Verhuizing, veranderingen in wei, voeding, water. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1natascha

Verhuizing, veranderingen in wei, voeding, water. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:06

Mijn paard heeft nu een maand op stal gestaan 2x hooi 3x biks.
Hiervoor stond hij in een uitloopstal op een paddock behalve het aan de hand grazen is hij niet gewend om op een weiland te staan.

Ik ben er inmiddels achter dat weidegang rustig opgebouwd moet worden half uurtje steeds erbij.

Maar ik vraag mij af als ik mijn paard straks een uurtje laat grazen en dan op stal zet, mag hij dan wel hooi op stal? of is het dan de bedoeling dat ik hem niks meer erbij voer omdat hij dan koliek kan krijgen?

Of gaat het alleen erom dat hij niet teveel gras in eene keer binnenkrijgt? Of is het dan het gevaar dat hij maagoverlading zou kunnen krijgen?

Daarbij ben ik van plan hem onbeperkt hooi aan te bieden, maar dit is hij dus ook niet gewend hoe moet ik dit opbouwen en combineren samen met weidegang dat vraag ik me dus af..

En mijn paard is gewend leidingwater te drinken en op mijn nieuwe stal zal dit slootwater worden, nou lijkt het me logisch dat je dit moet opbouwen in het begin mixen met "leiding water" maar als iemand goede tips heeft hoe ik dit moet opbouwen?
Ik heb overigens wel een zelftest op met het water gedaan en daar kwam uit dat het water geen gevaar op zal leveren.

Ik wil ook het biks afbouwen, en ipv kuil hooi en bovenstaande ik vraag me af word dit niet teveel verandering voor hem? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-07 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

bromfiets

Re: Dringende vragen svp lees even..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:09

Aangezien het winter wordt zitter er nog maar weinig voedingsstoffen in het gras, ik zou dus gewoon hooi blijven geven. Als je paard in het voorjaar dikker wordt zou ik eerder de hoeveelheid biks verminderen.

Het water lijkt me geen probleem, hier op stal wisselen we regelmatig van kraan- naar slootwater en we hebber er nooit problemen mee gehad.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:14

Maar kan hij hier geen koliek van krijgen van eerst 2x per dag kuil en nu onbeperkt hooi + rustig aan wat grasland?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:21

Hooi kan nooit kwaad, en als je hem rustig aan het gras laat wennen lijkt mij de kans op koliek/hoefbevangenheid erg klein.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:38

Hooi mag je gewoon voeren, kuil zou ik wat voorzichtiger mee zijn.
En idd de biks wat afbouwen een paard vaak minder biks nodig dan gedacht wordt.
Weidegang wel opbouwen.
Blijf wel het slootwater in de gaten houden, zeker in de zomer.
In de zomer met hitte komen veel slottjes bijna droog te staan of het waterpeil zakt en er ontstaat vaak veel alg teveel om een paard ervan te laten drinken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:36

Het waterprobleem lijkt me zoals al eerder gezegd geen probleem.

Zelf heb ik bij mijn paarden ook de weidegang moeten opbouwen. Volgens de DA van de Dierenkliniek in Lienden kan je per week 1 uur weidegang erbij doen.

Over hooi bij het gras: zeer belangrijk! En het liefst nog stengelig hooi ook. Wanneer een paard geen gras gewend is en je dat weer wilt gaan opbouwen is het juist belangrijk om zwaarder verteerbaar voedsel (zoals stengelig hooi) te geven. Gras bestaat voor een groot deel uit water en gras is ook nog eens relatief makkelijk te verteren voor je paard. Wanneer je een paard dan geen hooi geeft kan het zijn dat je paard een maagzweer ontwikkelt (vergelijking met pensverzuring bij rundvee), omdat het voer te makkelijk verteerbaar is. Hierdoor wordt het spijsverteringsstelsel dus niet genoeg aan het werk gezet, waardoor de maagzweer kan ontstaan. (daarom is het ook belangrijk krachtvoer zo verdeeld mogelijk te geven en zelfs nog beter om je paarden eerst ruwvoer te laten eten voordat je ze krachtvoer geeft)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:39

Het gras heeft nu bijna geen voedingswaarde meer, koliek krijg hij er niet van. Hooguit wat diarree Knipoog Wel gewoon hooi bijvoeren vanwege weinig voedingswaarde van het gras in de winter.
Ik heb mijn pony in 1 keer laten wennen aan slootwater (bij de vorige eigenaar was het ook kraanwater) en het was geen probleem. Hij drinkt nu al 5 jaar zonder problemen slootwater. In de stal staat een speciebak vol slootwater en hij kan op de wei zelf uit de sloot drinken (is een goed doorstromende, vrij brede en diepe schone sloot. de sloot wordt ook elk jaar uitgebaggerd)

1natascha

Re: Verhuizing, veranderingen in wei, voeding, water. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:53

bedankt voor de tips allemaal!

adante_2007

Re: Verhuizing, veranderingen in wei, voeding, water. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:40

het is lastig om te veranderen ik denk dat je moet doen wat voor je zelf goed voelt