goed weer buiten" zegt eigenlijk: "Mijn paarden staan bijna altijd op stal"

Dat valt wel mee hoor. Als je een paar weken gaat kamperen zul je er ook versteld van staan hoevaak je gewoon buiten kunt zijn Knipoog

Als het regent, of koud is, of waait dan staan die van ons gewoon buiten. Het is pas in die gevallen dat het én koud is, én regent, én flink waait dat de paarden teveel afkoelen en dan blijven ze dus binnen. Dat is tot nu toe nog niet vaak gebeurd. Alleen afgelopen vrijdag hebben we ze tussen de buien door slechts twee uurtjes buitengehad. Toen was het ook echt stormweer. Die dag hebben ze 's ochtends in de binnenbak met wat plukken hooi rondgescharreld. Ze hebben deze week nog niet één dag helemaal niet buiten gekund.

Kwestie van weerberichten volgen en inplannen. Het komt ook weleens voor dat ze 'savonds alsnog naar buiten gaan als het overdag te slecht weer is geweest.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:13

BEH-->VSW

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:27

Tja soms heb je het niet voor het kiezen...

Ik vind dat mijn pony elke dag na het ochtendvoer tot net voor het avondvoer naar buiten moet. Dit is dus ongeveer van half 10 to half 5. In de zomer is dit meestal van half 9 tot een uur of 7 omdat het dan lekkerder weer is. Als het erg slecht weer is zoals nu vind ik dat ze in ieder geval 3 uur samen in de paddock moeten staan of op het land. Dan komt daar nog poetsen, rijden en tutten bij. Dus in het ergste geval zou mijn pony 19 uur per dag op stal staan, wel met bijna onbeperkt hooi.

Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen je paard een weekend op stal te zetten. Al koop je een paard moet je de verantwoordelijkheid nemen en goed voor m zorgen. Waarschijnlijk wist je al langer van te voren dat je weg zou gaan en er is vast wel een stalgenootje die even wil poetsen en longeren, of misschien iemand anders die je kent en in de buurt woont. Er zijn zat mensen die het hardstikke leuk zouden vinden! En zorgen voor genoeg hooi zodat je paard de hele dag wat te doen heeft Lachen

Edit: Ik zie nu dat dit afgelopen weekend al was... hoe is het gelopen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:51

Ik vind het zelf niet kunnen als een paard te lang en teveel op stal staat, want een beetje regen kunnen ze wel tegen.
En dat de meeste weiden niet op het vele water zijn berekend is me ook wel duidelijk maar ik zou mijn paard nooit ergens willen hebben staan waar ze de hele dag binnen staan.
Ook drie uurtjes vind ik nog erg weinig.
Bij ons staan ze zomers 24/7 buiten in de winter komen ze snachts binnen.
Ze staan dan buiten van 8uur tot voor het donker soms door slecht weer komen ze wel eens eerder binnen maar dan staan ze zelf aan de poort al te wachten en heel soms staan ze een dag binnen en eigenlijk vind ik dit al niet kunnen.
Ik denk dat paarden die veel op stal staan hier niet gelukkiger op worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:57

Ecudes schreef:
Arabesk schreef:

Hoe kan een paard in een uurtje training in een binnenbak 1 tot 2 kilometer afleggen als een paard alleen al in stap zeker 5 km per uur stapt?

Ik neem aan dat je niet 48 minuten tot 36 minuten stilstaat, en maar 12 tot 24 minuten STAPT.

Dat vroeg ik me ook af.
Onze bak is 20x60. dus een rondje is 160 m grof gezegd. ik rij echt wel meer als 10 rondjes. Clown Dat haal ik volgens mij met losrijden al wel.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:01

Wij hebben de deuren van de stallen naar de weide erachter gewoon 24/7 open staan Ja
Kunnen de paarden zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan. Lachen