Buitenbak op veengrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissi

Buitenbak op veengrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:33

Ik weet dat er al een heleboel topics zijn over het aanleggen van een buitenbak, maar ik heb er nog geen kunnen vinden die over een buitenbak op veengrond gaan. Wij willen over een tijdje een bak aanleggen bij ons huis. We wonen echter op veen, en dan ook nog eens vrij laag. Het is dus gauw nat bij ons. Wie heeft er tips voor een goede bodem die niet na 1 regenbui onberijdbaar is? We kunnen een hoop zelf, en het mag helaas niet te veel kosten. Er wordt dan ongeveer 4 keer per week in gereden en in de winter staan er overdag twee paarden in (Tinkers) als ze niet op de wei kunnen. Help?

Judje

Re: Buitenbak op veengrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:29

Over buitenbanen op veengrond weet ik niet heel veel, maar ik heb pas wel een topic zien staan dat je ook zelf drainage aan kan leggen, misschien kan je via de zoekfunctie dat topic terugvinden en eens vragen wat het de doe-het-zelfers gekost heeft.
Succes ermee!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:34

Ik zou als er echt nog een veenlaag inzit deze door een kraan laten verwijderen. de gele grond naar boven zwarte erweer onder(Omzetten) en ik zou ook drainage aanleggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:48

Z wordt het meestal gedaan inderdaad. Hoe kostbaar het is hangt af van hoe diep ze moeten graven en of het kan hangt ook af van de dikte van de zandlaag...

Je kunt zelf testen met een lange grondboor op hoe diep het zand zit. En hoe dik die zandlaag is.
Ook de zandsoort speelt mee.
Als je onvoldoende zand hebt dan is afgraven en opvullen met zand of evt. eerst een puinlaag een andere optie. wel erg kostbaar.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:55

Vorig jaar september hebben wij ook het zand om laten gooien, maar ik woon dan wel op zandgrond. Althans, alles is zand hier, maar zitten een paar klei stukken tussen...
Wij waren 1000 euro kwijt (excl. 6% btw) voor het omgooien en dat was een bak van 40 x 20 en een paddock van 15 x 15 meter. Daar waren ze 1 dag mee bezig en er is ongeveer 2 meter diep gegraven. In onze buurt hebben wij de grootste loonwerker gekozen en die is ook 1 van de voordeligste hier.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:02

Tjee, wat duur... wij hebben toen we hier kwamen wonen ook geinformeerd bij loonwerker en waren destijds 400 gulden kwijt (bak 20 bij 40) Bleek daat onze buurman op kraan werkt en hij heeft het toen voor ons gedaan, was er ook bijna 1 dag mee bezig. wij zitten wel in veen gebied maar hier is alle veen al afgegraven (vroeger) Hebben alleen drainage in de bak en doordat we hem goed bijhouden met eg en de paarden in paddock lopen met slecht weer kunnen we snel weer rijden als het zoals nu slecht weer is.