jullie mening ivm 'eenzame' pony of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mereltje90

jullie mening ivm 'eenzame' pony of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:53

hoi,
Ik zou graag jullie mening willen hebben.
Mijn pony staat 24/7 alleen in het weiland bij mijn oom. Zijn pony's staan overdag buiten (van 8u tot een uur of 5) in het
aansluitende weiland. Aan de andere kant van het weiland (die waar mijn pony in staat) ligt een weiland van de buurman waar een kudde paarden ook dag en nacht staan, de twee weilanden zijn wel van elkaar gescheiden met draad en een sloot. Dus 'lichamelijk contact' is niet mogelijk.
Ik probeer elke dag even langs te komen en rij zo'n 3 a 4 keer in de week, vaker is helaas niet mogelijk met mijn huidige school rooster. Wel probeer ik rijden vaak af te wisselen door bijvoorbeeld af en toe te springen, longeren etc. Ik rij ook sowieso een keer in de week in de rijhal in de buurt.
Nu is mijn vraag of dit zielig is voor mijn pony, dit komt misschien een beetje kinderachtig over maar ik ben bang dat mijn pony te weinig 'echt' lichamelijk contact heeft met andere paarden. Hij reageert trouwens niet raar of springerig als ik met andere paarden in een bak rij. Ook vertoond hij verder geen rare trekjes en dergelijke, dus zit dit alleen in mijn hoofd en vermenselijk ik hem?

ps:
Ik heb ook al overwogen om een gezelschapspaard er bij te zetten, maar ik kan simpelweg geen 2x stalgeld in de maand betalen, aangezien ik er zelf voor werk.

singasong

Re: jullie mening ivm 'eenzame' pony of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:53

Een paard voelt zich het fijnst met een maatje of met meerdere paarden. Het zijn sociale dieren en leven normaal gesproken in een kudde. Met z'n tweeen vormen ze een mini-kudde!
Het ene paard kan beter tegen alleen staan dan het andere maar ik denk wel dat alleen mensen-aandacht niet genoeg is om aan de behoefte van een paard te voldoen ook niet als de paarden naast staan die geen lijfelijk kontakt kunnen hebben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:55

Ik ben het met singasong eens.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:01

waarom kan je pony niet bij de paarden van je oom in wei? Waarom een aparte wei voor 1 pony? Net als al gezegd is, het ene dier kan er beter tegen dan het andere. De meest ideale situatie is contact, ook lichamelijk. Maar ja, soms kan het niet anders en dan is de situatie van jou pony (in wei naast andere paarden) altijd nog beter dan helemaal geen contact. (en dat zijn er helaas ook nog heeeel veel)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:07

...waarom kan hij niet samen met de pony's van je oom in een weiland, dan heeft hij alleen 's nachts geen gezelschap..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:51

Ik vind een pony alleen niet kunnen, simpel zat.
Dus zoek er een pony bij, van je oom, van een vriendin, een shetlander, bedenk iets en als dat echt niet anders kan zul je je pony moeten verhuizen of desnoods verkopen.
Klinkt banketstaaf, maar paarden zijn dieren en daar dien je goed voor te zorgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:57

Het is zo niet ideaal, kun je idd je pony niet bij de paarden van je oom laten lopen? Of zoek er iemand bij die zijn pony bij jou pony wil stallen. Kan je pony over de draaf wel contact houden met andere pony's? Mijn shet staat ook apart, omdat die gevoelig is voor hoefbevangenheid en de andere 2 zijn dat niet, maar daar zet ik soms voor een paar uur haar maatje bij en verder is de draad laag zodat ze elkaar erover heen kunnen kriebelen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:43

Lenneke_ schreef:
Dus zoek er een pony bij, van je oom, van een vriendin, een shetlander, bedenk iets en als dat echt niet anders kan zul je je pony moeten verhuizen of desnoods verkopen.
Klinkt banketstaaf, maar paarden zijn dieren en daar dien je goed voor te zorgen.

hier sluit ik me bij aan

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:46

ik vind ook dat je je pony het sociale contact met een soortgenoot niet mag onthouden, zoek een oplossing voor je pony.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:48

Als het echt niet anders kan, kun je ook een paar schapen of geiten als gezelschap geven. Dat is absoluut niet optimaal, maar wel beter dan dit. Ik denk dat er voldoende suggesties worden gegeven nu.
Ik vind trouwens niet dat je hem vermenselijkt. Je denkt aan het belang als paardenbelang...als je hem zou vermenselijken dat zou je je andere dingen afvragen (bijv. schaamt mijn pony zich als ik per ongeluk de manen te kort heb getrokken...dat zijn menselijke gedachtes, of: is mijn pony boos op mij als ik een dag niet kom)

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:49

kler schreef:
Lenneke_ schreef:

hier sluit ik me bij aan

ik ook!

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:10

oké, bedankt voor jullie reacties, ik zal verder zoeken naar een oplossing.
@capopjekop: Hij heeft kan wel kriebelen etc met de paarden van mijn oom, over de draad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:15

mijn shetlander (is al 7 jaar geleden ingeslapen)stond ook alleen,omdat mijn zus toen het veulen meenam,ik heb er toen een geit bijgezet en dat ging heel goed,heb je wel een afdak ???
een geit moet wel droog kunnen staan(een pony trouwens ook...)

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:17

kler schreef:
Lenneke_ schreef:

hier sluit ik me bij aan

Hier ben ik het ook helemala mee eens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:18

Waarom zet je haar dan niet bij de paarden van je oom\?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:18

Een geit is toch geen pony?? Er zijn ook zat pony's waarbij het goed gaat als ze alleen staan, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed voor ze is.

Een geit of schaap of wat dan ook vind ik echt geen goed gezelschap.

M_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:22

Een pony is en blijft een kuddedier.
Het beste is om een pony niet alleen in een weiland te laten staan.
Hij moet ook een "speelmaatje" hebben om lekker mee rond te rennen in het weiland, met elkaar te kunnen dollen en kroelen etc.

Ook al staan er paarden in het aansluitende weiland... het is niet zo echt als écht bij elkaar in het weiland staan.

Misschien kun je er een shetje bijzetten? Of eens vragen of een van de pony's van je oom bij hem/haar in het weiland mag staan?

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:04

Paarden zij inderdaad van nature erg sociaal Het is voor ze niet leuk om alleen te staan. Je zult er echter geen problemen mee krijgen, als je er niet nog een paard bij zet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:06

x_Eefje_x schreef:
Paarden zij inderdaad van nature erg sociaal Het is voor ze niet leuk om alleen te staan. Je zult er echter geen problemen mee krijgen, als je er niet nog een paard bij zet.

Je zult hier wel degelijk problemen mee krijgen. Paarden kwijnen weg, leren paarden gedrag af zodat ze straks helemaal niet meer bij paarden kunnen, krijgen stress... noem maar op

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:36

Lenneke_ schreef:
Een geit is toch geen pony?? Er zijn ook zat pony's waarbij het goed gaat als ze alleen staan, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed voor ze is.

Een geit of schaap of wat dan ook vind ik echt geen goed gezelschap.

ben met je eens dat je hiermee niet het ideaal bereikt. Maar als er echt geen andere mogelijkheden zijn kune je dit als een soort surrogaat zien.
Er zijn pony's en geiten en/of schapen die erg aan elkaar verknocht zijn.
Dus het is een redelijk alternatief...maar niet het ideaalplaatje.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:02

Als er echt geen andere mogelijkheid is moet je je pony maar verkopen. Zoals ik al eerder zei, een pony is een dier en daar dien je goed voor te zorgen. En dat is niet alleen zorgen voor voldoende eten en drinken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:12

Lenneke_ schreef:
Als er echt geen andere mogelijkheid is moet je je pony maar verkopen. Zoals ik al eerder zei, een pony is een dier en daar dien je goed voor te zorgen. En dat is niet alleen zorgen voor voldoende eten en drinken.

Dat lijkt me een beetje erg overtrokken reactie.

Mijn paard staat ook altijd alleen op stal of in de box. Hij kan wel de ponies zien en als ze in de bak staan kunnen ze neuzen.
Hij loopt nooit samen met ze buiten. Simpelweg omdat hij niet samen kan. En ja hij heeft voordat hij ingereden werd
altijd samen op het land gestaan met leeftijdgenoten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:18

Ik zou persoonlijk nooit aan mijn pony begonnen zijn, als hij niet bij soortgenoten zou kunnen staan.
Ik vind ook dat paarden bij soortgenootjes horen. Het is fijn dat je je wel afvraagt of dit ok is (veel mensen doen dat namelijk niet) en ik hoop dat je een oplossing kan vinden om je paard bij een vriendje/vriendinnetje te laten staan.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:21

Een paard is een kuddedier en heeft dus lichamelijk contact nodig. Ik vind het inderdaad zielig, zou zeker zorgen voor een maatje!

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:27

Het is voor de pony wel leuker als hij met een soort genoot kan opschieten. Maar veel paarden of pony's kunnen makkelijk alleen staan. Niet elk paard accepteert elkaar. Zoals mijn paard, die vind het echt niet erg als hij alleen op het land staat.
Nu staat hij met soort genoten maar hij blijft altijd nog alleen op een stukje staan.. komen de paarden naar hem dan contact die eventjes en gaat hij een ander stukje opzoeken waar hij weer alleen staat. Nu staat er een nieuwe bij hem in het land en die kent die al 4 jaar lang. 4 jaar geleden hadden ze elkaar gezien, en het eerste contact was meteen goed. Nu in het land vinden ze het samen ook erg leuk. Maar dan staat hij ongeveer een kwartiertje te stoeien maar daarna gaat hij toch weer alleen staan.

Persoonlijk zou ik geen schaap bij een pony zetten. Schapen kunnen bij paarden dampigheid veroorzaken. Natuurlijk hoeft het niet zo te zijn als ze op het land (buiten) staan want dan is er genoeg frisse lucht

Nog suc-6 met de beslissing