Rozenstruiken (bottels) in wei. Verstandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Rozenstruiken (bottels) in wei. Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:25

Ik loop met het idee rond om langs de wei-rand, tegen de bakrand aan, rozenstruiken te zetten, waar in het najaar rozenbottels aan komen. Maar ik weet niet of het verstandig is, vandaar dat ik om raad vraag.

De situatie is als volgt: de bak grenst direct aan de weide. Ik wil tegen de bakrand die rozenstruiken zetten (maar dan in de wei).
Ter illustratie:
Afbeelding

Mijn inziens de voordelen:
- Er staat geen stroom op de bakrand. Er is al eens een plank door midden geschopt. Zo heb je dus extra beveiliging.
- Als ik rij op m'n ene paard, komt het andere paard soms met z'n hoofd over de bakomheining. Niet erg, ware het niet dat mijn paard soms vrij "agressief" aan komt stormen en zit te klieren.
- De paarden vinden rozenbottels heel erg lekker (en gezond!).

Mijn inziens de nadelen:
- De weiden zijn al redelijk klein. Ze worden dus nog een strookje kleiner. Maar dat vind ik zelf geen optie om het niet te doen.
- Ik weet niet hoe het zit met pikkers? Of je paard daar echt wonden van kan krijgen?
- En ik weet niet hoe erg het is als je paard teveel rozenbottels eet (of ze daar vanzelf mee stoppen als de behoefte vervult is of niet).

En misschien dat iemand nog andere planten weet die gezond zijn, leuk staan en afschermen??

singasong

Re: Rozenstruiken (bottels) in wei. Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:48

Lijkt mij een goed idee toch?! Zolang je zorgt dat je paard genoeg te eten heeft zal hij zich niet bescheuren aan de rozenstruiken. Ook de takken met doorns eten ze hoor. Mijn shet vind ze ook lekker!
Er zijn veel verschillende soorten rozenstruiken dus weet niet welke het meest hiervoor geschikt zijn.

Een beukenhaag vinden paarden ook erg lekker Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:54

We hebben al rozenbottels langs de bak staan, dus die kan ik stekken.
Mijn paard krijgt voldoende te eten, maar ik geloof niet dat hij die mening deelt Vork Die kan echt eten totdat hij er bij neer valt. En hij is zo dolletjes op die rozenbottels, vandaar mijn vraag.

Een beukenhaag hebben we langs de oprit staan. Daar knabbelt hij ook regelmatig "stiekem" een takje van weg. Langs de andere wei staan wilgen, dus die kunnen ze ook eten.
Daarnaast eet mijn paard zo her en der nog wat met uitstappen aan de hand (is een regel tussen hem en mij dat hij het alleen dan mag). En voor zijn stalluik groeit een hazelaar, die ook altijd netjes gesnoeid erbij staat Vork

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:29

Misschien kan je een ander soort roos nemen en deze inplanten samen met de meidoorn. Ook alleen de meidoorn is nog een optie. Deze kan je goed strak (smal) snoeien en de paarden eten er niet van. Rozenbottels worden in principe niet heel hoog, andere soorten, als je ze in hagen verwerkt, wel. Maar dan moet je wel meer snoeien.

Of ze last kunnen krijgen van teveel bottels eten, geen idee!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:03

rijoyco schreef:
Deze kan je goed strak (smal) snoeien en de paarden eten er niet van.

Maar dan moet je wel meer snoeien.

Mijn idee was om ze wat planten te geven die ze juist wel kunnen eten. Gewoon als variatie op het menu.

En snoeien doe ik liever niet. Ik heb het al druk genoeg. Dus dat snoeien laat ik aan m'n 2 paarden over, ideaal.

Het is idd een idee om de rozenbottels met andere planten te mengen, zodat het toch een mooi geheel wordt.

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:07

Ik denk dat het zeker goed zou zijn voor de paarden, maar ik vraag me af of de struiken het meer dan een seizoen zouden overleven. Mijn paard vond rozenbladeren een stuk lekkerder dan gras, dorens of niet, en vrat hele struiken kaal als hij de kans kreeg. Gecultiveerde rozen zijn al erg gevoelige planten, en opgegeten worden helpt daar niet bij Lachen
Als jouw paarden de bladeren van de struiken die je nu hebt niet veel eten zou ik het proberen, maar dan met een botanische rozensoort. Hondsrozen zijn sterk en geven veel bottels, bijvoorbeeld.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:09

Ze heeft het in dit geval over rozenbottels, dus over Rosa rugosa. En dat zijn geen gecultiveerde rozen.

Ik denk niet dat de paarden daar graag de tanden in zetten, want daar worden ze echt niet blij van!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:11

Die van mij eet onze rozenbottels met blad en al. Maar ik heb echt geen flauw idee over de naam.
Maar mijn moeder had het over woekering van de wortels en zag het niet zitten. Maar is dat echt zo erg?
En ik zet er eerst een draadje voor, zodat de struiken volwassen kunnen worden, voordat ik de paarden erop los laat.

Hier op de achtergrond staan de rozen die er al staan en die ik wil stekken:
Afbeelding

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:27

ff wat voor je opgezocht:

Bottelrozenhaag
Een bottelroos is een gezonde struikroos en bestand tegen de meeste ziekten, die in rozen voor kunnen komen. De stengels van deze roos zijn dicht bezet met stevige doorns. De groeiwijze is compact en dicht; daardoor is er ook uitstekend een haag mee te maken, die met name honden en katten nog wel uit de tuin houden. Vooral in kustgebieden is bottelroos goed op zijn plaats. De struik is bestand tegen door de wind meegevoerd zand en zout. Plant een bottelroos in zandige grond in de volle zon. De uiteindelijke groeihoogte van de struik bedraagt circa anderhalve meter bij een breedte van een meter. De gewone soort Rosa rugosa bloeit vanaf juni met lilaroze bloemen, die aan het einde van de middag een heerlijke zoete, kruidige geur verspreiden. In augustus verschijnt een overvloed aan rozenbottels. In de bottels bevinden zich de crèmekleurige zaden te midden van het bleek oranjegele vruchtvlees. Met aan de onderzijde van de vrucht het typerende kroontje met lange slierten.

Variëteiten
Rosa rugosa 'Alba', bloeit wit, kroonbladen hebben een roze blos.
Rosa rugosa 'Blanc Double de Coubert', dubbele witte bloemen. Weinig bottels.
Rosa rugosa 'Dagmar Hastrup', met helderroze bloemen en dieproze bottels.
Rosa rugosa 'Roseraie de l'Hay', met karmijnroze bloemen, geurt geweldig. Oranjerode bottels.

Onderhoud
Een bottelroos heeft weinig onderhoud nodig. Snoei in het najaar oude en zwak gegroeide scheuten weg. Eventueel lange uitschieters innemen. Soms komt zwarte luis in de struik voor. Dit is te bestrijden met Spruzit van ECOstyle of Decis van Bayer. Wees er tijdig bij. Wie te lang wacht, zal zien dat struik en vruchten anders overdekt raken met eerst een kleverige stof (honingdauw), later gevolgd door een zwarte, roetachtige stof.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 17:00

Thnx!