Voor en nadelen van een kleine bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Voor en nadelen van een kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:29

Hallo,

Sinds gisteren zijn wij in het bezit van een rijbakJE. Hij meet 12 bij 20 meter, maar mist daar zo`n 5 meter van over de lengte. Hij meet dus eigenlijk 12 bij 15 meter. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe ik me erin moet gaan redden. Baal er wel van.

Mijn vraag is of er wel in te rijden valt. Ik ben bang dat ik er niet al te veel oefeningen in kan doen.

Groetjes

Dorus

Re: Voor en nadelen van een kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:31

Dan zit je dus bijna continue op een kleine volte? Daar kan je toch helemaal niet in rijden?
Ik zou iig het weiland of de bossen oid verkiezen boven een bak als deze.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:32

Klinkt meer als een longeerring.. denk dat je er qua rijden niet zo heel veel in kunt. Wel balen voor je zeg.. Of er in te rijden valt moet je zelf testen natuurlijk, maar ik denk niet dat dat echt gaat werken.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:32

Ik rij al jaren in kleine bakken en ik heb er geen moeite mee, nu moet ik er wel ff bij zeggen dat ik een pony heb.
Het is een gevoel wat je moet krijgen met het rijden en dus je oefeningen iets aanpassen Pling

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:33

Hmmm das wel heel klein, wij hebben een bak van 15 bij 35, en dat is met meerdere paarden al aan de kleine kant.

15 bij 12 is wel echt klein, daar is geen rechte lijn in te rijden denk ik. Rechtrichten is in mijn ogen de basis, dus de basis zal je niet kunnen rijden. Ik zou dan nog liever in een blubber weiland rijden....

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:36

Nadeel is dus dat je bijna alleen maar een op een volte zit

Voordeel je hoeft minder te harken Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:41

Dus toch, baal baal baal, zit echt in de purree, want ik woon in Noorwegen en daar vind je dus geen vlakke bossen of weilanden. Jemig kan mijn Pa ook niet vragen of hij voor de winter nog ff snel een stuk erbij trekt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:45

Ik heb ook niet veel ruimte over en ga in een bakje rijden van 18x25m. Ik heb al met een paard geprobeerd te rijden, en het wil wel, maar dressuren en dan vooral gallopwissels en uitstrekken etc., dat kan absoluut niet. Je kan bijvoorbeeld wel op een open veld/weiland in de buurt trainen. Dat ga ik straks ook 3x p week doen (en dan nog 2x bij de ponyclub)

De kleinste bak waar ik in heb gereden met een (fjorden)pony was 10x12, en dat vond ik echt aan de kleine kant, en een bak van 9x18 met een paard (wat meer in verhouding) en dat ging redelijk. (Daar heb ik ook gesprongen)

Het is niet zo goed voor je paard/pony om 24/7 in die bak te moeten lopen, dus ga wel regelmatig buitenrijden voor de bespiering. Nu zie ik dat je in Noorwegen woont, dus dat zal wel lukken Knipoog Mooi rijden daar!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:02

MLoeser schreef:
Ik heb ook niet veel ruimte over en ga in een bakje rijden van 18x25m. Ik heb al met een paard geprobeerd te rijden, en het wil wel, maar dressuren en dan vooral gallopwissels en uitstrekken etc., dat kan absoluut niet. Je kan bijvoorbeeld wel op een open veld/weiland in de buurt trainen. Dat ga ik straks ook 3x p week doen (en dan nog 2x bij de ponyclub)

De kleinste bak waar ik in heb gereden met een (fjorden)pony was 10x12, en dat vond ik echt aan de kleine kant, en een bak van 9x18 met een paard (wat meer in verhouding) en dat ging redelijk. (Daar heb ik ook gesprongen)

Het is niet zo goed voor je paard/pony om 24/7 in die bak te moeten lopen, dus ga wel regelmatig buitenrijden voor de bespiering. Nu zie ik dat je in Noorwegen woont, dus dat zal wel lukken Knipoog Mooi rijden daar!

Dat is nu pricies waar ik bang voor ben. M`n pony heeft hoefkatrol ontsteking grd 2 (al 6 jaar geen last meer van) maar ik ben bang dat het weer op gaat spelen door overbelasting. Die rechte lijnen zijn dus idd heel erg belangrijk

We hebben wel een hele lange oprit die aardig recht is. Ik wil daar oefeningen als SB in doen enzo....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:08

Tsja, hoefkatrolontsteking, das een ander verhaal... Dan weet ik niet of het echt zo handig is, zo'n kleine bak. Een van de paarden die ik heb gereden had ook hoefkatrol, een kreeg steeds meer last door de (te kleine) "bak" van 15x15. De eigenaar is toen met NB begonnen, en de hoefkatrol ging over maar dat is een ander verhaal...

Wat je kan doen is in de winter veel buitenrijden, en in de lente (als het kan) een stuk bij de bak aantrekken. Kun je misschien wél uitwijden naar een ponyclub, of een weiland/veld van een ander? (moet niet makkelijk zijn in Noorwegen.... veel huevels en rotsen waar je woont??)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:11

Waar ik woon zijn er alleen maar bergen. (lees: vèèl)

Bak wordt wel uitgebrijd volgend jaar dan hoop ik dat hij 25 bij 12 is. Dat is te doen weet je....
Uitwijken naar club is geen optie, heb dat van de zomer gedaan 5 keer per week naar beneden, zo vervelend. Maargoed, omdat er in de winter sneeuw ligt kan er niet met trailer gereden worden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:11

In zo'n bak zou ik niet gaan rijden.. voor longeren is het net te doen. Het is een zware belasting, en als een paard al een beengebrek heeft, zou ik er niet eens aan denken!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:15

Norway_girl schreef:
Waar ik woon zijn er alleen maar bergen. (lees: vèèl)

Bak wordt wel uitgebrijd volgend jaar dan hoop ik dat hij 25 bij 12 is. Dat is te doen weet je....
Uitwijken naar club is geen optie, heb dat van de zomer gedaan 5 keer per week naar beneden, zo vervelend. Maargoed, omdat er in de winter sneeuw ligt kan er niet met trailer gereden worden.

In die bak is wel te rijden... Ik zou je adviseren weinig van je "oude" rijbak gebruik te maken. Jammer, maar helaas, je kan er niets aan doen. Als je paard op stal staat is het wel slim om regelmatig met hem te gaan wandelen, om de doorbloeding van zijn benen in stand te houden. Buitenrijden kan ook wel, mocht je daar de gelegenheid toe hebben.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:18

Vorige winter hebben we alleen maar tour gereden (dat voor dressur pieppers) Was al balen. Ik kan iig wel longeren nu XD

Nu dacht ik een bak te hebben, toch niet dus. jemig zal mijn Pa ff balen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:23

Tja, het is jammer dat je paardje hoefkatrol heeft... Je kan eventueel wel wat licht stap/drafwerk doen. Maar écht trainen voor het wedstrijdseisoen... Dat moet toch even wachten...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:35

Zijn het de paarden die in je profiel staan in dat weiland dat zo lekker schuin loopt? Lijkt me eigenlijk ook niet al te best voor een paard met hoefkatrol. Het te kleine bakje kan wel, mits je er niet al te vaak in gaat rijden en de galop achterwege laat. Longeren kan natuurlijk wel. Lijkt me mooi rijden daar in die natuur, maar voor de dressuur iets minder.
Mooie hond heb je trouwens!!!!!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:37

Wij hebben ook een bak van 20x20. Ik rij er eigenlijk nooit in. Hij is vooral om te longeren en anders kunnen ze er in de winter in lopen

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:54

nadeel: idd erg klein
voordeel: als je paard ergens van schrikt en 'heel' de bak gaat doorcrossen kan je hem hopelijk snel terugnemen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:21

Annettee schreef:
voordeel: als je paard ergens van schrikt en 'heel' de bak gaat doorcrossen kan je hem hopelijk snel terugnemen.

Inderdaad. In de VS worden de western paarden ook in een kleine "round penn" getraint (ook ingereden) Zodat ze niet aan de kletter slaan. Die zijn geloof ik +/-18m doorsnee. Maar die paarden worden daarnaast ook veel buiten gereden, en de jonge paarden zijn helemaal gezond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:23

in 15 x 15 longeer ik en dat vind ik dan zelfs voor lekker gallopeer werk al niet heel groot.
Dan heb ik hem liever wat groter

Ik zou dus erg op gaan passen voor overbelasting als je gaat rijden in dergelijke bak.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:28

Nogmaals, als hij het weilandje staat in haar profiel...oeps!! Dan is elke vlakke ondergrond een verademing voor dit paard.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:33

In noorwegen zul je niet gauw een paar hectare vlakke grond vinden. Van wat ik de afgelopen jaren heb gezien staan er erg veel paarden in een weiland met heuvels. En in het wild staan ze toch ook niet constant op een vlakke grond?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:30

MLoeser schreef:
In noorwegen zul je niet gauw een paar hectare vlakke grond vinden. Van wat ik de afgelopen jaren heb gezien staan er erg veel paarden in een weiland met heuvels. En in het wild staan ze toch ook niet constant op een vlakke grond?

Nee idd dat zie je heel goed Knipoog Paarden zijn daar gewend aan heuvels.

@Aerdenhout1: Schuine heuvels zijn hier gewoon. Een paard op schuine heuvels is toch heel wat anders als een paard wat overbelast word door voltes. En daar gaat dit toppic niet over....

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:13

Je moet natuurlijk zelf beslissen of je het handig vindt. Zelf lijkt het me niet makkelijk om te rijden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:36

Ik heb jaar in zo'n bakje gereden en bijna m'n paard ermee kapot gereden.
zou het dus echt niet doen en zeker niet met een paard wat hoefkatrolontsteking heeft. de maten van dit bakje zijn meer maten voor een longeerbak. het wordt al afgeraden om paarden vaak te longeren omdat ze dan continu op een cirkel lopen en dit erg belastend is voor het paard. dan is rijden in zo'n bakje dus net zo belastend.