nieuwe stal-) laten halster om op stal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

nieuwe stal-) laten halster om op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 03:17

Alvast bedankt voor het lezen!

Ik sta sinds kort op een nieuwe stal. Mooie grote stal(3,5 bij 4) en weidegang zolang het nog kan, en anders in de bak.
helemaal goed natuurlijk. maar...
Mijn paard word ´s ochtens door de eigenaren in de wei gezet en aan het einde van de middag weer op stal gezet en zij laten de halsters bij alle paarden om op stal.

Ik kom zelf meestal aan het einde van de middag dus na het rijden laat ik zijn halster gewoon af en hang die aan zijn deur. Maar ja, ik ben er ook niet elke dag!

Nou heb ik alle gruwel verhalen wel gelezen hier op bokt en zit ik er niet echt op te wachten dat mijn paard zich ook op gaat hangen aan iets. en er zijn wel degelijk mogelijkheden in zijn stal waar hij zich aan op kan hangen(hooiruif, waterbak enz enz).

Mijn paard is wel zo´n stumper dat hij dat een keer gaat doen. zondag was zijn 1e dag in de wei op de nieuwe stal en daar is hij ook niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Had ook niet anders verwacht.

Maar sta ik in mijn recht om te verlangen dat ze het halster van mijn paard af doen? Ik ben niet iemand die gauw gaat lopen zeiken om dingen, en wil ook absoluut niet als zeikerd overkomen.

Ook staat mijn paard naast een ontzettende rotpony, echt een strontbok. Staat de hele dag met zijn oren in de nek en zijn tanden bloot klaar om aan te vallen. Er is nog een stal vrij, daar komt een nieuw paard in(nieuwe aanwinst van de staleigenaren), maar ik wil graag dat mijn paard daar in komt. Ben bang dat hij anders dat nijdige gedrag over gaat nemen, en dat ik straks ook zo´n rotbok heb.

Wat vinden jullie dat ik moet doen?

Alvast bedankt!

ellepel

Re: nieuwe stal-) laten halster om op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 06:18

wat is het voor moeite voor die eigenaren om dat halster even om te doen als dat paard er uit moet?

denk dat je dat moet vragen en da je het eng vind en nare ervaringen hebt met halster om op stal.
denk dat ze het dan wel begrijpen en dat ie af mag?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 06:57

Citaat:
Ook staat mijn paard naast een ontzettende rotpony, echt een strontbok. Staat de hele dag met zijn oren in de nek en zijn tanden bloot klaar om aan te vallen. Er is nog een stal vrij, daar komt een nieuw paard in(nieuwe aanwinst van de staleigenaren), maar ik wil graag dat mijn paard daar in komt. Ben bang dat hij anders dat nijdige gedrag over gaat nemen, en dat ik straks ook zo´n rotbok heb.

Maak je daar maar geen zorgen over, paarden nemen geen gedrag van elkaar over. Stalgebreken worden veroorzaakt door de omstandigheden waar in een paard verkeerd, als dit paard deze ondeugden op deze stal heeft gekregen is er een kans dat jouw paard dat ook krijgt, maar dat heeft dan niks met het paard naast hem te maken maar in de omstandigheden die dan niet deugen.

Mijn paard heeft jaren gewoon met halster om gestaan, als je een veilige box hebt en een goed passend halster hoeft dat geen problemen te geven, anders zou je het even met haar moeten bespreken.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:23

Ik stond eerst ook op een plek waar ik liever niet stond met mijn paard, ik merkte dat hij allemaal rare dingen ging doen, ( naar paarden bijten die langs liepen, deed ie nooit, daardoor werd hij bang voor handen omdat hij zijn stal ingejaagt werd) toen er iemand wilde ruilen ben ik gelijk naar een ander stuk gestaan en daar is het lekker rustig, hij staat daar met nog 3 andere paarden in 1 grote schuur, en in de winter een aantal shetten, Heerlijk rustig dus. Alleen er stond een merrie naast hem die altijd een beetje narrig is met eten, als hij dan aan het eten was, begon zij te slaan tegen de stal.. en hoog! het vlas vloog rond....... uiteindelijk hebben wij er een stukje mat/zijl tussen gedaan.. zodat hij gewoon rustig kan eten en zij niet ziet dat hij eet.. sindsdien gaat het gewoon goed.. je kunt natuurlijk vragen of er bij jou ook een stuk zijl of iets tussen mag? kun je gewoon door die tralies heen weven.. lijkt me geen rare vraag?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:11

Ik weet niet hoeveel paarden die staleigenaar dagelijks in zijn handen heeft, maar ik kan me helemaal voorstellen dat wanneer hij telkens de halsters op en af moet doen, dat hij daar al bijna een dagtaak aan heeft.

En wanneer je gewoon een veilige stal hebt, moet je je niet te druk maken om de gruwelverhalen die af en toe op bokt staan.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:57

er gaan 4 paarden het land in.

als ik nou een braaf paard had dat geen masochist was dan zou ik zeggen oke, maar dat is hij wel. misschien begrijpen ze inmiddels de hint dat ik elke keer het halster aflaat als ik ben geweest anders vraag ik heel lief of hij misschien af mag blijven.
het is voor mij ook niet haalbaar mijn paard zelf binnen en buiten te zetten helaas.

wat het zijl tussen de tralies door doen is misschien wel een optie. maar het zijn luxe nette stallen dus ik denk niet echt dat ze daar op zitten te wachten. en ik erger mij ook aan die pony, want als ik de stal van mij paard in loop dan komt hij eraan rennen en gaat in de tralies bijten. en ik poets mijn paard in de stal, dus kijk de hele tijd tegen hem aan met zijn nijdige hoofd.

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:04

Jij betaalt toch om daar op stal te staan? Dan mag je ook verwachten dat je eisen mag stellen. Zeker als het om zoiets eenvoudigs gaat. Dus gewoon doen wat je gevoel zegt. Als je bang bent dat het misgaat zou ik het risico niet nemen.....

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:18

elisahtje, dat ben ik helemaal niet met je eens.
de staleigenaar biedt een bepaalde dienst aan en daar kun je (geheel vrijwillig) gebruik van maken tegen betaling. het is dus puur aan de regels van de stal welke 'eisen' jij mag stellen, zolang het binnen de grenzen van de afspraken is!!!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:24

Iid, gewoon even vragen of ze voortaan het halster af willen laten, omdat je anders bang bent dat hij zizchezelf verwond. En anders je hlaster in je kast oid hangen zodat hij geen halster bij de stal heeft zodat ze hem niet aan of om kunnen doen Knipoog

Wat betreft die stal, ben je niet eerst wezen kijken en wat voor stal hij te staan komt, anders had je van te voren aan kunnen geven dat je hem niet in die stal wou hebben vanwege dat paard, maar goed daar kun je nu nik smeer aan veranderen.
Misschien kan je met iemand anders ruilen? En anders vragen of ze er een schot tussen plaatsen.

Succes iig Lachen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:27

Wiesje schreef:
Ik weet niet hoeveel paarden die staleigenaar dagelijks in zijn handen heeft, maar ik kan me helemaal voorstellen dat wanneer hij telkens de halsters op en af moet doen, dat hij daar al bijna een dagtaak aan heeft.

En wanneer je gewoon een veilige stal hebt, moet je je niet te druk maken om de gruwelverhalen die af en toe op bokt staan.

Alleen jammer als het jou paard is die straks de hoofdrol speelt in zo een gruwel verhaal.

Op een nieuwe stal is het altijd wennen, maar ik zou zeker het gesprek zeker ophouden. Als je het halster graag afwilt, kan je daar over praten met een pensionstalhouder. Daar is niets raars aan. Als jij het zelf af doet, krijg je er toch geen commentaar op. Dus vinden ze het ook niet erg om hem om te doen, denk ik dan.Verder lijkt het mij zo dat je nooit een plek vind om je paard neer te zette, waar alles helemaal naar je zin is. Alleen met praten kom je er uit.
Ik zou het zeker doen.

succes!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:40

Hmm.. lastig lastig.. Ik hoop voor je, dat je een goed gesprek met die stalbazen kunt hebben en dat ze het halster eraf willen halen. Stel nou dat dat niet gaat lukken? Bestaan er geen halsters die heul gemakkelijk losgaan als een paard blijft hangen? Misschien het allergoedkoopste simpelste halster met rotgespen of zo? Of zelf iets fabrieken? Pling

Kan het me ook voorstellen dat je geen zin hebt in zo'n zuurpruim als buur. Mijn merrie stond vorig jaar naast een ruin die - en dan wel om te spelen - ook om de haverklap met z'n gebit en hoeven haar kant op kwam. Zij werd hier vreselijk nijdig van. Dus inene had ik ook een paard dat het liefst het tussenschoot doormidden wou slaan, terwijl ze die behoefte in de vijftien jaar ervoor nooit had gehad. Zij had gewoon zoiets van 'jij lelijk doen naar mij, dan zal ik lelijk doen naar jou'. En daar stond ik dan klaar om een dekentje om te doen.. Nors opkijken

Nou, ik zou het gewoon maar bespreken als ik jou was. Natuurlijk is het gemakkelijker als alle paarden een halster om hebben, maar jij hebt een goede reden om dat niet te willen. Misschien begrijpen ze het prima, als je het rustig aan ze uitlegt.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:45

Met het halsterverhaal zou ik gewoon naar de stalhouder gaan, nee heb je, ja kun je krijgen.
Bij ons staan alle paarden zonder halster op stal (zo'n kleine 30 in totaal schat ik).
Je zegt dat je net op die stal staat, voor die "rotpony" is jouw paard dus de "nieuwe", de
indringer, geef ze even de tijd om aan elkaar te wennen, wie weet valt die pony hard mee.
Ik geloof ook niet in "besmettelijk" stalgedrag, mijn merrie heeft 2,5 jaar naast een vreselijke
luchtzuiger gestaan en niet 1 keer een poging tot gedaan.
Het is net wat hier al eerder gezegd is, stalondeugden hebben een oorzaak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:24

Maar stalondeugden als weven, kribebijten e.d. vind ik wat anders dan naast een paard staan met voedernijd of die je paard niet mag. Daardoor kan je paard wel degelijk veranderen van gedrag. Gewoon omdat dat agressieve gedrag een reactie opwekt. Dat kan angst zijn, maar ook reageren met agressief gedrag. In elk geval is het niet goed voor de rust van je paard...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:44

Bij ons staan ook alle paarden zonder halster (14 of 15 paarden), deze worden allemaal buiten gezet.
De "makkelijke" en "rustige" paarden lopen zelf naar hun eigen paddock, en hebben dan niet eens een halster om.

Ik denk dat als je gewoon een gesprek aan gaat, en duidelijk kan aangeven waarom je niet wil dat je paard een halster om heeft op stal, het geen probleem zal zijn.

Misschien moet je het iets overdrijven (dus niet zeggen ik heb wel is gehoord dat een paard zich zou kunnen ophangen in stal aan zn halster, maar een kennis is zijn/haar paard verloren nadat deze zich aan het halster heeft opgehangen op stal)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:03

Heb je het alwel eens overlegd met de staleigenaar? Zijn gewoonte is halster omhouden begrijp ik, maar als je nu eens vraagt of hij bij jouw paard gewoonte wil maken om het af te doen? Nee heb je, ja kun je krijgen.

Zo niet, dan zul je je daar toch bij neer moeten leggen denk ik. Je kunt het niet eisen, wel vragen. Als het je niet bevalt kun je volgens de eigenaar nog altijd een andere stal kiezen waarschijnlijk..

Misschien vat diegene de hints ook wel verkeerd op. Het is best vervelend als staleigenaar elke keer zo ergens op gewezen te worden, irritatie die waarschijnlijk na een keer overleggen ook niet nodig is. Knipoog

Zelfde geld voor de stal, vragen of jouw paard naar de andere vrije stal kan verhuizen en de nieuwe naar jouw oude stal kan geen kwaad. Maar als de eigenaar zijn redenen heeft om het niet te doen, dan houdt het alleen wel op.

Succes met overleggen Lachen

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:10

Ik zou het ook gewoon vragen als ik jou was. Het zijn trouwens ook niet veel paarden 4 toch. Dan moet het toch te doen zijn voor de staleigenaar lijkt mij.
Bij ons op stal staan er 15 paarden en allemaal zonder halster, en ze worden s'morgens en s'avonds naar buiten en naar binnen gedaan door de staleigenaar, en wel zonder halsters om. Ze lopen gewoon achter hem aan op zijn fietsie. Ook de nieuwe paarden. Het zijn toch kuddedieren, dus ze gaan gewoon mee met de rest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:50

ik heb dus zo`n gruwel verhaal op bokt gehad, en dacht ook in veilige stal te zetten.
als echt niet af mag, kijk dat je een veiligheids halster haalt, of een leren van minder goede kwaliteit, dat sneller losgetrokken kan worden, oof knip halster doormidden en zet het vast met een touwtje.
als paard vastkomt kan hij het lostrekken,
nylon halster weet ik helaas uit eigen ervaring, knapt niet

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:07

Ik denk niet dat het een probleem is als je het halster af laat, maar als je er zelf moeite mee hebt, moet je het vooral vragen. Het is voor die eigenaren maar een kleine moeite het af te doen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:38

Lynn_Nikita schreef:
knip halster doormidden en zet het vast met een touwtje.

Pling Dat is nog eens een goed idee. Die ga ik onthouden, je weet nooit wanneer het eens van pas komt. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:56

Ik heb ook een stalhouder gehad die de halster om liet in de stal maar dat was gewoon gewenning zo deden zij dat altijd met hun eigen paarden. Ik heb het hem toen gevraagd of de paarden zonder halster op stal mochten staan dat was geen probleem. Maar ik stond dan ook niet op een grote pensionstal (ik was de enige pensionklant)
Mijn ervaring is ook dat dingen voor (in dit geval) jou soms lijkt op een groot probleem en als je het vervolgens vraagt blijkt het geen probleem te zijn. Zo ben ik al vaker tegen dingen aangelopen dat ik het niet durfde te vragen, uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken heb en het toch maar gevraagd en dan bleek het helemaal geen probleem te zijn Knipoog

Ik hoop dat jullie tot een goede oplossing kunnen komen!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:04

bij ons op stal worden ook alle halsters gewoon afgedaan, zelfs in de wei. En de staleigenaar is meestal degene die ze dus in de wei zet en er weer uithaalt. in de winter zet hij alle paarden in de stapmolen of de paddocks. maar in de stal heeft nooit een paard zijn halster om. het gaat toch wel om bijna 30 paarden.
Ik vind dus dat je gewoon kunt zeggen dat je liever het halster eraf wilt hebben.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:08

Waarom moeten de halsters om als ze de wei in gaan?
Bij ons worden de boxen los gezet en alle paarden rennen de wei in.
Zonder problemen.
En met het naar binnen gaan, elk paard weet wat zijn of haar stal is.

Mijn paard breekt zelf de stal af als ze de buurvrouw ziet eten dus we hebben als oplossing, een schot tussen de stal gemaakt. Prima oplossing!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:09

Mijn paarden hadden ook nooit een halster om in de wei. Sinds ik op mijn huidige stalling sta wel. Stel dat de paarden uitbreken zonder halster krijg je ze nooit meer te pakken Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:13

nog een tip als de halster om moeten blijven koop dan een dun leren halster. die breken snel zijn er ook speciaal voor voor op stal enz om te houden. gewoon erg dun leer wat makeklijk breekt. is het al een stuk veiliger. mijn paarden hebben in de stal en op de wei geen halster om. mn paard is 2 jaar geleden snachts uitgebroken en had toen ook geen halster om. politie heeft manegeeigenaar ingeschakeld om hem te vangen(stond vlak bij de manege). die kon hem ook zopakken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:17

In het merendeel van de gevallen kun je het paard niet zo pakken, dan heb je toch een groot probleem. Op mijn vorige stalling zijn op een avond een aantal paarden uitgebroken, 2 van de ik meende 5 paarden hebben dit niet overleefd. Dit was niet afhankelijk van het halster maar een ongeluk zit in een klein hoekje, ik kies wel voor die veiligheid dat ik de paarden makkelijker te pakken krijg als ze wel een halster om hebben. Overigens heeft mijn oudere merrie een aantal jaren geleden het dorp op stelten gezet door uit te breken. Alles en iedereen is erbij geweest om haar te vangen. De politie sprak over een zeer agressief paard niemand die haar te pakken kon krijgen Haha!