Binnen of buitenstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Binnen of buitenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:24

Hallo, ik heb jullie advies even nodig
We hebben pasgeleden een huis gekocht met een stukje grond. We kunnen de paarden (2) dus aan huis houden. Nu hebben we twee opties voor de stallen:

1: In de aangebouwde schuur, maar deze heeft een grondige renovatie nodig en er moet dan ook een stukje bij aan gebouwd worden. Kortom een hoop gedoe met vergunningen etc. Maar hij moet toch aangepakt worden ivm houtworm en een slappe muur. Tekening is in de maak.

2: Een nieuwe losse buitenstal zetten. Mogelijk geen vergunning nodig (weet iemand hoe dit zit, max 30m2 en 3 m hoog mag er vergunningsvrij worden gebouwd?) Wel extra leidingen trekken voor stroom en water. En 's winters kouder dan binnenstal?

Daarbij komt nog dat mijn vriend ook graag een ruimte wil om in te prutsen en denkt dat hij dat niet kan als de paarden achterin huis staan. Volgens mij maakt het niet uit, de paarden staan alleen 's avonds binnen en als de grond bevroren is, bovendien blijft er genoeg ruimte over (mits we mogen bijbouwen)
Het maakt mij op zich niet zo veel uit, maar zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? En wat zouden jullie doen?

En ja ik weet dat dit een luxe probleem is Bloos

merrieveulen

Re: Binnen of buitenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:47

ik zou voor buitenstallen gaan. dit is gezonder voor je dieren. minder stof, meer frisse lucht, veel te zien. het is er weliswaar kouder, maar dat is op te lossen met dikke wintervacht of goede dekens. verder zie ik geen bezwaren tegen buitenstallen voor het paard zelf.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:48

Ik zou buitenstallen laten bouwen. Die paarden kunnen echt wel tegen de kou hoor. Lachen

Hoe het met vergunningen ed zit weet ik niet. Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:16

Je kunt aan de gemeente vragen hoe zij omgaan met de regels voor het vergunningsvrij bouwen. Bij ons mocht dat binnen een straal van 25 meter van het woonhuis en verder volgens de regels op de website van het VROM.

Ik zou in jullie geval ook gaan voor buitenboxen. dan kun je een deel van je (opgeknapte) schuurruimte gebruiken voor opslag van voerage, je tuig en andere spullen en eventueel een was/poetsplaats o.i.d. En kan je vriend ongestoord knutselen...
dan heb jij de ruimte maar heel kort nodig en heb je ook je stalletjes. Je kunt op een eenvoudige manier ook zelf een buitenstal bouwen met 2 boxen. Dat kan je veel in de kosten schelen... (handleiding Carport bouwen op internet helpt je een heel eind op weg, dan nog extra tussenpalen voor de deuren en het aftimmeren, goed stevig rondom aftimmeren, aan de binnenkant ook, en je hebt zo 2 niet te dure stalletjes...

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:20

Lekker buitenstallen, is fijn voor je paardje als ze lekker naar buiten kunnen turen en frisse lucht hebben Lachen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:37

Ik zou voor een buitenstal gaan, lekker frisse lucht en zo kan ie mooi naar buiten rondkijken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:23

Als je ze toch aan huis hebt staan kan je toch gelijk alles aanpakken zoals je wilt? Lachen

Kijk, ik weet / begrijp niet precies hoe de situatie bij jou op het erf is, maar ik zou eigenlijk gaan voor die aangebouwde schuur, die gaat zoals ik het lees toch geheel op de schop, en kan je het naar wens aanpakken. Kijk naar de situatie / handige looplijnen / praktische indeling van zowel stallen, weide, paddock, bak, mesthoop, afspuitplaats, vastzetplaats etc. eeh.. al dat soort zaken. Wat wil jij allemaal hebben? Hoe zou je dat willen hebben gezien de mogelijkheden op jullie erf? Dat probeer je dan ook af te stemmen met de wensen van je vriend en de financiële mogelijkheden.

Ideaal vind ik persoonlijk loopstallen met een kleine paddock, probeer te schuiven, te verplaatsen zodat je twee stallen in die schuur kan maken met een kleine paddock naar buiten, dan heeft je paard altijd frisse lucht, kan hij buiten staan naar believen maar ook gewoon binnen schuilen. Bij slecht weer doe je de buitendeur dicht en kan ie lekkerop stal. Voordeel van de stallen in de schuur is dat je al je zooi dan ook gelijk bij de hand hebt.

Maar sowieso denk ik dat het idd ook geen kwaad kan om eens te vragen naar alle regelgeving hierover voor jouw lokale gemeente.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:30

hmmm, 5 tegen 1 voor buitenstallen...
stallen in de schuur met paddock buiten zal niet gaan, moet ook nog ergens trailer en auto's, tractor kwijt (Het is niet zo breed). Qua vergunning zal het ook niet veel uitmaken.
Waar kan ik trouwens die handleiding carport vinden? Ben wel nieuwsgierig Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:42

Stappenplan carport bouwen van de Gamma

(met dank aan Runningkawa die al eerder de link plaatste)

Je kunt makkelijk wat dingen veranderen aan het plan. Het belangrijkste is de constructie en de fundering.
Ik zou in elk geval de dakplaten vervangen voor golfplaten. Zowel licht doorlatend als gewone. Anders wordt het zo'n broeikas Tong uitsteken

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:58

Ik zou voor de bestaande schuur gaan. Heb een half jaar in pension gestaan met buitenstallen vond het niks. Je bent ook altijd buiten bezig om te poetsen e.d. staat altijd op de wind, regen en kou. Zelf heb ik een schuur met stallen met buitenluiken er in. De paarden hebben dus wel de frissen lucht van buiten en ik kan gewoon binnen poetsen e.d.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:08

Ze kan toch binnen ruimte beschikbaar houden om te poetsen? Maar dan kan haar vriend die ruimte eventueel ook benutten als hij wil knutselen of klussen aan iets... Je gebruikt zo'n poetsplaats misschien maar een uurtje per dag...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:11

ik zou binnenstallen maken met een luik (wat dicht kan) naar buiten zo heb je een binnen en buitestal in een, dus alleen maat voordelen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:18

Ik zou gaan voor een goed geventileerde binnenstal.
In de zomer is de binnestal waar mijn paard in staat koeler dan de buitenboxen bij ons op stal en in de winter is het aangenamer. Wel is ventilatie erg belangrijk en als je voor een binnenstal gaat, moet je zorgen voor voldoende kubieke meters.

Citaat:
Ik zou in elk geval de dakplaten vervangen voor golfplaten. Zowel licht doorlatend als gewone.

Golfplaten zijn ook niet zaligmakend. De stal waar mijn paard staat, is dit voorjaar verbouwd en daar ligt nu een of andere isolerende, lichtdoorlatende dakplaat op en dat is echt ideaal! Als je vanuit de oude stal (die niet verbouwd is en waar golfplaten op liggen) naar het verbouwde gedeelte loopt in de zomer, dan voel je het verschil, veel koeler in het nieuwe stuk!

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:42

ik zou buiten stallen laten bouwen

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:38

Ik denk dat we idd voor de binnenstal met luiken gaan, we hebben de opties nog eens goed bekeken en gaan toch voor een binnenstal, mits we de vergunningen rond kunnen krijgen.
Tekeningen zijn bijna klaar en dan is het dus afwachten Lachen

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:26

Ik zou kiezen voor een nieuwe buitenstal. Het hangt er vanaf hoe de staat van het schuurtje is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:52

Buitenstallen, absoluut, wij hebben buitenstallen en ik zou voor mn paarden zeker niet anders willen.
Of je zou in de binnenschuur staldeuren naar buiten moeten kunnen maken met een bovenluik wat open kan dat is opzich ook lekker natuurlijk!
Maar een stal geheel binnen zonder buitenluiken of wat dan ook, zou ik persoonlijk niet willen voor mn paarden, maar goed iedereen heeft daar zn eigen ideenen over natuurlijk.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:39

Buitenstal.. Die van mij staan ook buiten.. ik weet niet of dit overal is. maar wij hebben op de manege dat de paarden buiten tegenover elkaar staan.. en de een krijgt de zon maar ook de regen in de stal.. en de kant waar ik sta krijgt dat allebei niet dus je moet even kijken of dat bij jullie ook uitmaakt.. maar dan zou ik kiezen voor geen regen of zon..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:24

Marije_jiplover schreef:
Ik zou gaan voor een goed geventileerde binnenstal.
In de zomer is de binnestal waar mijn paard in staat koeler dan de buitenboxen bij ons op stal en in de winter is het aangenamer. Wel is ventilatie erg belangrijk en als je voor een binnenstal gaat, moet je zorgen voor voldoende kubieke meters.

Citaat:
Ik zou in elk geval de dakplaten vervangen voor golfplaten. Zowel licht doorlatend als gewone.

Golfplaten zijn ook niet zaligmakend. De stal waar mijn paard staat, is dit voorjaar verbouwd en daar ligt nu een of andere isolerende, lichtdoorlatende dakplaat op en dat is echt ideaal! Als je vanuit de oude stal (die niet verbouwd is en waar golfplaten op liggen) naar het verbouwde gedeelte loopt in de zomer, dan voel je het verschil, veel koeler in het nieuwe stuk!

Ik had het in dit geval over die platen die op de carport gebruikt werden. Normale stevige, of zelfs isolerende dakplaten of dakpanplaten kan natuurlijk prima, maar deze in de bouwtekening leken me niet geschikt voor een paardenstal...