potstal strooisel ervaringen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dicdee

potstal strooisel ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 20:18

Binnen afzienbare tijd gaan wij een loopstal voor een viertal paarden inrichten. Ben erg benieuwd naar jullie ervaring met de diverse mogelijkheden tav strooisel: sto, vlas ect.Voordelen , nadelen, ...

jesito

Re: potstal strooisel ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:18

Ik vind stro erg fijn om te potten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:00

het schijnt dat gerste stro het beste is voor een potstal

Flighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:30

Stro is inderdaad fijn om te potten, maar das mijn ervaring.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:35

Stro vind ik zelf het prettigst als potstal Lachen Ik mest zelf maar 1 keer per week uit (tussendoor niets) en met stro wil dat prima! (stevige onderlaag, makkelijk wat schoon stro erop gooien zonder dat het gelijk vies word)
Zaagsel moest je wel vaak uitmesten, dat werd echt een ranzige bende...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:18

stro vind ik voor een loopstal voor (jonge) paarden het beste idee want je kan het makkelijk bijstrooien en ze hebben ook wat te peuzelen ook is het lekker warm.

voor individuele boxen ga ik liever voor vlas of zaagsel

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:19

Waar ik een poos terug pony's verzorgde, gebruikte altijd stro om te potten. Lijkt mij ook wel het fijnste.

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:13

Stro is het meest natuurlijke, zeker voor jonge paarden zo heeft het paard tenslotte heel de dag iets te doen doordat je er alle dagen proper stro over doet.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:44

Stro is juist goed om mee te potten, als je het er elke dag uithaald zie je ook dat het nauwelijks urine opneemt. In een potstal bouw je langzaam maar zeker een dichtere laag op (de onderste lagen verrotten en vormen zo een mooie onderlaag). Vlas is ook potbaar, een vlasstal moet juist ook altijd wat vochtig zijn omdat vlas geen vast verband heeft (allemaal losse naaldjes). Zoals ik er nu op stage mee werk worden de stallen zo om de 10/12 weken compleet uitgedaan maar elke dag wel de mest/natte plekken verwijderd en opgestrooid. Het is dus niet echt potten zoals stro. Voordeel aan vlas is dat het nagenoeg stofvrij is Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:19

Ik vind stro vreselijk om op te potten (ik vind stro sowieso niet ideaal voor mijn vieze paard)
Ik haalde na 2 of 3 weken de stal helemaal leeg en dat was echt een enorme klus: De onderlaag was 1 enorme, zware, aangekoekte, vieze bende die bijna niet los te krijgen was.
Of ik heb iets goed fout gedaan, of mijn paard is gewoon te smerig voor stro want ik was echt een paar uur bezig met uitmesten Bloos

Nu heb ik sinds 2 dagen vlas en ik vind het nu al veel fijner! Makkelijker uit te mesten: ik heb nu maar een halve kruiwagen met alleen maar drollen en de stal is schoner dan met stro! En het moet ook goed op te potten zijn Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:21

Hier doen we het met een mengsel van gerste en haverstro. Het haverstro is dan vooral om te knabbelen, het gerstestro voor de vochtopname Lachen