Hoe afspraken te maken over gif spuiten naast je land/rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Hoe afspraken te maken over gif spuiten naast je land/rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:01

Twee weken terug was ik aan het rijden en jahoor daar was hij weer, de loonwerker met zijn uitklapbare sproeiinstallatie achterop zijn trekker, Hij spoot weer ditmaal volgens mij aan de geur te herkennen Roundup, nu was het niet geheel windstil en heb ik met spoed het uiterste hoekje opgezocht om te schuilen met mijn paard, voor zover dat kon, de lucht was vreselijk en dan heb ik het nog niet over de gevaren van het inademen, het is en blijft gif. Ik wilde hem wat vragen, maar hij zag me wel en reedt zo weg, ze hebben maling aan me.

Nu is het land van mijn buren en dat is veel land, al jaren verhuurd als bollengrond, vorig jaar hadden wel lellies en dat is erg intensief geweest met spuiten, bijna twee wekelijks ging er wel wat over heen. Ik heb de kweker gesproken en ik dacht wat afspraken gemaakt te hebben met elkaar. Maar de loonwerker heeft er nogal maling aan en ik begijp ook wel dat er gespoten moet worden, maar rekening houden met elkaar zit er bijna dus niet in.

Ik wil niet dwars liggen, het is hun vreten, ik heb daar ook alle begrip voor maar ik wil niet dat mijn paarden, die nu dagelijks in de rijbak lopen, problemen krijgen met luchtwegen of wat dan ook.
Ik heb vorig jaar ernstige problemen gehad met de luchtwegen van mijn oude paard waarvan ik vermoed dat dit kwam door een of andere spuitvloeistof maar dat is gissen, het is ook niet aantoonbaar.
Maar ik sta wel op scherp. Ik weet dat ze me een lastige vinden maar ik wil weten wat mij rechten en plichten zijn zodat ik een stok achter de deur heb en dat ze rekening met ons gaan houden.

Vorig jaar stonden mijn paarden toevallig op stal omdat ik door de bak hooi aan moest voeren, toen spoot de loonwerker zo dichtbij dat de spuitvloeistof ruim een meter over de hele lengte van de bak indouchte, nou dan ga je over je zeik hoor, de loonwerker wist niet waar hij mee spoot dan moest ik zijn baas maar bellen, die wist het ook niet, ik heb alleen wel duidelijk gemaakt toen dat dat niet kon en ik ook in actie kom als dat weer gebeurd, het is toen ook een tijdje iets beter gegaan, maar goed we beginnen nu weer.
Nu spuit hij over het stro wat op het land ligt met een of ander goedje. In het voorjaar halen allerlei mensen dit stro weer op als het op een grote berg ligt als stalvulling en daar eten de paarden dan weer van. lekker he ?
Kan iemand me wat verder helpen of heeft iemand er verstand van hoe het zit met de regelgeving? Volgens de kweker heb ik meer gif in mijn keukenkastjes staan dan hij spuit over het land. jaja.

garny95

Re: Hoe afspraken te maken over gif spuiten naast je land/rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 12:44

helemaal niemand ? Ook geen soortgelijke ervarigen ?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:14

Mmm, vervelende sitautie..

Houd de loonwerker geen schema aan oid? Misschien kun je daarnaar vragen, dan kun je er rekening mee houden en je paarden op stal laten oid, want die gifstoffen lijken me nou niet echt bevorderlijk..

Ik heb voor de rest geen ervaring hiermee, en ook geen idee wat jou rechten hier zijn.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:18

Het is geen gif maar bestrijdingsmiddel, en wat betreft je keukenkastje, daar heeft hij vast en zeker gelijk in.
Dat neemt niet weg dat het niet de bedoeling is dat hij over jou bak heen spuit. Je moet daarvoor niet de loonwerker zelf hebben maar de opdrachtgever daarvan. Deze geeft opdacht en huurt het land, dus die moet zorg dragen dat er op zijn land netjes gewerkt en gehandeld wordt.
Misschien kan je de afspraak maken dat hij jou op de hoogte steld zodra er gespoten moet worden, zodat jij je paarden binnen kan halen? Zo kan je elkaar een beetje tegemoet komen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:26

Wellicht zou je eens een balletje op kunnen gooien bij de AID.
Deze gaan namelijk over de wetgeving en toepassing van bestrijdingsmiddelen. Mogelijk dat ze eens een kijkje zouden kunenn gaan nemen bij de loonwerker of dat zijn materiaal wel aan de wettelijke eisen voldoet. Mocht dit het geval zijn dan kunnen ze hem inderdaad wijzen op de werkwijze die hij hanteert en dat deze zeker niet juist is.
Misschien ben je dan al een heel eind geholpen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:27

het is niet mijn intentie om iemand dwars te zitten in deze, ik voel me alleen niet serieus genomen. Ik ga de AID bel opzoeken en bellen om meer te weten over mijn rechten en de plichten van de loonwerker c.q. bollenkweker

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:03

Het is wel gewoon je goed recht om voor jezelf op te komen en als je echt in zo'n wasem van bestrijdingsmiddel terecht komt dan gaat er ergens iets mis, want dit moet gewoon niet kunnen.
Mocht je weinig respons krijgen, dan geef even een seintje Haha! Ik ken er wat mensen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:06

Wiesje je drukt het mooi uit, aankomende dagen moet ik werken, begin volgende week pak ik het op, ik hou je op de hoogte, fijn dat ik eventueel bij je aan kan kloppen.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 07:54

Ik woon ook langs een plantenkweker en maak ook zowat wekelijks hetzelfde mee..
Round up spuiten ze meestal niet als er planten staan, eerder een selectief middel wat alleen het onkruid pakt. Verder wordt er ook regelmatig gespoten met bepaalde 'groeibevorderende middelen'.

Het is idd zeer irritant!

Mn ook de herrie die die machines maken.

Ik ben heel terughoudend met actie ondernemen omdat ik ook geen gedoe wil..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 07:58

De loonwerker wordt toch besteld? De eigenaar van het land moet jouw gewoon een dag van te voren melden dat ze komen spuiten en dan moet je helaas je paarden binnen houden, dan maar s'avonds allemaal er nog even wat uit.

Ik denk dat als je een aardig serieus gesprek met hem aangaat dat dat wel moet lukken, dan bel je het loonbedrijf op en verteld dat je net met de eigenaar van het land hebt afgesproken dat je een dag van te voren in kennis gesteld gaat worden. Of zij dan ook even jouw 06 nummer achter zijn naam willen zetten en jouw ook even willen bellen als ze de dag erop besteld zijn, zodat er geen communicatiemisverstanden komen. Leg even uit dat je paarden naast het land lopen en als de wind verkeerd staat je paarden het binnenademen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze allemaal dwars gaan liggen. Jij bent echt de enige niet die voorzichtig is met zijn paarden waar zij mee te maken krijgen en rekening mee moeten houden.

Als de besteller van de loonwerker zijn land laat spuiten, zal ook hij zijn dieren binnenhalen..

Ik copieer even een stukje uit je eigen tekst: de loonwerker wist niet waar hij mee spoot dan moest ik zijn baas maar bellen m Idd zijn baas bellen en vertellen hoe het in zijn werk gaat met die loonwerker.... Boos!

Ik zal jouw eens vertellen, wij hebben hier in de buurt een sloopbedrijf, een flink groot sloopbedrijf, eigenlijk ook niet zulke lekkere gasten hoor en dito chauffeurs.
Ik was in de polder aan het rijden en liep met mijn kersverse paard achteraan, we waren met zijn 3en. Er komt een auto met aanhanger aan, met een rotvaart, flinke herrie van het kletsen van die aanhanger op de weg, mijn paard gaat stuiteren, bijna niet in bedwang te houden en deze vent haalt mij in, raakt mijn been, met een bloedvaart, veels te hard en zeker dik over de toegestane snelheid. Mijn paard schiet als door een wesp gestoken weg, helemaal over de emmer richting een hele drukke weg, ik kon hem gelukkig een weiland in trekken waar wonder boven wonder geen omheining om heen stond en daar voelde ik mij gelukkig veilig, maar hij komt bij een greppel, wil springen en ik zie hem naar beneden kijken en tijdens het willen maken van de sprong bedenkt hij zich, ik knal er af, paard weg, toch weer richting die drukke weg, richting stal. Gelukkig omdat we met 3en waren keert hij zich ineens weer om en rent terug....Ik ben heel erg hard op mijn rug gevallen en heb een paar dagen bijna niet kunnen lopen.

Ik naar dat sloopbedrijf en vertel het hele verhaal, vertel ze dat er gelukkig geen blijvend letsel is ontstaan, want dan was het voor hun anders afgelopen. Dat ik wil dat ze hun chauffeurs instrueren om op een normale manier paarden in te halen omdat wij daar vaker in de berm lopen (is vlak bij hun bedrijf). Ik verwachtte niets, maar ik werd wel serieus genomen, dag en tijd moest ik opgeven. Ik kreeg een fles wijn die ze net hadden gekregen en ik heb toen altijd heel normaal ingehaald door die gasten.

Dus ga desnoods eens naar dat loonbedrijf, vraag de eigenaar te spreken en leg heel normaal, maar dwingend uit wat voor probleem je hebt en dat je een oud paard hebt dat vorig jaar ineens heel erg benauwd was. Dat je geen problemen wilt, maar ook zelf geen gezondheidsproblemen of je paarden met het inademen van die giften door te worden overvallen door de walmen zonder van te voren te worden gewaarschuwd en dat ze zeker met een meter van jouw bak weg moeten blijven.
Succes.