's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annelies200

's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:06

Hoihoi,
Even een vraag: mijn paard mag 's winters de wei niet in, wel mag hij in de stapmolen en in de longeerbak, is dit erg? Zijn er meer mensen die 's winters hun paard niet in de wei kunnen zetten?

jesito

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:09

Dus je paard komt eigenlijk bijna niet buiten in de winter, dit is doodzonde en eigenlijk niet goed voor je paard.
Mijn pony staan in de zomer dag en nacht buiten en in de winter snachts binnen en overdag in een paddock met steeds hooi en als het heel droog is mogen ze op de wei.

Groetjes kim

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:10

Als het echt nat weer begint te worden doe ik mijn paarde de paddock in of in de bak. Ligt aan het weer. Daar lopen ze zo'n beetje 5/6 uur met voldoende hooi en train ik ze 's avonds nog een klein uurtje.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:11

Bij heel veel stallen mag je in de winter niet de wei op. Dat is dus helemaal niet ze vreemd.
Het is jammer maar waar.

Als je de mogelijkheid hebt om je paard in een paddock te zetten voor een paar uurtjes is dat erg fijn.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:13

ik zet mijn paard in de winter ook niet op de wei maar in de bak omdat anders de hele wei omgeploegd word

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:14

Mijn wei is doorgaans 's winters ook te nat. Dan staan ze op kuil. Maar ze hebben wel een uitloopstal en de bak gebruik ik ook als paddock. Ze komen dus even goed de hele dag en nacht buiten. Das het voordeel van je paarden aan huis hebben Haha! ..
En nee het zijn geen ijslanders of fjorden ofzo.. gewoon KWPNers.. wel met een deken op. geeft wel iets meer vacht als dat ze binnen staan maar nog goed te doen.
Ik vind het ideaal!

Maar er zijn zo veel paarden die niet in de wei komen in de winter hoor! dat is niet "erg". het is alleen de vraag: hoe zorg ik er dan voor dat mijn paardje voldoende beweging, frisse lucht en sociaal contact krijgt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:26

Opzich is het niet erg als ze 's winters niet in de wei staan, maar dan vind ik een bak of paddock toch wel een pre, zodat het dier toch zo lang mogelijk naar buiten kan.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:44

Mijn pony staat 's winter altijd buiten.
Het is jammer dat het voor je paard niet kan.
Je moet er in ieder geval wel zorgen dat hij in de stapmolen en longeerbak blijft komen (als het kan) dan krijgt hij toch nog even lekker frisse lucht Knipoog

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:16

Bij ons op de manege, komen ze in de winter nooit op de wei

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:27

Bij ons kunnen ze in de winter ook niet op de wei vanwege overstromingen helaas maar het zal zo zijn. Ze krijgen dan wel gewoon kuilvoer en gooi hem gewoon dan even in de buitenbak niet lang maarja het is niet anders.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:30

Citaat:
is dit erg?

Natuurlijk is dit erg, je sluit een dier dat gemaakt is om 14 kilometer per dag te lopen op in een ruimte van 3 bij 3, een dier dat gemaakt is om in een groep met soortgenoten te leven, die sluit je op in z'n eentje, een dier dat gemaakt is om alleen in de buitenlucht te leven, sluit je op in een hokje binnen ... Iedereen die een beetje hierover nadenkt kan bedenken dat paarden hier volledig gefrustreerd van raken.. Als ik jouw was zou ik snel een nieuwe stalling zoeken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:33

nou zeg, als er ipv een wei een flinke paddock is met voldoende te eten en het liefst een maatje, lijkt mij dat heel acceptabel. Ze kunnen dan iig lekker bewegen en sociaal bezig zijn.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:38

bij mij gaan ze in de zomer altijd op wei nu staan ze snachts op stal en overdag gewoon in de wei tot het donker word.
Vind het niet ideaal het paard de hele winter op stal te houden.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:54

Visconti schreef:
Citaat:
is dit erg?

Natuurlijk is dit erg, je sluit een dier dat gemaakt is om 14 kilometer per dag te lopen op in een ruimte van 3 bij 3, een dier dat gemaakt is om in een groep met soortgenoten te leven, die sluit je op in z'n eentje, een dier dat gemaakt is om alleen in de buitenlucht te leven, sluit je op in een hokje binnen ... Iedereen die een beetje hierover nadenkt kan bedenken dat paarden hier volledig gefrustreerd van raken.. Als ik jouw was zou ik snel een nieuwe stalling zoeken.

dus jij denkt ook dat iedereen zomaar naar een andere stal kan gaan? sorry hoor maar vind het een beetje raar gezegt van je. Niet iedereen heeft weiland in de winter. Niet iedereen kan alles hebben. Dan maar geen wei en een paar uurtjes in de buiten bak enz.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:58

de meeste weilanden zijn te nat in de winter, dus logisch dat je er dan niet op kan, gewoon kijken of je paardje overdag wel los in de paddock kan

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:10

Als ik jou zo hoor komt ie in de stapmolen en in de paddock - als jij dan ook nog wat met 'em doet, komt ie in ieder geval 3x/dag de stal uit. Natuurlijk was het beter als ie de hele dag buiten kon - maar gegeven de omstandigheden is dit acceptabel denk ik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:55

Ik vind dat een groot nadeel, daarom heb ik voor Anouar een ander onderkomen gezocht en Macy erbij gekocht voor gezelschap. Hier kunnen ze zomer en winter dag en nacht buiten

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:00

bij heel veel stallen is dat zo, het is natuurlijk heel fijn als je paard gewoon op de wei kan, maar als het gewoon niet kan, dan houd het op. je paard gaat er egt niet dood van. ik zou alleen wel proberen je paard zovaak mogelijk los te gooien

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:17

Ja natuurlijk ga ik dat proberen! Ik wil dat mijn paardje zo vaak mogelijk naar buiten komt.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:10

Bij ons op stal gaan de paarden 's winters ook niet de wei op, omdat het land gewoon te slecht wordt. En met paarden erop heeft het gras ook niet veel kans om te groeien.Knipoog De meeste paarden bij ons vinden het niet eens leuk om met die kou en het slechte weer buiten te staan en aangezien ze nu nog overdags buiten staan, gaan ze rond een uur of 5 toch wel graag naar binnen. Er worden in de winter groepjes opgesteld en elk groepje paarden gaat dan elke dag zo'n 2 uur in de paddock. Ook kan je ervoor kiezen dat je paard in de stapmolen wordt gezet door het personeel, maar daar moet je wel voor betalen. Dus als je paard én in de paddock gaat met een paar andere paarden én in de stapmolen wordt gezet én je komt zelf nog, komt hij er dus 3 x per dag uit. Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:13

Bij ons mogen de paarden vanaf het najaar tot het voorjaar ook de wei niet op.
Ze lopen dan afhankelijk van het weer elke dag een paar uur tot een hele dag in een zandpaddock.
Ze komen er dan in ieder geval even lekker uit om hun beentjes te strekken en even te kunnen rollen enzo.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:37

Mijn paard staat 24-7 op de weide, ik vind dit toch het beste voor mn paard.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:04

Het is idd niet ideaal. Wat ik me afvraag over de paarden die maar een paar uurtjes (of misschien helemaal niet) op de wei of in de paddock mogen, zijn dat dan geen lopende bommen tijdens het rijden? Mijn paard staat in de winter overdag op de wei en is zelfs dan nog super fris.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:59

capopjekop schreef:
Opzich is het niet erg als ze 's winters niet in de wei staan, maar dan vind ik een bak of paddock toch wel een pre, zodat het dier toch zo lang mogelijk naar buiten kan.

mee eens

In de winter kan het ook bij helder, zonnig en koud weer ook gevaarlijk zijn om je paard op de wei te zetten ivm hoefbevangenheid.

Maar een paddock oid is toch wel een must! En dan niet 2 uurtjes per dag, maar het liefst zo lang mogelijk. Als dat niet kan, raad ik je aan om uit te kijken naar een andere stal. Op marktplaats staan heel vaak advertenties.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:38

Niet zo vreemd dat hij in de winter niet op de wei mag, dat mag bij ons ook niet.

Momenteel staat mijn verzorghaf nog lekker 24/7 buiten. Als het te slecht wordt gaat hij naar binnen en komt dan een uur of 4 per dag in de paddock, daarnaast rijd ik hem nog.

Een paar uur per dag buiten staan vind ik persoonlijk erg belangrijk, lekker in de frisse lucht een beetje staan lummelen, heerlijk leven toch?

Ik hoop dan ook op een koude en droge winter, dan kan hij overdag lekker een paar uur de wei in.