Wat kan je op hout smeren, zodat paarden er niet op gaan bij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura0303

Wat kan je op hout smeren, zodat paarden er niet op gaan bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 09:53

Hey,

Wie weet wat je op de stalwand kan smeren, zodat je paard er niet op gaat knagen. Wij hebben net een nieuwe stal gebouwd en er zit hout aan, waar ze met hun hoofd bij kunnen. Omdat alles zo nieuw is, wil ik eigenlijk dat ze er niet op gaan bijten Tong uitsteken . Ik heb eens gehoord dat er spul is dat je erop kan smeren. Wie weet wat dit is en waar je het kan kopen?

Bedankt! groetjes Laura

Arabesk

Re: Wat kan je op hout smeren, zodat paarden er niet op gaan bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:34

je kan het bijten bestrijden met cribbox of sambal. Beter nog is om het bijten te voorkomen, dit doen ze namelijk uit verveling. Geef ze veel hooi zodat ze steeds wat te knabbelen hebben. Nog beter is om ze ze lang mogelijk buiten te laten staan.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:27

Bedankt! Haha! ga het vanmiddag gelijk halen als ze het hebben bij de paardenwinkel.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:29

Hertshoornolie werkt ook goed, dat trekt ook in het hout en vervliegt niet zoals cribbox na een week. Je kunt het bij de drogist halen. Het stinkt trouwens wel ontzettend, daar moet je echt tegenkunnen Tong uitsteken

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:35

Carboleum (weet niet of ik het goed schrijf) inmiddels verboden, maar werkt perfect en is op zich nog wel te krijgen als je goed zoekt. Tot nu toe nog niks gevonden dat beter werkt. Maar idd verveling bestrijden.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:55

Je kan een stuk stam of tak van bv een wilg, populier of appelboom in de box leggen zodat ze daaraan kunnen knagen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:57

Ik zou eerder de verveling oplossen, dan iets op het hout te smeren. Maar als er geen mogelijkheid voor is je paarden vaker naar buiten te laten gaan kan je in een ruitershop ook wel speciaal anti-bijt middel krijgen Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:22

Bij die van mij werkt alleen hertshoornolie en tabasco/sambal (dat soort producten).

En vervelen?? Echt niet. Hij kan de hele avond en nacht onbeperkt eten, maar begint toch ook aan het hout! Waarom weet ik niet, meer gewoonte vermoed ik.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:48

Arabesk schreef:
je kan het bijten bestrijden met cribbox of sambal. Beter nog is om het bijten te voorkomen, dit doen ze namelijk uit verveling. Geef ze veel hooi zodat ze steeds wat te knabbelen hebben. Nog beter is om ze ze lang mogelijk buiten te laten staan.

hoeft niet persé Mijn pony bijt/ eet ook wel eens hout, dat begint dan met likken en eindigd in bijten... maar dit is alleen als zij zout tekort heeft... dus het zou misschien ook opgelost kunnen worden met een liksteen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:06

xMariekee schreef:
Ik zou eerder de verveling oplossen, dan iets op het hout te smeren. Maar als er geen mogelijkheid voor is je paarden vaker naar buiten te laten gaan kan je in een ruitershop ook wel speciaal anti-bijt middel krijgen Lachen

Mijn pony is gek op de smaak van hout. In de wei heeft hij een keer 3 palen doormidden geknaagd Clown Houten planken knaagt hij op etc. Dat terwijl hij 24/7 buiten staat met voldoende te eten....
Cribox werkte enorm goed Lachen Hertshoornolie stinkt zo vreselijk Clown

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:09

kler schreef:
Carboleum (weet niet of ik het goed schrijf) inmiddels verboden, maar werkt perfect en is op zich nog wel te krijgen als je goed zoekt. Tot nu toe nog niks gevonden dat beter werkt. Maar idd verveling bestrijden.

Jep! Werkt Uitstekend! Haha!

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:50

hoi bij een paardenwinkel kan je er een pot voor kopen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:53

volgens mijn hoefsmid is stockholmer teer niet alleen goed voor de hoeven maar ook voor het hout in de stal, alleen blijft het afgeven volgens mij.
Bij mij hebben ze hooi en stro zat in de stal, bij mijn merrie is het waarschijnlijk een aangeleerde gewoonte van vroeger toen ze nog op zaagsel stond, met regelmaat zet ze haar tanden in het hout.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:52

Hertshoornolie geeft trouwens ook af.
Als je paard er met z'n kont tegenaan loopt (of deken of net wat) dat blijf je dat zien totdat je hem een keer flink wast.
Dus alleen op plekken smeren waar je paard normaliter niet tegenaan loopt maar dus wel aan bijt.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:54

wij smeerder altijd cribox erop... werkt prima... maar is misschien wel wat duur als je heel veel ermee in moet smeren Tong uitsteken
Het nadeel van al deze middeltjes is wel dat ze eigenlijk zo goed als allemaal afgeven.... dus misschien in de winkel vragen of ze ook iets hebben dat wel helpt maa rniet afgeeft??

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:36

cribbox!

murphysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:41

Ik heb ooit eens groen zeep op het hout gesmeerd (klein beetje, klein stukje) om te proberen. Blijkbaar zijn ze daar door geschrokken en bijten sindsdien niet meer.. Clown