Keuze: weiland en bak huren of pensionstalling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Keuze: weiland en bak huren of pensionstalling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 20:16

Ik heb vandaag een voorstel gekregen, waar ik toch serieus over na wil denken. Ik sta nu op een pensionstalling, goed naar mijn zin maar uiteraard is er overal wel eens wat, laten we eerlijk zijn Knipoog en ik zou samen met iemand anders voor een heel lage prijs twee weiden en een grote bak kunnen gaan huren.

In het pensiongeld zit hooi en stro, huur stal en weide in begrepen. De weide is goed, is aan één kant beschut door bomen waar ze onder kan staan, ze heeft nu alleen wel snotoogjes van de wind. Voer zelf kopen en klaarzetten, in de ochtend wordt gevoerd door de pensioneigenaar, als het paard in de winter binnen staat 's nachts worden ze in de ochtend buiten gezet. Beschikking over een verlichte bak, die helaas te zwaar is voor mijn paard om vaak gebruik van te kunnen maken. Alleen als het heeft geregend is ie hard genoeg om er in te kunnen. Er staan nu rond de 20 pensionpaarden. Er is een heel gezellige sfeer onderling, vaak rijden we samen een stukje naar het bos of zomaar buiten.

Daar hebben we de beschikking over een gedraineerde grote bak, ik schat iets van een 20x 60 m. Hij is nu omgeploegd geweest, dus heel zwaar maar ik weet nog niet hoe hij zal zijn als hij ingezakt is. Wel een zandbodem. Er is géén stal of schuilstal, die mag ook niet neergezet worden ivm vergunningsgezeur vanuit de gemeente. Ook een afdak zal wrs niet mogen. De weiden zijn groot, en kunnen desnoods nog in 2 gedeeld worden zouden de paarden niet samen kunnen staan. Hooi per baal afrekenen bij afname. De weiden zijn aan 3 kanten beschut, een door bomen, een door kassen en een door huizen. Degene waar ik mee zou gaan huren voert in de ochtend, ik in de avond (zij wonen vlakbij). Het is voor mij verder rijden, ong. 5 minuten met de auto, ik schat 7 min. met de scooter. Het is dichter bij het bos, en nog redelijk dicht bij de oude pensionstal om af te kunnen spreken.

Tot vandaag heb ik niet over vertrek nagedacht, dus veel vragen zijn er nog niet bij me opgekomen. Wel ben ik de weiden al gaan bezichtigen en ze zien er netjes uit.

Zijn er vragen die jullie meteen te binnen schieten? Laat maar horen, dan kan ik die morgen of overmorgen aan haar voorleggen en horen wat de antwoorden zijn aangezien ik vrij snel moet beslissen.

Wesco

Re: Keuze: weiland en bak huren of pensionstalling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:19

je moet zeker weten dat de ander afspraken na komt,
hoeveel toezicht is er op het land?
waar laat je spullen/voer?
hoe ziet het weiland eruit na dagen regen?
wie zorgt voor de omheining?
wie zorgt voor maaien?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:39

ik sluit me bij meissielief aan. Dat zijn goede dingen om over na te denken. Inspecteer het weiland ook eens op aanwezigheid van eventuele giftige planten.
Is er in de buurt misschien wel een stallingsmogelijkheid??
Niet dat het noodzakelijk is, maar uit je post begrijp ik wel dat je paard het nu gewent is. En met het oog op de komende winter is het wel even iets om bij stil te staan dus.
Is er verder mogelijkheid tot water geven aanwezig?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:26

Ik heb jaren op een pensionstal gestaan en heb nu een 'eigen' landje. Ondanks dat ik de luxe soms wel een klein beetje mis vind ik het heerlijk om geen rekening te hoeven houden met andere.
Ik geef hooi wanneer ik dat wil en hoeveel ik wil, geen gezeur als ik een emmer in de wei laat staan of speelgoed in de wei doe noem maar op.

De boer waarvan de wei is (ik betaal wel gewoon per paard, dus ik huur niet de hele wei, maar verder staan er geen andere dieren) houdt wel zelf de wei bij. Dus maaien (hooi komt ook van eigen land) en de omheining zorgt hij voor. Het is ook een hele makkelijke boer in overleg is er veel mogelijk, het is absoluut geen zeurpiet en hij heeft zelf ook paarden gehad vroeger.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 14:55

Hoi allemaal heel erg bedankt voor de reacties en het goede meedenken! Het landje gaat niet door. Ik ben vandaag nog eens gaan kijken en ondanks dat het supergoede en grote weiden zijn is er geen enkele verlichting, ook niet in de bak. En dat vind ik wel een minimale voorwaarde vooral omdat ik niet altijd in de gelegenheid ben om overdag te rijden. Ook is er geen electrische drinkvoorziening. Wat dan op zich nog niet eens zo'n probleem zou zijn, maar het is een behoorlijk takke-end naar het huis van de boer voor water, ik zag in elk geval geen watervoorziening vlakbij.

Het ontbreken van verlichting is ook met voeren 's avonds niet fijn, dan moet ik ze gaan zoeken met een lampie en dat gaat me allemaal net iets te ver. Voeg daarbij dat degene met wie ik het zou gaan doen ook graag op vakantie gaat (uiteraard hun goede recht!!) maar dan hebben we een probleem met voeren in de ochtend. Dus alle voors en tegens eens goed op een rijtje gezet maar het gaat hem niet worden voor mij.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:36

Kun je de weide niet alleen in de zomermaanden huren? Dan kan je doen met je dieren hoe en wat je wilt,heb je geen lamp nodig. En je kunt uittesten of het je bevalt,misschien wil je daarna niet anders. Op de langere termijn zijn er misschien wel oplossingen te vinden( hetzelfde principe,maar dan ergens anders) ,wbt lampen en water. Ken iemand,die 2 grote bakken heeft staan en regelmatig een paar jerrycans meeneemt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:51

getup schreef:
Kun je de weide niet alleen in de zomermaanden huren? Dan kan je doen met je dieren hoe en wat je wilt,heb je geen lamp nodig. En je kunt uittesten of het je bevalt,misschien wil je daarna niet anders. Op de langere termijn zijn er misschien wel oplossingen te vinden( hetzelfde principe,maar dan ergens anders) ,wbt lampen en water. Ken iemand,die 2 grote bakken heeft staan en regelmatig een paar jerrycans meeneemt.

Maar dan zit ik met hetzelfde probleem in de winter... zie maar eens alleen voor de winter een pensionstalling te vinden.. Die hebben ook liever klanten het jaar rond, dan sta ik straks misschien letterlijk in de kou met mijn paard.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:44

ja,daar heb je een punt. ik deed het wel zo,in de zomer stond mijn paard in de buurt van mijn werk en in de winter ergens anders , waar ze een goede bak hadden. Ik ken diegene goed, en kwam altijd per 1 oktober. Misschien kun je vast iets vooruit betalen (wel een bewijs vragen en/ of contract) zodat ze zeker zijn,dat je kunt komen. Maar voor dit jaar is het toch al geregeld, aangezien je nu de wei niet neemt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:50

edit: verkeerde antwoord in verkeerd topic Bloos