Ik voer te graag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Ik voer te graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:32

Ik heb een arabier en een shetlander die niet veel doen en dus te dik zijn.
De arabier is met pensioen door allerlei kwalen en de shet is pas 2,5 jaar dus nog niet oud genoeg voor het echte werk.
Ik sta op een stal waar ze naar buiten gaan smorgens en hier krijgen ze een flinke bult voordroog, hier eten ze tot de middag aan en dan blijven de minder lekkere delen liggen, die worden voor en na opgepeuzeld.
Maar dan is ie leeg, voor het donker komen ze binnen daar krijgen ze wordtelen en voordroog.
Ik heb niet het idee dat ze te weinig krijgen (dat is ook wel aan ze te zien) want op de meeste stallingen vind ik dat de paarden echt altijd op een houtje staan te bijten.
In de stal ligt trouwens stro maar dit is niet intresant.
Ik ben altijd maar bang dat ze niks te knabbelen hebben maar ik weet niet waarom ik voel.
Als ik overdrijf, praat me dit dan eens uit mijn hoofd.
Ik ben tevreden over de stal en ze zijn al aardig dik en dit is de reden dat de staleigenaar ze toch wat beperkt.
Wat vinden jullie daar nou van?
Ik zie mijn paarden gewoon te graag eten, maar waarom.

Groetjes kim

mirror666

Re: Ik voer te graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:34

ik voer ook heel graag Lachen
daarom krijgt mijn beestje eten waar hij veel op moet knabbelen, en waar niet teveel in zit Knipoog
denk wel dat je gewoon moet ''snappen'' dat ze niet meer moeten krijgen
als ze zich vervelen misschien een wilgentakje ofzo?

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:34

Ik zou gewoon onbeperkt hooi voeren, worden ze niet dik van (volgens mij) en hebben ze iets om te knabbelen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:36

Eowyn3003 schreef:
Ik zou gewoon onbeperkt hooi voeren, worden ze niet dik van (volgens mij) en hebben ze iets om te knabbelen.

Dat is zeker niet waar, als ik mijn IJslander onbeperkt hooi zou voeren dan zou ik haar na 3 dagen al het weiland door kunnen rollen Knipoog

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:40

shetlanders staan er ook om bekend dat ze hun rem niet kennen .... Ik zou ze gewoon hooi geven en dan de arabier max. 4 plakken en de shet max. 2 plakken .... is meer dan voldoende. Daarnmaast nog iets dat ze zichzelf bezig houden ...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:41

2 plakken is voor een Shetlander nog wel veel hoor. Ze kunnen echt met weinig toe anders worden ze heel veel te dik Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:35

Ik weet ook niet waarom dit in mijn hoofd blijft spoken.
Ik heb ze zelf op een stuk wei gehad en ze zelf moeten voeren en iedereen vond altijd dat ik erg roiaal was.
Ik voerde ruim 1 pak per dag soms zelfs meer voor de shet en arabier, wel verdeeld over twee keer per dag.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:37

Je zou ook gedorst hooi kunnen voeren, hier zit niets meer in en dient alleen als buikvulling! Zo kunnen ze toch lekker eten, en worden ze niet tonnetje rond!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:40

Ik zit natuurlijk wel met een pensionstal en zij hebben voornamelijk goede silage.
Verder buiten hun hooi staan ze ook nog op een weide alleen is die bijna kaal.
Hier knabbelen ze ook nog een beetje.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:02

Tja ik denk dat je dan toch wat strenger moet gaan zijn voor jezelf, anders heb je dalijk twee tonnetjes lopen en dat is ook niet de bedoeling. Gewoon het overbodige voeren uit je hoofd zetten, en geven wat ze nodig hebben. Houd anders 1 extraatje in je hoofd, maar maak er dan bijvoorbeeld geen vier dingen van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:31

het is wel degelijk goed als een paard de hele nacht (en dag) kan knabbelen op iets. Probeer te zoeken naar voedselarm hooi oid. Een hele nacht zonder eten is echt een martelgang voor een paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 07:03

Ze krijgen op stal ook hooi en vaak laten ze nog wat liggen en dat vind je dan smorgens, dus ze zullen toch wel voldoende krijgen.
Ik weet niet waar ik die tik vandaan haal.
De arabier krijgt ook nog flink wat wortels en wat meusli.
Het shetje alleen een paar kleine worteltjes en heel soms een handje meusli.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:26

Anders doe je voor je eigen gemoedsrust de rantsoencheck op www.pavo.nl.
Dan vul je gegevens in over je paard (1 tegelijk) en dan zie je vanzelf hoeveel ze nodig hebben. Waarschijnlijk krijgen ze nu al meer (zoals ik lees) en misschien dat het je wel uit je hoofd te praten is wanneer je van een professioneel bedrijf te horen krijgt dat ze echt niks te weinig hebben!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:04

misschien als je eens bij jezelf bedenkt dat je het paard geen plezier doet met te zwaar zijn? Het is voor het paard echt niet fijn om te dik te zijn hoor, dat moet ie allemaal maar mee slepen en dat is niet goed voor zijn gewrichten, pezen etc etc. Als je het eens van die kant bekijkt? Dat je het paard er dus eigenlijk geen plezier mee doet om 'm te dik te laten worden?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:47

Dat weet ik ook wel, maar ik ben altijd maar bang dat ze niet genoeg hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:51

Enigste optie is wat minder energierijk ruwvoer.
Voordroog is nog best voedzaam. Je hebt ruwvoer met minder zoals hier in dit topic ook al aan werd gegeven.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:38

kasparonda schreef:
Dat weet ik ook wel, maar ik ben altijd maar bang dat ze niet genoeg hebben.

ze hebben pas te weinig als je de ribben kunt zien, dus je hoeft je echt geen zorgen te maken. En zoals hier ook al geopperd is, probeer eens ruwvoer waar niet echt voeding inzit. Dan worden ze niet dikker, maar ze hebben wel wat te doen

murphysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:59

Hier hetzelfde probleem hoor Bloos
Bang dat ze zich vervelen.. maar gelukkig worden ze er niet dik van..

Handig dit topic, even ander inzicht!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:26

Ik snap wel dat het voeren je een goed gevoel geeft. Das een vorm van het uiten van liefde voor je paarden. Maar een te dik paard is niet goed, dat weten we allemaal.

Probeer het voer in kleinere porties te geven. Een paard moet elke paar uur eten ivm speekselaanmaak en dus voor de vertering. Hij hoeft echt niet de gehele dag zijn buik rond te vreten. Als hij wortels krijgt hoeft daar bijv niet nog eens een bult voordroog bij (beetje afhankelijk van de hoeveelheid). Je moet je ook nog eens bedenken dat een paard maar een relatief kleine maag heeft die overvult kan raken. Als dat gebeurt kun je wel na gaan wat de gevolgen zijn.

Via de site van Pavo kun je nagaan hoeveel kg hij aan ruwvoer mag hebben (beetje afhankelijk van de kwaliteit van het voordroog en de hoeveelheid droge stof). Probeer die test maar eens, als is het alleen maar om inzicht te krijgen in het dieet van je paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:47

Ik heb die check gedaan op de pavo-site, je kunt wel rade wat de uitslag is........
Ze krijgt meer dan genoeg en eigenlijk gewoon teveel.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:50

kasparonda schreef:
Ik heb die check gedaan op de pavo-site, je kunt wel rade wat de uitslag is........
Ze krijgt meer dan genoeg en eigenlijk gewoon teveel.

haha, nou dan weet je wat je te doen staat. Anders en minder voeren. Bedenk goed dat je beter in 5 porties kan voeren dan 2x een flinke bult.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:57

Bloos Haha!
Ik schaam me al.
Die porties maken ze overdag zelf op de wei.
Momenteel staan ze nog op wei, maar af en toe ook op de paddock en hier krijgen ze hooi.
Ik merk wel dat mijn pony's rustiger zijn met eten.
Op de vorige plaats stond niks in de wei maar ze kregen ook niet bijgevoerd dus als die savonds binnen kwamen vielen ze gewoon aan op het voer.
Soms eet ze de wortels op en de meusli en het hooi blijft liggen.
Ik zie wel langzaam in dat dat teveel voeren echt geen zin heeft, ze krijgt nu al teveel.
Dank jullie wel.

essiechan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:54

gwoon iets geven waar ze lang mee bezig zijn

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:10

essiechan schreef:
gwoon iets geven waar ze lang mee bezig zijn

Zoals???

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:43

Dat is idd altijd heel makkelijk gezegd.

Bij ons op stal staan ook paarden die echt heel erg dik zijn, dit zijn oudere paarden die niks meer doen door problemen aan benen en die staan daar voor hun oude dag.
Maar omdat ze zo dik zijn hebben de eigenaren gezegd om geen hooi meer te geven voor als ze savonds op stal komen.
Ze krijgen van de staleigenaar dan wel een paar worteltjes omdat de andere paarden eten en zij dan helemaal niks hebben.
Maar dit is dus iets dat ik nooit zou kunnen om te zeggen dat mijn paardjes savonds geen hooi mogen hebben omdat ze zo dik zijn.
Deze paarden staan ook de hele dag op de wei of krijgen op wei onbeperkt silage.
Maar is het dan niet erg dat ze savonds niks meer te knabbelen hebben, ik zie dat ze vaak al meteen op stal staan te dutten en anders pitsen ze wat stro.
Dus ze lijken tevreden.
Smorgens om 8 uur gaan alle paarden naar buiten.