Voor de 2e keer stal kwijt door gemeente in 1 jaar ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Voor de 2e keer stal kwijt door gemeente in 1 jaar ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:32

Tot oktober 2006 stonden mijn pony's op een hele leuke stal net buiten ons dorp. Het was van een particulier met eigen paarden die nog wel een plekje over had. Ik had het daar altijd naar mijn zin, mijn pony's ook. Noodgedwongen moest ik daar per oktober vorig jaar weg, de gemeente had onder dwang de boerderij gekocht van de stalbaas, vanwege plannen om een rondweg om het dorp te gaan maken. De boerderij zou plat gaan en zij moesten weg. Helaas moesten mijn pony's en ik afscheid nemen, we hadden daar zo'n best plekje... ( nu een dik jaar later staat die boerderij er nog maar oke... )

Ik heb toen 2 maanden op een echte pensionstal gestaan in een ander dorp, maar zowel mijn pony's als ik waren daar niet op onze plek, en gezien mijn hypermobiliteit was het ook te veel heen en weer gevlieg.

Gelukkig vond ik een plekje in mn eigen dorp bij een hele lieve oude boer, die gek is met mij en de pony's. Mijn pony's fleurden daar weer op, ik fleurde op en we hebben het daar super. We hebben een bakje, wat paardjes waar ik mee aan mag knutselen, ik ben alleen samen met nog een meid die voor de paarden van de boer zorgt, maar verder geen commerciële klanten o.i.d. De boer verwend mijn pony's en mij op en top, laat mij in mn waarde etc etc. Een gouden plaatsje waar ik niet weer weg wil.

Maar ja, ik kan wel meer willen zegt mn moeder dan altijd...

De boer heeft een behoorlijk groot erf met 3 eigen weilanden,rijbakje, 2 loodsen c.q paardenstalling, een oude boerderij die niet meer bewoond wordt maar gebruikt voor opslag en een eigen woonhuis.
Hij had me al wel eens verteld dat de gemeente hem benaderd had vanwege het wel of niet behoren tot de dorpskern van ons dorp. Hij valt net buiten het dorpsbordje, maar ze zitten met bepaalde grondeisen o.i.d, daar weet ik het fijne niet van.
Nu kreeg ik echter gister niet zulk leuk nieuws te horen van de andere meid op stal; er waren hoge piefjes van de gemeente op stal geweest; ze willen een groot deel van het erf gaan gebruiken om appartementen te gaan bouwen.
De stalling waar ik nu sta zit op dezelfde laan als mijn vorige stal,waaraan de weg gebouwd wordt.
Bedoeling is nu dus blijkbaar om de oude boerderij, 2 stukken land en rijbak op te kopen voor bebouwing. 2 stukken land naast 'onze' zijn al aan de gemeente verkocht.

Het stelletje etters!! Komt er op neer, dan wanneer de boer op hun aanbod ingaat ( en gemeentes zijn niet misselijk met bieden als ze iets willen hebben ) dat er nog maar klein 1 weilandje over blijft en geen rijgelegenheid. Dat is te weinig plek voor meerdere paarden en pony's en hun verzorgster en eigenares. Daarbij, mocht de boer níet op hun aabod ingaan, dan weet ik dus uit ervaring van vorig jaar dat ze dan wel kwaadschiks aan het werk gaan, onder het mom van 'ont-eigening' ....

Maar de boer is al oud, in de 70, verkoopt de laatste tijd al wat paarden omdat hij het rustiger aan wil gaan doen, en heeft al eens laten vallen dat wanneer hij het verkopen kan hij het spul weg doet. Want de boerderij is wel een beetje boel vergaan, en de stukken grond tussen de landen in zijn ook wat verloederd. Hij is een oudere man dus kan en doet er niet veel meer mee nu hij minder paarden heeft. Logisch dat hij het graag kwijt is wanneer die mogelijkheid zich aandoet, beter zo een som geld ervoor krijgen dan een slooppand en wat oud erf aan de straatstenen niet kwijt te kunnen raken.
Ik weet niet wat hij zal gaan doen, maar ik ben bang dat de gemeente zijn zinnen wel doorzet, al dan niet voor een dikke som geld, ze hebben bij mijn andere stal ook doorgezet en gekregen wat ze wouden, ookal weigerden die mensen elk aanbod.

De boer is gek op ons, de pony's, het meiske dat op mn pony's rijdt. Gister was het gezellig druk op stal, Annelies stond met Bas te tutten, de andere meid was met een jong paard bezig, een neefje van haar poetste de oude fries, de moeder van Annelies knuffelde met een veulen... De boer kwam binnen en zei : "Hoe is het met mijn meiden?!" Vervolgens bleef hij even staan voor zich uit te staren, hij keek wat stoïcijns rond, knipperde even met zn ogen en liep weg, alsof er wat in zn koppie rond ging, alsof hij zich afvroeg of hij dit opgeven moest ? Hij is namelijk altijd bezig met ons, zn paarden en zn konijnen. Dat is zijn dagbesteding, hij vind het prachtig om te helpen, met ons naar keuringen en wedstrijden te gaan etc, kan hartelijk lachen als ik weer eens 1 van mijn pony's behandel alsof het een springpaard van 50.000 euro is etc. Toen ik afgelopen zomer op vakantie was, waren mijn pony's bij hun verzorgstertje thuis, de paardenverzorgster was druk met haar pasgekochte huis bezig dus er was geen bezigheid op stal. Dat was maar voor 2 weken, maar hij had ons zo gemist, hij vond er niks aan op stal.

Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar de paardenverzorgster en ik zijn bang dat er voor ons straks geen plaats meer is. De boer heeft een fokmerrie waarbij hij elk jaar een veulen fokt, die kunnen in de wei voor de stalling, maar verder is de plaats dan op... Dan moet ik wéér op zoek naar stalling en uit ervaring weet ik dat dat hier heel moeilijk te krijgen is. Of in elk geval, een plekje waar mijn pony's, verzorgster en ik ons thuis voelen. Dat 1 van mijn pony's, Bas, vorig jaar begon te dribbelen en te hinniken toen hij zijn oude stalling weer in het vizier kreeg zei mij genoeg, en dat hij na een maand op stal bij de boer weer een lieve vrolijke pony was ook. Op de andere stal was hij vervelend, chaggerijnig, lastig.. uit zn hummetje, niet op zn plek. Hier wel, hij is op en top vrolijk en gezond. Bas is zo gevoelig op zijn omgeving, ik ben zo bang dat hij weer terugvalt als we weer ergens anders heen moeten. Ik heb niet veel eisen, alleen dat de pony's elke dag buiten kunnen staan en een paardwaardige behandeling krijgen. Dat krijgen ze hier, Bas heeft een beetje een gebruiksaanwijzing en niet iedereen kan daar mee omgaan, de boer wel, die lacht alleen maar en laat zich niet van de wijs brengen door een eigenwijze pony, maar hij raakt m ook niet met een vinger aan, hij laat Bas in zn waarde en weet van zn verleden.

Ik haat nu de gemeente en zn bouwplannen, dat eeuwige gebouw overal altijd, zonde van het platteland! Is trouwens niet alleen van nu, ik heb altijd al een hekel gehad aan het platgooien van mooie stukken land en nostalgische boerderijen om er maar lelijke flats en appartementen op te knallen. Maar nu gift ik er helemaal op!! Dit is de 2e keer in 1 jaar dat ik waarschijnlijk noodgedwongen een andere plek moet zoeken....alleen maar voor de stomme economie...

Kaka

Re: Voor de 2e keer stal kwijt door gemeente in 1 jaar ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:58

Jammer dat jij voor de tweede keer in 1 jaar een nieuw plekje voor jouw paardje moet zoeken, maar ik vind het persoonlijk niet gek als de boer ingaat op een bod van de gemeente. Hij is inderdaad de jongste niet meer en van een goede prijs voor zijn stulpje kan hij lekker leven. Een pensionstal is een behoorlijke verantwoordelijkheid. Hij kan het beter nu verkopen voor een aardig bedrag dan over tien jaar voor een habbekrats, want dat krijg je er nog voor als de gemeente tot onteigening overgaat.
Natuurlijk is het jammer dat er dan weer een mooi stukje platteland verloren gaat, maar daar heb jij verder weinig mee te maken. De meeste gemeenten moeten hun best doen om voldoende woonruimte te creeeren (hier in de randstad waar ik woon is de woningnood hoog) en het noorden van het land (ik meen dat Buitenpost in de buurt van Groningen ligt...) wil zich graag economisch ontwikkelen, daar horen ook woningen bij.
Ik begrijp heel goed dat jij baalt als een stekker wanneer dit door gaat (geloof me, ik heb het zelf ook meegemaakt). Het enige wat je kunt proberen is wanneer de boer aangeeft dat hij ingaat op een bod van de gemeente, hij regelt dat hij mag blijven wonen en jullie mogen blijven staan totdat er echt tot sloop overgegaan wordt. Dat is soms te regelen. Het gebeurt heel vaak dat plannen een aantal jaar op de plank blijven liggen totdat de gemeente weer voldoende geld heeft om te bouwen. Vraag of de boer open kaart met jullie wil spelen. Dan weet jij waar je aan toe bent en kun je tijdig een andere plaats voor je paardje zoeken. Vervelend, maar helaas. Onthoud iig dat het vaak niet zo'n vaart loopt met de bouwplannen van gemeenten. Daar gaat meestal een paar jaar over heen.

Lise81

Re: Voor de 2e keer stal kwijt door gemeente in 1 jaar ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:06

Wat een verhaal. Nee, daar wordt je niet vrolijk van.

Ga eerst eens met de boer praten, waar ze het precies over gehad hebben enzo.
Volgens mij wil je niet veel geld meer als je 70 bent, maar vooral gelukkig zijn.

Zo lang de plannen nog niet vast liggen kan er nog veel aan gebeuren d.m.v. bezwaarbrieven, ideeën en opmerkingen e.d. Gooi het op nostalgie, dorpsgezicht, karakteristieke kenmerken, landelijk gevoel. Je kan natuurlijk ook een actie opzetten Knipoog

Misschien blijft alles niet het oude, maar misschien kan je er wel in goed overleg voor zorgen dat alle paarden plek en ruimte behouden.