Rijbak thuis: Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Rijbak thuis: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:39

Hoi paardenmensen,

Ik krijg straks mijn paard aan huis en wil dus ook een rijbak aanleggen. Ik had hier even twee vragen over:

-De bak wordt 16x22 max. is dat genoeg? Of zou je het anders indelen?
-ik vraag me af of ik nou gras moet doen (Hij krijgt namelijk maar een weilandje van 32 m2) of gewoon aarde en misschien later alsnog inzaaien...

Bedankt voor de tips!

Mandy_Fjordy

Re: Rijbak thuis: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:41

Dat weilandje is niet zo heel erg groot toch?
Maar 16x22 is toch best wel een redelijke bak. Ik bedoel je kan erin rijden. En dan moet je al blij zijn. =)
Wat voor paard krijg je!
Iig veel plezier!
En het wordt toch bijna winter en staat je paard toch niet zoveel op de wei.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:51

Wat ik zou doen (als ik maar zo'n klein stukkie had, want persoonlijk vind ik het echt heel klein) is gewoon helemaal inzaaien en dan in de wei rijden!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:51

Ik vind het persoonlijk erg klein voor een rijbak, ik zou liever alles gras laten en daarin met bordjes werken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 14:52

Mandy_Fjordy schreef:
Dat weilandje is niet zo heel erg groot toch?
Maar 16x22 is toch best wel een redelijke bak. Ik bedoel je kan erin rijden. En dan moet je al blij zijn. =)
Wat voor paard krijg je!
Iig veel plezier!
En het wordt toch bijna winter en staat je paard toch niet zoveel op de wei.

Nee het is waardeloos eigenlijk dat weiland... Maar hij kan er even in grazen Knipoog
Ik wou ook een sprongetje maken in mijn inimini rijbakje. Dan wordt hij misschien wat klein....
Ik krijg eerst een Haflinger die wil ik voor de sgw trainen Tong uitsteken. Als alles goed gaat ga ik misschien over op volbloed of kwpn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:54

Persoonlijk zou ik dat geen bak noemen maar een paddock
20 x 20 is een grote volte. Nergens kunje dus lekker rechtdoor.
Wat natuurlijk wel fijn is voor in de winter als je dat draineert zodat het altijd droog is.
Kun je die 32m2 ook niet bij de bak trekken, want hoe groot is dat stukje? Ik denk dat hij dat in een halve dag kaal heeft gegeten Lachen

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:57

32 m2 voor een wei is niet groot, dat is iets meer dan 6 m. x 5 m.. Kun je dan niet beter een grote bak doen met zand, want het gras is toch ook zo op?! Ik ken iemand waarvan haar paarden vrijwel nooit op het gras komen. Zij heeft een bak waar je lekker in kunt rijden en paarden kunt losgooien en daarnaast nog een aantal paddocks. Maar dat is maar net waar je voor gaat.....

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:57

Ik denk iid, dt dat bakje wel iets te klein word.
Zoals andere al zeggen, ik zou gewoon je weiland goed draineren en dan lekker op het land rijden, dan heeft je pony ook nog een lekker stukje land om te grazen! Lachen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:58

Ben het met RK eens: dat kleine stukje wei heeft hij zo kaal. Dan wordt dat ook een stukje kale grond waar niets te eten valt. Ik zou dus ook alles samenvoegen en er een bak van maken.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:00

Dat wordt wel een erg klein bakje.... mijn fjord staat in een 15x 15 (misschien wat groter), maar daar rijd ik niet in (word je duizelig van). Longeren doen we er wel en voor loswerken is het een perfecte afmeting.

Je kunt proberen alles in te zaaien en dan te rijden. Of gewoon een hele grote bak maken en ergens anders een stukje weiland zoeken....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:03

oh en de lange zijde in 24 m... Heb ik net nagemeten... Ik krijg dan wel een klein hoekje in de punt bij de A, maar dat maakt me niet uit. De kleinste rijbak waar ik in heb gereden was 10x12m en dat was beholpen. De kleinste bak waarin ik heb gesprongen was 9x18m en dat wou net. (beide met een pony van 1m49)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:04

Als de grond zo ligt zou ik van het hele gebeuren een bak maken. Een "weide"van 32 m2 is maar een postzegel. Die heeft ie in één dag kaal! Als weide heb je daar in mijn ogen dus niets aan.
Dan kun je beter van het geheel een grotere bak maken. Daar kun je 'm in losgooien. En in rijden.
Als je 'm overdag genoeg hooi geeft, hoeft hij zich niet te vervelen in het zand. Het hooi zou ik dan wel weer in een bak o.i.d. geven, ivm zandkoliek.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:06

Of het misschien gaat of niet, het is niet goed voor de benen van de pony, en helemaal een paard is onmogelijk.
Ik zou er persoonlijk geen bak van maken maar een paddock (samen met de 32m2) dan heeft hij een redelijke ruimte (maar imo nog te beperkt) om zelf te kunnen bewegen. En dan naar een ponyclub in de buurt om te rijden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:06

Dat weilandje kan er niet bij... Het loopt namelijk uit in een punt en dan moeten we een "korte zeide" van 3m breed nemen... Lijkt me niet goed voor zijn beentjes. Als ik de lange zijde 25m maak is die zijde nog 8,5m en loopt die door in een stompe hoek. Daar is nog wel door te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:07

Dan zou ik het allemaal wei maken en elders gaan rijden Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:08

Tsja... nog een nadeel... Ik heb geen trailer. Ik wou wel veel buitenrijden om hem recht te richten...

Oh ja... Hij krijgt ook een paddock van 10x8 met uitloopstal . Daar staat hij 's avonds.

's zomers staat hij overdag in een andere wei, iets verderop. Dat kleine weitje is extra, om een uurtje op te staan in de herfst/lente.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 17-10-07 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:10

Ik zou me afvragen of je wel de omstandigheden hebt om een paard te houden, de afmeting die je noemde voor een bak is echt te klein daar kan je niet normaal in rijden en al helemaal niet springen een 'weide' van 32 m2 kan je paard misschien net 1 draf pas in zetten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:11

Geen buren met een bak waar je een dealtje mee kunt sluiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:12

Charaz , jij zegt het, ik dacht het..
Dacht laat ik nu niet meteen flauw zijn Lachen Hoor namelijk ook niks over een maatje... Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:13

Charaz schreef:
Ik zou me afvragen of je wel de omstandigheden hebt om een paard te houden, de afmeting die je noemde voor een bak is echt te klein daar kan je niet normaal in rijden en al helemaal niet springen een 'weide' van 32 m2 kan je paard misschien net 1 draf pas in zetten.

Ik heb het al met een kleinere bak gedaan (10x12) dus ik weet dat het in principe wel kan mijn bak wordt dus (25x16). En ik heb 'zomers dus een stukkie grond op hem in te zetten. (iets verderop, iets van 20x80 m2) maar daar kan ik niet rijden.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 17-10-07 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:15

Sorry hoor maar ik vind het ook veel te klein heeft je paard wel een vriendje of staat ze alleen??

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:16

MLoeser schreef:
Charaz schreef:

Ik heb het al met een kleinere bak gedaan (10x12) dus ik weet dat het in princiepe wel kan. En ik heb 'zomers dus een stukkie grond op hem in te zetten. (iets verderop, iets van 240 m2) maar daar kan ik niet rijden.

Ik moet er niet aan denken om zo'n 'bak' te rijden, en mijn paard/pony al hele niet.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:17

Ja maar, 10 bij 12 meter is net een kleine volte!!! Wat voor een oefeningen heb je daar dan gedaan?? Rondje stappen, draven? Want galopperen kan al helemaal niet!
Als je een jong paard hebt, die knalt met zn lichaam tegen de zijkant.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:22

Idd veel te klein voor een rijbak!! Zaai het in dan heeft je paardje er nog wat aan, en ga lekker buiten rijden!! Er is misschien wel een stukje gras waar je op rijden kan?? Anders iemand met een bak of manege waar je rijden kan!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:22

Een jong paard wil ik nog helemaal niet op zo'n kleine volte (10 meter) hebben, laat staan om hem daar standaard op te rijden!