lekker wintervachtje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal78

lekker wintervachtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 16:45

hoi ik wil volgend jaar eigenlijk wel eens me paard een lekker wintervachtje laten kweken(eigenlijk dit jaar wel maar ben al begonnen met dekens) maar nu ff mijn vraag ik rijd elke dag en hij zweet dan ook als hij dan een wintervacht heeft kan ik hem dan zo op stal zetten met zweetdeken op? ik heb altijd jaren dekens op gehad dus niet zoveel verstand ervan als ik hem nu zonder laat staan Bloos
hoop dat iemand mij een antwoord kan geven Haha!

Anoniem

Re: lekker wintervachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:54

Als hij niet op de tocht staat denk ik wel. Maar ik zou hem toch even een beetje droogmaken alvast voor je hem een zweetdeken op doet.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:57

Ja hoor, kan best Lachen Maar idd wel voor de zekerheid ff goed droogwrijven!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:02

bedankt
ja ik stap hem altijd goed uit dan en dan komt ie daarna op stal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:40

Die van mij staat ook zonder deken, met een lekker wintervachtje.
Na het rijden eerst even stappen, op adem laten komen en de spieren rustig laten afkoelen, dan gaat hij altijd even de stal in.
Dan doe ik hem even opwrijven..
Kleine uitleg tussendoor.. de meeste mensen hebben vroeger op de manege geleerd dat je moet 'droog'wrijven met stro. Het woord droogwrijven is eigenlijk verkeerd, en komt van 'op'wrijven: de haren recht overeind wrijven met stro. Dit werd vroeger altijd gedaan bij de werkpaarden. Door de vacht omhoog te zetten komt er ruimte voor een klein laagje stilstaande lucht, waardoor het paard sneller opdroogd en niet zo snel afkoelt. Een soort zweetdeken dus, die paardenvacht, en dus is een echte zweetdeken eigenlijk niet nodig!
En dan zet ik hem gewoon weer buiten. Als het echt slecht weer is, met regen of flinke vorst, dan leg ik een extra berg hooi binnen in de uitloopstal, dan staat hij een half uurtje binnen waar het droog is en wat minder waait, zodat ie rustig kan drogen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:48

Maar tegenwoordig lees je toch ook veel, dat je juist niet moet droogwrijven? Als je de natuur zijn gang laat gaan, dan wordt door de warme huid eerst de onderharen droog en daarna de dekharen. Als je gaat wrijven smeer je het natte van de dekharen weer terug op de huid, waardoor het paard juist kou vat. Net als dat wij dat doen met een natte huid, maar niet met een jas aan die van buiten nat is. Toch?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:01

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:13

Over dit stuk heb ik weer gehoord dat het niet wetenschappelijk onderbouwd is...
Maar ik weet het verder ook niet hoor Haha!

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:50

M'n kwpn'er staat altijd lekker dik in z'n vacht, omdat hij met geen mogelijk dekens op kan (hij sloopt en vreet ze)
Als ik gereden het gooi ik een lekker plak hooi in de stal, pak hem in met een fleece- en een halsdeken en ongeveer een uurtje later haal ik hem er weer af. Hardstikke handig
Dus, als je je paardje volgend jaar een wintervacht laat kweken, kan je hem makkelijk op stal zetten met een zweetdekentje. Pas wel op dat je hem niet te lang op laat liggen, want doordat de deken het zweet opneemt, wordt hij nat en kan je paardje kou vatten als 'tie hem te lang omheeft. Suc6 volgend jaar!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 07:39

bedankt voor alle antwoorden.
ik ben al begonnen ik had alleen nog maar een regendeken 0 grams op en de fokker van mijn paard zei dat ik het nu nog wl af kon doen omdat het nog niet zo koud was.
ik heb het idee dat me paard dit veel lekkerder vind Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:45

Anouar had vorig jaar ook een dikke vacht, ik liet hem gewoon zonder deken buiten opdrogen, geen probleem hoor.

Droogwrijven/opwrijven ben ik geen voorstander van, om de reden die Jennyxx al geeft

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 11:21

worden ze dan niet koud als je ze bezweet buiten zet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:25

Neehoor. Zodra het paard voldoende afgekoeld is stopt het lichaam met produceren van zweet. Het zweet wat dan nog in de vacht zit trekt naar buiten, de huid en onderste haren zijn de vrij snel droog en het vocht verdampt gewoon uit de bovenste haren. Net als een regenjas eigelijk. Als de buitenkant van de jas nat is en de binnenkant droog is dat niet koud

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 17:59

oke bedankt Haha!

Ynto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:58

Nicky heeft ook een super dikke vacht, als hij erg heeft gezweet gaat lekker de zweet deken aan. En lekker op stal blijven uit de tocht.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:30

Lekker dat jij het zo lekker vindt. Hoop dat je paard het ook lekker vindt, dat jij het zo lekker vindt. Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 16:47

Haha! Haha!