Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
NatasjaM schreef:Ik heb thuis kleigrond en daar heb ik een laag ophoogzand (40 cm) opgestort. Wal van klei (die uitgegraven was) er tegenaan en gaan met die banaan! Tot op heden nog weinig last gehad van een drassige bak moet ik zeggen. Kosten vallen mee; zand 9 Euro per m2 en dan natuurlijk nog de kosten van de kraan. Hij is wel vrij zwaar als hij droog is en zeer goed te rijden als het nat is. Weet dat het niet het meest ideale is, maar daar had ik ook het geld niet voor, dus dan is dit beter dan niets
). Zand lijkt me inderdaad het goedkoopst. Zorg alleen wel voor een goede afscheiding aan de bodem, omdat anders al je zand eruit loopt. En als het lukt is het t prettigst om de bakrand wat scheef naar buiten te zetten, zodat je genoeg ruimte voor je been hebt als je op de hoefslag rijdt (met zelf nu hoe irritant het is om met je been tegen de bakrand aan te zitten, zelfs als het geen zeer doet). NatasjaM schreef:Ik heb thuis kleigrond en daar heb ik een laag ophoogzand (40 cm) opgestort. Wal van klei (die uitgegraven was) er tegenaan en gaan met die banaan! Tot op heden nog weinig last gehad van een drassige bak moet ik zeggen. Kosten vallen mee; zand 9 Euro per m2 en dan natuurlijk nog de kosten van de kraan. Hij is wel vrij zwaar als hij droog is en zeer goed te rijden als het nat is. Weet dat het niet het meest ideale is, maar daar had ik ook het geld niet voor, dus dan is dit beter dan niets
djinnie schreef:NatasjaM schreef:Ik heb thuis kleigrond en daar heb ik een laag ophoogzand (40 cm) opgestort. Wal van klei (die uitgegraven was) er tegenaan en gaan met die banaan! Tot op heden nog weinig last gehad van een drassige bak moet ik zeggen. Kosten vallen mee; zand 9 Euro per m2 en dan natuurlijk nog de kosten van de kraan. Hij is wel vrij zwaar als hij droog is en zeer goed te rijden als het nat is. Weet dat het niet het meest ideale is, maar daar had ik ook het geld niet voor, dus dan is dit beter dan niets
Dat klinkt wel als een hele slimme oplossing. En als de bak (te) zwaar is als hij (erg) droog is, kun je hem dan niet gewoon met regelmatig sproeien wat vochtig houden? Al snap ik wel dat er niet tegenop te sproeien valt als het 30 graden is buiten..![]()
Je hebt tegenwoordig zoveel mooi spul voor in de bak, maar zelf vind ik 'zandbakken' nog steeds het prettigst om in te rijden (je ziet steeds meer een soort van stof in bakken liggen en dan bedoel ik niet kuche kuche stof...). Zand lijkt me inderdaad het goedkoopst. Zorg alleen wel voor een goede afscheiding aan de bodem, omdat anders al je zand eruit loopt. En als het lukt is het t prettigst om de bakrand wat scheef naar buiten te zetten, zodat je genoeg ruimte voor je been hebt als je op de hoefslag rijdt (met zelf nu hoe irritant het is om met je been tegen de bakrand aan te zitten, zelfs als het geen zeer doet).
rashida schreef:NatasjaM schreef:Ik heb thuis kleigrond en daar heb ik een laag ophoogzand (40 cm) opgestort. Wal van klei (die uitgegraven was) er tegenaan en gaan met die banaan! Tot op heden nog weinig last gehad van een drassige bak moet ik zeggen. Kosten vallen mee; zand 9 Euro per m2 en dan natuurlijk nog de kosten van de kraan. Hij is wel vrij zwaar als hij droog is en zeer goed te rijden als het nat is. Weet dat het niet het meest ideale is, maar daar had ik ook het geld niet voor, dus dan is dit beter dan niets
Hoever is het klei uitgegraven??
Heb je er nog iets tussen gedaan bv doek tussen de kleilaag en zandlaag?
We hebben hier zeeklei en das niet zon lekkere grond om een rijbak te maken die niet te zwaar gaat worden!
vraagje nog hoe groot is jouw bak en hoeveel kub zit erin??
Arielle_ schreef:Wij hebben agtergrond bodem, heerlijk
ik niet helaas!! NatasjaM schreef:Ik zie mezelf al met de gieter door de bak gaan![]()
Nat houden lukt alleen door te sproeien en da's wat lastig in mijn geval, omdat ik geen waterleiding heb, alleen maar een handpomp.
Met een wal van klei eromheen blijft het zand ook mooi binnen
Ik zie je ook al gaan met de gieter! Geweldig... Heb je wel meteen extra lichaamsbeweging (zou in mijn geval niet eens zo heel verkeerd zijn!)
Arielle_ schreef:Wij hebben agtergrond bodem, heerlijk

Cassidy schreef:Arielle_ schreef:Wij hebben agtergrond bodem, heerlijk
Agterberg ken ik wel, maar Agtergrond???![]()
Zand is niet gelijk aan zand. Het is afhankelijk van de vorm van de korrel of het zand een beetje stevig blijft als het droger wordt, of dat je een echt mul strandidee krijgt. Drainage is belangrijk, ondergrond, worteldoek en drainage.
Zelf aanleggen is natuurlijk goedkoper dan iemand in de arm nemen, maar je kunt niemand de schuld geven als het niet zo uitpakt als jij dat uiteindelijk wilt hebben. Proberen een bak aan te passen omdat je in je zuinigheid maar wat hebt aangeklooid, kan op den duur aardig in de papieren lopen (of je rijdt er nooit meer in, omdat het gewoon ten kosten gaat van je paard).
Mijn advies: neem iemand in de arm, ook al gaat dat meer kosten.
haha Cassidy schreef:Waar je ook aan kunt denken is het gebruiken van rubbertegels in de rijbak. Voorkomt dat je paard te diep wegzakt, en de rijbak blijft ten allen tijde berijdbaar.
http://www.ridcon.de/

djinnie schreef:NatasjaM schreef:Ik zie mezelf al met de gieter door de bak gaan![]()
Nat houden lukt alleen door te sproeien en da's wat lastig in mijn geval, omdat ik geen waterleiding heb, alleen maar een handpomp.
Met een wal van klei eromheen blijft het zand ook mooi binnen
HihihiIk zie je ook al gaan met de gieter! Geweldig... Heb je wel meteen extra lichaamsbeweging (zou in mijn geval niet eens zo heel verkeerd zijn!)
Kleiwal is super oplossing, denk zelfs dat het minder 'gevaarlijk' voor paardebeentjes is dan een rand van hout.
, dus ik met een gieter kan ik me dan ook nog wel voorstellen.... Ben het niet van plan, maar toch
. Dus het advies in geval van een wal van klei is wel om dan niet strak langs de rand te gaan rijden (in ieder geval niet meteen). Ik heb nog weken lang moeite gehad om langs de bewuste plek in de bak te rijden en heb er een paar fikse littekens aan overgehouden (mijn paard had gelukkig helemaal niets). Nu zijn we een hele tijd verder en heeft de kleiwal zich goed kunnen 'zetten' en is dus de overgang van zand naar klei een stuk geleidelijker geworden.