paard na training onder solarium goed of slecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

okido

paard na training onder solarium goed of slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:29

hoi
ik heb een vraag over het gerbuik van een solarium
ik zet mn paard er zo goed als nooit onder nu heeft ie
twee weken stil gestaan en ben ik weer aan het opbouwen
kan ik hem omdat hij nu erg zweet van inspanning beter onder
de solarium ztten daar het savonds best koud is als ik
klaar ben of met zweet deken in de molen

magicrover

Re: paard na training onder solarium goed of slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:35

Ik stap mijn paarden eerst lekker uit aan de hand onder een zweetdeken of onder de man. Als ze op adem zijn gaan worden ze afgespoten en tijdens het spuiten staat het solarium aan. Na ht afspuiten ruim ik zadel, hoofdstel etc op en dan gaan de paarden naar stal met hun staldeken. Ik heb de beschikking over een molen, maar fink ht geestdodend en oneerlijk. heeft je paard net hard gewerkt, moet hij rondjes stappen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:08

Zorg iig dat je paard afgekoeld is

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:01

Ja, je moet je paard goed uitstappen, en zorgen dat hij droog is en op adem is, als hij dan nog heel nat is kun je hem onder het solarium doen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:08

Mijn paard zweet ook van het rijden. Ik stap hem onder een zweetdeken op adem. Daarna spuit ik hem helemaal af en gaat hij onder de solarium. Na solarium gaat hij met de zweetdeken weer op stal en voordat hij teveel afkoelt gooi ik de staldeken op.

Nooit last van gehad en eigenlijk tot nogtoe alleen maar voordeel van gehad. Mijn paard is van de zomer behandeld door een osteopaat/fysio en bij het weer opbouwen van bespiering en training heb ik heel veel voordeel van het solarium gehad.

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:37

Ja precies Haha!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:49

Wat hierboven al gezegd is hoef ik niet veel aan toe te voegen. Een solarium is geen vervanging voor droogstappen, maar het kan totaal geen kwaad om hem na het werk eronder te zetten. Veel paarden vinden het juist heerlijk, omdat het ook een weldaad is voor moeie (rug-)spieren.

Ik wrijf de paarden altijd even droog met een handdoek op de plekken waar het solarium niet goed bij komt (buik, singelplek, onder de hals). Als hij er ongeveer 10-15 minuutjes heeft onder gestaan gooi je 'm een goede zweetdeken op en zet je hem terug op stal waar het zoveel mogelijk tocht vrij is. Een nat paard (of iig wel uitgestapt) met zweetdeken in een open molen zetten lijkt mij niet verstandig, paarden kunnen heus wel wat hebben maar met bezwete paarden en tocht moet je toch oppassen. Je gaat immers zelf ook niet bezweet in de wind staan Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 06:56

Dioxide schreef:
paarden kunnen heus wel wat hebben maar met bezwete paarden en tocht moet je toch oppassen. Je gaat immers zelf ook niet bezweet in de wind staan Knipoog

Volgens mij hebben mensen ook geen vacht Knipoog Voor paarden met een dikke vacht is het geen enkel probleem om bezweet buiten te lopen. Voor paarden die normaal een deken op hebben zou ik wel een zweetdekentje op doen, die zijn immers al niet gewend om bloot buiten te lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:53

Dioxide schreef:
Je gaat immers zelf ook niet bezweet in de wind staan Knipoog

bij ons mensen, ligt het zweet direct op de huid. En als het zweet verdampt is het ook direct de huid eronder die afkoeld. Bij een paard, zeker als ie lang in het haar staat. Zit het zweet in de vacht en is de huid droog. Als het zweet in de vacht verdampt, koelt het paard niet te sterk af. Paarden die kort in het haar worden gehouden, mbv een deken, hebben deze werking niet meer!!

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:34

Die van mij gaan er ook onder. Vooral na een intensieve training, lekker voor de spieren Knipoog

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:24

Arabesk en Lenneke; ik ga dus ook even uit van een (sport-)paard wat met deken staat en/of geschoren is en mijn eigen ervaringen hiermee. Een paard met een lekker wolvachtje kan inderdaad wel naar buiten als de vacht nog vochtig is Lachen