Andere stal dubbel gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Andere stal dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:53

Hee sorry voor de rare titel maar kon het niet echt anders beschrijven. Ik weet trouwens ook niet of het hier goed staat, zoniet sorry hiervoor Lachen

Ik sta nu 2 jaar met mijn paardje bij een stal (de fokker van mijn paardje) ik heb daar ook jaren gereden. (Het is een soort handelstal/manege) Maar langzamerhand vond ik het steeds minder prettig om daar op stal rond te lopen. De staleigenaar woont sinds ongeveer een jaar bij stal zelf en is dus vrijwel altijd aanwezig niets mis mee maar soms wil je gewoon even gek doen met je knol en daar wordt toch wel vreemd naar gekeken.

Verder lopen er door de lessen heel veel kinderen rond, en hoe leuk ik kinderen ook vind ik word er af en toe helemaal kriegel van. Lopen ze langs je paard te rennen en tikkertje te doen en te schreeuwen. Ik kan me daar gewoon erg aan irriteren.

Dan komen we ook nog bij het probleem dat ´s winters als ik uit school kom is de bak bezet met de lessen die gegeven worden, en ´s avonds is er geen mogelijkheid om te rijden want dan is het donker en heeft mijn moeder liever niet dat ik over straat ga (het is nogal op een afgelegen weggetje)

Mijn beste vriendin gaat vanaf 1 november al weg, die zat met dezelfde problemen. Op de stal waar zij heen gaat is jammer genoeg geen plek meer. Nu ga ik samen met een ander stalgenootje (12 jaar) waarschijnlijk bij iemand aan huis staan. Dit is vanzelfsprekend een stuk kleinschaliger. Op de stal waar ik nu sta staan ± 40 paarden en waar ik heen wil staan we dan met 6 pony´s. De bak hebben we met z´n 4tjes dus dat is lekker rustig. Dat klinkt best lekker maar toch heb ik een heel dubbel gevoel erbij. Want ik haal mijn pony weg bij zijn half broertje waarbij hij z´n hele leven heeft gestaan en de vriendjes die hij hier heeft. Aan de andere kant waar ik nu ga staan staat ook een veulen van 5 maanden een pony van 5, twee van 8 en eentje van 26 zelf is hij 3.

Nu vraag ik mij af, zal mijn pony veel hinder ervan krijgen dat ik hem van z´n plekje vandaan heel. Doe ik er echt wel goed aan, en is het normaal dat je zo´n dubbel gevoel hebt wanneer je je stal verlaat?

Voor de duidelijkheid mijn pony is op de stal waar hij nu staat geboren en heeft dus nog nooit ergens anders gestaan. En ik zelf loop ook al jaren rond hier, maar het voelt alsof ik deze stal ben ontgroeid. (als je begrijpt wat ik bedoel)

Sorry voor het onduidelijke gedoe maar ik snap het zelf ook nog niet helemaal. Vork

Groetjes Yvotje

Zammie

Re: Andere stal dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:58

Nou, ik kan me voorstellen dat je hier weg wilt. Ik zou daar zelf ook niet kunnen rijden en de rest wat je met je paard doet. Ik heb gelukkig de paarden aan huis staan en heb dat probleem dus niet. ik weet wel dat mijn paarden ontzettend aan elkaar "hangen". Ben je als eens en keertje met je paard ergens anders geweest? De ene is kleveriger als de andere, maar als hij altijd in een kudde heeft gelopen denk ik dat je gerust naar een andere stal kunt gaan. Daar staan ook andere paarden/pony's en dat vind ik wel heel belangrijk, dat hij niet alleen komt te staan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:05

ik heb zelf regelmatig gewisseld, mede door verhuizingen en heb nooit het idee gehad dat mijn paard hier last van had. Echter sinds de laatste verhuizing 4 jaar geleden stonden ze steeds met z'n tweeen en die zou ik nu niet zomaar uit elkaar halen omdat geen ander paard die band kan vervangen. Vandaar dat ik heel bewust nu een 3e heb gekocht zodat ze kunnen wennen voor mijn merrie echt te slecht wordt en toch afscheid zal moeten gaan nemen van har trouwe vriend en hij van haar. Ik zou dus kijken naar je paard, is er een maatje waar hij heel hecht mee is of is het meer een allemansvriend en misschien kun je hem bewust wat meer samen laten doen met de andere pony die mee verhuisd. Bijvoorbeeld vragen of je ze naast elkaar in de box mag stallen en samen gaan rijden, weet je ook meteen (als je dat nog niet zeker wist) of het echt klikt met de mee verhuizende stalgenoot.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 22:07

Ik haal hem wel geregelt uit de groep lekker een uurtje wandelen ofzo. Vinden we allebei heerlijk dan is hij helemaal niet kleverig maar is altijd wel weer blij als hij weer bij de rest staat. Dus eigenlijk maar het weinig uit als hij maar bij andere staat. En er gaat natuurlijk nog eentje met hem mee die ook bij hem op stal staat weliswaar niet in hetzelfde land maar ze zien elkaar geregelt.

Sonjim: bedankt voor je reactie, geeft weer moed. Ik voelde me al zo´n beul die hem van zijn vrienden ging scheiden. Gestoord Hij is wat dat betreft wel een allemansvriend hoor kijkt alleen eerst even de kat uit de boom.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:11

Nou, ik ging ervoor. Lekker naar die andere stal. Is voor jezelf in ieder geval beter, hoef je je niet meer zo te ergeren. ik denk dat je paard er wel tegen kan als ik je verhaal zo lees. Er zijn zo vaak paarden/mensen die veranderen van stal. heb zelf ook sinds kort een konkie erbij en hij was binnen een paar dagen ale helemaal op z'n gemak. Kwam zo van z'n moeder af en kon het meteen goed vinden met de andere twee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:15

Ik zal er toch eerst heel goed over na denken, hoor. Ik heb namelijk wel een iets mindere ervaring (tot nu toe) met verhuizen. Ik ben een paar weken geleden verhuisd en ik zit momenteel ernstig te overwegen om weer terug te gaan naar mijn oude plekje. Mijn paard vindt zijn draai niet, lijkt wel. En dan kan ik wel heel blij zijn met die plek, mijn paard's geluk staat bij mij voorop. Ik heb besloten dat ik het nog even aankijk, we staan er net 2 weken, maar als er niet snel iets verandert, ga ik terug naar mijn oude plekje en dan ga ik er nooit meer weg. Ergens diep in me weet ik het antwoord al, lijkt wel.

Dus realiseer je goed wat je doet. Het ene paard maalt er niet om, het andere is er supergevoelig voor. Zo eentje heb ik dus en zijn geluk gaat me voor mijn eigen wensen.

Succes! Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:18

Tja het is altijd even dubben bij zo'n beslissing. Ik heb mij steeds door twee dingen laten leiden:
Hoe goed heeft mijn paard het hier: bv qua weidegang, eten, omgeving, groepen, rust, ect
Hoe goed heb ik het naar mijn zin? Ik bedoel het is wel mijn hobby en ik moet er niet chaggerijnig van worden.
Ik heb echt lang moeten zoeken voor ik de plek vond waar ik nu sta. Voor veel mensen is deze stal misschien niks maar ik heb helemaal wat mijn hartje begeert.

Of je paard er tegen kan.., meestal passen ze zich snel aan, (vooral als ze het er leuker vinden) Als je paard wat ouder is dan gaat het vaak moeilijker. Maarin 99% van de gevallen gaat het goed.

Wat Nadya zegt is wel iets om rekening mee te houden. Ga dus niet weg met bonje of harde woorden en vind een geschikte reden om weg te gaan, zodat je eventueel later weer terug kan gaan als het niet lukt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:38

Een paard is een paard. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat hij wel even moet wennen, maar als hij ruimte en kameraadjes heeft is dat met 1-2 dagen wel geregeld.
Ik zou idd kijken naar wat de meerwaarde is voor jouw paard in 1e instantie en daarna voor jezelf. Als jij niet blij bent of niet graag komt merkt je paard dat namelijk ook Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:53

Als er andere paarden zijn waar hij het mee kan vinden, dan zal het misschien even moeilijk zijn dat je pony onwennig is, en soms kan het een paar maanden duren voordat hij weer helemaal zichzelf is, maar dan komt het wel weer goed.
Je moet er alleen voor jezelf ook rekening mee houden dat je pony de eerste tijd heel erg anders kan zijn dan je gewend bent, en dat kan flink tegenvallen. Als je daar een paar maanden voor incalculeerd, dat je weet dat het misschien even wat lastiger zal worden, dan valt het minder tegen en ben je uiteindelijk zo te horen veel beter af.
Succes met je keuze!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:06

Tja moeilijk verhaal. Ik denk wel dat je pony het moeilijk heeft als ie bij zijn maatjes weggehaald wordt. Maar dat went wel weer.
Aan de andere kant is het ook zo dat hij merkt dat jij het niet naar je zin hebt op de stal en dat ook de band tussen jou en je pony verstoort.
Dus ik zou toch weg gaan.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:42

Ik heb er eens een nachtje over geslapen en ben er toch nog niet helemaal zeker van. Ik weet dat mijn paardje het prima naar zijn zin heeft hier, en het is hier ook wel goed voor hem. Lekker veel weide en veel kameraadjes.

Ik denk dat ik toch maar voor mijn ventje ga kiezen en het nog maar even aan kijk. Dan voorlopig maar voor schooltijd of wanneer ik optijd uit ben vroeg in de middag heen gaan. Zo een beetje de drukte ontlopen.

Toch bedankt voor de reacties, we kijken het aan Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:53

Met paard of pony verhuizen is altijd moeilijk. Ik ben al vaker verhuisd om het beter te krijgen voor mijn paard.
Maar altijd is het moeilijk want overal vind je wat en laat je wat.
Nieuwe vrienden maak je snel genoeg en kleinschalig hoeft niet te betekenen minder gezellig.
Ik sta nu alleen met een vriendin en we hebben het super gezellig, veel mensen is ook altijd rekening houden met, meer kans op wrijviing en dergelijke.
Ik wens je veel sucses bij de nieuwe stal, kop op je bent zo gewend en anders kun je altijd nog terug.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:01

POny of paard verhuizen is helemaal niet moeilijk.

Als het paardje maar naar een adres gaat waar hij de ruimte heeft en sociaal contact.

Ja elk paard zal de eerste dagen niet helemaal lekker in het vel zitten.
maar als het een goede stal is met goede verzorging komt dat vanzelf wel weer.

Ik heb een merrie met heimwee.
Als ik haar ergens anders meeneemd is ze eerst zo van slag dat ze niet eet en niet drinkt.
Maar merk toch wel dat als het plkje haar bevalt ze na 1 a 2 dagen wel weer begint te eten.

1 keer niet, dat was tijdens een vakantie met paard.
Ze wou niet eten en niet drinken.
En na 3 dagen nog niet, dus toen heb ik r weer naar huis gehaald.

ik denk gewoon als het paardje het goed of beter krijgt ze er wel aan wennen!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:40

Gewoon lekker doen, als je paard daar ook gewoon goede verzorging krijgt en met andere paarden staat is het toch goed? Tuurlijk zal die even moeten wennen, en jij natuurlijk ook maar dat is toch logisch?!