Paared is röntgenologisch ggk, dan ook klinisch laten keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peardemegje

Paared is röntgenologisch ggk, dan ook klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:13

hoi ik heb een vraagje

als een paard/pony röntgelogisch goed gekeurd is zouden jullie het paard dan ook klinisch laten keuren voordat je dat paard of pony koopt?

en als het paard tot 5 jaar geleden goedgekeurd is...zouden jullie het paard dan nog laten keuren (klinisch en röntgelogisch)?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-07 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Judje

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:52

Wanneer je een paard aanschaft is het altijd belangrijk het paard minimaal klinisch te laten keuren door een zelf te bepalen dierenarts.

Zelf heb ik mijn paarden niet rontgenologisch laten keuren, maar dit hangt onder andere af van de waarde van het paard. Een rapport van 5 jaar oud lijkt me niet erg relevant, want je hebt vaak geen idee wat er in die 5 jaar met het paard is gebeurd. Maar dat zeg ik, ik heb ze zelf niet laten keuren en waarschijnlijk zijn er anderen die nooit een paard kopen zonder rontgenologisch te laten keuren.

peardemegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:53

dankje voor je antwoord...

wat zou je doen als de keuring tot 1 jaar oud is?zou je het paard dan ook opnieuw laten keuren?en als die dan alleen röntgelogisch goed gekeurd is zou je het paard dan ook nog klinisch laten keuren?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:19

Voor de verzekering mag een röntgonologische keuring niet ouder zijn dan 3 maanden en een klinische keuring niet ouder dan 6 weken.

In een jaar tijd kan er een hoop veranderen en blijft het raadzaam om opnieuw te keuren.
Ook alleen röntgonologisch onderzoek zegt niks. Klinisch keuren geeft namelijk ook beeld van hart en longen en bijv. het gebit.

Frankaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:10

ik zou het wel doen

joyce B

Re: Paared is röntgenologisch ggk, dan ook klinisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:47

Ik heb het ook laten doen. Rontgenologische keuring was minder dan 3 maanden oud, maar vorige eigenaren hadden niet klinisch laten keuren. Dat heb ik vervolgens wel laten doen.
er hoeft maar iets te gebeuren met een paard en dan kun je binnen zeer korte tijd een ziek of geblesseerd paard hebben.
Die van mij kreeg zelfs op de ochtend van de keuring een ongelukje in de stal... Een klinische keuring blijft een momentopnamen en erna kan altijd iets gebeuren. Maar het behoedt je in elk geval zo goed mogelijk voor problemen die al duidelijk of meer sluimerend aanwezig zijn...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:52

Ik heb eens interesse gehad in een ontzettend leuk paard dat 1,5 maand voordat ik kwam kijken röntgenologisch helemaal goedgekeurd was. Op aanraden van de verkopende partij liet ik hem klinisch ook keuren en jawel: stok- en stokkreupel op de volte. Ik heb het paard niet gekocht en ik hoorde later dat hij botvliesontsteking had.

Ik zou het paard helemaal opnieuw röntgenologisch én klinisch laten keuren, ook afhankelijk van het aankoopbedrag. Mocht je het geld ervoor (over) hebben zou ik zelfs nog de rug en hals op de foto laten zetten…

Zo heb je in ieder geval op het moment van aankoop de garantie dat het paard op dat moment in orde was. Tenminste…de delen die op de foto gaan want we kunnen nog steeds niet binnenin kijken…

Verder kan het ook flink tegenzitten hoor. Zo heb ik eens een 2,5 jarige gekocht die klinisch en röntgenologisch op dat moment prima in orde was. Binnen 6 weken nadat ik hem kocht, sloeg hij in het land over de kop en brak hij zijn hoefbeen…

Maar goed, ik zou het paard wel helemaal opnieuw laten keuren, wel afhankelijk van het aankoopbedrag, doel en leeftijd welke keuringen ik precies zou laten doen…

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:49

Klinisch laten keuren zou ik altijd doen.
Röntgenologisch afhankelijk van hoelang de keuring geleden is en afhankelijk van de prijs van het paard.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:00

Ik zou klinisch ook altijd doen, en rontgenologisch niet alleen op de voorwaarde van het aankoopbedrag, maar ook het doel waar je het dier voor koopt. Als je een paard zeer intensief in de sport wil gaan gebruiken zou ik hem vrijwel altijd rontgen laten keuren ook als het paard geen hoofdprijs kost. Een paard wat je koopt voor recreatie en gewoon leuk voor erbij die zou ik minder snel rontgen laten keuren, je vraagt ook minder van zo'n paard dan van een sportpaard.

Let wel, de prijzen van een rontgen keuring kunnen ernorm afwijken per d'arts. Laat je goed voorlichten in de regio wat een keuring kost en ook of jou verzekering een keuringsrapport van de gekozen d'arts accepteert.
Als voorbeeld:
Bij mij in de regio zit er 200 euro verschil in de d'arts en beide mogen voor verzekering keuren.

chablis1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:36

Hoe oud moet een paard eigenlijk zijn om hem te laten keuren?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:35

ik zeg minimaal drie, voor die tijd vind ik ene buigproef een te grote belasting ...
bij mijn ijslander heb ik de buigproef ook niet laten doen bij aanschaf, ze was drie op dat moment ...
ze had op dat moment dus nog minimaal 1,5 jaar tot adelmak maken

ik zou bij aanschaf sowieso ene klinische keuring laten uitvoeren
ongeacht het wel of niet aanwezig van ene rontgen keuring
(als die drie maanden oud is kan er in drie maanden tijd al weer genoeg gebeurd zijn)
als de prijs flink is en de keuring een aantal jaar oud, zou ik de rontgen keuring zeker nogmaals laten uitvoeren Ja

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:02

ik vind zelf klinisch belangrijker dan rontgen.
heb een paard gehad wat rontgen helemaal goed was alleen maar 1tje
maar klinisch kats verrot liep

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:02

die was niet van mij maar ik wou die merrie kopen..
dat heb ik dus niet gedaan

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:07

Met een klinische keuring, kunnen ze mankementen aan het been/hoefgewricht checken die op de foto onmogelijk te zien zijn. Een paard kan rontgelogisch helemaal goed zijn en klinish niet.
Dat ligt dan vaak aan de pezen/banden/weefsels.
Andersom kan dat ook uiteraard. Altijd klinish laten keuren dus!
Succes! Haha!