Pensionstal zonder uitrijmogelijkheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Pensionstal zonder uitrijmogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:45

Zouden jullie voor een pensionstal kiezen met weinig uitrijmogelijkheden als al de rest super is?

Mijn paardje is deze zomer 7 geworden en na 4 jaar ups en downs staan we eigenlijk nog steeds op beginnersniveau. Toen ik 3 maand geleden verhuisde naar een andere stalling was ik me hier nog niet zo erg van bewust. Die stalling is vlak aan het bos gelegen maar heeft geen piste. Al het rijwerk en grondwerk moet dus meteen 'buiten' gebeuren. Ik dacht dat dat geen probleem ging opleveren maar niets is minder waar. Doordat ik mijn paardje niet meer geregeld kan longeren en oefeningen in de piste kan rijden is ze op buitenrit haast onberijdbaar geworden. Het is echt een gevaar op de baan! Ik heb haar nooit echt goed dressuurmatig gereden, had altijd een hekel aan de piste maar ik begin stilletjes aan in te zien dat ik die piste en dat dresuurmatige werk echt wel nodig heb wil ik mijn paard op een gezonde manier blijven rijden. Ik ben dan ook opzoek naar een nieuwe stalling waar ik op z'n minst een goede piste tot mijn beschikking heb en ben vast besloten om privé-les te gaan nemen dan. Nu heb ik een stal gevonden die gerund wordt door een grand prix amazone die graag les wil geven als ik daar sta. Het ziet er allemaal heel goed uit, kleine pensionstal, propere stalletjes, elke dag weidegang, ... alleen zijn de uitrijmogelijkheden heel beperkt. Je moet toch een uurtje stappen op de baan om aan het bos te komen.
Wat zouden jullie doen? Langs de ene kant lijkt het me misschien beter om me nu eerst voor minstens een jaar te concentreren op het goed rijden van mijn paard dmv lessen, maar anderzijds vrees ik dat ik de buitenritten na een tijdje ga beginnen missen.

Lynn_Nikita

Re: Pensionstal zonder uitrijmogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:48

ik zou doen, zowizo een tijd, totdat het rijden echt goed gaat
je kan altijd nog ergens anders heengaan erna...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:50

Ik zou denk ik nog even verder kijken naar de "perfecte stal", voor je paard is het ook niet leuk om om de haverklap te verhuizen..

MamaLissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:52

Ik denk dat ik voor de pensionstalling zonder uitrijmogelijkheden zou gaan. Het lijkt mij idd beter om je te concentreren op het goed rijden. Bosritten moeten dan maar beperkt worden tot in het weekend, wanneer je wat meer tijd hebt zodat je ook misschien een keer een trailer kan pakken naar een leuk buitengebied.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:01

Niseyra schreef:
Ik zou denk ik nog even verder kijken naar de "perfecte stal", voor je paard is het ook niet leuk om om de haverklap te verhuizen..

Ik ben nog volop aan het rond kijken hoor, maar de keuze is bij ons nogal beperkt als je aan een bos wil zitten (weinig bos!). Er is nog wel een stalling, wel vlak aan het bos, maar daar is de weidegang in de winter heel beperkt en dan moet ik nog een lesgever van buitenaf laten komen. Weet niet goed wat ik moet doen!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:07

Ik zou het geloof ik ook maar doen, dan kun je bv in het weekend lekker naar buiten, dan maar een uurtje langer stappen, toch? Lijkt me a. geweldig om les te hebben van een GP-amazone, daar leer je echt wat van, b. elke dag weidegang is voor je paard ook heerlijk, nou ja, zoals je al zegt - verder is het perfect en er zijn niet veel alternatieven...

Succes met je keuze!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:26

Buitenritten lijken mij op dit moment toch geen pretje? Als je echt niks anders kan vinden kan je het volgens mij beter gewoon doen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:38

Mandyke schreef:
Niseyra schreef:

Ik ben nog volop aan het rond kijken hoor, maar de keuze is bij ons nogal beperkt als je aan een bos wil zitten (weinig bos!). Er is nog wel een stalling, wel vlak aan het bos, maar daar is de weidegang in de winter heel beperkt en dan moet ik nog een lesgever van buitenaf laten komen. Weet niet goed wat ik moet doen!

Hmm lastig.. Maar ik denk dat als je nu een jaar dressuurmatig zou gaan rijden en daarna weer alleen maar buitenritten dat je dan uiteindelijk weer met hetzelfde probleem zit, want je zult toch zo nu en dan in de bak moeten blijven rijden om het bij te houden.
Ik zou denk ik niet voor die stal aan het bos gaan want ik vind weidegang wel erg belangrijk, maar dat is natuurlijk ieder z'n eigen keuze.
Misschien is het een optie om een trailer te kopen/huren (als je die niet al hebt) om bij het bos te komen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:22

Ja, ben je in het bezit van een trailer? (rijbewijs Knipoog ) Dan zou ik zeker naar die stal gaan! Ik rijdt ook niet vaker dan 1 keer in de week buiten hoor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:29

ik heb toendertijd ook jarenlang aangeklooid met alle gevolgen van dien. dressuur was niets en als ik 1x per maand in debak te vinden was, was het veel Nagelbijten / Gniffelen
Buitenrijden was veel leuker, tot ik ook erachter kwam dat mijn pard een tikkeltje te sterk kon zijn en er soms gevaarlijke situaties ontstonden.
Ik heb toen de keus gemaakt om voor veiligheid en training te kiezen en ben nu zelfs redelijk "om". rijdt nu zo'n 4/5 dagen per week in de bak en slechts 1 keer per week buiten denk ik. Wel veel meer plezier in het rijden gekregen, paard beter in zijn vel en de buitenritten zijn gewoon heerlijk ontspannen omdat mijn paard op lichte hulpen wil/kan reageren.
ik zou kiezen om gewoon een periode van een jaar op die stal te staan, de buitenritten tot het weekend te beperken en eerst je basis goed te krijgen door lessen en trainen. als dat er eenmaal inzit, kun je altijd beslissen wat je gaat doen.
want zoals het nu verder gaat, maak je kans op ongelukken en dat is natuurlijk nooit de bedoeling Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 19:53

Een trailer heb ik niet en al evenmin een wagen die dat kan trekken. Maar goed nieuws, wie zoekt die vind! Ik heb een stalling gevonden met veel weidegang, vlak aan het bos (wel een kleiner bos, maar toch) en een piste van maar liefst 25m x 85m. Ik verhuis volgende maand reeds. Ik ben nu wel vast besloten om serieus les te volgen en de buitenritten pas op te pikken als we een eind weg zijn met de dressuur. Ik kan m'n paardje nog altijd een keertje in de week aan de hand mee naar het bos nemen, dit vind ze altijd heel leuk en dan is ze ook echt ontspannen, zo leert ze het bos ook kennen totdat we dan eindelijk op een verantwoorde manier ook daar effectief kunnen gaan rijden. Ik zie het helemaal zitten en in zo'n grote piste heb je al wel eens plaats om 'te laat' af te slaan! Haha!
Bedankt voor jullie reacties!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:03

Naar welke stal je gaat moet jezelf weten, maar ik zou zeker wel nog regelmatig buiten gaan rijden.
Dit heeft je paard ook nodig i.p.v steeds die rondjes in een bak.
Je moet het werk wel leuk houden.
Ik zou wel naar de nieuwe stal gaan maar er zeker voor zorgen dat je minimaal 1x per week de tijd er vooruit trekt om naar buiten te rijden.
Ga je dit nu mijden dan heb je kans dat als je na lange tijd weer buiten gaat rijden je paard helemaal uit zijn plaat gat.
Groetjes kim

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:04

Sorry ik lees nu pas je laatste bericht.
Dit is toch perfect.

Groetjes kim

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 20:08

kasparonda schreef:
Naar welke stal je gaat moet jezelf weten, maar ik zou zeker wel nog regelmatig buiten gaan rijden.
Dit heeft je paard ook nodig i.p.v steeds die rondjes in een bak.
Je moet het werk wel leuk houden.
Ik zou wel naar de nieuwe stal gaan maar er zeker voor zorgen dat je minimaal 1x per week de tijd er vooruit trekt om naar buiten te rijden.
Ga je dit nu mijden dan heb je kans dat als je na lange tijd weer buiten gaat rijden je paard helemaal uit zijn plaat gat.
Groetjes kim

Ja ik had er toch wat moeite mee om een jaar lang echt op de piste aangewezen te zijn. Ik ga mijn paardje, op de stal waar ik nu heenga, gewoon een keertje in de week aan de hand mee nemen naar het bos totdat het rijwerk beter gaat. Ze heeft die afwisseling echt wel nodig anders wordt ze maar chagrijnig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:20

succes.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:54

Dt=at ligt helemaal aan jou paard en jezelf. In mijn geval zou ik het nooit doen, mijn paard maak je echt niet gelukkig met dagenlang rondjes sjokken in de bak. Die vind een bosrit op z'n tijd heerlijk. Maar als ik jou verhaal lees moet er nog wel het een en ander bijgesleuteld worden, alleen ben je dan niet bang dat wanneer hij het in de bak goed doet en jij dan na een lange tijd de bossen weer in wilt gaan hij niet te houden is omdat hij het niet gewend is?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:54

Fijn dat je wat gevonden hebt OK dan! . Veel succes op je nieuwe plek.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 11:41

De verhuis is al besproken, dinsdag 30 oktober is het zover! Nu maar hopen dat ze de trailer op wil!! Bloos
Dit weekend ga ik al wat spulletjes overbrengen, ik zie er wel naar uit om daar in die piste aan de slag te kunnen gaan.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:50

Gelukkig dat je de ideale stal gevonden hebt Knipoog . Ik ben blij dat je nog even door bent gaan zoeken want in je beginpost stond dat je het helemaal niet zo leuk vond om in de bak te rijden en dan is 7 dagen per week in de bak rijden wel erg veel van het goede!!! Veel plezier op je nieuwe stal Knipoog .

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:35

Mooi dat je nu iets gevonden hebt wat wél aan je eisen voldoet!