paard en pony samen in paddock??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

paard en pony samen in paddock??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:22

Wij hebben een paddock van 13x30 meter. Zouden jullie daar een paard en pony samen in zetten?

De pony heeft een ander paard een keer in een hoek gedreven en een paar flinke klappen verkocht, sindsdien zijn we daar een beetje huiverig voor...

Nannes

Re: paard en pony samen in paddock??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:27

gewoon proberen en de eerste paar keren erbij blijven, gaat het dan fout dan kun je altijd ingrijpen. Knipoog
succes ermee!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:29

Idd gewoon proberen en niet te snel uit elkaar halen! Ze moeten toch uitzoeken wie er de baas is... Wij hebben thuis 8 (wedstrijd!!!)paarden samen staan en daar komt er af en toe één bij of gaat er weer één en dat gaat altijd goed! Is nog nooit voorgekomen dat het niet wou...

Tuurlijk maken ze wel ff ruzie, maar dat is snel klaar hoor!!!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:30

Probleem is dat het bij die andere twee ook heel lang is goed gegaan. Toen ineens niet meer... toen ging het goed fout.
Toen zei iemand dat het eigenlijk te klein was voor twee paarden, vandaar mijn vraag.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:34

pearlie schreef:
Probleem is dat het bij die andere twee ook heel lang is goed gegaan. Toen ineens niet meer... toen ging het goed fout.
Toen zei iemand dat het eigenlijk te klein was voor twee paarden, vandaar mijn vraag.

Dan word het dus echt proberen! Misschien kan je de eerste keer er een lintje tussen spannen zodat ze allebei de helft hebben, dan kunnen ze al vast aan elkaar 'neuzen', maar dan kunnen ze ook bij elkaar weg.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:41

Iorrr schreef:
pearlie schreef:

Dan word het dus echt proberen! Misschien kan je de eerste keer er een lintje tussen spannen zodat ze allebei de helft hebben, dan kunnen ze al vast aan elkaar 'neuzen', maar dan kunnen ze ook bij elkaar weg.

Dat is wel een goed idee, kunnen ze toch beide lekker buiten.
We hebben dat al een keer gedaan, maar toen was de pony eronder door gekropen.
(maar die kruipt zelfs tussen drie draden door.... dus we hebben nu ook stroom)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:50

Mijn pony is 1,37
ze staat samen met 8 andere paarden en is de kleinste van het stel. de grootste is 1,70.
Het gaat al 3 jaar goed, terwijl ze destijds al vreemde in de groep werd geintroduceerd is ze nu overal maatje mee.

Ik zou het dus gewoon proberen, en natuurlijk moet je er de eerste keer wel bij blijven

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:53

ik vind 13 bij 30 echt niet te klein voor een pony en een paard, je zou er makkelijk twee stukjes van kunnen maken als het echt niet gaat.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:59

Ik heb mijn pony's van 97 cm en mijn paard van 1,65 m ook gewoon bij elkaar lopen.
Geen probleem.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:14

paard is 1.69, pony is 1.30 ongeveer.
Gaat niet zozeer om de maat, meer om de ruimte. Ponietje is nogal een 'krengetje'. Was dus ook de baas over dat vorige paard waar ze bij stond, die liet zich gewoon in een hoek drukken. Ik wil niet het risico lopen dat mijn paard straks een blessure heeft.

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:21

Inderdaad gewoon proberen, en er de eerste paar keren wel bij blijven om te kijken hoe het gaat.

Sun_Shine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:28

je kan het proberen, maar ik zou er wel bij blijven !

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:29

Hahahaha ik wou dat ik een bak had van 13x30 meter. Bloos
Bij mij staan een tinker en een a-welshje nu zo'n ruim jaar samen en da gaat echt geweldig Lovers .Ze hebben een kleine padock met inloopstal [ongeveer 3,5 bij 3 ]en daar slapen ze zelfs samen in.
Dus het kan wel.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook ooit een pony bij het welshje heb gehad die echt moordneigingen had en dat ging dus echt niet.

Ik denk dat ook paarden net als wij mensen hun voorkeur hebben met wie ze leven. Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:33

ik heb ook een pony van 144 bij mijn paard lopen, nu is mijn paard wel aardig dominant, maar samen komen ze er wel uit, het is alleen lastig als ik erbij kom, dan wordt het paard feller naar de pony.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:34

Ik denk dat het zeker wel moet kunnen. Blijf er gewoon bij en let goed op.. probeer het verschil te zien tussen gemeen "vechten" en "kijken wie de baas is"
Ik heb mijn grote paard van 1.80 direct bij mn shet van 98cm gezet.. dit was even klieren.. en daarna was het over... (terwijl die shet ook echt een bijtertje is en overal en alles de baas wil zijn)
Probeer het gewoon, desnoods eerst met een draadje ertussen... hebben wij ook met onze haflinger merrie en diezelfde shet gedaan (omdat die beide nogal dominant waren van zichzelf) en ze begonnen direct onder het draad met mekaar te eten en het was eigenlijk direct goed.
Maar wat ik me wel afvraag... hoelang heb je deze "combinatie" al? en hoe doe je dat normaal dan met weidegang enz? staan ze dan altijd alleen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:25

Proberen is de enige mogelijkheid om erachter te komen Lachen

Mijn pony hebben wij destijds wel uit een wei gehaald met 5 paarden omdat hij de terreur van de groep was Clown na een paar dagen was het nog een ramp en gewoon gevaarlijk voor paard en mens. Meneer was te dominant en joeg zelfs op mensen als die een andere paard uit de wei probeerden te halen Nagelbijten / Gniffelen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:30

Idd proberen Lachen Ze moeten nu eenmaal de hiërarchie uitmaken, dat is hier ook altijd zo geweest. Geloof het of niet: mijnheer ezel is baas over mijnheer andere ezel en over mijnheer paard.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:38

1 van mijn pony's is ook een mega krengetje.
Deze kan niet samen met andere pony's in een paddock, ik dacht eerst ook "laat ze het maar uitvechten".
Totdat mijn pony na 3 dagen op eens weer blij keek en ik meteen dacht "hmm, wat klopt hier niet?"
Stond de andere pony met 1 achterbeen omhoog, waar die een week niet op heeft kunnen staan en maanden later nog kreupel aan was, ook was hij kreupel aan een voorbeen. Heeft me heel wat geld en energie gekost.
Pony's die elkaar niet mogen moet je volgens mij niet bij elkaar in zetten en al helemaal niet in zo'n kleine paddock, daarin kunnen ze elkaar immers niet echt ontlopen.
Persoonlijk zou ik het risico niet willen lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:13

Op zich moeten paarden die het met elkaar kunnen vinden het redden met die ruimte. Mijn paard staat samen met een arabier in een paddock half zo groot. Dit gaat goed, maar zou ze hem de hele tijd achterna jagen dan ging ook die paddock door de helt met een draadje...

Als het stel een rangorde heeft en de sterkste blijft jagen, dan zou ik gewoon opspitsen. Dan hebben ze elk 15 bij 13 en dat is nog ruim genoeg...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:32

pearlie schreef:

Wat is 'goed fout gaan'? Een paar schrammen of serious letsel?
Die van mij hebben een enorme wei voor z'n twee'tjes, maar vlogen elkaar regelmatig in de haren. Met de konten tegen elkaat meppen. Maar er is nooit veel meer gebeurd dat een schrammetje. Het heeft denk ik 4 maanden geduurd voor ze dat echt niet meer deden

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:59

Klap tegen z'n knie.... jaren niet bereden, daarna alleen nog geschikt voor recreatie. Vind ik toch wel serieus letsel..

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:05

kennen paard en pony elkaar? Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:07

pearlie schreef:
Klap tegen z'n knie.... jaren niet bereden, daarna alleen nog geschikt voor recreatie. Vind ik toch wel serieus letsel..

Dat is idd niet niks. Dan zou ik ook huiverig zijn.
Jammer dat de kleine de dondersteen is, anders kon je een draadje spannen waar de kleine onderdoor kan en de grote niet, maar dat is nu geen optie.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:10

Mijn haf en 2 mini's lopen samen in een paddock van ongeveer 100 m2 en dat gaat super delen ook een in en uitloopstal. Staan overigens wel alleen bij slecht weer in het paddock en anders lekker op de wei. Ik heb ze wel eerst op de wei bij elkaar gehad om te wennen en dat een paar weken zo gehad voordat ze in het paddock kwamen. Soms slaat er een naar de ander maar serieus letsel heb ik hier nog niet gehad.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:53

adante_2007 schreef:
kennen paard en pony elkaar? Knipoog

Ja ze staan naast elkaar op stal. En dan zijn ze ook erreg aardig tegen elkaar rond voertijd... Vork