hooi en stro buiten onder platsic bewaren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

hooi en stro buiten onder platsic bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:09

Heb een vraagje. Bij ons op stal is er zeer weinig ruimte voor opslag avn stro en hooi en om er zeker van te zijn, dat we geen tekort hebben op een bepaald moment, hebben we grote stro- en hooibalen op paletten buiten gelegd en waterdicht plastic hierom heen gedaan. Kan je zo hooi en stro ook goed opslaan of zijn er dingen,w aar ik extra op moet letten?

magriet

Re: hooi en stro buiten onder platsic bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:12

Ik ben persoonlijk geen fan van onder platic bewaren. Dit gaat altijd wapperen en wegwaaien. Als je die echt ingerolde pakken hebt is het een ander verhaal dan kan het wel.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:14

Bij ons is het iig niet gelukt.
De wakte en muizen hadden alle balen aangetast en we mochten alles wegsmijten (een pak of 70)
Als je voordroog hebt van hooi, dan lukt het wel omdat dat in de plastic geperst zit, maar denk dat het zo iig niet zal lukken.
Wij hebben het compleet hetzelfde gedaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:28

Het kan allemaal wel voor een korte periode maar optimaal is het zeker niet.
Als je daar opslaat en als eerste dit ook gaat gebruiken zodat het als eerste op is kan het goed gaan.

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:38

Ik doe het af en toe ook bij gebrek aan meer ruimte. Het gaat wel goed, maar je moet erg oppassen dat het niet gaat schimmelen. Maar als je het snel gebruikt is het geen probleem.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:16

het gaat wel,maar je moet goed in de gaten houden dat het plastic niet lekt,dan kun je echt veel weggooien,het water sijpelt dan door het scheurje heen en de boel verrot gewoon....
zelfs een klein scheurtje dus.En volgens mij waait het nog wel eens in nederland,dan is het lastig om het plastic er goed omheen te houden...maar ja,je kunt niet zomaar even een schuur bouwen,dus soms is plastic dan de beste oplossing.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:25

Bij gebrek aan voldoende binnenruimte sla ik mijn hooi buiten op, en dat gaat prima.
Je moet het wel heel zorgvuldig doen en inderdaad ervoor waken dat het hooi niet nat wordt.
Ook kan het lastig zijn ivm een harde wind...

Wij doen het als volgt en slaan per keer 100 balen op, deze gebruiken wij in drie maanden op, er gaat dan niks verloren aan verrotting.

Zoek een plek waar geen water naartoe loopt als het langdurig regent, het moet van nature een droge plek zijn.
Op de grond een waterdicht zeil leggen die royaal groter is dan de hooibult, hierop vervolgend de eerste laag hooibalen leggen, op de smalle zijde, zodat de touwtjes aan de zijkant komen te zitten.
Vervolgens het grondzeil over deze eerste laag heenvouwen en de tweede laag stapel.
Wij stapelen in verband, zodat de hooiberg stabiel is en blijft.
daarna de derde laag, enzovoort..
Bovenop de bult in het midden 1 rij hooibalen leggen in het verlengde, zodat het zeil er niet plat bovenop komt te liggen, maar rond afloopt, dit in verband met het water.
Dan een dik waterdicht zeil erover heen trekken dat royaal groter is dan de berg.
Deze goed vastslaan in de grond met haringen en vervolgens een aarden walletje eroverheen.

Pas op dat je de opening, waar je de hooibalen eruit haalt, op een wind arme kant zet. Deze opening sluiten we af met jerrycans van 25 liter, gevuld met water, zodat de wind er niet onder kan komen.

Werkt al bijna 10 jaar voor mij..Knipoog