Hoe laat je de manen groeien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle93

Hoe laat je de manen groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:46

heeey. mijn pony heeft afgeschuurde manen,
hoe kan je die het best lang laten groeien ?
groetjes xxveerxx

Anoniem

Re: Hoe laat je de manen groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:51

Je kunt er eigenlijk weinig aan doen. Oorzaak van het schuren proberen te achterhalen en voorkomen dat je pony dat weer gaat doen. Daarnaast gewoon weinig aan de manen zitten, niet kammen met een manenkam, af en toe even beetje bijwerken zodat het allemaal een beetje op gelijke lengte blijft enzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:10

Inderdaad oorzaak van het schuren zoeken, eventueel behandelen en/of een borstel ophangen in stal/wei.
Dan zou ik de manen een beetje recht afsnijden (niet knippen, dat ziet nogal suf uit Clown )
Elke dag een scheutje lijnzaadolie door het voer heen kan helpen.
Niet te vaak borstelen.
Vóór het borstelen even inwrijven met cowboy magic detangler, dat voedt het haar, en haalt de klitten er uit.
En dan af en toe even met bv een osterborstel kammen.
Als ze langer worden kun je een losse hengstenvlecht erin leggen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:14

Zoals hierboven, oorzaak schuren achterhalen.
Daarna gewoon zo min mogelijk doen! De manen van mijn paard hebben inmiddels zijn boeg bereikt (Dat is bij hem een heel eind Knipoog ) Een keer in de maand borstel ik ze helemaal uit met zo'n oster staart en manenborstel. Daarbij gebruik ik gewoon antiklit van het huismerk vd ruitersportzaak hier in de buurt. Verder doe ik er helemaal niets aan! Hij schuurt dan ook helemaal niet, maar is wel zeer sociaal actief, dus vaak van die heksenklitten erin. Laat het allemaal lekker zitten!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:36

ik zou de manen veel vlechten ik weet niet hoe kort ze zijn maar daar groeien ze ook altijd van omdat er dan veel aan getrokken en gedaan wordt Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:46

pollew0p schreef:
ik zou de manen veel vlechten ik weet niet hoe kort ze zijn maar daar groeien ze ook altijd van omdat er dan veel aan getrokken en gedaan wordt Tong uitsteken

Niet waar, zeker als ze nog kort zijn trek je hiermee eerder de manen uit dan dat je ze "langer trekt". Invlechten kan alleen helpen om ze mooi te houden als ze eenmaal erg lang zijn.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:36

het enige wat je kan doen is eigenlijk geduld hebben en de oorzaak van het schuren achterhalen...

overigens is het bij lange manen niet altijd verstandig om ze de hele dag in een vlecht te laten zitten: breken ze juist sneller van af.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:39

Als je pony eczeem heeft dus even behandelen met betadineshampoo of shampoo tegen eczeem. En daarna het beste proberen te voorkomen dat je paard weer zijn/haar manen er af schuurt dus goed in de gaten houden, evt. eczeemdeken als hij/zij eczeem heeft. En geduld hebben tot de manen weer aangroeien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:38

Als hij schuurt zou ik ook idd eerst de oorzaak willen weten en dit behandelen.

Daarna moet je gewoon lekker geduld hebben.. En cowboy magic detangler doet ook echt wonderen.