Paard heeft jeuk, stroomdraad in stal, kan niet schuren, zie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Paard heeft jeuk, stroomdraad in stal, kan niet schuren, zie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 01:22

Ik zat vandaag te lezen dat iemand stroom rondom in de stal had gedaan omdat anders het paard stond te schuren,
omdat hij een vreselijke jeuk had.

Nou vind ik dat zelf heel zielig, want als je jeuk hebt wil je krabben toch en op deze manier kan het arme dier nergens krabben,
ik heb zelf een paard met zomerjeuk, het is gewoon zielig, maar om dan stroom in haar stal te doen, ik zou het zelf niet bedenken!!
In een stal kunnen ze ook al niet rollen, wat ze op de wei wel geregelt doen als ze last hebben van de jeuk.

Wat is jullie gedachten hierover??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-07 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

CM_

Re: Jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 05:07

nou, ik weet wel dat van krabben en dus bij het paard, schuren, de jeuk veel en veel erger word.
ik zal half bokt wel over me heen krijgen, maar niet kunnen jeuken is dan IMO beter dan wel kunnen krabben en alles openhalen waardoor er nog meer jeuk komt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 09:54

Ja maar zou je dan stroom in je stal doen, vind dat zo`n barbaarse oplossing.
Als je zelf jeuk hebt krab je toch ook??
Misschien een idee om borstels op te hangen, of gewoon buiten laten staan zodat ze wel kunnen rollen , maar zich niet helemaal open kunnen schuren.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:00

Ik vind dat crossmonster wel voor een deel gelijk heeft, soms wordt de jeuk van krabben alleen maar erger, maar soms verlicht krappen ook de jeuk, (is bij een mens toch ook zo)
Maar om zomaar stroom in de stal te hangen zodat het paard helemaal niks kan vind ik ook een beetje overdreven, zorg dat voor zachte borstels of iets dergelijks in de stal, zodat je paard wel iets kan krabben, maar zich niet helemaal open kan krabben, zodat de jeuk door het open zijn van de huid nog erger wordt (althans dat lijkt me een betere oplossing dan stroom)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:31

Wat is het alternatief? Wél laten jeuken, waardoor ze zich openschuren en er dus pijn (en mogelijk infectie) komt ipv jeuk? Lijkt me ook niet prettig...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:40

ik zou gewoon een borstel ophangen in de stal en speelgoed dingetjes maar schrikdraad dus nee, daar kunnen ze zich ook nog lelijk aan bezeren

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:54

een borstel is ook niet alles, je moet dan wel zorgen dat ie goed schoonblijft, idd vanwege infecties.
speelgoed dingetjes leiden niet af van het jeuken hoor, dat geloof ik niet.
ik heb zelf een eczeempaard, en ze staat dag en nacht buiten, zolang ik zorg dat ze nergens aan kan schuren doet ze dat ook niet.
wel was ik om de 2 a 3 dagen de staartwortel met name, met betadine of balneum hermal oid.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:23

Ik heb zelf ook een exceempaardje en die staat idd ook veel buiten en ze kan lekker rollen en ik behandel haar met Liberate en dat gaat redelijk goed, ze heeft het het ergst onder haar buik en manen , soms echt zo zielig.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:22

Ik zou nooooit stroom in de stal doen! Gewoon een eczeemdeken op en het grootste probleem is weg. Zorgen dat ze de jeuk niet krijgt!
Als ze eens per ongeluk tegen het draadje komt, krijgt ze een schok terwijl ze niks fout deed. Mijn paard zou haar stal niet meer in durven! (is al zo'n paniekbeest met stroom...)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:23

-> VSW

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:27

Ik heb in mijn uitloopstal ook een stroomdraad mijn shet heeft eczeem en grijpt elke kans aan waardoor zijn wintervacht naar de knoppen gaat en dus hij warmte verliest. als hij erge jeuk heeft rolt hij en gaat hij op zijn kont zitten en rondjes draaien ik vind een vieze vacht minder erg dan een bloedende staart en manen kam Knipoog !

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:42

Je moet de oorzaak aanpakken, vind ik.. Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:06

Natuurlijk moet je de oorzaak aanpakken, maar stroom in de stal klinkt niet fijn, maar het is beter dan schuren. Als de paarden zich echt kunnen schuren dan wordt het alleen maar erger, krijg je open wondjes die ook weer gaan jeuken, nee dan maar niet schuren.. Je moet het paard tegen zichzelf beschermen in zo'n geval.
Wel fijn is dan zo'n borstelding, van die vegers zeg maar, daar gaat het niet van kapot, maar ze kunnen wel krabben..

En natuurlijk je stinkende best doen om de jeuk weg te nemen!!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:14

Ja, dat bedoel ik ook, je best doen op de oorzaak eigenlijk. Mijn pony heeft ook eczeem. Maar ik doe er echt van alles aan en de dekens en zo werken het best. Zo heeft ze geen last.

Verafjord

Re: Paard heeft jeuk, stroomdraad in stal, kan niet schuren, zie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:06

tja vandaar dat ik zo blij ben met de eczeemdeken, daarmee voorkom je gewoon de jeuk Knipoog Beter voorkomen dan genezen toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:02

Jeuk kan door meerdere dingen komen, soms kun je er gewoon niet vanaf komen. Dan zie ik liever schrikdraad in de stal, dan dat de pony maar door blijft krabben tot bloedens toe... met nog meer jeuk en mogelijk een infectie erbij.

Voorkomen (van schuren) is beter dan genezen (van de open plekken) Lachen

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:04

ja dat zie en hoor je heel veel, maar ik vind dat echt zielig! zo'n beestje wordt helemaal gek van de jeuk omdat die door het schrikdraad niet kan krabben.. zelf krab je toch ook als je jeuk hebt?! kan het paard er wat aan doen dat die jeuk heeft door exceem o.i.d?! doe hem dan een exceem deken op, of smeer er verkoelend spul in, of door t voer een supplement ofzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:05

Ik weet dat ik niet moet door krabben als ik jeuk heb, want dan vererger ik het alleen maar. Een paard weet dat dus niet.
Wat als speciaal voer, deken, spul erop niet meer helpt?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:14

Stroom in een binnenstal vind ik paard-onvriendelijk, jeuk of geen jeuk. Dan moet je gewoon je paard niet op stal zetten (bij chronische jeuk bedoel ik, een tijdelijke jeuk door een huidaandoening vind ik anders. hoewel ik dat niet erg genoeg vind voor zo'n drastische maatregel). Stroom in een grote inloopstal vind ik daarentegen totaal niet erg, zorg gewoon dat de stal groot genoeg is en de doorgang ook. zo biedt je een droge/winddichte plek zonder dat ze er aan kunnen gaan schuren (denk ook aan de buitenkant van de stal dan anders heeft het nog geen nut Knipoog ). Voorkomen is idd beter dan genezen en andersblijf je in die vizueuze cirkel hangen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 06:18

dan lok je vanzelf ander gedrag uit.?
ik kwam vroegr bij een boer die ook stroom in de stal had omdat de paarden anders aan het hout knabbelden.
maar die paarden hadden na die winter allemaal een ondeugd ontwikkeld.
een was een wever geworden en een ander stond te luchtzuigen...

je verruild het een voor het ander he?
oorzaak van het jeuken bestrijden lijkt me dacht ik het beste

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:51

Oke, ik ga nu half bokt over me heen krijgen. Nagelbijten / Gniffelen
Ja, wij hebben er achter stroom staan die schuren. Inderdaad omdat het van kwaad tot erger wordt. Als het eenmaal tot bloedens openligt kom je in een cirkeltje, als het gaat genezen jeukt het weer en dan gaan ze weer schuren, totdat de korsten er van af zijn.
De oorzaak van het schuren weten we ook, helaas kunnen we daar weinig aan doen. Wij hebben met 1 bepaalde bloedlijn problemen wat schuren betreft, het uit zich als ze 2 jaar oud zijn, en als ze een jaar of 5 a 6 zijn hebben ze geen problemen meer. Is te wijten aan hormonen. Zowel de ene merrie die we gefokt hebben als de hengsten hebben daar last van.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:11

Raken ze dan niet helemaal in paniek? Als mijn paard het stroomdraad in de wei raakt vliegt ze een kwartier lang als een dolle door de wei heen. Moet er niet aan denken wat er dan in een stalletje van 3x3 kan gebeuren. Of begrijp ik het gewoon verkeerd?
Er bestaan ook gewoon van die borstels die je in de stal kunt hangen waar ze tegen aan kunnen schuren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:47

Ik geloof niet dat die borstels afdoende zijn. Ik denk dat die beesten toch de effectievere dingen gaan proberen.
En nee, ze raken niet in paniek. Dat is 1 keer flink schrikken, maar dan is het wel over. Een paard dat constant er tegen aan zit is niet bijster slim. Bovendien voelen ze of er stroom op staat of niet, als ze er dichtbij zitten.
Ik geloof dat ik het enger vind dan die beesten die achter het draadje staan. Als ik zie hoe dicht ze erbij zitten, zit ik al met kippenvel op een "pets" te wachten, die niet komt, ze weten verdomd goed hoeveel ruimte ze hebben.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:28

borstels zijn ook niet afdoende.
Ik zorg ervoor dat de exceemdeken tot 12 uur s'nachts oplbijft zodat als ze schuurt, de deken de ergste klappen opvangt. dit heeft dit jaar echt geholpen.
Maar op zich snap ik het principe wel van stroomdraad in de stal, weet alleen niet of het uitvoerbaar is in de kleine stallen die we nu eenmaal veel in nederland hebben. een loopstal of een stal van 5X5 zou nog lukken, dan kan het paard vrij bewegen.
maar een stal van 3X3? dan komt het paard te vaak per ongeluk tegen de draden en dan krijg je alleen maar onnodig stress

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:21

Onze stallen halen de 3 bij 3 niet (zijn wel hackney's van 1.30m en kleiner die erin staan) en ze komen nooit tegen de stroomdraad. Ze bewegen zich gewoon vrij ook.
Zal eens even een foto zoeken van een box met stroomdraad.

Edit:

Afbeelding

Helaas geen foto met de merrie erbij. Draad hangt op konthoogte, met de neus kunnen ze nog gewoon door de tralies heen zonder problemen.