Kosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:05

Speciaal voor een kennis wil ik van neutrale mensen horen wat de kosten zijn om een pony te houden op pension.

De situatie:

Grote D pony die nu 24 uur per dag op het land staat gaat binnenkort naar nieuwe pension stalling. Weiland is aanwezig waar ze elke dag opkomt. Eigenaar wil de pony in principe van het hooi afhouden, maar ik denk dat dit onmogelijk is in de winterperiode.
Brokken en hooi en stalbedekking moet zelf aangeschaft worden, en hier gaat dan ook mijn vraag over. ( rest zoals dierenarts, wormenkuur etc staat hier even buiten)
Wat zouden de kosten zijn van deze 3 dingen op maandbasis voor een normaal gereden pony?
Ikzelf dacht aan 2X per dag 750 gram brokken en 2x per dag een flink plak hooi.
Dit komt op weekbasis dus op ruim 10 kilo brok en zo'n 2 balen hooi. bodembedekking zal zo'n 1 baal zaagsel / 2 balen stro per week kosten vermoed ik.
Qua kosten denk ik aan een kleine 15/20 euro per week hiervoor, alles krap genomen. dus rond de 65 euro per maand puur aan die dingen.

Ik heb alles dus gewoon zo genomen zoals ze het op dit moment bij mij krijgt qua voeding. wat denken jullie... is de voeding en zijn de kosten realistisch?

plotie

Re: Kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:41

Hoi, ik weet dat een zak van 20kg voeder rond de 10 euro kost, dus he hebt er twee per maand nodig, dat is al 20 euro.
Hooi en bodembedekking weet ik echt niet, dit laat ik aan anderen over.
Groetjes
xxx

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:43

2 x 750 gram voor een D pony die stil staat vind ik erg veel. Ja Dat krijgt mijn paard die elke dag gereden wordt. Knipoog
Ik denk dat je moet rekenen op 750 gram per dag in totaal. Lachen
Laatst bijgewerkt door Liedje op 22-10-07 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:46

Een zak voor kan je zo,n 2 weken van doen , en 3 balen hooi per week.3 balen stro per week, dus voer is 20 pm en hooi 10 per week en stro ongveer 8 euro per week.dus totaal ongeveer 90 euro per maand.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:49

Maar dat os grof geschat dus kan ook 80 euro zijn.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:50

ik betaalde vorig jaar altijd voor 1 pak hooi(van die kleine pakken) 3 euro per pak.
ik sta nu op vlas en dat is ook per pak rond de 5/6 euro, en hoeveel je nodig heb ligt eraan hoe vies je paard is Knipoog

je zal ongeveer 3 zakken brok nodig moeten hebben in de maand, dus kan je ongeveer rekenen 10 euro per zak..

dus je bent ongeveer 80 euro in de maand kwijt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:52

Mijn paard heeft in het begin ook op een dergelijke stal gestaan. Gras in de winter stelt niet zoveel voor, al helemaal niet qua voedingswaarde, dus je zult toch aangewezen zijn op hooi. Ik voerde ongeveer een baal per dag in de winter. Daar zaten geloof ik de grootste kosten in. Verder minimaal 2 balen stro, vaak nog meer.
Ik kan me herinneren dat die dingen me vaak ongeveer 60 euro kostten. Dat kwam ook omdat ik daar gewoon niet op wilde besparen.
Sommige stalgenoten voerden minder hooi, ik vind het belangrijk dat als het paard op stal staat, dat ie kan eten. Net als wanneer hij op een kale wei staat.

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:56

in een zak zit ongeveer 20 kilo je hebt dit vanaf de 6 a 7 ero ligt er aan wat voor merk kwaliteit etc.
hooi ongeveer 2 a 3 euro per baal stro NU ongeveer ook 2a3 euro
dus 2 zakken voer is 14 euro. per maand
en 8 balen hooi is 21 euro per maand
en 8 balen stro is ook 21 euro per maand

ik kom dus uit op 56 euro in de maand

kijk overal een beetje naar de prijzen van hooi en stro dit ligt overal weer anders
bij ons in dongen betaal je ongeveer dit aan hooi een stro maar op andere plaatsen misschien wel weer meer .

(al vind ik 750 gram 2x per dag best veel je kunt beter iets meer hooi voeren en minder brok )

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:02

ik doe het even per maand anders kom ik er helemaal niet meer uit:

hij krijgt: 10 balen hooi p/m, 2x zaagsel, 3x, stro en ongeveer 1.5 zak brok.

dit kost dan ong 50 euro

(dit is wel een schatting omdat ze met 2 paarden staan en ik niet precies weet hoevel ze per paard krijgen)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:47

Liedje schreef:
2 x 750 gram voor een D pony die stil staat vind ik erg veel. Ja Dat krijgt mijn paard die elke dag gereden wordt. Knipoog
Ik denk dat je moet rekenen op 750 gram per dag in totaal. Lachen

?? de pony staat niet stil? er staat dat het een normaal gereden pony is

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:49

ow sorry. Clown Ik las pension aan voor pensioen. Nagelbijten / Gniffelen Bloos

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:53

hehe das ook een optie Haha!
hihi nee, de pony word gewoon bereden en is de komende pak hem beet 15 jaar nog een werkende pony Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:59

Het hangt ervanaf hoeveel gras er op de wei staat en hoeveel uren de pony buiten staat.
Staat de pony dag en nacht buiten op voldoende gras dan kom je een heel eind als je in de winter 2x per dag een dikke plak hooi voert voor de structuur en extra buikvulling (het gras vult dan niet meer zo goed en zit minder in) Dan verbruik je per maand ongeveer 6 á 7 pakken hooi.
Staat er weinig gras (dus meer knabbelen van sprietjes) of staan ze in een zandbak dan zul je meer hooi bij moeten voeren. Dan voeren wij hier toch snel een half pak hooi per paard per dag verspreid over 2 of 3 voerbeurten (evt. naast weidegang) 's ochtends voor/in de wei, als ze naar binnen gaan en 's avonds later nog evt. voor de nacht. Een plak hooi is zo op...

Stro is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel ze op stal staan, maar ook erg afhankelijk van hoe erg ze er een bende van maken. Andrew verbruikte bij de vorige eigenaar zo'n 2,5 pak stro per week in een box van 2,5 bij 3 en stond dan overdag van 8 tot 18:00 buiten in de paddock. We gooiden er wel vaak hemparade of houtmot onder omdat het anders zo nat werd.

Hooi per maand dus zo'n 7 tot 15 pakken, prijs per pak tussen de 2 euro en 3,50 (wisselend per leverancier, prijzen op te vragen en op marktplaats zoeken naar prijzen bij jullie in de buurt)

Stro per maand: afhankelijk van hoe lang op stal, hoe groot je stal (vooral belangrijk voor 1e keer instrooien en als je regelmatig alles leeghaalt) en hoe schoon je pony is, tussen de 8 en 16 pakken per maand (geschat) Prijzen per klein pakje stro (hooipakjes formaat) tussen de 2 en 4 euro per pak afhankelijk van je leverancier en schaarste op dat moment.

Biks/muesli kun je in allerlei prijsklasses krijgen en je kunt veel of weinig voeren. Mijn paard zag er goed uit op 2kg per dag (pensionstal vorige eigenaar), maar ze doet het bij mij ook prima op 0,5kg per dag met een vitamine/mineralensupplement erbij. Krijg complimenten over hoe ze er uit ziet. Ik doe dus meer dan een maand met 1 zak brok.

Het lijkt mij een slechte zaak om te bezuinigen op het hooi.
als ze al wil bezuinigen laat haar dan bezuinigen op het strodoor de uren op stal te minimaliseren. Elke dag dat het paard buiten staat, elke nacht dat het paard buiten staat, verbruik je gelijk een stuk minder stro...

Zomers kun je bij voldoende gras erg minderen met hooi, maar bij darmproblemen of overgewicht zul je toch een deel van het gras moeten vervangen of aanvullen met hooi...

Ik zou zonder krachtvoer rekenen op zo'n 80 a 90 euro aan hooi en stro per maand. Verbruik je minder is het fijn, maar dan onderschat je het minder snel...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:17

Ik vind het altijd raar dat er zulke strakke berekeningen worden gemaakt om een paard te onderhouden.
Een paard kost wat het nodig heeft en dat kan van dag tot dag en van jaar tot jaar verschillen.
Zo spelen weer, arbeid en de perfectie van de eigenaar vaak een grote rol.
Het weer voorspelt bijv. of je veel of weinig hooi kunt voeren en of er genoeg hooi en stro is en hoe duur het is door invloeden van weer is enz.
Kijk naar dit jaar, nu is het stro erg duur.
Je kunt alleen een richtlijn uittellen en dat moet jezelf doen door je eigen wensen te tellen.

Groetjes kim

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:46

Het is inderdaad in elk geval belangrijk dat je niet te krap rekent...
Als het tegenvalt heb je een probleem, en als het meevalt, kun je wat sparen of eens iets extra's halen. Als je moet gaan bezuinigen op hooi en strooisel en dierenarts omdat je anders je paard niet kunt betalen kun je beter geen eigen paard kopen...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:05

op zich geen verkeerde schatting, alleen vind ik 2 plakjes hooi echt heel erg weinig. Beetje pony eet bij voldoende ruwvoer al snel een half pak op een dag...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:40

Je kunt wel een richtlijn uittellen maar je kunt nooit helemaal precies uittellen wat het gaat kosten.
Dus als je iets uittelt ga dan niet voeren volgens deze telling en geen kruimel meer want zo werkt dat niet.
En idd als je paard in de winter geen gras kan eten zit je voor een groot paard algauw op een half tot een heel pak hooi per dag, dus tel maar gewoon 7 pakken per week.

Groetjes kim

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:07

kjoetie schreef:
op zich geen verkeerde schatting, alleen vind ik 2 plakjes hooi echt heel erg weinig. Beetje pony eet bij voldoende ruwvoer al snel een half pak op een dag...

Nagelbijten / Gniffelen nou.. niet de balen die wij hebben, dan ploft dat arme beest uit elkaar. Knipoog

Maar het is ook geen precieze schatting waar aan word gehouden tot de laatste kruimel,maar het gaat erom dat deze mensen weten wat het MINIMAAL gaat kosten om zo'n dier deze dingen te voeren.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:09

ik heb het over gewone balen he, niet die mammoetgevallen Nagelbijten / Gniffelen Maar dat zei je er niet bij in je openingspost. Mijn paard vreet bekant een baal per dag aan hoeveelheid ruwvoer..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 18:55

het zijn gewone balen. maar ze zijn heel strak geperst waardoor ik er niet zoveel van hoef te voeren. maar zelf vorig jaar met de gewone balen, kregen de koudbloeden samen 1 baal per dag,maar de warmbloed pony's kregen maximaal 2 plakken per dag.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:39

en dat was genoeg om de hele dag onbeperkt op te kauwen? Das dan idd heel strak geperst Nagelbijten / Gniffelen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:42

onbeperkt kauwen doe ik niet aan Clown
ze staan 12 uur per dag in de weide, krijgen 2X per dag brokken en sávonds laat tegen 12 uur s'nachts nog eens hooi waar ze minimaal een uurtje of 3 zoet mee zijn.
tegen de ochtend gaan ze alweer om 7 uur de weide op en vermaken zich daar weer vervolgens verder.
Dit is het dieet wat mijn dierenarts en de dierenkliniek in hochmoor heeft meegegeven wegens koliekaanvallen van mijn Tinkers.
sindsdien geen last meer gehad, dus ze doen het er goed op Ja ( ze kregen eerst het 'sportpaarden' dieet, veeeeel meer brokken)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:45

nou ja, als ze de hele dag maar wat te kanen hebben toch, maakt niet heel veel uit wat. Die van mij krijgt ook veel brok, maar ook veeel kuil Nagelbijten / Gniffelen maar als je andere mensen wat gaat aanraden, dan is het wel handig om daar ook rekening mee te houden, zo bedoel ik Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:50

veel ruwvoer is zeeeer belangrijk, vandaar dat de mijne allemaal elk jaargetijde op een stuk land van 1.2 hectare staan. en hooi als extra ruwvoer erbij ipv extra brokken wat ik eerst deed.
ze krijgen hier alleen basisbrokken ( zelfs mijn 'sport Tinker" die vollop in traning zit) gemengd met eiwit arme muesli en dus hooi en gras. meer basis kan het haast niet, maar ze doen het hier het allerbeste op ipv allerlei extraatjes, liflafjes enzo Lachen
Dus ik snap je gedachtengang helemaal, onbeperkt kauwen is het allerbeste voor the insodes van het paard. helaas ziet de outside er hier dan wat minder goed uit, want die schatjes van mij kennen geen maat en vreten zich zodanig klem dat ik ze naar buiten kan rollen als ik ze hun gang laat gaan Clown

Diegene die ik het wil aanraden wil eigenlijk het liefst helemaal geen hooi bijvoeren, alleen gras en misschien wat brokken. vandaar dat ik ermee bezig ben geweest omdat ik wel jouw gedachtengang heb, maar het in iets mindere mate voer.