Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Estherini

Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:14

Hoi ik ben Esther en nieuw hier.

Mijn dochter zeurt al zo lang...

We hebben nu een leuk weitje bij het huis (pas verhuisd) en ik vraag me af waarmee ik het beste kan beginnen.

Eerlijk gezegd ben ik een nitwit, heb geen verstand van paarden, maar mijn dochter Marloes weet er alles van (7 jaar) Ze wil het liefste een arabier en is fan van (pegassus (ofzoiets))

Vroeger heb ik een pony gehad -erica- en dat was echt super, dus ik wil haar ook niet onthouden van een dier. Ze zit op les en heeft een verzorgpaard waar ze redelijk goed op rijdt. We hebben een tinker aangeboden gekregen, maar zo'n arabier ziet er geweldig uit natuurlijk en we willen onze dochter stimuleren in haar sport.
Kan ik ergens eens gaan kijken naar een stal/fokkerij van Arabieren (omgeving Breda). Ik dacht er namelijk aan te beginnen met een tam veulen-af.

Groetjes en bedankt!
Esther, Rini en Marloes

Lenneke_

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:40

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar arabier zijn niet de meest makkelijke paarden. Ze hebben een heel sterk karakter. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen vind ik arabieren niet geschikt als eerste pony voor een kind van 7.
Hoe mooi ze ook zijn, als je straks een bang kind hebt en een drukke pony is dat mooie niet meer belangrijk.

Ik zou zoeken naar een wat oudere (jaartje of 10), brave pony die goed doorgereden is. Zo kan je dochter veel leren van de pony.

Maar, paarden moet je niet alleen willen houden. Dus je zou er op z'n minst nog een pony bij moeten zoeken (misschien iemand uit de buurt met een pony)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:42

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:44

arabier ziet natuurlijk leuk uit, maar of het geschikt is voor kindje van 7 betwijfel ik,
van veulen af aan zelf doen, zou ik ook niet doen, aangezien zij er te jong voor is, jij geen verstand van hebt, en paard aan huis komt te staan
ik zou een iets oudere, mss rasloze pony kopen, die haar wat kan leren

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:45

Als ik u was zou ik me voordat ik een paard aan zou schaffen eerst eens heel goed in het houden en verzorgen van paarden verdiepen. Dan zou ik inderdaad voor een makke bulletproof pony gaan, want een Arabier is een heel apart ras waar je echt mee om moet kunnen gaan, en ik weet neit of jullie dat kunnen.
Succes ermee.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:46

waarom rasloos? er zijn zat leuke ponyrassen die braaf zijn. Ik denk ook dat een arabier niet de meest ideale keus is. Ik sluit me aan bij Lenneke_ een wat oudere doorgereden pony is een betere keuze

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:47

Lenneke_ schreef:
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar arabier zijn niet de meest makkelijke paarden. Ze hebben een heel sterk karakter. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar over het algemeen vind ik arabieren niet geschikt als eerste pony voor een kind van 7.
Hoe mooi ze ook zijn, als je straks een bang kind hebt en een drukke pony is dat mooie niet meer belangrijk.

Ik zou zoeken naar een wat oudere (jaartje of 10), brave pony die goed doorgereden is. Zo kan je dochter veel leren van de pony.

Maar, paarden moet je niet alleen willen houden. Dus je zou er op z'n minst nog een pony bij moeten zoeken (misschien iemand uit de buurt met een pony)

Hier ben ik het mee eens, het is begrijpelijk dat jonge kinderen vaak een pony met pit ongelooflijk leuk vinden (vond ik ook altijd), maar kies dan voor een welsh of een ander soortgelijk ras. Die zijn vaak voor jonge kinderen ook al pittig genoeg. Maar deze kunnen over het algemeen ook wel rustig zijn als het moet. En een tinker is ook zeker te overwegen want die hebben op de juiste momenten ook pit genoeg maar zijn daarentegen ook op de goede momenten weer rustig.

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:47

Daarom wil ik met haar ook eens naar een goede stal gaan waar ze arabieren hebben. Ze is overigens elke weekend en door de week ook vaak te vinden bij paarden en een kennis van haar heeft ook een arabier.

Ik ben er niet bang van zo'n arabier aan te schaffen, maar wil wel de beste hulp die ik kan krijgen om mijn dochter erop te laten rijden. Desnoods wil ik het paard door een pro laten 'inrijden'.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:49

als paard door ene pro ingereden is, moet het ook goe ddoorgereden worden, vraag em af of een jpong kind dat goed genoeg kan
ik zou, zeker de eerste pony een oudere pony nemen die al wat kan, waar jullie allemaal van kunnen leren

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:50

F3nn3 schreef:
waarom rasloos? er zijn zat leuke ponyrassen die braaf zijn. Ik denk ook dat een arabier niet de meest ideale keus is. Ik sluit me aan bij Lenneke_ een wat oudere doorgereden pony is een betere keuze

bedoel mee te zeggen, waarom per see arabier, of met papieren oid, een leuke kinderpony met onbekend ras, of zonder papieren is net zo goed hoor

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:51

we willen sowieso twee paarden dan. Een om het op te leren en een om op te voeden en te leren (de arabier dus)

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:52

Ik sluit me aan bij de overige reacties.
Een arabier is toch meestal wel iets voor de meer ervaren ruiters, en niet voor een meisje van 7 jaar oud. Ik zou gaan kijken naar een leuke C of D pony (stokmaat 1.27 tot 1.48 ui mijn hoofd), die al wat ouder is (vanaf 10 jaar ongeveer) en die al veel ervaring heeft. Vraag haar instructeur/instructrice eens om advies, en vraag of hij/zij mee wil als er een pony bekeken gaat worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:53

Mijn eerste paard was ook een arabier (ik was 14), maar ik heb hem eerst een jaar verzorgt (niet met het idee hem te kopen), dus we kende elkaar door en door.

Daarbij vind ik het opvoedkundig ook niet goed. Je dochter van 7 zeurt om een arabier en jij geeft dat d'r gewoon.
Ik heb ook jaren lopen zeuren om een pony, maar ik kreeg dat echt niet zomaar. Achteraf gezien vind het goed dat m'n ouders gewacht hebben tot ik echt de verantwoording zelf aan kon en wist waar ik mee bezig was. Niet alles komt zomaar aanwaaien.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:53

Ik denk dat u zich het beste niet kunt blindstaren op het ras van een pony, maar beter kunt zoeken naar een leuke brave pony voor uw dochter. Het uiterlijk van de pony is daarbij niet belangrijk, wel dat hij braaf en gezond is.
Logisch dat u uw kind wilt steunen om lekker met een pony aan de slag te gaan, maar dat zal waarschijnlijk beter lukken met een leuke volwassen brave sportpony dan met een jonge Arabier. Als er ongelukken gaan gebeuren zal uw kind er zeker geen plezier meer in hebben, en u ook niet denk ik Knipoog. Daarom kunt u het beste kiezen voor een braaf beestje waar uw dochter veel van kan leren. Overleg het eens met de manege-eigenaar van de manege waar uw dochter rijdt, hij kent haar waarschijnlijk goed en kan u hierin adviseren. Veel succes er mee!

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:54

Misschien zie ik het allemaal wel te romantisch in (paardenfluisteraar 4x gelezen).

Het lijkt me juist heerlijk om een volbloed paard 'op te voeden'.

Mijn dochter die het paard berijdt als geen ander...

Beetje het verhaal ook van The Black Stallion Bloos Tong uitsteken

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:56

Ik ga met de rest mee dat een arabier geen verstandige keus is. Bovendien zou ik me zelf eerst eens verdiepen in het verzorgen van paarden als ik jou was TS. Je geeft zelf aan dat je op paardengebied een nitwit bent. Je kunt de verzorging niet laten afhangen van de kennis van een meisje van 7.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:57

Dat is ook heerlijk, als je verstand van paarden hebt en weet waar je mee bezig bent.
Arabieren zijn geweldige dieren, echt waar, voor mijn geen ander ras meer.
Maar ze zijn slim, vrezelijk slim. Dus als je niet goed weet waar je mee bezig bent kan het gigantisch fout gaan.

Kleine kanttekening: Pilgrim uit de paardenfluisteraar is een Quarter Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:58

Citaat:
Misschien zie ik het allemaal wel te romantisch in (paardenfluisteraar 4x gelezen).

Het lijkt me juist heerlijk om een volbloed paard 'op te voeden'.

Mijn dochter die het paard berijdt als geen ander...

Beetje het verhaal ook van The Black Stallion

Ik denk dat je een echt onrealistisch beeld hebt van het houden van paarden en het opvoeden van een veulen.

Ik zou liever willen dat mijn dochter een pony zou hebben waar ze mee kan lezen en schrijven, ze bij wijze van spreken onderdoor kan kruipen en bij in de stal in slaap kan vallen. Natuurlijk zijn er ook hele brave arabieren, maar een jonge volbloed arabier is nou eenmaal vaak geen pony voor een onervaren kind van 7. Waarom zou je risico's nemen?
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 23-10-07 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:59

Nou zal het eerlijk zeggen, ik wilde de verzorging eigenlijk ook gaan uitbesteden aan een proffessional die dat samen met mijn dochter doet.
De standaard verzorging kunnen ik en mijn man doen.

Mijn dochter is mijn prinsesje begrijpen jullie?

Met de manegehouder waar ze nu komt heb ik niet zo'n goede band en ik wilde het daarom aan huis gaan houden zodat ze daar niet meer heen hoeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:01

ik zou me eerst eens meer verdiepen in het houden en rijden van paarden.
het is zeker niet slim een jong onervaren kind een jong onervaren paard laten opvoeden.
zelfs als deze ingereden is.

het word volgens mij wat te makkelijk gezien.

laat haar eerst eens een aantal jaar ervaring opdoen met een rustige,wat oudere,betrouwbare pony.
trouwens,ik vind 7 zowieso wel jong om al een hele eigen pony te hebben.
misschien eerst een tijdje les nemen op een manege of prive bij iemand?

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:01

Dat is ook prachtig, maar wacht daar maar mee tot ze wat ouder is. Ook het aanschaffen van een veulen, naast een leerpony lijkt mij in dit stadium niet verstandig. Zelf ben ik ondertussen al zo'n 15 jaar met paarden bezig, maar vindt niet dat ik genoeg kennis en ervaring heb om een veulen zelfstandig op te voeden...

Het idee is natuurlijk geweldig, maar het lijkt mij verstandig om eerst te kiezen voor een makkelijke leerpony, met bijvoorbeeld een shetlandertje ernaast. Leuke pony's, absoluut met een eigen mening, maar makkelijk in onderhoud. IMO zijn shetlanders de beste leerpony's voor kinderen als het op onderhoud aankomt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:02

Estherini schreef:
Nou zal het eerlijk zeggen, ik wilde de verzorging eigenlijk ook gaan uitbesteden aan een proffessional die dat samen met mijn dochter doet.
De standaard verzorging kunnen ik en mijn man doen.

Met de manegehouder waar ze nu komt heb ik niet zo'n goede band en ik wilde het daarom aan huis gaan houden zodat ze daar niet meer heen hoeft.

Sorry, maar dit meen je toch allemaal niet serieus he! Je 7-jarige dochter hoeft maar te vragen om een volbloed arabier, en mama gaat er eentje voor haar aanschaffen. En dan hoeft er ook niets voor te doen, want de verzorging wil je uitbesteden.

Vind je dat zelf niet een beetje ver gaan?
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 23-10-07 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:02

Estherini schreef:

Natuurlijk begrijp ik dat.
Maar wat wil je liever. Een jonge meid met een mooie arabier waar ze alleen onder begeleiding mee aan de gang kan of een brave kinderpony die misschien iets minder mooi is, maar waarmee ze naar hartelust kan tutten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:03

Kinderen leren niets van zeuren en dan gelijk ook krijgen... zo gaat het in de echte wereld ook niet. Ik zou haar maar lekker laten aankeutelen met haar verzorgpony en pas een pony aanschaffen op het moment dat zij er volledig verantwoordelijk voor kan zijn. bovendien zou ik als ouders mij eerst eens gaan verdiepen in de paarden. Ga met haar mee naar haar verzorgpony om te leren.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:03

Als je metde manegehouder geen goede band hebt, zoek dat eerst iemand anders, met erg veel ervaring met paarden, die hulp kan bieden met de zoektocht naar een eigen pony.
Het lijkt mij niet handig dit op een handelsstal/fokkerij te zoeken. De goeden daargelaten zijn dit toch mensen die meestal praten vanuit een commercieel oogpunt. Niets mis mee, maar niet de beste informatie verschaffers als je er zelf niet tot nauwelijks iets vanaf weet