paarden alleen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peardemegje

paarden alleen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:14

zouden jullie een paard alleen houden of zouden jullie er nog een paard bij zetten (in de wei)?

vinden jullie dat een paard alleen ook kan of niet?en waarom niet?

_Rapido_

Re: paarden alleen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:15

Hier zijn al zoveeell topics over geweest!
gebruik de zoekmachine Knipoog

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:17

ik vind dat dit niet kan . want een paard is van natuuren een kudde dier. ik ken wel iemand die een paard alleen had maar die werd zo lastig en toen heeft ze er ook een paard bij gezet en nu is hij wel braaf. al is het maar een shet die je er bij zet. Tong uitsteken weel suc-6 nog

peardemegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:20

oke dankje

Stess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:53

Ik ben het eens met Chrispy. Een paard is een kuddedier en hoort daarom met zijn soortgenoten (of in ieder geval andere kuddedieren) te staan. In deze situatie krijg je een zeer mensafhankelijk, of juist schuw paard. Het paard richt zijn aandacht alleen maar op jou en zal uiteindelijk zijn natuurlijke paardengedrag enigzins verliezen. Wat natuurlijk weer problemen kan geven wanneer het in de toekomst tóch weer met andere paarden komt te staan, of alleen soortgenoten ontmoet op wedstrijden.

Een enkele uitzondering voor mensen die een paard thuis hebben staan en er de hele dag hun aandacht aan kunnen besteden. Maar wie heeft hier tegenwoordig tijd voor? Een mens moet immers ook werken/ studeren, en heeft buiten dat ook nog sociale verplichtingen.
Ik ben van mening dat een paard het beste met andere paarden kan staan, en wanneer dit niet mogelijk is, met een ander "maatje", dit voorkomt eenzaamheid en problemen op allerlei andere vlakken!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:47

Zeker mee eens!
Aangezien ik ook in het landelijk gebied woon waar ook een aantal oud boertjes wonen die paarden alleen hebben staan weet ik hoe a-sociaal die paarden worden!
Daarnaast stond mijn 1e verzorgpony ook alleen en die draaide gewoon helemaal door wanneer er een paard langs kwam, zo'n behoefte had die aan een maatje! Dat was echt zielig gewoon!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:59

mijn paard stond eerst samen met een merrie.maar toen kochten wij hem. Hij kwam in een paddock bij vrienden.Hun buurman had ook een paardje. Toen werd MArk thuis neer gezet.Daar heeft hij een aantal dagen (4) alleen gestaan. Hij moest er aan wennen maar vond het niet al te erg. Nu staat hij weer samen en het gaat geweldig. Die twee kunnen haast niet meer zonder elkaar. Er is wel een rangorde. Maar dat is gewoon de natuur. Ik vind het fijner als je paarden bij elkaar zet en niet alleen. Jij bent toch liever ook omsingeld door vrienden en familie dan elke dag alleen?

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:02

Ga mee met de rest.
Een paard is kuddedier, heeft vriendjes/speelmaatjes nodig etc.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:06

Ben het met de rest eens. Een paard hoord in een kudde en het is echt zielig om paarden alleen neer te zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:32

Hier zijn idd al erg veel topics over geweest
Niet..ook geen geit als vervanging...
Een paard is een kudde dier wat hun eigen paardentaal spreekt
Dat vervangt een mens of ander dier niet...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:13

Zoals al gezegd, nee. Mijn paard heeft een tijdje alleen gestaan en is helemaal veranderd (in de positieve zin) sinds ze een maatje heeft.

murphysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:01

Sluit me bij de rest aan.

Is en blijft een sociaal dier. Zonder maatje kan hij zijn natuurlijke gedrag niet vertonen (en paarden worden al zo beperkt..)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:02

ik ben écht FEL tegen paard alleen zetten, ik vind dat gewoon echt zielig voor een paard!

ken een paard dat ALTIJD alleen staat, gevolg= paard kan niet meer normaal comminuceren met andere paarden en kan ook niet meer samen met andere paard. ik kan me niet voorstellen dat zo'n paard gelukkig is. altijd in zijn eentje, echt vreselijk!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:14

Ik ga ook met de rest mee. Een paard is een kuddedier (net als wij) en hoort contact te hebben met soortgenoten. Een geit, haan of weet ik wat hoort niet. Doe je dat dier ook geen plezier mee!

Lotjj92; je hebt helemaal gelijk. Voor mensen die hier aan zouden twijfelen, zou ik zeggen; probeer het zelf eens

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:18

paard staat idd niet graag alleen, tenzij het om een asociaal geval gaat. maar schapen /geiten / shet's zijn vaak super om erbij te zetten.
@ runningkawa: waarom geen geit?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:43

Rhinoooow schreef:
paard staat idd niet graag alleen, tenzij het om een asociaal geval gaat. maar schapen /geiten / shet's zijn vaak super om erbij te zetten.
@ runningkawa: waarom geen geit?

Een geit/schaap/kip is ook een kuddedier. Ze spreken de taal niet van het paard. In mijn beleving kan een paard niet aan zijn natuurlijke behoeften worden voorzien.
Volgens mij doe je beide dieren te kort omdat zij ook een kuddedier zijn.

Een shet vind ik nog een acceptabel alternatief (beetje afhankelijk van het ras van het andere paard)

Wellicht vind jij een kat ook erg gezellig, maar om daar nou de rest van je leven mee te delen en de mensheid niet mee onder te komen....?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:53

Ben het met iedereen eens....
Heb ook gemerkt dat er een groot verschil in gedrag/ levensgeluk zit wanneer een paard onder andere paarden leeft.
Daarbij komt ook dat ik het ook erg sneu vind wanneer een paard maar een uurtje per dag naar buiten mag....
Dat is alsof ik de hele dag op de plee moet blijven zitten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:26

Ninx schreef:
Ben het met iedereen eens....
Heb ook gemerkt dat er een groot verschil in gedrag/ levensgeluk zit wanneer een paard onder andere paarden leeft.
Daarbij komt ook dat ik het ook erg sneu vind wanneer een paard maar een uurtje per dag naar buiten mag....
Dat is alsof ik de hele dag op de plee moet blijven zitten.

Je laatste opmerking is erg offtopic maar moet er toch weer effe op reageren Bloos
Als het aan Gerda Verburg ligt zal dat in de toekomst ook veranderen. Geen paarden meer alleen en weidegang of gelijkwaardig. Hoe ze dat in bijv. de randstad moeten doen is me nog even een raadsel.

Laten we me vast beginnen met Soortgenoten Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:34

Ja, je hebt gelijk...dat was even offtopic, maar moest er even uit.
Misschien moet men in de randstad dan iets verder willen reizen voor hun paardje zodat hij iig een prettig leven heeft, lekker buiten, zoals het hoort....
Maar goed, ontopic maar weer!
Excuser!

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:35

Eigenlijk jammer dat hier uberhaupt een topic over komt, het is toch gewoon logisch? Waarom zou hier over gepraat moeten worden als er eigenlijk maar 1 goede manier is..de manier waarop ze hier zijn gekomen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:42

nou inderdaad, je kunt er zelf wel een beetje logisch over nadenken, hoe zou het zijn om jou in een stal te proppen en af en toe je rondje te laten doen. mensen worden depressief, en paarden net zo goed!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:43

Falling schreef:
Eigenlijk jammer dat hier uberhaupt een topic over komt, het is toch gewoon logisch? Waarom zou hier over gepraat moeten worden als er eigenlijk maar 1 goede manier is..de manier waarop ze hier zijn gekomen.

Hoe bedoel je dat precies. De ts stelde gewoon een vraag waar iedereen zijn eigen mening over heeft.
Daar is toch niets mis mee. Tuurlijk het is het fijnste voor een paard om samen te staan met anderen. Maar soms kan dat gewoon niet. Mijn eerste pony stond ook alleen. Vonden wij altijd heel erg maar hadden niet genoeg grond voor een tweede. Ze kwam wel altijd bij andere paarden in de buurt als ik ging rijden bij een pensionstalling in de buurt. Zij stond altijd bij onze kippenren te kijken.

De paarden die we nu hebben vinden het heerlijk samen en vinden het niets als ze uit elkaar gehaald worden.

En jij kunt het misschien logisch vinden dat paarden graag bij elkaar staan maar als iemand net begint met zijn of haar paarden hobby en er nog niet zoveel verstand van heeft dan is het toch juist een goed iets dat hij/zij er een topic over opent. Daar leer je van..
En dat mensen er over praten is omdat we iemand graag advies willen geven en onze eigen mening willen geven. En als je er niet over wilt praten waarom post je dan zelf ook iets?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:04

blondje053 schreef:
Falling schreef:

Hoe bedoel je dat precies. De ts stelde gewoon een vraag waar iedereen zijn eigen mening over heeft.
Daar is toch niets mis mee. Tuurlijk het is het fijnste voor een paard om samen te staan met anderen. Maar soms kan dat gewoon niet. Mijn eerste pony stond ook alleen. Vonden wij altijd heel erg maar hadden niet genoeg grond voor een tweede. Ze kwam wel altijd bij andere paarden in de buurt als ik ging rijden bij een pensionstalling in de buurt. Zij stond altijd bij onze kippenren te kijken.

De paarden die we nu hebben vinden het heerlijk samen en vinden het niets als ze uit elkaar gehaald worden.

En jij kunt het misschien logisch vinden dat paarden graag bij elkaar staan maar als iemand net begint met zijn of haar paarden hobby en er nog niet zoveel verstand van heeft dan is het toch juist een goed iets dat hij/zij er een topic over opent. Daar leer je van..
En dat mensen er over praten is omdat we iemand graag advies willen geven en onze eigen mening willen geven. En als je er niet over wilt praten waarom post je dan zelf ook iets?

Het laatste punt wat je aanhaald, ben ik met je eens.

Maar als je te weinig grond hebt voor 2 paarden dan vraag ik me toch wel iets af.
Ik zie regelmatig zgn paardenobjecten aangeboden van amper 3000 m². Hoe kun je daar in godsnaam een paard op houden. Het dier kan amper de benen strekken.
Een paard heeft geen sociaal contact met soortgenoten op het moment dat hij onder zadel is en ze alleen maar ziet. In mijn optiek is het een kwestie van keuzes maken; kies je voor jezelf of voor het welzijn van je paard

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:07

Mijn paard heeft 1,5 jaar alleen gestaan en ik heb nooit gemerkt dat ze het echt vervelend vond (wel een geit erbij) Sinds een paar maanden heb ik er nog een paard bij en eerlijk gezegd is die van mij wel vriendelijker geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:14

waarom geen geit?

Stel je voor, jij als mens en ook kuddedier zit op een onbewoond eiland.
Het enige gezeldschap is een geit.
Natuurlijk leuk, beter dan alleen. Maar toch kun je niet eens kletsen, handen vast houden of knuffelen zoals mensen kunnen.
Zou jij geen gat in de lucht springen als het bleek dat er nog een mens op dat eiland was?

Met een paard is dat niet anders Lachen
Kroelen, stoeien sprintje trekken op een paarden manier Lachen
Maar ook de taal van de oren plat ed, dat heeft een geit zo niet.