een buitenpaard 'snachts op stal zetten.... zou dat lukken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Randypaard

een buitenpaard 'snachts op stal zetten.... zou dat lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 22:38

Hai iedereen, ik heb goed advies nodig!
Randy staat momenteel bij een stal, buiten op de wei met een inloopstal. De stal op zich is wel ok, echter het uitrijden is naar mijn maatstaven slecht. Ik weet ik ben verwend; de weg oversteken en de bossen in... hond mee... heerlijk! En dat mis ik bij deze stal zo erg!
Inmiddels ben ik verder gaan kijken en heb een stal gevonden helemaal naar mijn zin; stallen ok, weidegang, goed gevoerd, niet te groot en ....... direct aan het buitengebied met ongelofelijk veel uitrijmogelijkheden!!! Toppp
Maar...... bij deze stal is geen mogelijkheid tot volledige weidegang met inloopstal...... Zou Randy 'snachts op stal moeten staan en dat is ze absoluut niet gewend!
Overigens de stallen zijn aan voor- en zijkanten open, spijlen. Dus ze kan wel haar buren zien..

Wat denken jullie? Zou ze daar aan kunnen wennen? Verder staat ze de hele dag op de wei en krijgt ze voldoende beweging, voer, aandacht van andere paarden...

Kunnen jullie mij advies geven?
groetjes Puck

bromfiets

Re: een buitenpaard 'snachts op stal zetten.... zou dat lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:40

Dit is puur een kwestie van proberen.... Het ene paard kan er wel tegen en het andere niet.

Heb je op je huidige stal niet de mogelijkheid om het te proberen?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:13

Ik denk niet dat het grote problemen gaat opleveren.
Misschien zal ze in het begin wat nerveus zijn maar de aanwezigheid van andere paarden zal haar wel kalmeren.
Naar welke stal ga je verhuizen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:20

[WN] -> [VSW]

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:32

mijn pony is ondertussen 30. die liep zolang ik weet haar hele leven buiten. zomer en winter had geen schuilstal. kon onder de bomen schuilen. sinds vorig jaar winter staat ze snachts op stal en ze vind het heerlijk. vroeger liep ze door de raampjes naar buiten te dringen en nu staat ze te dringen dat ze het eerste naar binen mag. gewoon proberen zou ik zeggen. denoods wat speeltje in de stal ophangen en goed veel hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:18

Het hangt echt van je paard af. Sommige paarden vinden het wel prima en hebben niet zo'n moeite met een stal. Andere paarden vinden het vreselijk om binnen te staan.
Heeft je paard vroeger wel 's nachts binnen gestaan?
En zo ja, hoe ging dat?

Het is in elk geval heel positief dat je paard overdag wel de hele dag buiten komt. Als alle andere paarden 's nachts naar binnen gaan, heb je grote kans dat jouw paard graag mee gaat omdat hij of zij anders alleen achter zou blijven.
Succes met je keuze!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:06

Je kan het altijd proberen. Anders blijf je een nachtje slapen om te kijken

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:09

Nou, mijn paard trekt het meer op stal staan echt niet, hij is gewoon een stuk ongelukkiger, hij wil gewoon naar buiten met z'n maatjes.
Maar het verhilt per paard denk ik, kun je het niet tijdelijk uitproberen? Zorg wel dat er voldoende hooi is voor de nacht en het een ruime frisse stal is.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:26

MissYvette4u schreef:
Ik denk niet dat het grote problemen gaat opleveren.
Misschien zal ze in het begin wat nerveus zijn maar de aanwezigheid van andere paarden zal haar wel kalmeren.
Naar welke stal ga je verhuizen?

bedankt voor je bericht! Ik ga naar stalhouderij Van Oeffelte in Heeze. Echt super daar! Zondag vandaar uit een buitenrit gemaakt en toen was ik helemaal verkocht! Dit is het! Als mn hond strax oud genoeg is.... kijk er naar uit hoor!

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:31

joyce B schreef:
Het hangt echt van je paard af. Sommige paarden vinden het wel prima en hebben niet zo'n moeite met een stal. Andere paarden vinden het vreselijk om binnen te staan.
Heeft je paard vroeger wel 's nachts binnen gestaan?
En zo ja, hoe ging dat?

Het is in elk geval heel positief dat je paard overdag wel de hele dag buiten komt. Als alle andere paarden 's nachts naar binnen gaan, heb je grote kans dat jouw paard graag mee gaat omdat hij of zij anders alleen achter zou blijven.
Succes met je keuze!

Ik heb gisterenavond de vorige eigenares gebeld, zij heeft haar hiervoor 12 jaar aan huis gehad. Zij zei dat ze vroeger de paarden altijd snachts op stal zette en dat dat goed ging... Dus ik heb toch goede hoop
Toen ik haar 4 jaar geleden bij de vakantie de eerste nacht op stal zette toen kwamen ze mij de volgende morgen vragen of "die arabier" van mij was, die stond te "joekeren" daar! pfff... sindsdien heb ik haar nooit meer op stal gezet. Wat ik wel gedaan heb ik haar altijd op stal poetsen, zadelen, eten, drogen. Dat deed ze prima.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:49

Lieke schreef:
Nou, mijn paard trekt het meer op stal staan echt niet, hij is gewoon een stuk ongelukkiger, hij wil gewoon naar buiten met z'n maatjes.
Maar het verhilt per paard denk ik, kun je het niet tijdelijk uitproberen? Zorg wel dat er voldoende hooi is voor de nacht en het een ruime frisse stal is.

De stal is aan 3 kanten voorzien van spijlen, alleen achterkant dicht en ze heeft buren. Heb al gezien dat ze hartstikke goed gevoerd worden.

zou het echt uit moeten proberen..

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:54

met een vast maatje in de wei en naast elkaar op stal zetten ?

Ik lees even mee. Mijn ijslanders staan ook altijd buiten.
Sinds 1 november staan ze op een pensionstal en daar willen ze bij echt noodweer de paarden binnenhalen, omdat er buiten geen schuilmogelijkheden zijn.
ik heb werkelijk geen idee hoe de paarden daar op gaan reageren.
daarom zet ik ze vanaf nu binnen in de stalgang vast bij het opzadelen, zodat ze aan al die paarden om zich heen kunnen wennen.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:55

ikke20 schreef:
mijn pony is ondertussen 30. die liep zolang ik weet haar hele leven buiten. zomer en winter had geen schuilstal. kon onder de bomen schuilen. sinds vorig jaar winter staat ze snachts op stal en ze vind het heerlijk. vroeger liep ze door de raampjes naar buiten te dringen en nu staat ze te dringen dat ze het eerste naar binen mag. gewoon proberen zou ik zeggen. denoods wat speeltje in de stal ophangen en goed veel hooi.

mmm.... klinkt goed. Ze is van zichzelf over het algemeen heel gematigd. Niet echt een die aan de kletter gaat op de wei of dingen sloopt. Als ze aan de ren ging, dan was het vaak omdat die ander een spur nam, ging ze sociaal mee..

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:57

skessa schreef:
met een vast maatje in de wei en naast elkaar op stal zetten ?

Ik lees even mee. Mijn ijslanders staan ook altijd buiten.
Sinds 1 november staan ze op een pensionstal en daar willen ze bij echt noodweer de paarden binnenhalen, omdat er buiten geen schuilmogelijkheden zijn.
ik heb werkelijk geen idee hoe de paarden daar op gaan reageren.
daarom zet ik ze vanaf nu binnen in de stalgang vast bij het opzadelen, zodat ze aan al die paarden om zich heen kunnen wennen.

ja idd, dat heb ik wel bijna 4 jaar gedaan. We hadden bij de boerderij een stal, dat was altijd warmer dan bij de wei poetsen, zadelen. Dus heb ik haar daar altijd gepoetst, gezadeld, eten gegeven. Dan liep ik intussen ff weg, eea bij de wei en inloopstal doen en zo. Dat ging goed.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:18

Mijn paard staat in een loopstal sinds anderhalf jaar. Van de week zette ik hem even een box, hij werd behoorlijk boos. Daarvoor heeft hij dus 6 jaar wel in een box gestaan.

Dus even kijken hoe je paard reageert, die van mij moet ik geloof ik niet meer apart in een box willen zetten...

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 14:19

Esther schreef:
Mijn paard staat in een loopstal sinds anderhalf jaar. Van de week zette ik hem even een box, hij werd behoorlijk boos. Daarvoor heeft hij dus 6 jaar wel in een box gestaan.

Dus even kijken hoe je paard reageert, die van mij moet ik geloof ik niet meer apart in een box willen zetten...

ok, he jeutje!
zat al te denken om haar een week daar op proef te zetten....

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:55

Ik denk wel dat het kan hoor als ze maar lekker hooi kunnen eten! Kwestie van wennen lijkt mij!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:02

Randypaard schreef:
bedankt voor je bericht! Ik ga naar stalhouderij Van Oeffelte in Heeze. Echt super daar! Zondag vandaar uit een buitenrit gemaakt en toen was ik helemaal verkocht! Dit is het! Als mn hond strax oud genoeg is.... kijk er naar uit hoor!

Heeze heeft zeker een mooie omgeving !
Ik heb in Heeze bij een stal gereden die pal op de rand van het bos stond, echt superideaal en geweldig mooi gebied !

Succes met je paardje en op de nieuwe locatie, komt vast allemaal goed OK dan!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:15

lijkt mij geen probleem haar hiernaartoe te verhuizen. Lijkt mij ideaal.