Van veulenopfok naar pensionstalling, tips & adviezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Van veulenopfok naar pensionstalling, tips & adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:09

Volgend weekend is het zover, dan komt mijn paard eindelijk bij mij in de buurt staan in Ankeveen op 10 minuten afstand van mijn huis. Hij gaat daar op vol pension staan, waar hij net als nu iedere dag in het weiland gezet wordt.

Ik ben nu al best zenuwachtig, want het is toch wat voor zo'n dier om verplaatst te worden. We gaan hem met de trailer ophalen, maar hij is nu heel rustig dus ik verwacht dat dit wel goed gaat. Eten e.d. wordt ook geregeld, maar ik lig er toch wakker van dat alles maar goed gaat.

Ik heb wat extra dingen aangeschaft, want hij staat straks op stal dus een staldeken kan geen kwaad. En een nieuw halster, want zijn hoofd is een stuk groter.

Hebben jullie nog tips, dingen die ik moet aanschaffen, of voor tijdens het vervoer? Ik laat hem kaal op de trailer staan, want hij is helemaal niet gewend aan peesbeschermers oid.

Dees

Re: Van veulenopfok naar pensionstalling, tips & adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:50

Je maakt je teveel zorgen.

Je doet dat dier een halster om, leidt hem de trailer in (zorg dat je wat hulp daarbij paraat hebt staan), sluit de trailer, start de auto en rijdt naar het nieuwe adres.

Daar haal je het jonge paard van de trailer af en leidt het naar zijn nieuwe box. In de nieuwe box ligt schoon strooisel en een pluk hoo en je laat hem daar gewoon in los.

Zo simpel is het.
Waar maak je je druk om?

Staldeken, peesbeschermers, toeters en bellen... komt allemaal later wel. Je hoeft hem echt niet inte pakken voor 10 minuutjes autorijden.
Sterker nog: mijn paard is 5 jaar oud en ik rijd hem 3x per week, en ook hij weet nog niet wat peesbeschermers zijn - ze kunnen dus echt wel zonder Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:06

GEWOON RELAX!!!!

succes.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:11

Mijn paard is afgelopen vrijdag van de opfok naar een pensionstal gegaan. Hij heeft meer dan 2 uur in de trailer moeten staan. Eenmaal daar gekomen lekker in de wei gezet en savonds gewoon met de rest naar binnen gegaan in zn eigen stal.
Hij staat nu nog wel even alleen in een wei om te wennen, maar straks komt ie lekker bij de rest te staan..
Verder doe ik hem geen staldeken op, heeft hij nooit gehad dus.. En heb alleen een groter halster gekocht inderdaad..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:20

Gelukkig dat alles goed is gegaan. Je hebt je dus (gelukkig) voor niks zorgen gemaakt. Het vindt zijn weg wel allemaal.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:13

Hahah ja die van mij moet ook 1,5 uur in de trailer, dus hopen dat het allemaal goed gaat. Ik hoop ook dat het allemaal zijn weg vind, het is toch je paard en ik maak mij er wel een beetje zenuwachtig om. Waarom weet ik eigenlijk niet Haha! , na al die nare verhalen is het fijn te horen dat bij jullie alles is goed gegaan haha Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:26

die van mij moet straks wel een fikse reis van zo'n 300 km maken, maar ik geloof dat ik me er drukker om ga maken dan zijn Haha! bach bloesem remedie dus, voor mij-niet voor het paard Tong uitsteken

Gewoon zorgen dat het stalletje klaar staat met lekker hooi, en niet teveel zenuwen. Maargoed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:30

Toen mijn paard van de opfok naar stal verhuisde, lag ik ook dagen wakker. Voor niks uiteindelijk Knipoog Beest was zo makkelijk als het maar kon.
Toevallig had een leeftijdsgenootje net die week daarvoor wel de trailer totalloss geslagen ( inclusief bovenkap er af Bloos ), dus ik had al allemaal verschrikkelijk scenario's bedacht. Paard liep gewoon met me mee alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:30

Maak je niet te druk het enige dat je nodig hebt is een halster en dat heb je al.
Zelf laat ik het jonge spul altijd zo snel mogelijk naar buiten als ze thuiskomen dan kunnen ze een beetje rennen en zijn ze meestal sneller rustig dan op stal.

En laat die deken nog even voor wat het is tot hij een beetje gewend is. Een deken op vinden ze vaak nog wel een beetje spannend en je wil niet onnodig veel stress veroorzaken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 14:32

Precies, dat had ik ook al bij de castratie, toen was ik ook best gespannen. Ik liet niks merken, maar hij was zelf nog rustiger dan normaal. Haha! Het zal wel meevallen inderdaad, ik bel nog wel even de stal op om te checken dat de stal wel echt leeg is. Anders sta ik daar straks met mijn trailer Haha!.
@kjoetie, waar ga je helemaal heen dan met je paard?!
@erleyne; ja dat soort rare dingen haal ik mij dan ook in mijn hoofd. Of dat er een erge file staat en dat hij gaat trappen in de trailer.. je weet het nooit. Maar ik ga maar niet 'doem denken' .. het komt allemaal weg goed hoop ik Bloos

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:34

hihi, mijn merrie staat nu op een geweldige plek bij mijn vriendin die haar gefokt heeft (Kimmie261 op bokt) in Noord-Duitsland, en ik woon zelf in Venlo. Laat haar dus ook door een bedrijf vervoeren Lachen Maar vind het ook heel spannend hoor Haha!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 18:49

Ja ik herinder mij ineens jouw profiel weer, wat leuk dat je paardje nu naar je toekomt!! Spannend hoor, dan kan je iedere dag straks van elkaar genieten, wanneer wordt ze vervoert??

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:12

in juni volgend jaar, als ze drie is Lachen ik verheug me er ook enorm op om mijn mooie meisje hier te hebben Haha!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 09:37

Leuk hoor!! Jeetje, ik bekeek je profiel even ze is wel groot geworden zeg Haha!. Wat gaat dat snel, volgend jaar alweer drie he! Mijn paard is even oud nu denk ik Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:51

Haha ja het gaat heeel hard, in de link in mijn onderschrift en hier: viewtopic.php?f=53&t=829053&st=0&sk=t&sd=a&hilit=gymnastiekles+yippie kun je haar meest recente foto's zien.. ze is alweer 1.60m Nagelbijten / Gniffelen dus wordt een aardige tank geloof ik Lachen

Zit zo'n leuk koppie op die van jou..Leuk dat hij ongeveer even oud is, kunnen we straks ervaringen uitwisselen Haha! ga je hem zelf inrijden of laat je het doen?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:25

(lekker off topic maja) mooie foto's ze heeft een mooie lichte staart, is ze een kruising? Ze is echt al groot ja Nagelbijten / Gniffelen, dat wordt nog wat straks om erop te komen! Noah is 1.55 maar schiet ook de lucht in. Iedere keer als ik er kom, lijkt hij weer een stukje gegroeid.
Ik ga hem zelf inrijden, maar ga wel iemand inhuren om mij te helpen. En jij?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:26

hihi laatste offtopic reactie dan maar, misschien kunnen we beter verder kleppen via pb Haha! Ze is een kruising tussen een fries en een andalusiër Lachen wat groeien ze hard op deze leeftijd he?

Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, ligt eraan of ik het komend half jaar nog wat jonge paarden kan inrijden ism de instructrice op de stal waar Yippie komt te staan, zoja, dan wil ik me er best aan wagen, zonee of ben ik niet zeker van mijn zaak. dan breng ik haar weg Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:41

Kaal op de trailer is een goed idee, heb ik met die van mij ook gedaan en dat ging prima. Anders worden ze alleen maar onrustig.

Tip: als je nog even met de mensen van de opfok wil praten zou ik wachten met het paard inladen. Dat zou ik als allerlaatste doen zodat je echt meteen weg kan rijden, zo blijven ze het rustigste.

Staldeken zou ik niet meteen doen. Ze krijgen erg veel nieuwe indrukken op de pensionstal en ik zou ze eerst laten wennen aan het poetsen etc etc. Daarna kun je rustig een zweet deken op doen om te laten wennen.
Die van mij vond de eerste keer een deken op namelijk dood eng Haha! Het is ook niet zo nodig tenzij je heel erg met hem aan het werk gaat meteen...

Heel veel succes! Probeer je niet te druk te maken. Mijn pony liep boven alle verwachting onmiddelijk de trailer in zonder zelfs om te kijken en de reis ging ook super goed Lachen

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:25

Wat leuk dat je paardje weer in je buurt komt te staan!

Die van mij staat ook op een opfokstal en die gaan we volgend jaar in december ophalen. Hij wordt dan namelijk naar de keuring gebracht en is dan ook nog hengst (is dan 2,5). Pfff het duurt nog allemaal zo lang haha...

Veel succes en het komt allemaal goed joh. In ieder geval lekker dat jullie weide hebben. Dan kan hij daar mooi in wennen. Ik zou ook nog niet meteen een deken opdoen. De kou is hij gewend en.. zoals eerder gezegd.. krijgt hij al erg veel nieuwe indrukken in één keer.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:27

Nou jullie berichten stellen mij in ieder geval gerust Lachen. Morgen is het dan zover. Ik heb extra lekker voer voor hem gehaald, dus ik ga net als een gewone dag met hem een stukje lopen. Dan zet ik hem vast en maak ik zijn maaltijd klaar. Dan loop ik met hem, en de bak met eten zo de trailer in (laten we duimen haha). En doe ik of er niks aan de hand is. Ik zet natuurlijk alles klaar voor ik hem uit de wei ga halen, zodat hij geen idee heeft. Verder inderdaad geen dekens, dat komt allemaal wel.
Ik ben alleen bang dat hij een beetje 'verstoten' gaat worden in de wei. Maar goed, dat maakt ieder paard mee, dus ik hoop dat hij snel een maatje heeft gevonden!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:41

Heel veel succes morgen. Maak je niet te druk en geniet lekker van je paard.
En natuurlijk foto's maken. Cheese!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:45

Wat een geweldig mooi paard heb je meid! En komt allemaal wel goed! Gewoon lekker blijven slapen, en dromen van de dag dat ze bij je is!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:50

Bedankt! Ik zal zondag foto's maken als ik hem ga opzoeken en hij weer bijgekomen is haha Haha!. Ik duik er zo in, morgen moet ik vroeg die trailer halen Knipoog.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:03

Gister is hij verhuisd en ik ben blij dat het achter de rug is. Hij liep zo de trailer in maar bleef op de helft even twijfelen. Toen gaf de oude staleigenaar hem een duwtje de trailer in en ging het mis.. Hij raakte natuurlijk totaal in paniek en ik heb hem niet tegengehouden. Ging steigeren (in de trailer) en sprong toen naar buiten, bijna op die man. Eigen schuld dikke bult dacht ik Knipoog. Daarna heb ik het alleen gedaan, ik heb hem gekalmeerd en hij liep zo mee. Het vervoer ging verder goed. Eenmaal aangekomen deed ik de trailer open en hij was zeiknat van het zweet. Ik kreeg daar een zweetdeken en hebben we hem lekker op stal gezet. Hij heeft een flinke snee op zijn hoofd door het trailer ongelukje.
Op een of andere manier voel ik mij er een beetje schuldig door. Maar het is wel erg fijn dat ik nu ieder moment naar hem toe kan. Hij wordt goed verzorgd en maakt al snel nieuwe paarden vriendjes Lachen.