Groepshuisvesting; mijn paard jaagt ander paard continu op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Groepshuisvesting; mijn paard jaagt ander paard continu op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:09

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand een iee heeft. Mijn paard staat sinds gisteren in een groep van vier. Nu blijkt hij een pony de hele dag te hebben opgejaagd. Dit kan natuurlijk niet heel lang zo doorgaan. Wat doen we hieraan?

Mijn paard was normaalgesproken het watje van de groep en altijd onderdanig. Wel de grootste, maar hij vecht nooit, hij rent liever weg. Nu op een nieuwe stal kunnen ze lekker altijd buiten met schuilstal. Er zijn dus vier paarden in het totaal.

Nu blijkt hij de hele dag een fjord uit de groep te hebben opgejaagd. Helemaal tot in het zweet. Dat kan natuurlijk niet heel erg lang zo doorgaan. De mijne staat nu apart. Maar hoe kunnen we dit oplossen?

x_Eefje_x

Re: Groepshuisvesting; mijn paard jaagt ander paard continu op

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:09

Ik denk dat het handig is, als je je paard met nog een van die andere paarden apart zet. Dan staat je paard niet alleen, maar toch niet bij die pony

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:10

je paard heeft nu eindelijk een paard gevonden waar hij de baas over kan spelen en daar maakt hij dankbaar gebruik van.

Hij voelt zich nu dominant, wat hij eerder niet was. Heb dit geval zelf ook meegemaakt. Arme beest werd door een Shetlander het land doorgejaagt en sprong bijna over het draad heen van angst.

Apart zetten lijkt me toch maar verstandig!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:36

Ow Nance, heb ik niet wat heb jij wel wat. Venz een ander paard opjagen, huh, ik moet echt even nadenken hoe dat er uit gaat zien. Misschien trekt het wel bij joh. Lijkt mij ook wel een idee om hem misschien eerst even met een van die anderen appart te zetten. Ik denk dat het door die Trec komt, dat meneer zich nu opeens veel manser voelt Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 08:42

Ja, ze staan nu ook apart. Maar we willen ze toch uiteindelijk graag samen houden.

Erg he? Dan denk je dat je een paradijsje voor je paard gevonden hebt Scheve mond gaat hij de terrorist uithangen. Ik wist ook echt niet wat ik zag. Hij was ook helemaal niet meer bereikbaar, hij was alleen nog maar gefocussed op die Fjord. Pas toen ik die Fjord er uit haalde was hij ineens weer zijn oude zelf en kon ik hem zo pakken. Net of er een knop om ging. Ziek

Dus we hebben hem vannacht apart op de paddock gezet. Die is naast de bak waar de rest in staat.

*zucht* No Cheer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:54

Mijn paard had de pest aan de shetlander die ik voor hem geregeld had toen hij alleen stond. Na een tijdje zag hij in dat het z'n enige maatje was Extreme duivel.

Is het mogelijk om of de fjord of Revenge toch naast de groep te plaatsen met een schrikdraadje ertussen? Misschien is eerst die twee afzonderen ook een optie? Zodat ze elkaar nodig hebben?

De hengst van arno vindt ook altijd dat alle ruinen DOOD moeten, maar nadat hij een tijdje naast ze heeft gestaan (gescheiden door een schrikdraadje) gaat het meestal wel.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 10:56

Ik denk ook dat we een draadje gaan maken en dan eens kijken wat er over een week of twee gebeurt. Ik hoop wel dat het dan gaat want anders hebben 2 paarden geen schuilstal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:05

Over het algemeen gaat het uiteindelijk wel goed. Bij HITactief zijn dit soort problemen ook vaak aan de orde. En in de interviews die ik met gebruikers/eigenaren afnam, werd wel duidelijk dat uiteindelijk de kudde wel stabiliseert.

Meestal werken ze daar met een soort 'introbox/uitloop' voor nieuwe paarden. Wel ruiken en kijken, maar later pas in de groep.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:09

Esperanza schreef:
Ik denk ook dat we een draadje gaan maken en dan eens kijken wat er over een week of twee gebeurt. Ik hoop wel dat het dan gaat want anders hebben 2 paarden geen schuilstal.

Ik denk ook wel dat je dat eerst moet proberen! Laat ze over de draad aan mekaar wennen Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:14

eh arabesk daar heb ik toch duidelijk andere ervaring. Mijn merrie jaagt altijd mijn arabiertje op. We hadden toen een probeersel als schuilstal gebouwd. Dus met twee openingen. Het leek net een weerhuisje. De oplossing was uiteindelijk een aparte stal met een stroomdraadje ervoor. Hij is de enige die eronder door durft. Misschien zo"n mogelijkheid voor die fjord ook creeren. Het gaat echt niet altijd over. Bij mij duurt het al 16 jaar. Tjeempie mijn paarden zijn ook al oud.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:59

Als het niet lukt met ze eerst naast elkaar te laten wennen, kun je het ook nog over een heel andere boeg gooien (mits de eigenaresse van de Fjord daar voor in is): Zet die twee samen in een weitje apart, meestal is een dag voldoende. Paarden die "tot elkaar veroordeeld worden" kiezen meestal eieren voor hun geld en gaan elkaar "aardig" vinden. We hebben deze methode dit jaar ook maar weer eens toegepast, met succes, op onze twee ruinen. Het mooiste werkt het als je het op vreemd terrein doet voor beide paarden, dan hebben ze geen van beiden eigen territorium te verdedigen. Wij zijn gewoon een weekendje weg gegaan met ze, niet gereden of zo, alleen maar samen in een kleine wei geparkeerd. En nu kunnen ze normaal met elkaar omgaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:39

Dit is idd een machtspel nu, hij heeft iemand gevonden die voor hem aan de kant gaat.
Jaagt hij alleen maar achter de fjord of bijt en trapt hij de fjord ook?
Als het alleen jagen is zou ik het aankijken want vaak is dit binnen twee weken over, zorg wel dat die fjord zijn voer kan eten dus meerdere hopen maken.
Wij hebben op de stal waar ik sta ook zo'n merrie staan die de hele tijd loopt te jagen achter nieuwelingen en echt met de oren in de nek maar ze doet niks.
Zo ook toen mijn pony's daar kwamen staan, zij werden ook door haar weg gejaagd maar binnen een paar dagen ging het al beter en nu...... zijn ze hele goede maatjes. Haha!
Dit is toch paardentaal met paardenmanieren en heel even rot voor die fjord maar ik zou het even aankijken.
Mits de fjord niet in elkaar getrapt en gebeten wordt of door de draad gejaagd.