Aubiose of vlas??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

B10

Aubiose of vlas??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 08:16

Wij zijn ons aan het orienteren op fouragegebied voor als we over 3 weken onze 4 kanjers aan huis hebben.
Nu vertelde iemand van een diervoederbedrijf ons gisteren dat Aubiose schoner,hygienischer en goedkoper (aangezien je minder nodig hebt en veel beter afbreekbaar) zou zijn dan vlas..
Maar het scheelt toch weer ong 2 euro per pak..
Wie heeft hier ervaring mee,is het echt zo veel beter dan vlas Verward

shera

Re: Aubiose of vlas??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:26

Ik gebruik sinds een half jaar vlas en ik wil niks anders meer! Ik heb geen ervaring met aubiose. Ik heb destijds uit de BIT test begrepen dat vlas het minste stof bevat en het meeste vocht opneemt. En ik moet zeggen, het doet wat het beloofd! Maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met aubiose, ik ken het niet. Ik ga dit topic even volgen!

Ile_de_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:14

eerlijk gezegd : ik zweer bij aubiose - zou nooit iets anders willen (is idd wel duurder, maar je hebt minder nodig)
de stal laat zich ook beter schoon maken (het werkt - simpel gezegd - een beetje zoals kattebakvulling)

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:31

Ik gebruik sinds enkele weken vlas en ben hier erg tevreden over. Op stal zijn ze jaloers hoe snel ik mijn plekje weer op orde heb. Ben echter wel nieuwsgierig naar de ervaringen met auboise. Mijn "buurvrouw" staat al langer op vlas, maar deze stal ziet er veel minder schoon uit.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:36

Ik heb aubiose gebruikt, dit is de merknaam voor hennepvezel. Ook koolzaadstro heb ik geprobeerd. Maar voor mij niks anders dan vlas. Ik vind het het beste van de drie soorten.
Vlas is zachter, ik vind hennep en koolzaad van die harde stukjes hebben, lijkt me niet prettig om daar met je hoofd op te liggen.
Ook blijft het bij mij met vlas in de box witter van kleur en ik gebruik er het minste van.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:36

Vlas heb ik geen ervaring mee.
Aubiose heb ik veel over gehoort. het is ideaal voor een potstal zegt men, maar je moet de laag niet te dun maken want dan werkt het niet goed.
Zelf vind ik het niet lekker ruiken, het ruikt muf vind ik en ik krijg er hoofdpijn van (heb het voor mijn cavia's geprobeert)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:12

ik weet dat aubiose erg goed is voor paarden die gevoelige luchtwegen hebben, en het schijnt dat ze het minder snel eten. Verward
ik weet dat een oude vriendein het van me gebruikte omdat haar paard zaagsel, vlas en stro opat en daardoor koliek kreeg.
bij aubiose was dat beduidend minder.
of je er ook werkelijk minder van nodig hebt weet ik niet, op dit moment ken ik niemand die het gebruikt waarschijnlijk ook omdat het dus duurder is.
verder vind ik het altijd moeilijk te redenenren of je minder nodig hebt of niet Knipoog
ik vind dat echt per paard verschillen, in mijn ogen is een echte smeerlap in de stal eentje die dat ook op andere bedembedekkers blijft al kan het wel minder zijn.
het is denk ik ook persoons gebonden, niet iedereen houd van hetzelfde he Knipoog
verder ben ikzelf over de verteerbaarheid van vlas niet zo te spreken, dat valt me wat tegen maar dat is op te lossen.

succes

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:18

ik heb even voor je gegooled en kwam deze test met bijgevoegd artikel tegen waarin ze alle bodemstrooisels hebben uitgeprobeerd, van stro tot aubiose en vlas kwam uit als de beste winnaar, vlas van linabox ook het goedkoopste zeggen ze.
nou al met al voor jou intressant om door te lezen! Knipoog

http://www.ecobodem.nl/OverVlassstroois ... fault.aspx

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:04

mijne eet van beide producten (ondanks al die middeltjes die je erover kan sproeien No Cheer ) .
Van Aubiose kreeg ze koliek, van de vlas niet, dus staat ze nu al jaren op vlas. Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:49

Wij hebben het hennepstrooisel van de Welkoop (Heette voorheen Hemparade) het is vrij prijzig, 6,30 per pak, maar het is niet glad, met een laagje van 10cm heb je een mooi stevig en droog bed wat ze niet omwoelen, maar er netjes overheen lopen.
Het blijft schoner dan houtvezel doordat het vocht eerst tussen de harde stukjes naar beneden zakt en dan pas in het strooisel trekt.
Mijn paard maakte een bende van houtvezel en nu blijft haar stal steeds netter. Wel halen we zo snel mogelijk alle drollen eruit, en als het vermengd met hooi wordt het sneller nat en vies en gaat het eerder stinken doordat het hooi de amoniakgeur vasthoudt.

Het lijkt mij wel harder liggen dan vlas en houtvezel, maar heb mijn paard tot nu toe ook alleen maar buiten op het land zien liggen overdag. En zand is ook niet heel zacht, dus weet niet of dat wat uitmaakt.

Ik vind vlas, als het opgepot wordt, toch wel snel gaan stinken en heel snel vies lijken. En je moet het niet gebruiken bij paarden die graven en schrapen in de box want dan wordt het helemaal een bende.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:57

mijn haf heeft op Aubiose gestaan en staat nu op vlas omdat dit goedkoper is en ik moet zeggen dat ik het net zo goed vind