hout als ondergrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

hout als ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:42

wij hebben op dit moment 4 stallen met drainage eronder.

waarvan 3 met matten en 1 met houten planken. we gebruiken eigenlijk altijd vlas alleen daardoor is de werking van het hout en de drainage niet optimaal.

nu hadden ze als idee om de andere 3 de stallen ook met hout te doen. en te proberen gewoon geen vlas meer te gebruiken, dus inprincipe kaal. ik heb hier zo mijn bedenkingen over.

is hout zacht genoeg als ondergrond? heeft iemand er ervaring mee?

groetjes lotte

ETmelanie

Re: hout als ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:48

Ik zou er zelf niet voor kiezen. Bij ons hebben we allemaal beton en dan zaagsel of vlas. Gewoon omdat de urine in het hout niet goed wegtrekt. Daarbij is het ook warmer als ze iets een ondergrond hebben. Ook niet echt fijn voor de paarden dat als ze willen liggen de urine niet wegtrekt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:50

bij ons trekt de urine er wel snel doorheen, het blijft bij ons op het beton liggen. vind beton met zaagsel al helemaal niks. het is ook om te testen, als het niets is. dan blijft het hout met zaagsel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:38

Volgens mij gaat dat hout spekglad worden... Om maar niet te denken aan het rotten door de urine Scheve mond Dan ga ik nog liever voor beton.

Ik zou dus gaan voor overal matten, en dan gewoon stro als strooisel gebruiken en het vlas de deur uit doen Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:53

matten is jusit spekglad. al meerdere keren zijn er paarden bij ons onderuit gegaan.

daarintegen rot het hout niet en anders wordt het direct vervangen. en mijn paard staat in de stal met hout, en ieder paard dat daarin staat. staat droog en heeft goede grip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:50

Dan heb je gewoon verkeerde matten, bij mij komen ze in galop binnengedenderd en binnen 4 m remmen ze. Dankzij die matten Clown Matten dus wegdonderen en goeie matten kopen, dan kan je het ook zonder strooisel proberen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:53

Ik heb het allemaal steen, hout en rubber en ben nu bezig om de houten ondergrond te betegelen met rubber tegels. Hout wordt inderdaad glad en rot door de urine weg. Rubber matten raad ik ook af omdat ook die spekglad worden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 21:56

je bedoelt van die blokken? die zijn wel behoorlijk prijzig! laten die ook vocht door? want wij hebben last van dat het nogal gaat soppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:57

Ik heb koeienmatten, worden echt niet glad.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:00

De goede wel, daar zitten een soort noppen onder. Ze zijn inderdaad wel behoorlijk duur. Ik heb het geluk dat ik ze hier (zit op een soort tuincentrum) voor een habbekrats heb kunnen kopen 2 de hands.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:18

dat lijkt me wel een goede ondergrond. ik zal thuis eens overleggen.

die gladde matten hoef ik sowieso niet meer, en hout gaat tot nu toe heel goed

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:19

als je matten glad zijn/worden
dan heb je gewoon niet de goede matten
hout als ondergrond is af te raden , is te bewerkelijk, word snel glad, gaat rotten etc etc
geen goed plan ...
zou er eerder gewoon goede vochtdoorlatende! matten ingooien