De verhuizing van een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De verhuizing van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:59

Heb ff de zoekfunctie gebruikt maar kon niet veel vinden (misschien iets over het hoofd gezien).

Mijn paard is net verhuist, naar een betere stal voor hem. Hij is daar nu twee weken. Je kunt merken dat hij nog wat aan het wennen is. Hij staat na een enorme ruzie apart. Wel naast de anderen, hij kan dus lichamelijk contact maken. Binnenkort komt er een merrie bij, deze komt bij hem in te staan en uiteindelijk is het de bedoeling dat ze bij elkaar komen te staan.

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het anderen gaat met een verhuizing van je edele viervoeter. Heeft het paard lang moeten wennen? Hoe gedroeg hij zich in die periode. Verandering naar jou toe in die periode? Nou noem maar op, kort gezegd, wat is jullie ervaring???

cemery

Re: De verhuizing van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:02

Opzich verschilt het een beetje. Toen ik eerst op een rustige stal stond voor twee weken haha. (slechte bak, slecht voer en slecht strooisel waar ik dus na enkele dagen achterkwam) besloot ik het paard toch maar elders te stallen. Daar is het veel groter dus had ze moeite met de omschakeling. Na ongeveer een maand was ze helemaal gesetteled en ging het weer wat beter.
Toch vaak zo dat het bij merrie's anders gaat dan bij ruinen. Knipoog

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:09

Mijn pony stond eerst op veel op stal, nu staat ze op een andere (rustige) gelegen plek in een weide.
Dat gaat allemaal heel goed, in het begin even een rangverdeling maar nu is ook alles oke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:42

Ik heb een ruin van 2.5, hij heeft tot zijn tweede met merries en een ruin gestaan, de twee ruinen begonnen wat met klieren. De hele zomer heeft hij tussen drie merries gestaan (hij was in die weide ook erg onderdanig naar de merries), nu staat hij bij alleen maar ruinen. Het botert ook nog niet tussen de leider ruin en die van mij (vandaar eerst apart). Er staat ook nog een oude ruin, alleen die kiest uit veiligheidsoverwegingen toch maar voor de leider ruin. Hoewel hij stiekum die van mij ook wel aardig vindt. Straks komt er een merrie, bij die van mij. Maar goed hij is nog erg aan het wennen en dat is voor de eigenaaar best lastig af en toe. Ik zit wel eens met schuldgevoel in de auto of ik er wel goed aan heb gedaan, maar ik weet dat dat zo is. Hopelijk went ie snel.

wira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:58

Ik heb mijn 3-jarige merrie begin dit jaar bij de fokker opgehaald en naar mijn toenmalige stalling gebracht. Ze had hier erg snel aard en het ging prima. Ook het zadelmak maken zonder bijzonderheden. Nog geen bok.. Naar een paar maanden verhuist naar een andere stal en ook hier ging de verhuizing bijzonder goed en was ze ook meteen 'thuis' zeg maar. Ze staat nu elke dag lekker op een grote wei met een ruin en nog twee andere merries.
Ik denk wel dat het ene paard natuurlijk niet het andere is. en dat het er ook wel aanligt of dat je paard van nature al een zenuwpees is ja of nee. En of er veel gebeurd op stal wat ze nog niet kennen. Bv: tractors, spelende kinderen in en rond de stal, honden enz
Maar mijn ervaring is dat ze meestal binnen twee weken wel gewend zijn aan dit alles.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:00

mijn 9jarige fjordje is op 7mei savonds naar zijn nieuwe onderkomen verhuisd, en daar in een stal gezet.. fout dus, dit doe ik nooit meer zo! hij was gestresst en vond het eng.

3 maandjes geleden heb ik hem weer verhuisd, sochtends om 9uur was hij op zijn nieuwe plekje, en hij is daar de weide in gegaan met 2 andere paarden. geen probleem, hij was hoogstens wat meer aanhankelijk.
nu heeft hij zijn streken weer helemaal terug, dus tijd om te wennen heeft hij wel nodig gehad in elk geval Lachen

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:32

mijn 15 jarige paard moest ik helaas na ong. 7 jaar van haar stal halen (hiervoor was het mijn verzorgpaard, door dood van eigenaar, kwam ze bij mij) toen kwam ze op stal met 3 verschillende paarden, ze reageerde goed op de andere paarden, liet alles maar een beetje gebeuren, kon wel merke dat ze haar houde stalmaatje miste, aldoor hinneke ens.
In die periode ging haar gezondheid achteruit: lichte slokdarmverstopping--> mager en ze stond bij de hele dag te luchtzuigen ging erg slecht, ze stond meer te luchtzuigen dan gras te eten:S ook nog eens een peesverrekking Huilen

Ze werd er dus niet beter op, nu kreeg ik de kans om bij ''haar oude stal'' --> boerderij terug te komen (gaan binnekort andere bewoners wonen. (betere weide, beter ruwvoer ens) dus twijfelde geen moment...nu ben ik dus weer terug naar haar oude boerderij sinds een maandje. Ze kwam samen te staan met een jaarlinger, een Bels! Bracht haar sochtends heen, stond eropeens een bels Clown ze liet ff weten wie er de baas was, *zo van hee dit was mijn terrein wat doe jij hier* Bloos me meisie is weer helemaal terug op haar plekkie, volgens mij had ze gewoon heimwee, ze word al voller en luchtzuigen doet ze vrijwel neit meer! Ze is nu het grote voorbeeld voor die jaarlinger! echt heel leuk om te zien Bloos nouja voor mij weer een hele zorg minder....

Volgens mij merk je snel genoeg wanneer een paard zich eenmaal thuis voelt..teminste dat heb ik bij mijnes gemerkt! hopen dat je paard ook zijn ''plekkie'' vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:54

Hij zal vast wennen. Hij is vrij rustig van aard. We hebben hem wel in de avond heen gebracht. Hij kwam in de stal, twee keer zo groot als zijn oude stal. Toen er voor het slapen gaan voor de laatste keer werd gevoerd, stond hij er zo bij alsof hij er al jaren stond. Het mooiste zou zijn dat hij met de anderen kan opschieten, misschien komt dat nog.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:59

Mijn merrie heeft wel vijf (!!) maanden moeten wennen aan haar verhuizing.

Ik zag haar veranderen van een coöperatief, rustig paard naar een krengetje dat over me heen liep, onrustig was, klierde en zeurde.
Dat is nu - gelukkig - over. Maar het duurde wel lang, zeg... pffff....

Voor mij voorlopig ook geen verhuizingen meer!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:05

Mijn manneke stond bij zijn vorige eigenaren altijd samen met een jonge merrie..maar hij heeft zich heel goed gehouden toen die werd verhuist.we hebben hem eerst wat tijd rustgegunt maar hij was echt super..morge moet hij misschien weer verhuizen (hij staat nu bij kennissen en morge komt die misschien naar huis) Dan staat hij in ieder geval niet meer alleen want we hebben een tweede paard gekocht (ook een ruin) hoop dat het goed gaat.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:08

De mijne die ik nu heb had het meteen naar zijn zin, maar die is ook snel ergens mee tevreden Clown

Mijn vorige paard had er wel moeite mee, die had echt 2 a 3 weken nodig om alles op een rijtje te zetten, at minder en schrikkerig ect. maar daarna was alles weer goed.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:22

Ik stond voorheen op een pensionstal in Deurne! Ik ben naar hier verhuist dus paarden mee, moesten eerst bij een vriend staan van mijn vriend ivm hier was nog niks klaar. En die vriend had wel weitje en klein bakje! Hij had zelf een paardje en twee shetjes. Daar waren ze al snel thuis. Geen enkel probleem gehad daar! Waren snel de baas mijn pony's haha! Maar goed na een maand hier naar toe gehaald, gewoon te paard. Gingen hier in de wei en ze waren ook al meteen thuis! Even later een paardje bij gekocht vanuit Belgie, In de wei bij de andere gezet zijn alle merries en vrij jong, denk dat dat ook wel meewerkt de leeftijd van de paarden! Maar die was ook meteen op haar gemak! Dus geen problemen met verhuizing gehad gelukkig Knipoog Denk ook dat het kwam omdat ze gewoon samen waren. Een paard alleen reageerd anders op zijn nieuwe omgeving, Dan met haar maatje Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:48

Mijn paard is wat dat betreft wel makkelijk, die sleep ik overal mee naar toe. Zo heb ik deze zomer ponykampen begeleid en haar gewoon meegenomen. Dezelfde avond van haar aankomst nog, reden we onze eerste ritten.
Je merkt wel dat het niet 'thuis' is, maar zolang ze voldoende buiten komt is ze helemaal gelukkig Lachen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:37

Onze tinker is heel wat verhuisd door omstandigheden en eigenlijk gaat het steeds op dezelfde manier. Hobbelt heel blij de trailer in. Komt er macho op nieuw terrein weer vanaf, de wei in alleen even of meteen in de groep. Een keer heen en weer showen en dan kop naar beneden en grazen. In zijn nieuwe box eigenlijk vanaf nacht een lekker liggen snurken enmeteen meedraaien in het stalsysteem alsof ie er al jaren staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:04

karuna schreef:
Onze tinker is heel wat verhuisd door omstandigheden en eigenlijk gaat het steeds op dezelfde manier. Hobbelt heel blij de trailer in. Komt er macho op nieuw terrein weer vanaf, de wei in alleen even of meteen in de groep. Een keer heen en weer showen en dan kop naar beneden en grazen. In zijn nieuwe box eigenlijk vanaf nacht een lekker liggen snurken enmeteen meedraaien in het stalsysteem alsof ie er al jaren staat.

Tja Flint is vrij onderdanig naar merries, maar naar de ruinen maakt hij niet de onderdanige kauwbeweging. Hij wordt ook niet de baas daar, de anderen zijn 1.80+. Flint een dikke 1.50 (ook tinker).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:14

mijn paard moest ook wel een paar maanden wennen toen ze hier kwam, dat had er ook mee te maken denk ik dat ze nog jong is en nog weinig ervaringen opgedaan had. Doordat ze vaker ergens komt nu, wordt ze makkelijker. Ik denk dat het enorm scheelt hoe het karakter van je paard is en ook of ze veel gewend zijn of dat ze hun hele leven op een plek gehouden zijn

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:39

Mijn paard is nu ongeveer anderhalve maand op haar nieuwe stalling. En pas nu begint ze naar mijn idee langzaam te wennen. Dit komt ook mede omdat ik juist in deze tijd heel weinig tijd voor haar had. Mijn paard is wel zeer onzeker en erg bang om alleen gelaten te worden. Ze ging van een kudde van rond de dertig paarden naar vier paarden en ook nog eens dag en nacht buiten. En veel rust. Daar moet ze nog steeds erg aan wennen. Gevolg is een drammerig, over je heen loop paard.

nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:17

Ik heb een erg stoicijnse haflinger, hem deed het niet zo veel (lijkt wel). Na aankomst eerst even apart een paar dagen zodat ze elkaar wel konden zien en toen in een enorm groot weiland met de kudde (zodat er genoeg vluchtruimte zou zijn). Even snuffen en t was helemaal oke....heb daar wel mazzel mee gehad denk ik.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:17

Wij hebben ze ook al bij elkaar in gehad, maar het ging voor geen meter. De leider van 1.80 begon vreselijk op hem te jagen, met zijn allen in volle rengalop op de sloot af. Ik heb staan bibberen aan de kant. Toen hebben ze hem in een hoek gedreven meerdere malen, om hem daar eens even flink onder handen te nemen (schoppen, bijten). Hij was verschrikkelijk bang, de volgende dag durfde hij er niet meer langs, ook als de leider aan het hek komt, schiet die van mij weg. De oude ruin deed gewoon mee, doe hij anders niet. Maar de oren bij de leider gaan nog steeds in de nek hoor. Gisteren ook weer geweest, Flint went al wat gelukkig, dan maar even apart in een weitje, hij kan over de omheining wel lichamelijk contact maken.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:20

Heb gister m'n pony verhuist naar een andere stal. Ze ging in de wei staan en begon met eten alsof ze nooit ergens anders had gestaan, precies zoals toen we haar kochten. Blijkbaar geeft niet niet veel om verandering, zolang er maar genoeg grasspietjes staan. Ze staat op dit moment nog wel apart in een afgezet weilandje waar ze wel over de draad in contact kan komen met andere paarden. Lachen

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:23

Mijn merrie was de eerste paar dagen nerveus, veel hinniken en draaien in stal. Dit ging al snel over en daarna werd ze rustiger dan ze op de vorige stal ooit geweest was. ik denk dat het dus een verbetering is geweest. Ze moest eerst apart van de andere paarden in het land, was madame het niet mee eens en sprong gewoon over de draadjes. Vandaar dat ze al snel bij de rest is gegaan (paar dagen) Nu staat ze al een paar jaar op het land samen met haar haflingervriend (ruin) Het is echt een stel mutsen samen, ze hebben het geweldig naar hun zin!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:27

Ligt aan het paard. Anouar is al een paar keer verhuisd en overnacht regelmatig ergens anders (wedstrijden, vakantie) Het doet hem weinig. Hij is snel bevriend met andere paarden.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:27

Hallo ,

Mijn paard is in korte tijd 2 keer verhuisd , de eerste stal heeft 2 weken geduurt eer hij zich thuis voelde .Nu weet ik op de nieuwe stal dat ik hem gewoon even moet "laten".
In de stal is hij erg onrustig als hij alleen binnen staat.

Ik rij en longeer hem , en beloon hem heel veel!

Uiteindelijk komt het allemal goed!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:30

Zaterdag is dus mijn paard naar huis gekomen..Geen enkel probleem. Hij voelt zich hier wel thuis. Is voor het eerst dat hij zonder andere paarden staat maar het gaat prima..morgen (dinsdag) word ons andere paard door een transporten naar huis gebracht..hoop dat die twee een beetje met elkaar overweg kunnen.we zullen het morgen wel merken.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:36

Hylke is 3 weken geleden verhuisd..
Van een manege waar hij bijna 22 uur per dag binnen stond, naar een pensionstal met 24/7 weidegang, alleen in de winter 's nachts op stal.
Hij is meteen in de groep gezet en het ging meteen goed..
Hij was de eerste weken enorm enthousiast en blij.. Ik heb nog nooit zo'n blij paard gehad.. Het was zelfs zo erg dat ik hem eerst aan de longe moest gooien voordat ik erop stapte..
Nu is hij nog steeds erg blij, gewend aan het naar binnen gaan en alle nieuwe geluiden en dikke vrienden met alle paarden in het land.. Ik weet 100% zeker dat ik een goede keuze heb gemaakt.. Voor mezelf, maar in de 1e plaats voor Hylke.