stro, vlas of zaagsel ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

stro, vlas of zaagsel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:31

ik zit met een klein dilemma. ik ben van de zomer vergeten stro in te kopen voor mn stallen. vorig jaar ging ik bij een boer halen en kon ik bellen en de hele winter door gaan halen. nu dus niet meer. nu kan ik voor 3,25 een klein pakje stro kopen waar ik dus als het meezit 2 dagen mee doe.maar er is als particulier zo moeilijk aan te komen. wie weet er een goedkoper en makkelijk verteerbaar alternatief? de paaren blijven wel wat stro bijkrijgen voor te knabbelen. wie kan mij helpen

Falling

Re: stro, vlas of zaagsel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:57

Ikzelf ben niet zo'n fan van vlas, dit gebruik ik eerder als ondergrond waar ik daarna het stro overheen gooi. Ik zou het dus bij het stro houden, maar eventueel een goede laag vlas of zaagsel, met daaroverheen toch een beetje stro is natuurlijk ook een optie. Zo heb je ook wat minder stro nodig. Als je hiervoor kiest zou ik wel voor vlas kiezen (eventueel rahpsody, weet niet of dit hetzelfde is maar dat had ik) want dat stoft niet zoveel. Zaagsel én stro bij elkaar geeft enorm veel stof af dus dat is weer een minpuntje. Als je dan een onderlaag hebt kun je het stro wat beter beperken, eigenlijk gewoon dat het er een beetje bij ligt dus.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:05

Wij hebben vlas en dat bevalt heel goed. Het neemt goed het vocht op, stuift niet en verteerd goed. Stro zou ik niet kopen om in de stallen te doen het is namelijk ontzettend duur omdat er heel weinig oogst was. En ik denk dat stro bij de normale prijs in verhouding nog duurder was omdat het nauwelijks vocht opneemt. Vlas kost bij ons 5,25 per baal en daar doe ik een week mee. Alleen als je ermee begint ben je 2 of 3 balen kwijt om een mooi pak te krijgen. Zaagsel vind ik niet echt geweldig omdat er stof in zit. Het neemt wel vocht op maar toch iets minder goed dan vlas.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:10

mijn paardje staat ook op vlas en ik vind het ideaal spul.
verteerd goed neemt veel vocht op en het is makkelijk te mesten
ook lijkt mij het in verhoding ook goedkoper dan stro..
dus eigenlijk heb ik het zelfde als biancanij

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:19

Maar hebben jullie dan geen ander spul voor de warmte? Ik bedoel, het lijkt mij dat enkel zaagsel of vlas niet genoeg is voor in de winter? Vraag me dat dan best af want bij ons gebruikte niemand dat zonder combinatie met stro of hooi.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:22

Ian staat op vlas perfect. Krijgt wat knabbelstro

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:29

Ik heb omdat idd stro bijna niet te krijgen is ook een aantal overgezet op vlas. werkt prima. Alleen denk er wel even aan dat OOK vlas (net als koolzaadstro en Hemparade en Hemparon) deze winter erg duur gaat worden, omdat ook de oogst daarvan erg matig was. Dus als je al over wilt op wat anders, zorg dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk ervan thuis krijgt. Ik betaal nu al 6.25 voor een baal vlas, met een maand kan dat zomaar 50 cent meer zijn.

@Falling bij een vlasstal moet je zeker een bodem van een 10 cm hebben wil vlas goed werken. En dat is zeker weten zonder stro warm genoeg. Het nog wat natte wat je eronder laat liggen geeft juist veel warmte ipv dat het te koud is. Stro erdoorheen is juist erg lastig met uitmesten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 12:04

hoe moet je de stal precies onderhouden dan met vlas. ik heb namelijk andere stallen gezien en daardoor ben ik niet overgestapt op vlas. die waren zo mega smerig. mn stro mest ik elke dag natte plekken en drollen eruit en dan gewoon wat erbij en staan ze er weer dik in. het is maar voor 2 stallen.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:10

Hoe zit het dan met prijzen van hennep, zoals hemparade, aubiose?
Dan zou Aubiose toch ook een alternatief kunnen zijn?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:14

Ik heb mijn paarden op vlas. Beginnen met drie pakken in een stal van 3 bij 3. Dagelijks de mest eruit halen, en het vlas weer wat aanharken. 1 keer per week de natte plek(ken) eruit halen. Ik strooi ongeveer een pak per week voor twee boxen bij. Het wordt inderdaad bruin maar het is wel droog, mijn dekens zijn nog nooit zo schoon geweest!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 12:15

wat is dat voor iets? ik sta overal voor open.

limaude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:34

vlas is erug scherp aan de benen, ga er zelf maar eens op liggen, prikt nogal.. ik heb het wel als onderlaag liggen en daarover heen dik pak zaagsel. had ze vorig jaar op stro staan maar als ik de volgende ochtend ging kijken was heel de stal leeggevreten vnadaar ik over ben gegaan op zaagsel.. het mest ook veel lekkerder dan stro maar das mijn mening Clown

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:38

Zaagsel, bij mij is dat wel goed betaalbaar en je kan zo een aantal balen halen als het goed is..
Ikzelf gebruik zaagsel met daarover stro omdat ik 2 schapen heb di ehet stro geweldig vinden haha
En omdat ze dat stro ook eten heb ik 2 lagen Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:23

is vlas ook goed te verteren.mijn mesthoop moet namelijk gewoon wegrotten en nu duurt dat wel erg lang met al dat stro. vlas vond ik ook altijd erg prikken en zaagsel vond ik dan wel meevallen. hebben jullie ook de prijzen wat jullie eraan kwaijt zijn en hoeveel je moet gebruiken?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:25

Babiche staat op vlas Lachen Is heel makkelijk te onderhouden (schoonmaken van de stal etc), niet belachelijk duur en de paarden (iig Babiche dan Knipoog ) vinden het erg lekker om op te liggen! Verder heeft ze gewoon altijd hooi tot haar beschikking waar ze lekker op kan knabbelen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:29

ikke20 schreef:
is vlas ook goed te verteren.mijn mesthoop moet namelijk gewoon wegrotten en nu duurt dat wel erg lang met al dat stro. vlas vond ik ook altijd erg prikken en zaagsel vond ik dan wel meevallen. hebben jullie ook de prijzen wat jullie eraan kwaijt zijn en hoeveel je moet gebruiken?

Vlas verteert super, vergeleken met stro heb ik echt een veel kleinere mesthoop. Ik ga morgen vlas halen voor 5,90 per pak.

daisyzearke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:38

een paard heeft een heel andere huid als een mens dus ik denk niet eens dat ze vlas vinden prikken.
bij ons hebben we 4 paarden op vlas staan en we zijn 1 baal per week kwijt van tevoren vullen we de stallen met 2 baal en dan elke keer beetje opstrooien, naar ongeveer 1.5 á 2 maand halen we de stal een keer leeg. het wil prima zo en onze paarden liggen languit in het vlas dus ik denk niet dat ze het vinden prikken ...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:51

limaude schreef:
vlas is erug scherp aan de benen, ga er zelf maar eens op liggen, prikt nogal.. ik heb het wel als onderlaag liggen en daarover heen dik pak zaagsel. had ze vorig jaar op stro staan maar als ik de volgende ochtend ging kijken was heel de stal leeggevreten vnadaar ik over ben gegaan op zaagsel.. het mest ook veel lekkerder dan stro maar das mijn mening Clown

ga maar eens op stro liggen dat prikt ook dus of je nou stro of vlas hebt maakt voor het prikken niet uit

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:27

Zelf vind je het misschien prikken maar wij hebben alleen een huid de paarden hebben ook nog een vacht. Ik doe ook eerst 2 balen in de stal en dan elke dag de mest eruit en ligt eraan hoe nat de stal is dan haal ik het natte er ook uit. En 1 keer in de week een nieuwe baal erover. En het verteerd inderdaad heel goed. Onze mest hoop zakt elke keer iets. Eerst moesten we 2 keer per jaar de mesthoop leeghalen. Nu is 1 keer voldoende.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:14

is het eigenlijk niet schadelijk als paarden de vlas opeten? Bij mij op stal zie ik regelmatig de paarden aan de ' verse' vlas knabbelen...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:26

Als ze er maar niet te veel van eten is het niet schadelijk. De hele stal leeg eten. Mijn paard eet er ook wel even iets van als er net iets nieuws in de stal ligt. Maar dat heeft hij ook snel gezien en gaat aan het kuilvoer verder. Mocht een paard echt veel eten dan kun je een beetje het oude erover heen doen. Dan eten ze het niet meer.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:38

ja het is niet zo dat ze de hele stal opeten Lachen alleen het nieuwe is lekker. ik was al af en toe bezorgt als meteen dat koppie omlaag ging om het te snuffen en op te knabbelen! maar dat hoeft dus niet als ze het alleen in deze mate doen gelukkig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:16

Ik ben zelf niet fan van zaagsel, maar dat komt omdat het loonbedrijf dan de mesthoop niet af kan voeren. (zaagsel verspeid hij niet over het land). Vlas lijkt mij dan het beste alternatief Lachen

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:46

Wij hebben sinds kort vlas, wat goed bevalt! De reden was dat je de poep er makkelijker uit kon halen, zonder dat je heel veel stro erbij op schepte.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:54

Mijn paard staat sinds een week op vlas. Ik vind het nu al 10x beter dan stro. Vlas is makkelijker uit te mesten, het blijft schoner en als het goed is is het bij mij uiteindelijk even duur als stro. Wel vind ik de stal meer naar urine stinken dan met stro?