Stalling 24/7 of weide 24/7?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Stalling 24/7 of weide 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 09:41

Wat vinden jullie? Mijn paard is 1.78m.

Nu op een manege:
- 3x3 stal
- 2 uur per dag uit stal
- paddock
- stapmolen
- solarium
- kastje
- binnenbak
- buitenbak
- bos op 10 min afstand
- uitmesten inbegrepen
- wordt 3x per dag gevoerd
(3x 3/4 biks, 2x dubbel kuil)
- €300,- per maand
- 15 min met de scooter

Anders op het weiland:
- 24/7 op het land, zomer en winter
- manege op 5 min afstand
Deze manege heeft 2 binnenbakken, 2 buitenbakken,
een springweide, een stapmolen en een overdekte longeerring.

- bos op 10 min afstand
- zelf voeren
- geen kast
- naar een manege toe om te rijden
- prijs weet ik nog niet (vast niet veel)
- 8 min met de scooter

Wat vinden jullie?

jesito

Re: Stalling 24/7 of weide 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:46

Zeker 24/7 wei.
De optie bied voor jouw persoonlijk ook meer pluspunten zoals waarschijnlijk goedkopere stalling, kortere reistijd en een happy paard.

Groetjes kim

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:58

Mijn pony staat 24/7 op de wei met schuilgelegenheid.
Ze is nog niet ziek geweest en heeft het er naar haar zin (ziet er gezond uit enz)

Ik denk dat als jij meer bent van het 'Ik wil luxe' je niet voor het weiland moet gaan. Gewoon weg omdat het minder luxe is dan een manege.

Zelf zou ik zeker kiezen voor het weiland, omdat ik het gewoon zielig vind om een paard in een stal neer te zetten 24/7.Máár ik vind dat het er ook een beetje aan ligt wat je met je paard doet.
Echte wedstrijdpaarden, tja daarvan vind ik dat ze echt wel een stal nodig hebben.

Je moet even nagaan of je gebruik maakt van de 'luxe dingen' van je manege.
En hoevaak? Want die heb je natuurlijk niet op een weiland.

Dan wil ik er nog even bij zeggen; Je hebt wel geen zadelkast in je weiland staan maar daar kan je wel een oplossing voor bedenken. Ik heb er bijvoorbeeld een hele stevige (waterdichte& zwaar) kist staan die met kettingen aan een paal staat vastgebonden. De kist is ook afgesloten. Daar bewaar ik vanalles in. En tot nu toe is dat altijd goed gegaan. (Ik heb er wel een klein stukje wei voor afgezet)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 10:00

PrettyPony schreef:
Mijn pony staat 24/7 op de wei met schuilgelegenheid.
Ze is nog niet ziek geweest en heeft het er naar haar zin (ziet er gezond uit enz)

Ik denk dat als jij meer bent van het 'Ik wil luxe' je niet voor het weiland moet gaan. Gewoon weg omdat het minder luxe is dan een manege.

Zelf zou ik zeker kiezen voor het weiland, omdat ik het gewoon zielig vind om een paard in een stal neer te zetten 24/7.Máár ik vind dat het er ook een beetje aan ligt wat je met je paard doet.
Echte wedstrijdpaarden, tja daarvan vind ik dat ze echt wel een stal nodig hebben.

Je moet even nagaan of je gebruik gaat maken van de 'luxe dingen' van je manege.
En hoevaak?

Dan wil ik er nog even bij zeggen; Je hebt wel geen zadelkast in je weiland staan maar daar kan je wel een oplossing voor bedenken. Ik heb er bijvoorbeeld een hele stevige (waterdichte& zwaar) kist staan die met kettingen aan een paal staat vastgebonden. De kist is ook afgesloten. Daar bewaar ik vanalles in. En tot nu toe is dat altijd goed gegaan. (Ik heb er wel een klein stukje wei voor afgezet)

Dat laatste is wel een heel goed idee, ja!

Ik rijd geen wedstrijden, ik rij recreatief, maar ik wil het dressuur niet verwaarlozen.
In de winter zal ik zo'n 3x per week in de bak rijden en 1 a 2x in het bos en in de zomer 1x per week in de bak en 3 a 4x in het bos.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:38

Is er wel een schuilgelegenheid in de weide voor je paard?
En een weidemaatje? (alleen is ook maar alleen)
Zo ja: dan ging ik per direct voor de weide.
Denk dat je je paard geen groter plezier kunt doen!

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:44

CSAArabians schreef:
Is er wel een schuilgelegenheid in de weide voor je paard?
En een weidemaatje? (alleen is ook maar alleen)
Zo ja: dan ging ik per direct voor de weide.
Denk dat je je paard geen groter plezier kunt doen!

Je moet inderdaad wel even kijken voor een schuilgelegenheid.
Ook omdat je paars nu haast altijd binnen stond.
En hoe meer vriendjes hoe beter Pling

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:48

absoluut woor het weiland! ik denk dat je paard dat ook veel fijner vind dat hele dag in een stalletje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:17

Weiland, zeker weten Ja

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:22

ik zou een andere optie zoeken, waar ze vaker op de wei komen, omdat je dan je paard na het rijden lekker in de stal kunt laten opdrogen en ik neem aan dat de manege bak gebruiken ook niet gratis is

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:45

Geen twijfel mogelijk, weiland!

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:50

Inderdaad, zeker weten optie 2! Lachen
Staan er wel meer paarden?

Ik vind optie 2 toch zeker beter,
Wat houd je tegen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:51

Weiland klinkt misschien ideaal. Maar je moet er minimaal 1 keer per dag heen om te voeren, ook als je ziek bent of op vakantie. Tenzij je iemand kan vinden die dat voor je doet.

Ik weet niet of je ook zelf achter je hooi aanmoet gaan, of je de weilanden zelf moet onderhouden of dat dat gedaan wordt. Is er verlichting voor in de wineter als het vroeg donker wordt. Voel je je er veilig in het donker in je eentje?

Wat als je paard ziek is of stalrust moet hebben ivm een blessure, heb je dan een uitwijk waar je terecht kunt? Hoe erg vindt je het als je paard zwaar bezweet en warm is na een stevige rit en het is koud winderig weer. Kun je ermee leven dat hij dan meteen de wei in moet?

Zijn vragen waar je toch een antwoord op moet hebben voordat je de keuzen maakt vor 24 uur per dag weiland. Maar optie 1 paard maar 2 uur per dag de stal uit is al helemaal geen keus in mijn ogen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:52

Heb je bij de wei ook de mogelijkheid om je paard tijdelijk op stal te zetten bij ziekte?
En je zegt dat je geen kastruimte daar hebt, kan je dan wel je spullen daar kwijt?
Dat opdrogen na de les is geen probleem met een waterdichte, ademende regendeken. En als je stappend onder een wollen deken naar huis gaat zijn ze ook zo goed als droog na 10 minuten.
Maar als je s'winters met zadel+deken(s)+poetsspullen+EHBO op de scooter moet zie ik dat wel als een probleem.

Mijn paarden staat 24/7 buiten, maar kunnen bij ziekte tijdelijk op stal (2x nodig geweest in 8 jaar tijd). En ik heb een poos met mijn spullen moeten slepen, maar toen had ik standaard alles in de kofferbak liggen. Maar ideaal is dat niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:38

Buiten is het beste voor je paard. Dat het voor een ruiter soms onhandiger kan zijn moeten we maar voor ons paard overhebben. Bij ziekte kan je desnoods je paard laten onderbrengen bij de stalling bij sommige veeartsen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:47

Er staan twee merries op het land (mijn paard is een ruin) en er is een grote schuilstal. Als 'ie ziek wordt zou ik 'm eventueel tijdelijk op die manege kunnen stallen.

En over het voeren, moet een paard per sé biks en hooi krijgen als ze op 't land staan? Mijn instructrice heeft haar paard namelijk dag en nacht op het land staan en die wordt niet bijgevoerd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:51

zonder schuilgelegenheid zou ik zeker niet voor 24/7 weidegang gaan. Is het niet mogelijk alleen in de winter naar de manege te gaan?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:52

friesiszwart schreef:
zonder schuilgelegenheid zou ik zeker niet voor 24/7 weidegang gaan. Is het niet mogelijk alleen in de winter naar de manege te gaan?

Saskiaatje schreef:
Er staan twee merries op het land (mijn paard is een ruin) en er is een grote schuilstal. Als 'ie ziek wordt zou ik 'm eventueel tijdelijk op die manege kunnen stallen.

En over het voeren, moet een paard per sé biks en hooi krijgen als ze op 't land staan? Mijn instructrice heeft haar paard namelijk dag en nacht op het land staan en die wordt niet bijgevoerd.

Zelfs als er geen schuilstal zou zijn, kan je die altijd nog zelf bouwen, niet waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:54

Weiland Ja Krijg je een veel gelukkiger paardje van denk ik ! Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:54

Saskiaatje schreef:

Ik zou zeker kiezen voor de wei!
Over het bijvoeren: er moet wel heel veel gras op het land staan om 's winters niet te hoeven bijvoeren. Kun je anders niet een boer een paar voorverpakte balen laten brengen? En wat krijgen de paarden die er nu lopen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:56

Saskiaatje schreef:

Dan is er eigenlijk nog maar heel weinig over voor optie 1 toch Clown Knipoog ? Hij heeft vriendinnen en een eventuele schuilplaats (hoewel een schuilstalletje ook geen kwaad kan, of er moeten bomen langs de wei staan ofzo voor een beetje bescherming) Hooi hebben ze wel nodig, behoorlijk veel zelfs aangezien ze zich daar warm aan moeten kunnen eten. Maar als je je paard gelukkig kan hebben... Ik moet ook elke dag minimaal 1x naar mijn paard, om hooi en voer klaar te zetten en te geven. Maar dat hoort er imo bij bij de verzorging van je paard. Veel succes met je keuze!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:57

Saskiaatje schreef:

Dat hangt heel erg van het paard zelf af.

In de zomer kun je meestal prima volstaan met het gras (mits er voldoende staat), maar in de winter is het echt wel noodzakelijk dat je in ieder geval hooi bijvoert, liefst onbeperkt.

Mijn eigen paard bijvoorbeeld staat al 15 jaar dag en nacht buiten en heeft tot en met vorige zomer in de zomer geen bijvoeding gekregen. Dit jaar heeft ze wel brokken bij gekregen omdat ze het met alleen gras niet redde om 'vol' te blijven (ze is inmiddels 21). In de winter kreeg en krijgt ze bij mij wel brokken en hooi, gewoon omdat ze dat in de winter hard nodig heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:14

Inderdaad... buiten hebben ze in de winter veel hooi nodig , ook om een goede werking van maag en darmen te garanderen. Het gras voorziet dan absoluut niet in behoefte. IN ze zomer wel, mits de wei groot genoeg is.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:28

Saskiaatje schreef:

Het ligt aan de rangorde of ze allemaal ook gebruik kunnen maken van die schuilstal. Dat zal je dus uit moeten proberen.
Verder heb ik goede ervaringen met zomers alleen op gras houden. Vanaf augustus gaat echter de graskwaliteit dusdanig achteruit dat ik langzaam aan brok ga bijvoeren. Anders worden ze wel erg gevoelig voor mok, rainrot e.d. en wordt mijn paard ook wel erg traag voor het been.
S'winters is het gras niet voldoende en voer ik hooi of goede kwaliteit voordroog en maximaal 1 kg brok op een dag.

Hierboven zei iemand dat de aanwezigheid van lampen/licht noodzakelijk was. Dat is inderdaad zo! Zeker als je werkt is een goede verlichting van groot belang om je paard goed te kunnen controleren op wondjes e.d. Je mist makkelijk wat in het donker met al dat winterhaar...

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:29

buiten is natuurlijk altijd lekker voor je paard,
maar ik zou toch gaan voor de stalling, waar om weet ik eigelijk niet... denk dat het komt door dat er meer toezicht op je paard is. en je heb gelijk cotact met vrienden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:45

Saskiaatje schreef:

biks is niet nodig. Soms kan hooi nodig zijn als het erg koud/nat is. Ligt eraan hoeveel er staat.