paard zo lang mogelijk in de opfok laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

paard zo lang mogelijk in de opfok laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 12:03

Ik ben een muts, ik weet het ! Clown

Maar ik wil even van jullie horen wat jullie hiervan vinden..

Mijn merrie loopt vanaf april in de opfok hier een paar km vandaan, ze heeft het goed naar haar zin, ze is wel dik, er heeft heel de zomer veel gras gestaan.
Er staan nu nog zo'n 6 paarden, er zijn er al 2 uitgehaald.

Nu weet ik niet goed of ik haar er nu al uit moet halen, dan komt ze bij ons thuis te staan, 20u/dag in een box, en een middagje buiten.
Voor een jong dier (voor elk paard eigenlijk) is het goed om er zoveel mogelijk uit te komen natuurlijk, maar ik denk dus dat ik haar beter zo lang mogelijk in de wei kan laten staan met haar leeftijdsgenoten.. maarrrr...

ik ben zo bang dat ze het koud heeft 's nachts ofzo!!!

Ze is een kruising Andalusier, en heeft een super vacht, ze is nu 2 jaar en 8 maanden.

Wat zouden jullie doen, naar huis halen, of haar daar laten staan zo lang als het kan?

Nic

Re: paard zo lang mogelijk in de opfok laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:07

Ik zou haar daar laten staan Ja

Helemaal als je nog niks met haar doet. De mijne is een kruising AndaxArab en die staat ook gewoon nog buiten.
Het enige waar hij niet zo goed tegen kan is dat hele natte zeikweer, als het dagen achter elkaar regent.
Maar nu met deze frisse kou is er niks aan de hand hoor.

*edit
Vraagje: wordt er straks met het schrale gras wel hooi bijgevoerd?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 12:18

Nicolletje schreef:
Ik zou haar daar laten staan Ja

Helemaal als je nog niks met haar doet. De mijne is een kruising AndaxArab en die staat ook gewoon nog buiten.
Het enige waar hij niet zo goed tegen kan is dat hele natte zeikweer, als het dagen achter elkaar regent.
Maar nu met deze frisse kou is er niks aan de hand hoor.

*edit
Vraagje: wordt er straks met het schrale gras wel hooi bijgevoerd?

Ja ze krijgen hooi en brok..
De paarden met mok zijn er inderdaad uitgehaald, de mijne heeft gelukkig nog geen verschijnselen van mok, anders haal ik haar wel weg, als haar gezondheid achteruit gaat.

Ik ben pas van plan om met haar te beginnen als ze 3 jr is, en dat is begin maart. Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:30

Als ze voldoende ruwvoer krijgt, hoeft je je geen zorgen te maken. Je geeft al aan dat ze een goede vacht heeft. Hebben ze daar schuilmogelijkheden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:25

mok kunnen ze ook op stal krijgen
Lekker laten staan en koud krijgt ze het niet. Mijn egyptische arabje staat ook dag en nacht buiten en ze worden vanzelf pluizig Ja en hij heeft niet eens een schuilmogelijkheid

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:29

Zo lang mogelijk laten staan hoor, daar groeien ze goed van. Lachen Zelf vind ik het altijd wel prettig als er een plekje is waar ze droog kunnen liggen, en van dag en nacht in de blubber staan wordt de kwaliteit van de hoeven over het algemeen ook niet echt beter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:31

Mexxuna schreef:
20u/dag in een box, en een middagje buiten.
Voor een jong dier (voor elk paard eigenlijk) is het goed om er zoveel mogelijk uit te komen natuurlijk, maar ik denk dus dat ik haar beter zo lang mogelijk in de wei kan laten staan met haar leeftijdsgenoten.. maarrrr...

je geeft zelf eigenlijk het antwoord al Knipoog

Is er geen mogelijkheid om ook voor je andere paarden die 20 u/dag box terug te dringen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:57

Gewoon lekker laten lopen ook al is het verleidelijk om haar naar huis te halen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 21:16

Arabesk, wij hebben niet veel weidegang, dus moeten de weiden sparen, maar mijn paarden kunnen wel tussendoor een half uurtje in de bak sprinten, en worden ook fanatiek gereden..
20u/dag in hun box is dus een beetje overdreven, maar het gaat even om het idee... Knipoog
En inderdaad, ik gaf het antwoord al, maar ik ben een beetje bezorgd.. gewoon het feit dat het kouder wordt 's nachts, en natter, en ze géén schuilhok hebben, ze staan daar op 10 hectare land...
Ik ga morgen eens een kijkje nemen, ze is wel een een super conditie qua vacht en omvang!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:19

lekker laten staan daar!
Kan ze lekker uitgroeien, dat doen ze nergens beter dan op een lap grond van 10 hectare! Zeker de stal is dan niet best. De pezen en botten ontwikkelen zich zo ook beter, doordat ze veel in beweging is.
Ze zal het niet snel koud krijgen als ze onbeperkt hooi kan eten.

Succes met je overwegingen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:33

Mexxuna schreef:
Arabesk, wij hebben niet veel weidegang, dus moeten de weiden sparen,

dan is het wel de moeite om te investeren in een paddock, of niet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:42

ik ben het wel met arabesk eens. dat dier is nu de vrijheid gewend, met vriendjes, ruimte, de hele dag bewegen... persoonlijk vind ik dat je een paard echt iets aandoet om hem dan naar huis te halen en 20 UUR!!! (dat is écht veel te veel!) per dag op stal te houden. fanatiek rijden met dit dier zit er het komende jaar niet in, en een half uurtje rennen in een bak is ook zo goed als niets.

ik zou haar lekker laten staan, een stuk wei opzoeken in de buurt (evt. paddock aanleggen, waar ze inkunnen als het gras teveel te lijden krijgt), en dan pas ophalen. mijn eigen dieren staan 24/7 buiten, hebben het beslist niet koud (ook de KWPN paarden hier niet, de arabier ook niet), ze kunnen er prima tegen mits er goed voer beschikbaar is, en zo te horen is dat er.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:45

lekker laten staan Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:16

lekker laten staan idd, die van mij staat ook in de opfok, op het land met 6 anderen , er is daar ook geen stal aanwezig, wel wat bomen/bosje waar ze tegenaan kunnen gaan staan
maar die beestjes lopen er nu al aardig teddybeer bij
zolang er voldoende ruwvoer is gaat dta prima

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 12:43

Arabesk: de paddock is in aanbouw, we zijn onwijs hard bezig met de weides/paddock/bak en longeerbak.
En mijn paarden komen van een grote manege www.reigershof.com, en daar kwamen ze om de dag een middagje buiten, dus dit is al ongekende luxe voor hen.

Ik ben gisteren wezen kijken, en ze zag er goed uit, en er staan nu zelfs 9 paarden! Lachen
Ben helemaal tevreden met hoe het nu gaat. Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:38

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe de wei er uit ziet. Wij laten onze jonkies ook het liefst zo lang mogelijk buiten, maar criteria zijn wel beschutting (kan ook boswal zijn, in ieder geval niet alleen maar open kale vlakte) en droog kunnen liggen. Als dat niet meer kan, halen we ze op. Dan komen ze trouwens aleen 's nachts binnen, nog steeds acceptabel. Praktijk is dat ze meestal in de loop van januari op worden gehaald. Voor een bijna 3jarige vind ik dat trouwens ook wel prettig, leren ze weer wat aan het halster lopen en worden ze wat geciviliseerd, maakt de overgang van weide-paard naar rij-paard ook wat kleiner.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:11

Ik zou der tot haar 3e laten staan.
Zo kan ze lekker genieten van het jong zijn! Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:07

Ik zou haar ook lekker nog tot zeker eind volgend jaar zomer laten staan Knipoog
Die vacht creeren ze vanzelf, dus daar hoef je je niet zo druk om te maken. Ze staat schijnbaar vlak aan huis, dus neem gewoon geregeld een kijkje. Als je de indruk hebt dat haar conditie achteruit gaat dan is het nog vroeg genoeg om haar naar huis te halen. Ze zou zich alleen maar gaan vervelen denk ik thuis, zoveel op stal en je kunt toch nog niets met dr doen he.
de mijne gaat begin december weg en met wat pech begin januari. Zie er tegenop, hij gaat sowiezo voor 2 jaar de opfok in en het liefste 2,5 jaar..maar oei, tis mn zorgenpaardje, ben 2 maal daags bij hem momenteel, maar weet gewoon dat het beter is om hem tussen leeftijdsgenoten op te laten groeien. Ze voeden elkaar op en groeien goed.

Houd je paardje dus gewoon in de gaten en of je de mok nou thuis behandeld of daar als je toch zo dichtbij woont, huppa, aten staan Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:20

Kimberley77; ik ben het met je eens.
toen mexx veulen was, ging ze ook letterlijk bij je op schoot zitten in de stal, allemaal leuk en aardig, maar wij vonden dat ze echt meer paard moest worden, ze was een half jaar betut en betroeteld, en sinds ze met haar jonge leeftijdsgenoten loopt zie je gewoon dat het een super sterk paard geworden is, ze is niet meer zo'n watje als wij er van gemaakt zouden hebben als ze hier op stal gestaan had.
Ik hoop ook dat ze gewoon lekker kan blijven lopen.. ik hou haar conditie in de gaten, en af en toe doe ik nog even een halstertje bij haar om, en haal een borstel over haar heen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:23

Lekker in de opfok laten, kou is alleen maar goed voor ze. Ze kunen er prima tegen en het verhoogd hun weerstand voor de rest van hun leven, daar hebben ze nog heel lang profeit van Ja

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:24

Lkker laten lopen, veel gezonder Ja !

firebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:50

ik zou haar ook lekker laten staan, zo lang mogelijk. Hoe langer ze bij leeftijd genootjes lekker buiten kan spelen hoe beter.
mijn 2 jarige hengst blijft nu ook lekker buiten bij z'n vriendjes. straks als er minder gras is krijgt ie hooi bij gevoerd en hij krijgt altijs musli bij gevoerd. Als ie wil kan die schuilen maar dat doen ze eigenlijk bijna nooit.