boxen verhuren, ben je dan een bedrijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puCkieJj

boxen verhuren, ben je dan een bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 09:12

Hallo,

Ik vroeg me af, wanneer je boxen verhuurd, moet je je dan inschrijven als bedrijf? Wat komt hier allemaal bij kijken voor regels? Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Gr Puck

Lynn_Nikita

Re: boxen verhuren, ben je dan een bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:16

hoeft pas in te laten schrijven als je meer dan 4 boxen verhuurd. Houd rekening met de regels van mestafvoer\opslag
kan je flinke boete opleveren als je dat verkeerd doet.

puCkieJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 09:19

oke.. dus ik kan er 4 gaan verhuren als ik wil. Dat is mooi.

Weet je misschien waar ik goede informatie kan vinden voor het geval dat het er misschien meer worden, en ik wel een eigen bedrijf zou moeten beginnen. Waar kan ik alle regels vinden die daar toe doen?
GR Puck

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:20

Kamer van Koophandel kan je wel verder helpen. Die hebben een goed overzicht aan regels e.d.

www.kvk.nl

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:23

Hier doet iedereen het illegaal, want ik neem aan dat het niet te moeite is om voor 10 boxen gelijk in te schrijven voor KvK, dan kost het je meer geld dan het je opleverd. Overigens moet je dan ook waarschijnlijk nog vergunning hebben van de gemeente.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:25

Je hebt een groter probleem als je een fikse boete krijgt.. Nagelbijten / Gniffelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:29

dat wel, maar ze hebben wel gelijk
je moet zoveel belastingen betalen, en regeltjes en dat soort dingen, ook ivm veiligheid,
als je hobby matig wilt verhuren, blijft er niet veel inkomen meer over

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:31

Zoek dan uit wanneer je een heus bedrijf bent, en wanneer niet. Dat kan je een hoop geld besparen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:32

geloof dat het tot 10 paarden incl je eigen paarden als hobbymatig wordt gezien. daarboven moet je dus btw gaan afdragen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:14

Fijne informatie, dit wist ik helemaal niet.

En stel nu dat je zoveel stallen verhuurt (ik zie hierboven meer dan 4 en tot 10??) dat je ingeschreven moet staan en btw af moet dragen en je doet dit niet. Heeft dit dan ook nog gevolgen bij de huurders van de stallen?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:18

de btw moet door de eigenaar verrekent worden, dus dat kun je zelf helemaal bepalen of je dat wil doorrekenen aan je klanten.
ik hoorde een paar weken geleden een stal die (offiecieel Bloos ) wel meer als 10 heeft, maar op papier neit meer als 10, dat ze daarom geen btw hoeven af te dragen. ff bellen naar de kvk heb je meteen uitsluitsel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:20

Dat van die 10 paarden vind ik nogal vreemd
Bij veel gemeentes ben je boven de 4 tot 6 paarden (per gemeente verschillend) geen hobbyist meer, ook niet als ze van jezelf zijn

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:25

als het per gemeente verschillend is, is het in de beemster dus vanaf 10 haha Haha!
ik zei ook inclusief je eigen paarden, dus het maakt niet uit of ze van jou of een ander zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:27

6 is zover ik het max in alle gemeentes, alleen zijn er die flauw doen en het op 4 hebben staan.
Ja incl. die van jezelf, als je er zelf boven 4/6 voor hobbie hebt kan de gemeente al moeilijk doen, laat staan als je er in hun ogen ook nog eens op verdient, dan zien ze dat zeker als bedrijfsmatig

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:28

mellamoshan: Bedankt, dus vandaar stalverhogingen per de eerste van het jaar bijvoorbeeld.

Maar waar ik ook op doelde is de boete, je staat niet ingeschreven bij kvk hebt wel meer dan het aantal paarden dat je mag houden op je terrein en draagt dus ook geen btw af. Hier kan je dus een boete voor kijgen, kan dit ook doorgerekent worden aan de klanten bijvoorbeeld?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:30

nee als het goed is niet. als stalhouder ben je dan verantwoordelijk en krijg jij die boete en niet de klant.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:33

Nee je bent niet zo maar een bedrijf, dan moet je ingeschreven staan bij de kvk
Als bedrijf zijnde kan je wel btw etc aftrekken. maar dan moet je wel veel geinvesteerd hebben.
dat is voor een hobby niet aantrekkelijk, bijna niet op te brengen.
ik geloof wel dat je je op 2 voorwaarden kan laten inschrijven, met of zonder btw.
Zolang je er geen winst uithaald doet de belasting niet moeilijk.
Het gaat erom of je aan het einde van het jaar er winst uit heb gehaald
Hoeveel mensen ken je die met 10 paarden niet meer hoeven te werken??
Ik niet 1. Ja of ze moeten wereld prijzen gaan vragen of de staatsloterij hebben gewonnen.
Als je een paar paarden in pension heb, hou je er wel wat aan over, maar ga je uren eens tellen, dan kan je beter bij een baas gaan werken dan hou je er meer aan over.
Zo lang je er geen winst uithaalt hoef je het niet op te geven, je moet immers ook steeds weer investeren in je accomodatie stallen, bak, land als je alles goed wil onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:34

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... yle=0&men=

Citaat:
Let op: Sinds 1 januari 2006 vallen paarden onder de mestwetgeving. Ondernemers die bedrijfsmatig paarden houden, moeten daarom in het bezit zijn van een relatienummer van Dienst Regelingen. Voor meer informatie kunt u terecht bij http://www.hetlnvloket.nl.

Voor hobbymatige paardenhouders heeft de mestwet geen gevolgen. Alleen bedrijfsmatige paardenhouders hebben met de regelgeving van de mestwet te maken. Paardenhouders moeten zelf aangeven of ze hun paarden voor de hobby of bedrijfsmatig houden. Je bent sowieso hobbyist als je tot ongeveer zeven paarden of zeventien Shetland pony's houdt, want volgens het ministerie van LNV produceert je veestapel dan minder dan 350 kg. stikstof per jaar. Iemand die meer dan zeven paarden of zeventien Shetlanders houdt, moet kunnen aantonen dat ze voor de hobby zijn.

ongeveer 7 voor de mestwet, veel gemeentes houden minder aan.
Maar kan me niet voorstellen dat ze nooit meer aan gaan houden dan dit wettelijk stukje Knipoog

Dus TS vraag eerst al eens na hoeveel paarden je hobbie matig mag houden bij jullie.
Ik woon in een gemeente waar het maar 4 is en heb je er meer dat je al aan moet tonen dat het hobbie is Lachen
(buren hebben controle gehad)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-07 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:40

Voor de omzetbelasting ben je al heel snel een ondernemer. Ik denk dat je daar bij 4-6 boxen al van kan spreken, idem overigens als je 6 fokmerries hebt en dus veulens fokt voor de verkoop.
De fiscus is de laatste tijd erg geinteresseerd in de paardenbranche natuurlijk ook omdat ze zien dat daar veel geld blijft liggen.
Het verhuren van boxen incl. voer etcvalt valt onder de omzetbelasting. Het is gedeeltelijk vrijgesteld, gedeeltelijk tegen 19% en soms een deel tegen 6 %. Je heoft geen winst te maken om omzetbelasting af te moeten dragen.
Overigens is er ook nog een verschil tussen ondernemer zijn voor de omzetbelasting en ondernemers zijn voor de inkomstenbelasting Clown

Bij zo een 7 paarden moet je zeker ook rekening gaan houden met de mestwetgeving.

Ik raad TS ook aan even langs de kamer van koophandel te gaan. Voorkomen is beter dan genezen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:25

hier is het ook 4, geef je niet aan krijg je flinke boete
ook met mest wet, hoorde laatst van kennis die geen betonnen ondergrond had, boete van 2200 had gekregen
zoek dit dus ook goe duit

en nee, als jij verzuimd aan te geven, krijg jij boete, niet de lanten. maar wel grote kans dat ze op straat terrecht komen als jij de boel moet opheffen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:53

Ik weet wel dat als je gaat opgeven als echt bedrijf er een hoop rompslomp bij komt kijken en als je de belasting aan de klant door gaat berekenen de stalling best duur wordt en de mensen liever een goedkopere stalling zoeken.

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:03

ik vraag mij werkelijk af hoeveel stallen er daadwerkelijk zullen zijn ingeschreven, weet dat er hier in ieder geval een heleboel het erbij doen ZWART

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:07

donna1981 schreef:
ik vraag mij werkelijk af hoeveel stallen er daadwerkelijk zullen zijn ingeschreven, weet dat er hier in ieder geval een heleboel het erbij doen ZWART

Natuurlijk gebeurt er een heleboel zwart maar dat maakt het nog niet goed.

Overigens heeft de belastingdienst ook marktplaats etc. gevonden..... dus let op met adverteren.

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:09

fransje23 schreef:
donna1981 schreef:

Natuurlijk gebeurt er een heleboel zwart maar dat maakt het nog niet goed.

Overigens heeft de belastingdienst ook marktplaats etc. gevonden..... dus let op met adverteren.

nee dat zeg ik ook niet , en gelukkig verhuur ik zelf geen stallen , maar ik ben driftig op zoek en merk wel dat er echt een hoop beun hazen bij zitten helaas.

nou dan mogen de mensen op marktplaats wel opruimen , als ze daar gaan zoeken

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:19

de belastingdienst heeft wel meer kanalen hoor dan alleen marktplaats, vergeet niet dat wanneer je je even minder gelifd maakt bij iemand en die even een briefje naar misdaad anoniem stuurt dit vrolijk wordt doorgestuurd naar gemeente en belastingdienst, ook ander bedrijven waar je spullen koopt kunnen een bericht afgeven, tenslotte kunnen hun ook een bezoek van de belasting krijgen en komt er uit de boeken hoeveel iemand afneemt. dat kan voor vragen zorgen en waarneer het interesant is komen ze van zelf langs