afspuiten paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mover

afspuiten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:38

Is het goed een paard af te spuiten? Bijv. als het een buitenrit heeft gemaakt of als het in de bak heeft gereden?
Als het bezweet is afspuiten of als het juist niet bezweet is afspuiten?

Alleen de onderbenen afspuiten? En als je het helemaal afspuit, dan erna een deken eroverheen? En welke deken dan? Direct deken na het afspuiten erop? (lijkt mij ook niet erg prettig voelen voor een paard en volgens mij droogt de vacht dan ook minder snel).

Wie heeft goede informatie op dit gebied hoe je het beste kan omgaan met het afspuiten van een paard (koud, lauw, voor schoonhouden of juist na warme rit).
Bedankt voor de informatie.

Monique

Trieske_

Re: afspuiten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:41

in de winter spuit ik alleen de benen af.
In de zomer spuit ik mijn paard regelmatig helemaal af, gewoon met lauw water, daarna droogtrekken en meestal ging ik dan wat buiten wandelen aan de hand en anders legde ik de zweetdeken er even op.
In de winter zou ik meteen na het afspuiten en droogtrekken de zweetdeken erop leggen.. (buiten wandelen vind ik wat te fris)
Als ze droog zijn dan pas de winterdeken erop leggen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:52

Ik snap dat afspuiten niet echt.
Waarom moet dat perse.
Zeker in de winter vind ik dat het meer kwaad dan goed doet om ze helemaal af te spuiten.
Door het afspuiten met water zeker warm water haal je de nodige vetten eraf.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:46

in de winter spuiten we vaak alleen de benen af, maar dit is meer om het zand er af te halen en de benen af te koelen, in de zomer spuiten we de paarden soms helemaal af, dan droogtrekken en dan hangt het af van de temperatuur of we er een deken overheen doen, meestal niet in de zomer.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:52

Ik spuit m'n paard alleen maar in de zomer af. Maar doet dit niet vaak. Mss 2x / jaar ...
Ik doet dit nooit metaan na een training...wrm niet ? Ze hebben me altijd al geleerd dat dit eigenlijk slecht is voor het paard. Tijdens maar ook nog na de training staat je paard warm & dan ga jij er met koud water opzitten ! Er is dan een te groot temperatuurverschil op korte tijd & daar kunnen de paarden ziek van worden. Dit is me althans toch geleerd.
Wel spuit ik de benen direct af na de training om de pezen te koelen. Dit is een andere situatie. De pezen moeten gekoelt worden. Aangezien er snel oververhitting kan ontstaan in de pezen.
Na het afspuiten ga ik erover met het zweetmes & stap haar dan droog (in de zomer).
In de winter spuit ik ze niet af dan vind ik het ook te fris.

Sun_Shine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:27

Ligt aan het weer, hoe warm het is . Mn pony vind het heerlijk! Dus als het warm is spuit ik hem af

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:31

In de zomer doe ik het regelmatig.
Maar in de winter blijft het vaak alleen bij de benen.

Mocht het in de winter toch nodig zijn om wat voor een reden dan ook.
Dan was ik ze met handwarm water en zet ze daarna direct onder het solarium.
Maar eigenlijk gebeurd dit in de winter haast nooit.

Edit; spelfout.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:33

In de winter spuit ik hem nooit helemaal af, alleen zijn voetjes om het zand van de bak eraf te halen en dan olie/vet erop te doen.
Hij komt ook overdag op de wei dus dan vind ik het te koud om hem af te spuiten. Ook 's avonds niet als hij op stal gaat.

Mijn andere staat 24/7 buiten, heeft schuilstal, maar wordt nooit afgespoten in de winter alleen in de zomer.
In de zomer doe ik het wel.. vinden ze heerlijk Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:34

in de zomer mn paard bijna dagelijks hij vind het heerlijk ben an waterbakken aan het vullen en moet en zal hij in de straal staan. hij kan ook gewoon weglopen. na het rijden doe ik altijd de benen en de zweetplekken af. swinters doe ik de zweetplekken af met een vochtige spons. zomers doe ik er meestal niks overheen gewoon zo terug naar buiten. swinters een zweetdeken erop. en als het te fris is ook even het water eraf trekken

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:50

Ik spuit de paarden als ze bezweet zijn altijd af of als het alleen onder zadel is afsponzen. Het opgedroogde zweet/zout gaan jeuken en schuren. Mijn paard krijgt er kale plekken van. Een uurtje onder de zweetdeken(s) en daarna de staldeken er weer op. Uiteraard wel met warm water! Als je de beschikking hebt over een solarium is dat helemaal ideaal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:34

Ik spuit Anouar alleen in de zomer af. Op het zweet komen heel veel vliegen af.
's Winters zijn er geen vliegen, dus spuit ik ook niet af. Bovendien heb ik alleen koud water en geen stal ofzo

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:38

in de winter alleen de benen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:15

In de zomer na zware training altijd, even de slang er over.
In de winter soms als we wedstrijd hebben eens per zoveel tijd, dus niet elke week.
Alleen de staart en beentjes wel regelmatig, en zeker met wedstrijden.
Heb alleen beschikking over koud water.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:14

Soms alleen de benen als die weer eens in de modder heeft gestaan (hij zoekt de modder op!!) Laatst toen het mooi weer was heb ik hem gewassen en hij vond het geweldig. Hij begon in de straal te happen en het water te drinken. Resultaat: hij en ik zeik nat. De zomers schijnen hier heel heet te zijn dus ik denk dat ik hem over een paar weken ook vaker ga afspuiten gewoon om hem een beetje verkoeling te geven.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:31

In de winter alleen de benen, en niet als het te koud is.
Het lekkerst is met lauw water, wel goed afdrogen, ivm mok.

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:27

In de winter alleen de benen, als dat nodig is. In de zomer spuit ik hem altijd af na het rijden, omdat hij dan zo bezweet is, en ik hem wel weer goed verzorgd in de wei wil zetten. Maar ik laat hem voor het afspuiten dan wel eerst rollen, dan schuurt hij zelf het zweet er al af.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:31

Ik spuit Miro in de zomer als het erg warm is lekker af en was hem misschien 1 a 2x per jaar met shampoo. Ik spuit wel iedere dag na het rijden zijn benen af...

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:33

De benen spuit ik altijd af, dat is goed voor de doorbloeding, en alles wat nat is van het zweet spuit ik af. Wat droog is mag droog blijven... en dan zomers in de zon opdrogen zonder deken, s'winters met zweetdeken op stal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:34

Ik de zomer wil ik zijn witte onderdelen wel eens helemaal shampooen. In de winter gaan we gewoon vies de straat over.
Echt afspuiten alleen als het warm is en daarna lekker in de bak in het zand rollen. Vind ie fijn.
Alleen zijn benen afspuiten de ik eigenlijk nooit, na het rijden opdrogen en afkoelen gooi ik hem gewoon weer de modder in...

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:11

Ik doe altijd alleen ff de onderbenen .

essiechan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:50

ik zou het ook niet weten

Frankaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:55

ik spuit mijn haflinger nooit af!
en ik was haar ook bijna nooit alleen als het nodig is
binne kort trouwens wel weer nodig
hihihi Nagelbijten / Gniffelen

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:56

Ik spuit bijna altijd na het rijden zijn onderbenen even af, in de zomer als hij bezweet is spijt ik hem helemaal af

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:49

In de winter als mn pony echt vies is maak ik gewoon een spons vochtig en maak ik moddervlekjes etc. daar mee schoon, ook zn hoofd. Of een harde borstel natmaken is ook handig Haha!
In de winter is afspuiten echt te koud!

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:55

oke dat licht er misschien aan wat je met je paard doet? ik rijd mijn paarden op concour dus vind het belangrijk dat ze er altijd goed (na)verzorgt uit zien niet met zweet op het hoofd of waar het zadel heeft gezeten op stal, als mijn paarden niet gezweet hebben spuit ik alleen de benen af met koud water voor de doorbloeding van de benen, en om het zand eraf te spoelen, als ze erg gezweet hebben spuit ik ze helemaal af met warm water en als het maar een klein beetje is doe ik ze met de spons af:P dat licht er dus maar net aan;)